Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jednostki wojskowe sprzed 1920 r.
Autor Wiadomość
Kuglow 
Szatan zjada


Pomógł: 12 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 804
Skąd: Marienburg
Wysłany: 2009-11-02, 14:18   

Prawdopodobnie zaklejka ta służyła do zaklejania korespondencji wychodzącej z komendantury Twierdzy Gdańsk (Festung Danzig). Myślę , że pochodzi z przełomu XIX i XX wieku.
 
 
Pepo 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 36
Dołączył: 05 Lip 2008
Posty: 547
Skąd: Dolny Wrzeszcz
Wysłany: 2009-11-02, 16:11   

Królewsko-pruska komendantura twierdzy gdańskiej istniała z pewnością od 1816 do 1919 r. Lata 1814-1816 to okres przejściowy; początkowo losy Gdańska wcale nie były przesądzone (w mieście i jego rejonie stacjonowały przez pewien czas zarówno jednostki rosyjskie, jak i pruskie, dochodziło nawet to nieporozumień względem kompetencji każdej ze stron).

Pytanie, kiedy takie "zaklejki" zostały wprowadzone do użycia. Na mój nos nie wcześniej niż w połowie XIX w., ale to tylko strzał.
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-11-03, 12:19   

Z moich ustaleń wynika, że to zamknięcie koperty tzw. Verschlussmarke aus Papier było stosowane w okresie mniej więcej od 1850 do 1945 roku przez urzędy, firmy i pojedyncze osoby do pieczętowania listów. Nazywano ten znaczek też pieczęcią znaczkową (Siegelmarke).
Tu jeszcze jedna wojskowa gdańska.

k.marine_werft_danzig.jpg
Plik ściągnięto 17032 raz(y) 42,78 KB

 
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-11-03, 20:50   

Nie wiem, czy mogę tu przedstawić ciekawostkę dotyczącą 128. Pułku Piechoty z Wrzeszcza.
 
 
 
ezet 

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Paź 2008
Posty: 1587
Skąd: Pomorze Gdańskie
Wysłany: 2009-11-03, 22:19   

doldar napisał/a:
Nie wiem, czy mogę tu przedstawić ciekawostkę dotyczącą 128. Pułku Piechoty z Wrzeszcza.


Jeżeli chodzi o Danziger Infanterie-Regiment Nr. 128, podlegający pod XVII Armeekorps Danzig, to nie powinieneś mieć wątpliwości, że bardzo pasuje do tego tematu.
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-11-04, 18:06   

Ciekawostki:

1. Totenkopfhusaren
- charakterystyczne oznaczenie stosowane na czapkach huzarów 17. Regimentu Huzarów Brunświckich (Braunschweigische Husaren-Regiment Nr. 17) i 1. oraz 2. Regomentu Przybocznego Huzarów (1. i 2. Leibhusarenregimentu) we Wrzeszczu wywodzące się z tradycji oznaczenia trupimi czaszkami czapek regimentu czarnych huzarów Wilhelma Sebastiana Bellinga, który za swą dewizę przyjął słowa: "Aut vincere aut mori" ("Albo zwyciężyć, albo umrzeć").
2. W Gdańskim Regimencie Piechoty nr 128. (Danziger Infanterie-Regiment Nr. 128) utworzonym w 1881 roku i stacjonującym w Nowym Porcie, w 3. batalionie służył od 1914 do lutego 1915 roku jako ochotnik wybitny szybownik, konstruktor szybowców i mistrz świata w szybownictwie Friedrich Schulz. Z regimentem tym służył na froncie zachodnim. Natomiast w maju 1906 roku w tej jednostce służył jako podchorąży późniejszy pułkownik Rudolf August Brehmer kawaler Krzyża Rycerskiego, który w chwili wybuchu I wojny służył w 7. kompanii. Brał m.in. udział w kampanii wrześniowej w akcji pod Modlinem.

danziger_regiment.jpg
Plik ściągnięto 16966 raz(y) 41,15 KB

totenkopf.jpg
Plik ściągnięto 16970 raz(y) 53,29 KB

 
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-11-05, 16:40   

Zdjęcie ebayowe gdańskiego oficera gwardzisty z 22 maja 1913 roku. Jaka to była jednostka?

danziger_garde.jpg
Plik ściągnięto 16937 raz(y) 34,72 KB

 
 
 
Sabaoth 


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Lut 2009
Posty: 132
Skąd: Södertälje
Wysłany: 2009-11-05, 16:48   

doldar napisał/a:
Zdjęcie ebayowe gdańskiego oficera gwardzisty z 22 maja 1913 roku. Jaka to była jednostka?


No już nie mogę :evil: to nie jest żaden oficer gwardzista tylko Kronprinz Wilhelm, następca tronu i szef 1. Leib-Husaren Regiment Nr 1. A w Twoim poprzednim poście Totenkopf nie ma nic wspólnego z Gdańskiem (ale ma z Braunschweig). Husarzy z Wrzeszcza mieli zupełnie inny wzór czaszki na czapkach i proporcach. Na obu forach wprowadzasz zamieszanie.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-11-05, 17:00   

Na ebayu podpisane było gwardzista oficer z Gdańska, a co do Totenkopfu to podano, że obie jednostki używały tego samego pochodzącego z 1 źródła. To w czym problem? To nie moja wina, że ktoś źle opisuje.
http://cgi.ebay.de/488416...=item2ea89d7277
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-11-05, 17:09   

Podobizna Kronprinza zdawałoby się jest tak charakterystyczna i opatrzona, że gdzie, jak na forum zajmującym się historią Gdańska i Pomorza, powinna być rozpoznawana.
Zaś co do "czachy" to w porównaniu do chociażby do tego zdjęcia widać różnicę:

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Sabaoth 


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Lut 2009
Posty: 132
Skąd: Södertälje
Wysłany: 2009-11-05, 17:48   

doldar napisał/a:
Na ebayu podpisane było gwardzista oficer z Gdańska, a co do Totenkopfu to podano, że obie jednostki używały tego samego pochodzącego z 1 źródła. To w czym problem? To nie moja wina, że ktoś źle opisuje.
http://cgi.ebay.de/488416...=item2ea89d7277

Zanim coś napiszesz sprawdź w źródłach, są łatwo dostępne. A co do Totenkopfu, to gdzie podano?
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-11-05, 17:54   

Na Wikipedii niemieckiej, chyba traktującej o regimencie.
 
 
 
Sabaoth 


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Lut 2009
Posty: 132
Skąd: Södertälje
Wysłany: 2009-11-05, 18:25   

To słabo doczytałeś, no i mogłeś wejść na polską Wikipedia, nie byłoby wtedy problemu. Wyraźnie jest tam napisane:

polska Wikipedia napisał/a:
Należy zwrócić uwagę na różnicę formy i rozmiaru Totenkopf pułków przybocznych huzarów i 17 Pułku Huzarów (Brunszwickiego) Nr. 17


niemiecka Wikipedia napisał/a:
Der Totenkopf unterscheidet sich in Form und Größe von dem des Braunschweigischen Husaren-Regiments Nr. 17.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
ezet 

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Paź 2008
Posty: 1587
Skąd: Pomorze Gdańskie
Wysłany: 2009-11-05, 18:57   

Sabaoth napisał/a:
doldar napisał/a:
Zdjęcie ebayowe gdańskiego oficera gwardzisty z 22 maja 1913 roku. Jaka to była jednostka?


No już nie mogę :evil: to nie jest żaden oficer gwardzista tylko Kronprinz Wilhelm...


Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło!!! Dzięki pomyłce Doldara, znów jesteś na WFG. :-D

Witaj !!! :flaga:
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-11-07, 17:51   

Mam nadzieję, że tym razem nie popełniłem błędu - pocztówka aukcyjna z "ebaya" i zdjęcie podpisane "Totenkopfhusar Danzig 1916"

totenkopfhusar_1916.jpg
Plik ściągnięto 16828 raz(y) 27,87 KB

leutnant.jpg
Plik ściągnięto 16829 raz(y) 41,21 KB

 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl