Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Night Club "WIKING"
Autor Wiadomość
Jacko 
Po prostu Jacko


Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 545
Skąd: Gdańsk Nowy Port Władysława IV
Wysłany: 2009-01-03, 13:51   Night Club "WIKING"

Robiłem wczoraj porządek w pawlaczu i przypadkowo natknąłem się na takie "znalezisko" [klik]:


I teraz pojawia się pytanie - Dlaczego w adresie jest napisane, że lokal mieścił się przy ul.Wolności 1, skoro obecnie mieszczący się tam sklep sieci ZATOKA S.A., jest pod adresem ul.Wolności 8?
_________________
 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 62
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1638
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-01-03, 14:28   

heheheh. Nie, ewidentny błąd (pytanie tylko czy nieumyślny?). Wolności 1 to zawsze była pierwsza klatka za sklepem rybnym, w której swój zakład miał krawiec pan Płoszaj.
Skąd błąd na wizytówce? Pojęcia nie mam. Może dla podniesienia rangi, moze dlatego, że wjeżdżając tramwajem 3 (obecnie 10) do Nowego Portu od razu jawił się w całej okazałości więc wyglądał na numer 1? A może prędzej otwarto lokal niż nadano numer posesji? W tamtych czasach bardziej niemożliwe rzeczy były realizowane.
Da się ustalić z którego mniej więcej roku jest wizytówka?
 
 
 
Grün 
Oberwasserspeier


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 1468
Skąd: Wolne Miasto
Wysłany: 2009-01-03, 15:30   

Tangens napisał/a:
A może prędzej otwarto lokal niż nadano numer posesji?

Numery posesji są przedwojenne.
_________________
Z wyrazami...
prof. wirt. Grün
Nowe w Akademii: O Hausmarkach
Felietony historyczne na MMTrójmiasto
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 62
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1638
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-01-03, 16:06   

Grün napisał/a:

Numery posesji są przedwojenne.
Przed wojną tam był cmentarz a potem pusty plac, więc i numer mógł się zawieruszyć. :hihi:
 
 
 
Jacko 
Po prostu Jacko


Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 545
Skąd: Gdańsk Nowy Port Władysława IV
Wysłany: 2009-01-03, 16:07   

Tangens napisał/a:
Da się ustalić z którego mniej więcej roku jest wizytówka?
Niestety nie da się :-( . To, co widać na załączonych zdjęciach, to wszystko :-( .

Ale pewnie z czasów "świetności" Night Clubu WIKING :hihi:

Tangens napisał/a:
Przed wojną tam był cmentarz a potem pusty plac, więc i numer mógł się zawieruszyć. :hihi:
No niby tak. Ale z drugiej strony - Wolności 1 zawsze było tam, gdzie był zakład krawiecki Płoszaj. Chyba...
_________________
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 42
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-01-03, 16:33   

W Einwohnerbuchu 1937/1938 Wilhelmstr. 8 nie istnieje. Jest adres 7a, a następny to 9.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 62
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1638
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-01-03, 16:37   

Jacko napisał/a:
Ale pewnie z czasów "świetności" Night Clubu WIKING :hihi:
Świetność Wikinga trwała około ćwierć wieku.

Jacko napisał/a:
No niby tak. Ale z drugiej strony - Wolności 1 zawsze było tam, gdzie był zakład krawiecki Płoszaj. Chyba...
Wiem. Może faktycznie komuś ubzdurało się, że Wolności 1 brzmi o wiele ładniej niż Wolności 8, uznając że obiekt ten slepy zauważy a już na pewno nikt nie będzie szukał tabliczki z numerem posesji. A może zleceniodawcy wydawało się, że w tym miejscu zaczyna sie ulica Wolnosci? Jest jeszcze jedno podejrzenie: może miało być Plac Wolności 1? Tu pytanie do znawców danej administracji, czy administarcyjnie istniał (a może nadal istnieje) Plac Wolności w Nowym Porcie?
Ostatnio zmieniony przez Tangens 2009-01-03, 16:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jacko 
Po prostu Jacko


Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 545
Skąd: Gdańsk Nowy Port Władysława IV
Wysłany: 2009-01-03, 16:43   

fritzek napisał/a:
W Einwohnerbuchu 1937/1938 Wilhelmstr. 8 nie istnieje.
Co nie znaczy, że tego numeru nie było. No bo przecież głupotą by było numerowanie domów w ten sposób - 1, 1a, 2, 3, 4, 5, 5a, 6, 7, 7a, 9, 10...

fritzek napisał/a:
Jest adres 7a, a następny to 9.
A Wilhelmstr. 1 istnieje? Wiem, pytanie retoryczne - istnieje, przy skrzyżowaniu z Bergstr.

Tangens napisał/a:
Jest jeszcze jedno podejrzenie: może miało być Plac Wolności 1?
Albo tak. Chociaż na zdjęciach wyraźnie widać, że jest napisane ul.Wolności 1.
_________________
 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 62
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1638
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-01-03, 16:48   

Jacko napisał/a:
Co nie znaczy, że tego numeru nie było. No bo przecież głupotą by było numerowanie domów w ten sposób - 1, 1a, 2, 3, 4, 5, 5a, 6, 7, 7a, 9, 10...
Widocznie 8 był tzw. martwym numerem, co by potwierdzało, że był on zastrzeżony właśnie dla późniejsdzego Wikinga/Zatoki.
Jacko napisał/a:
Albo tak. Chociaż na zdjęciach wyraźnie widać, że jest napisane ul.Wolności 1.
Ale moze to być błąd "ula" a nie numeracji.
 
 
 
Jacko 
Po prostu Jacko


Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 545
Skąd: Gdańsk Nowy Port Władysława IV
Wysłany: 2009-01-03, 16:51   

Tangens napisał/a:
Widocznie 8 był tzw. martwym numerem...
Jakże wymowne są Twoje słowa w kontekście faktu, iż kiedyś w tym miejscu był cmentarz... :hihi:

Tangens napisał/a:
Ale moze to być błąd "ula" a nie numeracji..
Możliwe.
_________________
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 42
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-01-03, 16:58   

Wilhelmplatz był, tyle że na drugim końcu ulicy. Później przechrzczony na Pl. Demokratów, obecny Pl. ks. Gustkowicza. Więc to nie ten trop.
A co do "nieco dziwnej" numeracji w Warzywodzie, to polecam moją ulicę ;-)
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2009-01-03, 17:28   

Tangens napisał/a:
Da się ustalić z którego mniej więcej roku jest wizytówka?

Jak dla mnie to ona jest z lat 70-ych XX wieku. Angielskie nazewnictwo, fryzura narysowanej striptizerki i 6-cyfrowy numer telefonu na to wskazują.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 62
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1638
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-01-03, 17:42   

fritzek napisał/a:
Wilhelmplatz był, tyle że na drugim końcu ulicy. Później przechrzczony na Pl. Demokratów, obecny Pl. ks. Gustkowicza. Więc to nie ten trop.
Jesli odwoływać sie do oznaczeń przedwojennych to zgoda, ale po wojnie placem Wolności nazywano właśnie miejsce w którym stoi obecna Zatoka. Dlatego istotnym jest tutaj z jakiego okresu pochodzi bilet. Jeśli ok. 1965 roku to może to i być ten trop, jeśli lata 70-te lub 80-te to raczej na pewno błąd drukarski.
fritzek napisał/a:
A co do "nieco dziwnej" numeracji w Warzywodzie, to polecam moją ulicę ;-)
To znaczy którą?
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 42
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-01-03, 17:45   

Wizytówka wg mnie jest z lat '70, co napisał przed chwilą Jagst. Stylistyka, liternictwo typowe dla tamtych czasów.

A "ciekawa" ulica? Sasper Str. się kłania :-D
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 62
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1638
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-01-03, 17:48   

Jagst napisał/a:
Jak dla mnie to ona jest z lat 70-ych XX wieku. Angielskie nazewnictwo, fryzura narysowanej striptizerki i 6-cyfrowy numer telefonu na to wskazują.
Gdy szedłem do I komunii (1966) obowiązywały jeszcze numery pięciocyfrowe. Sześciocyfrowe zaczynające się na 43 wprowadzono nieco później, ale na pewno jeszcze w latach 60-tych. Nie wiem tylko, czy wtedy wstawiano już fryzury striptizerek.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl