Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Samoloty w Gdańsku
Autor Wiadomość
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-01-18, 15:36   Samoloty w Danzigu

Pośród galerii zdjęć dotyczącej lotniska na stronie Danzig on line brakuje mi jednej ciekawej konstrukcji lotniczej:
Cytat:

W 1934 roku na danzigim lotnisku we Wrzeszczu pojawiał się największy wówczas na świecie samolot pasażerski operujący z lądu - Junkers G-38ce. Jumbo lat 30., jak nazywa się dzisiaj tego czterosilnikowego olbrzyma, wyglądał imponująco - przy stosunkowo niewielkiej długości 23 metrów posiadał potężne, grube skrzydła o rozpiętości 44 m i powierzchni ponad 300 metrów kwadratowych (więcej niż np. B767 i A310, a niewiele mniej niż DC-10 czy Lockheed L1011). W komfortowych warunkach przewoził 34 pasażerów, którzy oprócz standardowej kabiny mieli do dyspozycji także salon i bar, umieszczone właśnie w skrzydłach. Przy pełnym obciążeniu (maks. masa startowa ok. 23 ton) i optymalnym pułapie 3000 m samolot mógł latać na odległość do 800 km.

Na początku lat 30. większą maszyną był tylko niemiecki wodnosamolot Dornier Do-X: długość 40 m, rozpiętość skrzydeł 48 m, 100 miejsc pasażerskich. Napęd stanowiło 12 silników umieszczonych nad skrzydłami - po 6 pchających i ciągnących. Żaden z trzech zbudowanych egzemplarzy nie wszedł do regularnej eksploatacji, lecz jeden z nich D-1929 był prezentowany również w Danzigu przy ujściu Martwej Wisły.

Także Junkers G-38 nie doczekał się spodziewanego zainteresowania. Po problemach z prototypami (m.in. z doborem odpowiednich silników) ostatecznie zbudowano zaledwie dwa egzemplarze, Oba przekazano do Lufthansy - pierwszy w 1930 roku (ze znakami D-2000, od 1934 jako D-AZUR, zniszczony w wypadku w roku 1936) - drugi w 1932 (jako D-2500, później D-APIS, we wrześniu 1939r. przejęty przez Luftwaffe - ze znakami GF+GG służył w 172 grupie bojowej do zadań specjalnych, w maju 1941 zniszczony przez Hurricane'y RAF w Atenach). Oba samoloty obsługiwały europejskie linie Luthansy, m.in. z Berlina do Skandynawii, Z Berlina via Wiedeń do Rzymu, via Amsterdam do Londynu i via Danzig do Królewca.
Krzysztof Drzewowski

źródło

źródło fotografii nr 1
źródło fotografii nr 2
źródło fotografii nr 3-5

Galleria Wikipedii

Junkers G38 Gdańsk 1932.jpg
fot: Foto-Hess Danzig Langfuhr Hauptstrasse 124
Plik ściągnięto 10303 raz(y) 49,4 KB

Junkers G38 Gdańsk 1934.jpg
Junkers G-38ce D-AZUR lub D-APIS, Lufthansa, Gdańsk Wrzeszcz 1934r. (autor nieznany, ze zbiorów Galerii - Gabinetu Numizmatycznego Zbigniewa Bogdanowicza w Gdańsku)
Plik ściągnięto 10303 raz(y) 59,46 KB

Junkers G38 1.jpg
Plik ściągnięto 10303 raz(y) 86,56 KB

Junkers G38 2.jpg
Plik ściągnięto 10303 raz(y) 62,03 KB

Junkers G38 3.jpg
Plik ściągnięto 10303 raz(y) 102,3 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2010-07-02, 07:15   

Junkers Ju 160 na lotnisku we Wrzeszczu w czerwcu 1939.

20100630095.jpg
Danziger Neueste Nachrichten - 20 czerwca 1939.
Plik ściągnięto 9953 raz(y) 76,26 KB

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Jarek z Wrzeszcza 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 296
Skąd: Wrzeszcz
Wysłany: 2010-07-02, 09:26   

Było, u nas, całkiem niedawno: http://www.dolnywrzeszcz....hafen/lot14.JPG ;-)
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl