Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przejście graniczne Kolibki-Orłowo
Autor Wiadomość
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-08-30, 14:55   Przejście graniczne Kolibki-Orłowo

Dawno, dawno temu w odległej Galaktyce...
Zoppoter napisał/a:
Kiedy sobie maszerowałem ze zniczami na cmentarz w Kolibkach (wbrew pozorom, czasem chodzę na własnych nogach) przekroczyłem granicę gdańsko-polską w okolicach Sweliny. Po stronie gdańskiej znany wszystkim sześcian betonowy z wtopionymi kawałkami szyn (kolei wąskotorowej, wyjęte z miejsca, gdzie tor był wbudowany w jezdnię samochodową) nie wymaga opisu.
Natomiast po polskiej stronie w miejscu gdzie według starych zdjęć powinna stać drewniana buda polskich pograniczników (między Sweliną a starym wiaduktem kolei nad drogą prowadzącą do Bernadowa i miedzy starą szosą i nasypem kolejowym) znalazłem kanał. Taki do naprawiania samochodów, ze schodkami z jednej strony. Sądząc po roślinności wokół na tym kanale nie naprawiano żadnego samochodu od jakichś 40 -50 lat. Nie wiem dlaczego on tam jest. Pogranicznikom raczej niepotrzebny, zresztą na zdjęciach nie widać garażu na tyłach drewnianej budy. Ktoś sobie urządził tam warsztat po wojnie? A może to jeszcze z czasów niemieckich, to znaczy wojennych?

Szybko padła prawidłowa odpowiedź:
Sabaoth napisał/a:
Może celnicy trzepali tam samochody?

A zatem pozostaje mi tylko dodać kilka szczegółów:
Pierwszy dokument dotyczący tego obiektu nosi datę 17 sierpnia 1938 ( a zatem nowy budynek przejścia granicznego już istniał)
Izba Skarbowa w Grudziądzu wysłała do "Firmy Jan Stanisławski Przedsiębiorstwo Budowlane w Gdyni" ul. Pustkowa 34 pismo:
Cytat:

Na zasadzie oferty z dnia 3 sierpnia 19238 Izba Skarbowa powierza firmie budowę 2 ramp rewizyjnych / magazynów/ na linii pospiesznej polsko-gdańskiej a mianowicie jednej rampy przy strażnicy Ochrony Skarbowej w Miłobądzu i jednej w Gdyni Kolibkach, z wyłączeniem robót brukarskich [...] termin ukończenia rampy 35 dni, za przekroczenie terminu kara 20 zł za dzień, [...]koszt rampy 28000zł

Wejście przedsiębiorcy na teren budowy miało nastąpić 17 października zaś ukończenie rampy 28 listopada 1938 roku, niestety pojawiły się problemy. Jak donosił Referat Budowlany Komisariatu Rządu w Gdyni dla Urzędu Wojewódzkiego w Toruniu 12 października 1938r:
Cytat:
Budowa rampy rewizyjnej w Kolibkach nie mogła być dotąd rozpoczęta gdyż nadesłany projekt magazynu przy szosie Tczew - Gdańsk w Miłobądzu nie nadaje się w zupełności do zrealizowania w Kolibkach ze względów przede wszystkim sytuacyjnych. Budynek zaprojektowano bowiem jako wolnostojący z nadwieszonym ponad podjazdem szerokim /do 2,75m./ okapem, gdy natomiast po zbadaniu warunków terenowych okazało się że jedynym możliwym miejscem nadającym się do usytuowania budynku jest miejsce tuż poza istniejącym budynkiem kontroli skarbowej. Takie usytuowanie projektowanego magazynu /rampy/ uzyskało aprobatę miejscowego Inspektoratu Ochrony Skarbowej jako najdogodniejsze ze względu na dokonywanie czynności rewizyjnych. Z uwagi na bliskość toru kolejowego oraz na konieczność stworzenia jednolitej bryły obu budynków należałoby przysunąć projektowaną rampę magazynową bezpośrednio do istniejącego budynku, obcinając w takim wypadku zbyteczny okap, przyczem należałoby odpowiednio przerobić dach, by woda opadowa uzyskiwała odpowiedni odpływ. Dwa żelazne słupy podtrzymujące w projekcie wysunięty ponad podjazdem dach należałoby wówczas zastąpić oparciem tegoż dachu ewentualnie na konstrukcji istniejącego budynku.
Donosząc o powyższym Komisariat Rządu - Referat Budowlany załącza nadesłany projekt magazynu w Miłobądzu oraz projekt istniejącego budynku kontroli Skarbowej w Kolibkach oraz szkic sytuacyjny - z prośbą przerobienie nadesłanego projektu tak aby nadawał się do zrealizowania w danych warunkach, względnie o zezwolenie na zmianę projektu w myśl przytoczonych w niniejszym piśmie uwag.
Co się tyczy zbyt bliskiego oddalenia od toru kolejowego, znajdującego się na nasypie w wysokości około 3m. ponad otaczającym terenem, komisariat Rządu -ref. Bud. uprasza o udzielenie pozwolenia na wzniesienie budynku w wynikłej z danej sytuacji odległości od toru kolejowego z uwagi na wyjątkowy przypadek, podyktowany zarówno konfiguracją terenu jak i potrzebami kontroli skarbowej, a to na podstawie art 4 ust 13 ust z 13 marca 1934 o oddaleniu budowli, składów, zadrzewień i robót ziemnych od linii kolejowych oraz o pasach ochronnym przeciwpożarowych i zasłon odśnieżnych /Dz. U. R.P. nr 28 poz 220 z 31 marca 1934/
W końcu nadmienia się, że stosownie do decyzji P. Komisarza Rządu w Gdyni z dnia 4.X. br. wybrukowanie dojazdu wraz z odpowiednimi robotami ziemnymi wykona tut. Komisariat Rządu bezpłatnie.
Za Komisarza Rządu
inż-arch Józef Rogowski Kierownik Ref. Bud

Odpowiedź Urzędu Wojewódzkiego nosi datę 21 października 1938
Cytat:
Odpowiadając na sprawozdanie z dnia 12.x.1938 UWP wyraża zgodę na usytuowanie projektowanej rampy rewizyjnej bezpośrednio przy istniejącym budynku kontroli skarbowej od story toru kolejowego.
W związku z tym należy:
1) zaprojektowany okap nie wykonywać wobec czego rampa rewizyjna będzie przylegała bezpośrednio do istniejącego budynku,
2) konstrukcję dachową rampy należy oprzeć na tylnej ściance istniejącego budynku przy czym wysokość przejazdu w świetle 4,50 m musi być zachowana,
3) by uniknąć zaciekania wody z dachu istniejącego budynku na przejazd rampy należy przerobić tylną połać tego dachu tak aby woda deszczowa uzyskiwała odp. spadki.

W myśl powyższych wskazań tamtejszy Urząd dokona zmiany projektu rampy.
Jednocześnie powinna być zmodyfikowana ryczałtowa suma 2800 zł za którą firma JAn Stanisławski podjęła się wykonać wybudowanie tej rampy.

Za wojewodę
inż S. Klonowski wz Nacz. Wydziału

Pozwoliło to wreszcie na podjęcie prac budowlanych tak że na początku grudnia rampa była gotowa:
Cytat:
Dnia 9 grudnia 1938 przyjęto od firmy Jan Stanisławski Przedsiębiorstwo Budowlane w Gdyni ul. Pustkowa 34 na wskutek zamówienia z dnia 18 sierpnia 1938 nr I - 1/2/7/12/38 niżej opisane przedmioty:

Jedną rampę rewizyjną przy strażnicy placówki Ochrony Skarbowej w Kolibkach, wykonaną z drewna na fundamentach betonowych, zgodnie z projektem Urzędu Wojewódzkiego, z tą różnicą, że frontową stronę rampy połączono z budynkiem strażnicy, skutkiem czego postawiono tylko jeden słup podpierający dach a resztę słupów połączono z dachem budynku strażnicy. Poza tym pogrubiono ściany betonowe studzienki kanału o 35m/m do grubości 50 m/m, oraz dodano pod belkowaniem 2 filarki i przyciesz. Oszalowanie konstrukcji reglowej zamiast dyktą wykonano deskami heblowanymi i szpuntowanymi grubości 26 m/m.
Firma przy odbiorze rachunku nie przedłożyła, wobec czego sprawdzenie go nastąpi dodatkowo przez Ref. Bud. Państw. przy Komisariacie Rządu w Gdyni.

Zauważone usterki: żadnych usterek nie zauważono.

Na podstawie dokonanych oględzin postanowiono przyjąć od firmy pobudowaną rampę bez zastrzeżeń, na trwałość wykonanej pracy pobrać kaucję gwarancyjną do dnia 9.XII.1939 w wysokości 3% t.j. w sumie 87 zł.

Komisja stwierdza poza tym że wybrukowanie dojazdu nie jest jeszcze ukończone, oraz że wyjazd na szosę od strony Gdańska jest za ostry, co uniemożliwia dojazd dużych samochodów. Należałoby ściąć jeszcze 1 drzewo i dojazd rozszerzyć o conajmniej 5m. Roboty ziemne i brukarskie wykonuje Komisariat Rządu W Gdyni.



Tak przejście graniczne wyglądało tuż przed wojną (rampa rewizyjna schowana jest za budynkiem przejścia granicznego, a tak dziś wygląda wspomniany kanał rewizyjny (w trakcie oczyszczania ze śmieci).
Wymiary kanału: długość 4 m, szerokość kanału 90 cm, głębokość 120 cm, zejście 6 stopni o wysokości 20 cm:

Kolibki przejście graniczne 1939.jpg
fot. Rene Zuber "National Geographic Magazine" listopad 1939
Plik ściągnięto 20797 raz(y) 49,67 KB

Kolibki kanał1.jpg
Wjazd do dawnego kanału blokuje dziś spora brzoza
Plik ściągnięto 20797 raz(y) 90,76 KB

Kolibki kanał2.jpg
Schody już odkopane...
Plik ściągnięto 20797 raz(y) 99,29 KB

Kolibki kanał3.jpg
Widoczne ścianki kanału grubości 50 cm
Plik ściągnięto 20797 raz(y) 92,35 KB

Kolibki kanał4.jpg
Wycięcia prawdopodobnie służyły do zamocowania drewnianych belek zabezpieczających auta przed wpadnięciem do kanału
Plik ściągnięto 20797 raz(y) 86,33 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2008-08-30, 15:59   

Ileż to biurokracji w sprawie jednego głupiego kanału...

Swoja drogą ci polscy inspektorzy skarbowi to musieli być krasnoludkami. Albo do czarnej roboty zatrudniali dzieci. Nie wyobrażam sobie albowiem, jak dorosły inspektor mógłby porządnie rewidować spód samochodu stojąc w kanale o głębokości 120 cm.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 90
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6852
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-08-30, 16:02   

Jagst napisał/a:
Ileż to biurokracji w sprawie jednego głupiego kanału...


Prawo budowlane jak widać zawsze było takie. W każdym razie można stwierdzić, że nie było samowolki ;-)
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-08-30, 16:16   

Jagst napisał/a:
Swoja drogą ci polscy inspektorzy skarbowi to musieli być krasnoludkami. Albo do czarnej roboty zatrudniali dzieci. Nie wyobrażam sobie albowiem, jak dorosły inspektor mógłby porządnie rewidować spód samochodu stojąc w kanale o głębokości 120 cm.

Zapewne podobnie jak oficer w wierszyku Juliana Tuwima - O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci - jak kontrolował to kucał :hihi:
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-08-31, 14:52   

Poza kanałem rewizyjnym zachował się w Orłowie jeszcze jeden budynek którego geneza związana jest z przejściem granicznym w Kolibkach. Budynek ten znajduje się przy obecnej alei Zwycięstwa nr 212. Powstał około 1928-29 roku dla potrzeb Izby Skarbowej w Grudziądzu i pełnił funkcje mieszkaniowe (w marcu 1936 roku zamieszkiwali w nim rewidenci skarbowi Wincenty Pituła i Czesław Łukaszewski). Kto wie być może wcześniej mieściły się tam też jakieś biura?

W każdym razie w tym samym momencie budynek znalazł się w sferze zainteresowań Komendy Policji Państwowej w Gdyni, która to 2 marca wysłała petycję do Urzędu Wojewódzkiego w Toruniu z wnioskiem o przydzielenie jej wspomnianego budynku. Tenże Urząd już 10 marca wystosował pismo do Izby Skarbowej z prośbą "o wypowiedzenie się co do istotnej potrzeby budynku skarbowego , znajdującego się w Orłowie Morskiem /Kolibki". Izba odpowiedziała 18 marca iż: "na razie nie istnieje konieczna potrzeba utrzymania tego budynku dla potrzeb władz skarbowych" i że przekazuje budynek do dyspozycji wojewody, który to 25 maja przydzielił jej "omawianą nieruchomość na cele służbowe Policji Państwowej".
Pok koniec czerwca 1936 roku Komenda Miasta i I Komisariat Policji Państwowej w Gdyni zawiadomiła Komisariat Rządu że:
Cytat:
prace remontowe w budynku skarbowym w Orłowie Morskiem zostały wykonane. Wobec tego, że lokal zostanie w dniu 30 czerwca br zajęty przez III Komisariat Policji Państwowej w Orłowie proszę o wyznaczenie komisji fachowej dla odebrania wszystkich robót w dniu 27 bm.
Komendant Miasta. Głuchowski komisarz. Kierownik I Komisariatu


Przekazanie oczywiście odbyło się w formie protokólarnej:

Cytat:
Protokół spisany dnia 6 lipca 1936 w Biurze Referatu Budowlanego Komisariatu Rządu w Gdyni w sprawie przejęcia nieruchomości państwowej od Izby Skarbowej w Grudziądzu stosownie do rozporządzenia Wojewody Pomorskiego z dnia 25 maja 1936. nr KBZ 7/4
Obecni:
1) inż K. Nowicki, Kierownik Referatu Budowlanego Komisariatu Rządu jako przejmujący:
2) inż A. Malatyński p.o. Naczelnika Urzędu Skarbowego Akcyz i Monopoli w Gdyni, delegat Izby Skarbowej w Grudziądzu jako oddający:
Przedmiotem oddania-przyjęcia jest nieruchomość państwowa położona przy ul. Gdańskiej 212 w Orłowie Morskim, składająca się z parceli zabudowanej o powierzchni około 1150 m2, budynku mieszkalnego murowanego, parterowego z mieszkalnem poddaszem, krytego dachówką, o powierzchni 117,6 m2, budynku gospodarczego z muru pruskiego, krytego dachówką, o powierzchni 22,66 m2. Nieruchomość ogrodzona jest drewnianym parkanem sztachetowym o wysokości 1,20 mtr, na nieruchomości znajduje się pompa ręczna, wiercona żelazna i śmietnik murowany z drewnianą nakrywą. Częściowy remont budynku mieszkalnego, uskuteczniony przez Policję Państwową w sposób należyty, zgodnie z protokołem konieczności robót z 8 maja 1936.


W tym samym dniu spisany został jeszcze drugi protokół którym inż Nowicki z Komisariatu Rządu przekazał budynek Komendantowi Miasta, komisarzowi Głuchowskiemu. Treść zasadniczo była identyczna z pierwszym ale dodano doń następujący akapit:
Cytat:
Wszelkie koszta administracyjne dotyczące utrzymania czystości budynku oraz zwykłego remontu ponosi Komenda Policji Państwowej. Odbierający stwierdza, że odbiera budynek niedostatecznie dostosowany do potrzeb mieszkalnych i służbowych: mianowicie część ubikacyj nie posiada okien podwójnych, dwie cele aresztu z powodu niezabezpieczenia okien siatką drucianą nie daje gwarancji bezpieczeństwa osób osadzonych, w areszcie poza tem brak pieców w pomieszczeniu przeznaczonem na jadalnię dla skoszarowanych policjantów, jak również w pomieszczeniu przeznaczonem na umywalnię. Ogrodzenie stare jest zniszczone, w ciągu kilku lat musi być zmienione.

Były plany rozbudowy komisariatu przez nadbudowę piętra, ale niezrealizowane z uwagi na wybuch wojny. W czasie wojny budynek był siedzibą Polizeirevier 5 i dopiero po wojnie został przeniesiony do willi przy ul. Akacjowej 58 gdzie funkcjonował do roku 1999 r.

Orłowo budynek1.jpg
Budynek widziany z pasa zieleni alei Zwycięstwa
Plik ściągnięto 20750 raz(y) 60,21 KB

Orłowo budynek2.jpg
Blaszany garaż pasuje tu jak pięść do nosa...
Plik ściągnięto 20750 raz(y) 39,16 KB

Orłowo budynek3.jpg
Budynek gospodarczy
Plik ściągnięto 20750 raz(y) 76,02 KB

Orłowo budynek4.jpg
pozostałości po pompie
Plik ściągnięto 20750 raz(y) 98 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-09-01, 11:41   

Dwa fragmenty rysunków inwentaryzacyjnych wspomnianego wcześniej budynku

Dom Orłowo rzut1.jpg
Budynek mieszkalny
Plik ściągnięto 20701 raz(y) 90,47 KB

Dom Orłowo rzut2.jpg
Budynek gospodarczy
Plik ściągnięto 20701 raz(y) 93,97 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 90
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6852
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-09-01, 11:54   

Brawo za odszukanie takich informacji :brawo:
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-09-26, 08:08   

Dawny kanał rewizyjny już nie jest wysypiskiem śmieci. W ostatnią sobotę siłami sympatyków Pomorskiego Forum Eksploracyjnego został oczyszczony ze śmieci.
P.S. Przy okazji pochwalę się moim najnowszym nabytkiem ;-)

Kolibki przejście graniczne 1939.jpg
Plik ściągnięto 20523 raz(y) 56,04 KB

Kanał1.jpg
Plik ściągnięto 20523 raz(y) 76,88 KB

Kanał2.jpg
Plik ściągnięto 20523 raz(y) 71,86 KB

Kanał3.jpg
Plik ściągnięto 20523 raz(y) 95,08 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-09-29, 14:35   

Granica na cytowanym już planie Sopotu z przełomu lat 20-30-tych

Steinfliess granica mapka2.jpg
Plik ściągnięto 20478 raz(y) 95,58 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-09-30, 21:10   

Podczas ostatniego weekendu wpadło mi w oko drzewo - czy powinno? W każdym razie według planu budynek "gdański" znajdował się w miejscu dzisiejszego bagna.


źródło: Danzig On-Line

Drzewo swelina.jpg
Plik ściągnięto 20417 raz(y) 81,18 KB

Steinfliess granica mapka1.jpg
Plik ściągnięto 20417 raz(y) 85,67 KB

Steinfliess granica mapka2.jpg
Plik ściągnięto 20416 raz(y) 90,11 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2008-09-30, 21:19, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-09-30, 21:17   

Wykopanie (i korzystanie) ziemianki w obecnych okolicznościach przyrody może być nieco utrudnione :hihi: ...
BTW: Polski funkcjonariusz znajduje się po południowej, gdańskiej stronie...

Kolibki granica1.jpg
Plik ściągnięto 20407 raz(y) 93,28 KB

Kolibki granica2.jpg
Plik ściągnięto 20407 raz(y) 90,06 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 90
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6852
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-09-30, 23:09   

feyg napisał/a:
Podczas ostatniego weekendu wpadło mi w oko drzewo - czy powinno?


Bardzo podobne. Drzewa się nie zmieniaja tak bardzo przez te lata.
Widać to doskonale na przykładzie drzew przy zaporze w Kamiennym Potoku.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-03-14, 15:30   

Dawny budynek celny w Kolibkach-Orłowie okazuje się posiada swoich "braci" rozsianych na dawnej granicy:



Czy ktoś zna inne lokalizacje takowych, poza wymienionymi na stronie Bartosza?

golebiewko.jpg
fot. Bartosz Bajków
Plik ściągnięto 19734 raz(y) 57,18 KB

lapino.jpg
fot. Bartosz Bajków
Plik ściągnięto 19734 raz(y) 65,69 KB

nowy wiec.jpg
fot. Bartosz Bajków
Plik ściągnięto 19734 raz(y) 89,12 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-12, 23:02   

Stary polskie posterunek graniczny przy Szosie Gdańskiej w Kolibkach w roku 1927 (i dla porównania z 1938):



źródło

Kolibki posterunek graniczny.jpg
Plik ściągnięto 19338 raz(y) 64,7 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
ezet 

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Paź 2008
Posty: 1563
Skąd: Pomorze Gdańskie
Wysłany: 2009-05-27, 23:25   

Rewelacyjna fotka z podniszczonej gazety, bez strony tytułowej - 1924 rok.

Granica polsko-gdańska.jpg
Zbiór i reprodukcja - E. Zimmermann
Plik ściągnięto 19194 raz(y) 101,22 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl