Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Dworzec w Sopocie
Autor Wiadomość
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 90
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6865
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-01-28, 18:54   Dworzec w Sopocie

Poniższe cytaty pochodzą z wątku oliwskiego
villa

Jagst napisał/a:
renekk napisał/a:
napisał/a:
I to nie koniec niespodzianek ze strony PKP. Na przebudowanym peronie dalekobieżnym w Sopocie stanie wiata zaprojektowana na wzór zabytkowej wiaty stojącej na sąsiednim peronie SKM, a wiata z obecnego peronu dalekobieżnego zostanie przeniesiona (o ile pozwoli na to jej stan techniczny) na modernizowany peron SKM Sopot - Wyścigi.


No to ja już nie chcę żadnych "niespodzianek" od PKP...

Najpierw zeszpecili peron 1 i jego wiatę przy uruchamianiu SKM a teraz mają usunąć ostatni oryginalny element z sopockiej stacji, by postawić coś stylizowanego, co "nawiązuje"...? Przez dobre 100 lat sopocka stacja właśnie tym się wyróżniała, że miała dwie różne wiaty bo jej perony powstały w odstępie ok. 30 lat. Komu ta 100-letnia wiata przeszkadza? I jak to się ma do projektu architektonicznego nowego budynku dworca w Sopocie, który raczej nie ma być stylizacją?



Przystanek SKM w Sopocie perełką kurortu

Cytat:
Kończący się właśnie remont zabytkowego peronu Szybkiej Kolei Miejskiej w Oliwie jest przykładem, jak takich inwestycji nie przeprowadzać. Ale jest szansa, że przystanek SKM w Sopocie będzie wzorcem, jak historyczne perony powinniśmy odnawiać.

Peron w Oliwie objęty jest ochroną konserwatora zabytków. Okazało się to jednak żadną przeszkodą, by podczas jego remontu zapomnieć o detalach historycznej wiaty, peron wyłożyć tanim polbrukiem i oświetlić pospolitymi jarzeniówkami.

Błędu gdańskich urzędników, którzy nie dopilnowali, by zabytkowa Oliwa różniła się np. od PRL-owskiego designu przystanku Gdańsk-Przymorze, nie chcą popełnić pracownicy sopockiego magistratu. Przygotowują się, bo na przełomie września i października ruszyć ma remont peronu SKM na sopockim dworcu.

- Chcemy, aby jego nowy wygląd był jak najbardziej zbliżony do tego z chwili jego powstania, czyli 1875 r. - mówi Danuta Zasławska, sopocki konserwator zabytków.

- To ma być nasza perełka - dodaje wiceprezydent Sopotu Paweł Orłowski.

Dlatego przeszukano archiwa, aby znaleźć jak najwięcej dokumentów dotyczących dawnego wyglądu peronu. Dokumentacja konserwatorska liczy kilkaset stron.

Jak ma wyglądać peron po remoncie? Nawierzchnia będzie z drobnego granitowego bruku w beżowym odcieniu. Kolumny zostaną wyciągnięte kilkadziesiąt centymetrów do góry, gdyż przy jednym z remontów ich część została zakryta przez podwyższony peron. Zyskają też oryginalny kolor - bursztynowo-żółto-beżowy.

- Swój blask zyskają też głowice kolumn, które wykona pracownia konserwatorska. Będą one miały m.in. elementy złoceń - opowiada Zasławska.

Dawny kształt odzyska też drewniane zadaszenie, które przez lata straciło wiele charakterystycznych elementów. Wejścia na perony zostaną pokryte ceramicznymi płytkami w kolorze bursztynowo-żółtym.

Cała mała infrastruktura ma być stylizowana na XIX-wieczną. - Nie będzie żadnych nowoczesnych śmietników czy ławek z metalowych rur - zapewnia Zasławska. Od strony Gdańska zniknie też betonowe zadaszenie wejścia.

Nie wiadomo jeszcze, co się stanie z kioskiem na peronie. - Bierzemy pod uwagę dwie możliwości. Pierwsza, bardziej prawdopodobna zakłada, że jego architektura będzie dopasowana do wyglądu peronu. Możliwe jest też, że udostępnimy pod kiosk miejsce tuż przy wejściu na peron - tłumaczy Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Do pełni szczęścia sopockim urzędnikom brakuje dwóch elementów. Chcą oni, aby na peronie pojawiły się stylizowane lampy. Jednak na to nie zgadza się na razie SKM, która chce typowych świetlówek.

Druga rzecz to betonowe płyty przy krawędziach peronów. Ich szerokość sprawia, że znacznie zwężona jest powierzchnia przyszłej brukowanej nawierzchni. Sopot chce, aby na pewnej szerokości płyta była chudsza o ok. 30 cm, tak aby można było ułożyć tam choćby cienką warstwę granitowej kostki. Do tej chwili zgody SKM na to też nie ma.

- Tak naprawdę wszystko da się zrobić, tylko trzeba o tym mówić i pisać. Jak jest cicho, to idzie się po najmniejszej linii oporu - mówi nieoficjalnie osoba z kierownictwa SKM. (...)



Dla porównania peron w roku 1959
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
Ostatnio zmieniony przez feyg 2009-03-07, 14:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 90
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6865
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-13, 10:33   

Perony SKM wypięknieją


Cytat:
Większość peronów SKM, które czekają na remont, zyska identyczny wygląd jak Oliwa i Gdynia Gł. Jedynie przystankom, od których rozpoczną się prace - czyli w Sopocie i Sopocie Wyścigach - nadany zostanie zabytkowy charakter.

Stojąca na peronie SKM w Sopocie zabytkowa wiata zostanie minimalnie przesunięta i wydłużona. Pomalowana zostanie na nowy kolor. Na stronie www.skm.pkp.pl można obejrzeć trzy proponowane barwy - bursztyn, jasny brąz i "stare złoto" - oraz oddać głos w specjalnej ankiecie. Jej wyniki szefowie SKM mają brać poważnie pod uwagę.

Na sopockim peronie, w przeciwieństwie do Oliwy, ma być położona kostka granitowa.
- Bardzo podobną stylistykę zyska peron na przystanku Sopot Wyścigi, gdzie wiata wybudowana będzie od zera - mówi Leopold Naskręt z Wydziału Marketingu i Umów SKM. - W tym przypadku także zapytamy o głos pasażerów.

Pierwotnie planowano "przenieść" na peron Wyścigi wiatę stojącą obecnie na peronie dalekobieżnym na stacji Sopot. Ostatecznie odstąpiono jednak od tego planu.

Oba sopockie perony SKM mają być remontowane równolegle. Początek prac - już we wrześniu tego roku.



kolory.jpg
Plik ściągnięto 16913 raz(y) 21,63 KB

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 43
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-02-13, 10:57   

A co to za kolor "bursztynowy"?
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2009-02-13, 12:01   

Cytat:
Większość peronów SKM, które czekają na remont, zyska identyczny wygląd jak Oliwa i Gdynia Gł. Jedynie przystankom, od których rozpoczną się prace - czyli w Sopocie i Sopocie Wyścigach - nadany zostanie zabytkowy charakter.

Zabytek nojka sztuka nieśmigana. :mrgreen: :hihi: Pozwolę sobie poddać w wątpliwość sens uzabytkowienia tego przystanku...

Cytat:
Stojąca na peronie SKM w Sopocie zabytkowa wiata zostanie minimalnie przesunięta i wydłużona.

Powiedzmy, że przesunięcie (choć to odejście od oryginału) ma sens, wszak ten peron został w 1951 roku poszerzony od wschodniej strony, przez co wiata przykrywa nieco ponad połowę szerokości peronu od zachodniej strony (przy okazji ścięto zachodnią krawędź, prawdopodobnie z powodu zmienionej skrajni toru zelektryfikowanego).

Ale wydłużona...? Kilka miesięcy temu usunięto jej jedno przęsło od północnej strony, a i tak wiata jest wciąż dłuższa od najdłuższych składów SKM. Ona wystarczała nawet na dawne 9-wagonowe, czyli 3-jednostkowe pociągi, które obecnie na SKM są tylko wspomnieniem... Podobnie jak wspomnieniem jest długość tej wiaty sięgająca budynku dworca; ale wtedy wschodni tor był ślepy.

Lepiej byłoby ja nieco poszerzyć, z zachowaniem odpowiednich proporcji, żeby przykryła większą część szerokości peronu.

Cytat:
Pomalowana zostanie na nowy kolor. Na stronie www.skm.pkp.pl można obejrzeć trzy proponowane barwy - bursztyn, jasny brąz i "stare złoto" - oraz oddać głos w specjalnej ankiecie. Jej wyniki szefowie SKM mają brać poważnie pod uwagę.

Całkiem niedawno słyszałem, że kolor ma być zgodny z malowaniem pierwotnym w XIX wieku...

Cytat:
Pierwotnie planowano "przenieść" na peron Wyścigi wiatę stojącą obecnie na peronie dalekobieżnym na stacji Sopot. Ostatecznie odstąpiono jednak od tego planu.

I całe szczęście...

Swoja drogą byłoby miło, gdyby powstały nowe i estetyczne zabudowy zejść do tuneli, zamiast betonowych skośnych klocków.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
Henio 
Aspirant BeHaPe


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 167
Skąd: Nowy Port
Ostrzeżeń:
 4/3/4
Wysłany: 2009-02-20, 21:10   

fritzek napisał/a:
A co to za kolor "bursztynowy"?

Siena palona zmieszana z ugrem i olejem lnianym . Spotkałem się też z innym określeniem - sraczkowaty :-/
Jest też kolor majtkowy. :-P
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-03-04, 09:53   

Nowy dworzec za 200 milionów
Cytat:
O krok bliżej do rewitalizacji sopockiego dworca PKP, jednej z największych bolączek Sopotu. W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) pod koniec lutego miasto podpisało z PKP umowę, w której ustalono, że obie strony po połowie pokryją koszty doradztwa ekonomicznego, prawnego i technicznego.

Limit kosztów doradztwa na lata 2009-2010 ma się zamknąć w kwocie 1,4 mln zł. W tym roku obie strony wyłożą po 350 tys. zł. - Strony ustaliły, iż wybór doradców dokonany zostanie przez gminę, która występować będzie jako zamawiający, przy zastosowaniu obowiązujących przepisów - wyjaśnia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu.

- PKP upoważniły gminę miasta Sopot do udzielenia zamówień publicznych związanych z przygotowaniem i realizacją projektu, w tym w szczególności zamówień na wykonanie usług doradczych.

Przypomnijmy, że w połowie grudnia 2008 roku Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, oraz Paweł Olczyk, członek zarządu PKP SA, podpisali porozumienie odnośnie gruntownej rewitalizacji terenów dworca PKP oraz sąsiadujących z nim terenów, a także równoczesnego rozwiązania problemów komunikacyjnych na tym obszarze.

Na 17 hektarach terenów w okolicy sopockiego dworca powstanie nowoczesne centrum handlowo-usługowo-biurowe, hotel, parkingi podziemne oraz nowy tunel i peron dalekobieżny. Przebudowane zostaną także drogi wokół dworca.
Prace będą wykonywane etapami.

- Na początku musimy wyłonić inwestora, a pierwszym krokiem do tego jest właśnie znalezienie doradców. Pomogą oni w wyborze przyszłego partnera inwestycyjnego, który zostanie wyłoniony w drodze przetargu - tłumaczy Paweł Olczyk, członek zarządu PKP.
Aby wyłonić doradców - ekonomicznego, prawnego i technicznego, zostanie rozpisany przetarg.
- Może się zdarzyć tak jak w przypadku Spółki Centrum Haffnera, że miasto, wraz z PKP i inwestorem, wspólnie stworzą spółkę celową, która zajmie się budową - tłumaczy Dyksińska.

Rozpoczęcie budowy jest planowane w ciągu dwóch najbliższych lat. Taki czas został zaplanowany na wybranie projektu i zatwierdzenie go, a także wyłonienie inwestora. Całość inwestycji ma się zamknąć w kwocie 200 mln zł.
Czy nieestetyczny i słabo zagospodarowany dworzec kolejowy stanie się jedną z wizytówek kurortu do 2012 roku?

- Pośpiech przy tego typu inwestycjach jest niewskazany, choć z drugiej strony, rozwlekanie w czasie też jest nieopłacalne - podsumowuje enigmatycznie Olczyk.
Tymczasem jeszcze do 15 marca pasażerowie w specjalnej ankiecie (zamieszczonej na stronie internetowej www.skm.pkp.pl) mogą decydować o tym, w jakim kolorze będą kolumny przeznaczonego do remontu przystanku SKM w Sopocie.

Do niedzieli najczęściej wybieranym kolorem był bursztynowy, drugie miejsce zajmowało stare złoto, a najmniej spodobał się głosującym jasny brąz. W sprawie remontu przystanku został już podpisany list intencyjny pomiędzy sopockim magistratem a Szybką Koleją Miejską.

Prawie 140 lat
Kolej od strony Gdańska dotarła do Sopotu latem 1870 roku, a jesienią tego też roku do Słupska.
W tym czasie powstały pierwsze zabudowania dworca, których pozostałością jest tylko zachowany budynek dawnej bagażowni oraz kolumny podpierające dach na peronie SKM. Ruch kolejowy na trasie Gdańsk - Sopot rozwijał się wraz z rozwojem kurortu. Od 1909 roku Sopot wzbogacił się o bezpośrednie połączenia kolejowe z Bydgoszczą, Poznaniem, Szczecinem, Toruniem, Warszawą, a nawet z Królewcem, Petersburgiem i Berlinem.

Za czasów Wolnego Miasta Gdańska pociągi kursowały tu nawet co 10 minut, a zanim wybuchła II wojna, dobowo na trasie Gdańsk - Sopot kursowało ponad 40 podmiejskich pociągów parowych i 10 dalekobieżnych. W 1950 roku zaczęto kontynuację przerwanej przez wojnę budowy torów ruchu podmiejskiego. W 1945 roku pierwszy budynek dworca uległ spaleniu. Obecny budynek powstał na początku lat 70.

Agata Cymanowska Polska Dziennik Bałtycki


Dworzec Sopot wizualizacja.jpg
źródło: materiały prasowe
Plik ściągnięto 16726 raz(y) 78,83 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-06, 22:20   

Peron w stylu "retro" w 12 miesięcy
Cytat:
Trzy miesiące krócej niż pierwotnie planowano potrwa remont peronu SKM na stacji Sopot. Prace rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu.
Spośród trzech firm startujących w przetargu na przebudowę peronu w Sopocie najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych 7 SA. PRK zapowiedziało, że wyremontuje peron w 12 miesięcy.

[...]Jeszcze w tym tygodniu ma być rozstrzygnięty przetarg na remont innego sopockiego peronu SKM, na przystanku Wyścigi. Prace na obu peronach mają być prowadzone równolegle [...] Peron na przystanku Wyścigi także będzie nosił znamiona zabytkowego. Wybudowana zostanie wiata "retro".
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
fazi 
obserwator


Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2008
Posty: 62
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-05-28, 21:42   Fragment peronowej wiaty w Sopocie?

Witam. Idąc z peronu podmiejskiego w kierunku kas dalekobieżnych w budynku dworca w Sopocie, na trawniku zauważyłem dziś z okna SKM-ki coś przypominającego fragment wiaty z peronu podmiejskiego. Wygląda to jak słup podtrzymujący dach z kawałkami tej ażurowej ozdobnej konstrukcji. Nie było by może w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że nie widać aby brakowało jakiegoś kawałka wiaty na peronie, poza tym ta część jest pomalowana na żółto a nie jak cała wiata na zielono. Orientuje się może ktoś skąd się tam to wzięło i co to jest?
PS fotek niet, komórka się zbuntowała :-/
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-28, 21:57   Re: Fragment peronowej wiaty w Sopocie?

fazi napisał/a:
Witam. Idąc z peronu podmiejskiego w kierunku kas dalekobieżnych w budynku dworca w Sopocie, na trawniku zauważyłem dziś z okna SKM-ki coś przypominającego fragment wiaty z peronu podmiejskiego. Wygląda to jak słup podtrzymujący dach z kawałkami tej ażurowej ozdobnej konstrukcji. Nie było by może w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że nie widać aby brakowało jakiegoś kawałka wiaty na peronie, poza tym ta część jest pomalowana na żółto a nie jak cała wiata na zielono. Orientuje się może ktoś skąd się tam to wzięło i co to jest?

To "wizualizacja" kolorystyki zadaszenia peronu SKM po remoncie
Cytat:
Szybka Kolej Miejska i miasto rozpoczęły już na dobre przygotowania do planowanego na przyszły rok remontu peronu SKM. Zdemontowano już jedno przęsło zabytkowej wiaty. Zrobiono to po to, aby zbadać jedną z kolumn podtrzymujących zadaszenie dworca i wykonać z niej odlewy, które pozwolą na poszerzenie wiaty przy jednoczesnym zachowaniu jej zabytkowego charakteru.

Plany miasta i kolei przewidują, iż peron nie tylko zostanie zmodernizowany, ale też wróci do swojego historycznego wyglądu. Co prawda ustawiona w drugiej połowie XIX wieku wiata nadal stoi, jednak daleko jej dziś do dawnego blasku. Od lat zakryta betonem jest cała dolna część artystycznie rzeźbionych żeliwnych słupów podtrzymujących zadaszenie. Trudno też dojrzeć oryginalne detale całej konstrukcji, które giną pod dziesiątkami warstw farby.

- Żadna z kolumn tak naprawdę nigdy nie była badana - mówi Lucyna Bujnicka, rzecznik trójmiejskiej SKM. - Dlatego też zdemontowane zostało jedno z przęseł, a kolumna trafiła na teren SKM. Zostanie dokładnie przebadana i opisana przez konserwatora.

Inwestycja zakładać będzie także odwzorowanie oryginalnego wyglądu samego peronu.

- Do tej pory nie wiedzieliśmy nawet, po czym stąpali pierwsi turyści odwiedzający Sopot - mówi Danuta Zasławska, sopocki konserwator zabytków. - Okazuje się, że były to cegły. Ten detal także będziemy chcieli odtworzyć.


Kolumna 1.jpg
Plik ściągnięto 16207 raz(y) 187,29 KB

Kolumna 2.jpg
Plik ściągnięto 16207 raz(y) 77,08 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2009-06-18, 19:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 90
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6865
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-06-10, 10:25   

Rusza remont stacji SKM w Sopocie

Cytat:
Co zostanie wyremontowane? W zasadzie wszystko.

- Chcemy, by wygląd peronu był jak najbardziej zbliżony do tego z chwili powstania, czyli z 1875 r. - tłumaczy Danuta Zasławska, sopocki konserwator zabytków.

Aby tak się stało, miejscy urzędnicy przeszukali wszystkie dostępne archiwa. Chcieli dotrzeć do jak największej liczby opisów peronu z XIX w. Powstała dokumentacja konserwatorska licząca kilkaset stron. Efekty? M.in. swój dawny wygląd odzyskają kolumny znajdujące się na peronie od chwili jego powstania, np. zbliżony do oryginalnego kolor - bursztynowy, a na ich głowicach pojawią się elementy złoceń. Nawierzchnia, w przeciwieństwie do pozostałych wyremontowanych peronów, nie będzie z czerwonego polbruku, a z drobnego, granitowego, o beżowym odcieniu. Dawny kształt odzyska też drewniane zadaszenie, które z biegiem lat zostało ogołocone ze swych charakterystycznych elementów. Natomiast wejścia na perony zostaną pokryte ceramicznymi płytkami w kolorze bursztynowo-żółtym. A cała mała infrastruktura będzie stylizowana na XIX-wieczną. Zniknie też betonowa zabudowa zejścia od strony Gdańska. Zamiast tego zostanie wydłużone zadaszenie oraz peron.

Prace potrwają 11 miesięcy i zakończą się w maju przyszłego roku.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-06-18, 20:11   

Stare zadaszenie nad peronem SKM w Sopocie niknie w oczach. Stan z godziny 18-tej:

Sopot peron SKM 1.jpg
Plik ściągnięto 16200 raz(y) 69,08 KB

Sopot peron SKM 2.jpg
Plik ściągnięto 16200 raz(y) 96,7 KB

Sopot peron SKM 3.jpg
Plik ściągnięto 16200 raz(y) 104,88 KB

Sopot peron SKM 4.jpg
Plik ściągnięto 16200 raz(y) 75,73 KB

Sopot peron SKM 5.jpg
Plik ściągnięto 16200 raz(y) 125,89 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-11-28, 09:26   

Archeologia czyli o remoncie sopockiego peronu SKM
Wywiad z Barbarą Brzuskiewicz, gdańskim konserwatorem który sprawuje nadzór nad pracami konserwatorskimi peronu SKM w Sopocie.

Cytat:
Peron SKM w Sopocie to zabytek?

Barbara Brzuskiewicz: Oczywiście, został zbudowany w 1875 roku. Teraz spróbujemy przywrócić mu oryginalny wygląd. I będzie wyglądał inaczej, niż zakładał pierwotny projekt. Peron został rozkopany, była okazja do przeprowadzenia takich mini-badań archeologicznych. No i kilka ciekawych rzeczy udało się odkryć.

Co takiego?

- Przede wszystkim nawierzchnia. W planach było ułożenie tam dużej kostki granitowej. Po rozkopaniu peronu ukazały się wszystkie, starsze warstwy, jak w torcie. Okazało się, że pierwsza nawierzchnia wyłożona była kostką bazaltową. Bardzo drobną, 5 na 5 centymetrów. I w bardzo ciemnym kolorze, prawie czarnym. Na Ukrainie udało się odszukać producenta prawie identycznej kostki i ona zostanie położona. Z wyjątkiem pasów przy samych torach, bo te muszą być wykonane z nowoczesnego, antypoślizgowego materiału, takie są przepisy.

A przejścia podziemne?

- Przejścia są oczywiście późniejsze. Ale przy wykopkach również udało się odsłonić pierwotną powierzchnię. Dlatego zamiast wielkich płyt z beżowego gresu, współczesnych, przemysłowych, pojawią się tam śliczne, białe płytki ceramiczne. Nieduże cegiełki, na brzegach fazowane.

Takie płytki trzeba już chyba zamawiać?

- To byłoby bardzo drogie. Na szczęście firma z Poznania znalazła producentów takich właśnie płytek, będą kupione w Anglii albo we Francji.

Przejście w białych płytkach, to nie będzie wyglądało, jak łazienka w szpitalu?

- Nie. Nie ma złych kolorów, tylko źle dobrany kontekst. Chodzi wyłącznie o skomponowanie kolorów. Nawet najbardziej agresywny róż można odpowiednio zestawić.

[...]Co z drugim peronem? Stanie tam taka sama konstrukcja jak na peronie SKM.

- Drugi peron ma innego właściciela, PKP. Wiem, że ta firma myśli o remoncie w niedalekiej przyszłości. No i zaczęła się dyskusja, czy tam powinny stanąć kolumny identyczne z tymi z 1875 r. Moim zdaniem to byłby błąd. Drugi peron powstał w okresie międzywojennym. Filary wspierające zadaszenie są tam mocno modernistyczne. To są mocne filary, nie nawiązują do żadnego stylu architektonicznego, proste, jedynym elementem ozdobnym są śruby, ich rytm. Modernizm podkreśla walor nowoczesnej konstrukcji i walor materiału, czyli stali. Ktoś, kto zaprojektował te kolumny był modernistą, zrobił to w sposób przemyślany. To naprawdę jest sztuka.


Z tym modernizmem wiaty na peronie dalekobieżnym pozwolę się nie zgodzić, natomiast wymianę jej na pseudo zabytkową kopię peronu SKM uważam za poroniony pomysł.
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2009-11-30, 12:55   

Dla pełnego obrazu: projekt wiaty na peronie dalekobieżnym, na wzór wiaty z peronu SKM, powstał na wyraźne zalecenie służb konserwatorskich miasta Sopotu...
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 90
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6865
Skąd: Oliva
Wysłany: 2010-01-20, 17:36   

Bursztyn mało bursztynowy ...

Wątpliwy bursztyn na peronie w Sopocie

Cytat:
Kiedy ponad pół roku temu ruszał remont peronu w Sopocie zapowiadano, że odzyska on blask i wygląd z 1876 roku, czyli tuż po wybudowaniu. Ma tam pojawić się nowa nawierzchnia z kostki granitowej, która przypomina oryginalną, jaką kładziono w XIX wieku. Ale już są odsłonięte i pomalowane historyczne słupy, na których położony zostanie dach nad peronem.

Przed remontem miejska konserwator zabytków w Sopocie Danuta Zasławska, zapowiadała, że odzyskają one pierwotny kolor w tonacji bursztynowej. Ten wybór poparli także internauci, którzy rok temu w portalu Trojmiasto.pl i na stronie SKM wskazali taki sam kolor, jako najbardziej odpowiedni.

Bursztyn ma wiele odcieni: od ciemno brązowego, poprzez zielony, aż do jasnożółtego. Jednak kolor, jaki niedawno pojawił się na kolumnach z trudem mieści się na samym końcu tej skali. Może więc to dopiero podkład albo zabezpieczenie antykorozyjne?

- Kolumny peronu w Sopocie posiadają już docelową kolorystykę, która jest zgodna z zaleceniem konserwatora, a także z wynikami ankiety - przekonuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-04-24, 14:24   

Remont peronu SKM w bólach posuwa się, choć powoli, do przodu - otwarto zejście do tunelu od strony ulicy Marynarzy oraz rozpoczęto brukowanie peronu kostką bazaltową

Peron 1.jpg
Plik ściągnięto 15805 raz(y) 114,81 KB

Zejście do tunelu.jpg
Plik ściągnięto 15805 raz(y) 110,47 KB

Peron 2.jpg
Plik ściągnięto 15805 raz(y) 163,18 KB

Bruk.jpg
Plik ściągnięto 15805 raz(y) 154,44 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl