Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Czas odbudować wiadukty! - Kolej Metropolitalna
Autor Wiadomość
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 44
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-02-13, 10:21   

Kolej metropolitarna nie dla kibiców Euro 2012
Cytat:


Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012

Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.

Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.

Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.

Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.

Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.

Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 91
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6884
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-13, 11:53   

Koszt kolei jest porównywalny jeśli nie niższy do kosztów Baltic Areny.
I tak na naszych oczach inwestycja która służyłaby każdego dnia tysiącom ludzi ma duże szanse nie powstać.
Powstanie natomiast BA ...

Szkoda, że władzom brak takiej determinacji w sprawie kolei jak prezydentowi Gdańska w sprawie stadionu.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 44
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-02-13, 12:13   

villaoliva napisał/a:
Koszt kolei jest porównywalny jeśli nie niższy do kosztów Baltic Areny.
I tak na naszych oczach inwestycja która służyłaby każdego dnia tysiącom ludzi ma duże szanse nie powstać.
Powstanie natomiast BA ...

Szkoda, że władzom brak takiej determinacji w sprawie kolei jak prezydentowi Gdańska w sprawie stadionu.


Ale BA jest prestiżowa, a kolejka nie bardzo. I co władze obchodzą tysiące mieszkańców? Władze obchodzą one same i turyści.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2009-02-13, 12:13   

Zważywszy na polską tradycję ogłaszania kolejnych projektów, których się nie realizuje, to ja byłbym ostrożny. Póki co, to nawet przystanek "Gdańsk Śródmieście" z kawałkiem toru do niego prowadzącym jest jedynie projektem. A o tym że on powstanie to ja słyszałem już w dzieciństwie, jak jeszcze jeździły berlińskie wagony EW90, EW91 i EW92 na 800 V-.

A co do stadionu - to odnoszę wrażenie że pomysł zorganizowania w Gdańsku mistrzostw piłki kopanej jest jednak swoistą inspiracją do intensyfikacji opracowywania i ogłaszania nowych projektów, z których - być może - jednak któryś zostanie zrealizowany (jak widać z dzieciństwa został we mnie pewien naiwny optymizm).

I niestety nie możemy zapominać o ekonomii: Stadion to przedsięwzięcie, które w założeniu ma przynieść zyski. Kolej metropolitalna to przedsięwzięcie, które zysków ekonomicznych z pewnością nie przyniesie, i będzie częściowo utrzymywana z podatków. Oczywiście korzyści z niej będą: środowisko, mniejsze korki na drogach, rozwój peryferyjnych osiedli itp. Niemniej za to będziemy wszyscy płacić. Sama budowa też pochłonie pieniądze z podatków - fundusze unijne i budżety województw, miast i powiatów nie biorą się z księżyca. I oczywistym jest, że projektowanie, budowa i użytkowanie masowej komunikacji to coś zupełnie innego niż w przypadku obiektów, które same się maja utrzymać i jeszcze przynosić zyski.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 91
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6884
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-13, 12:25   

Jagst napisał/a:
Stadion to przedsięwzięcie, które w założeniu ma przynieść zyski

To tylko pobożne założenie. Rocznie, przy najśmielszych prognozach BA ma przynosić 10 milionów złotych nadwyżki. Sam policz po ilu latach się zwróci a co dopiero przyniesie zysk.

Stadion na 40 tysięcy ludzi wykorzystywany od czasu do czasu.

A dziesiątki tysięcy mieszkańców każdego dnia będzie marnować życie w korkach. Każdego dnia.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2009-02-13, 12:31   

villaoliva napisał/a:
To tylko pobożne założenie. Rocznie BA ma przynosić 10 milionów złotych nadwyżki. Sam policz po ilu latach się zwróci a co dopiero przyniesie zysk.

A po ilu latach zwróci się kolej metropolitalna? W ogóle się nie zwróci, co roku będziemy do niej dopłacać. Może nawet skorzystamy z tych nadwyżek generowanych przez stadion.

PS.: Ta nadwyżka to po odliczeniu jakich kosztów?
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 91
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6884
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-13, 12:32   

Jagst napisał/a:
PS.: Ta nadwyżka to po odliczeniu jakich kosztów?


Utrzymania naturalnie. Też koło 10 milionów. I wcale nie jest powiedziane, że taka nadwyżka będzie.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 91
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6884
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-13, 12:35   

Jagst napisał/a:
A po ilu latach zwróci się kolej metropolitalna? W ogóle się nie zwróci, co roku będziemy do niej dopłacać


Do obu obiektów będziemy dopłacać.
Mnie chodzi o codzienną użyteczność obu projektów.
O codzienny komfort mieszkańców i o zastanowienie się co przy ograniczonych funduszach powinno mieć priorytet.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2009-02-13, 12:37   

villaoliva napisał/a:
Jagst napisał/a:
PS.: Ta nadwyżka to po odliczeniu jakich kosztów?


Utrzymania naturalnie. Też koło 10 milionów.

Utrzymania, czy utrzymania i amortyzacji?

villaoliva napisał/a:

I wcale nie jest powiedziane, że taka nadwyżka będzie.

Ale za to jest powiedziane, oczywiste, że z kolei nadwyżki na pewno nie będzie, wręcz przeciwnie, będą dopłaty.

Więc ja wolę, żeby była przynajmniej nadzieja na źródło tych dopłat inne niż moje podatki. Stadion taka nadzieję daje, i to nie tylko z powodu bezpośrednich zysków, ale tez z powodu np. większych kwot podatków od hoteli, knajp, taksówek itp.

Ostatnie kilkadziesiąt lat pokazało, jak polskie państwo potrafi zrujnować kolej. Właśnie w taki sposób: utrzymanie wyłącznie z podatków, korzystanie z przejętej lub raz zbudowanej infrastruktury aż do granic wytrzymałości, eksploatacja taboru, który jest jednym wielkim skansenem. Wszystko pod hasłem "społecznych korzyści".

Niestety: na przyjemności trzeba zarobić.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 91
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6884
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-13, 12:42   

Jagst napisał/a:
Więc ja wolę, żeby była przynajmniej nadzieja na źródło tych dopłat inne niż moje podatki. Stadion taka nadzieję daje, i to nie tylko z powodu bezpośrednich zysków, ale tez z powodu np. większych kwot podatków od hoteli, knajp, taksówek itp.


Miasto nie powinno być firmą od inwestowania moich podatków w inwestycje przynaszące zysk po np. 150 latach, ale administracją podnosząca komfort zycia w mieście.
Metodą demokracji i rozsądku, możliwie jak największej liczbie mieszkańców.

Z kolei codziennie skorzysta tyle osób co ze stadionu raz na kilka miesięcy.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2009-02-13, 12:53   

villaoliva napisał/a:
Miasto nie powinno być firmą od inwestowania moich podatków w inwestycje przynaszące zysk po np. 150 latach,

Moment. Dlatego pytałem jakie koszta odliczono, kiedy oszacowano te nadwyżkę 10 mln. Rzecz nie polega na tym, że cała inwestycja ma się zwrócić i dopiero potem liczymy zyski: to nie handel kartoflami na straganie.

Rzecz polega na tym, że obiekt ma się utrzymać, zarobić na bieżące remonty i modernizacje (czyli utrzymać swoją wartość) i dodatkowo przynieść zysk. Jeśliby inwestycja miała się natychmiast zwrócić, to się taki obiekt po prostu sprzedaje. Bez straty, a może też z zyskiem.

To jest tak jak z wynajmem nieruchomości: bieżące zyski po odliczeniu kosztów amortyzacji i utrzymania, a kapitał (czyli wartość nieruchomości) pozostaje kapitałem.

villaoliva napisał/a:
ale administracją podnosząca komfort zycia w mieście.
Metodą demokracji i rozsądku, możliwie jak największej liczbie mieszkańców.

Na to trzeba zarobić. Stadion jest po to, by zarobić. Nikt z nas nie wie, czy to się zrealizuje, ale negowanie sensowności stadionu, który może na bieżąco zasilać budżet przypomina podcinanie gałęzi pod własnym tyłkiem. Nieważne ile osób skorzysta ze stadionu, ale ważne ile z tego będzie pieniędzy na kolej i przedszkola.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 91
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6884
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-13, 13:11   

Jagst napisał/a:
negowanie sensowności stadionu, który może na bieżąco zasilać budżet przypomina podcinanie gałęzi pod własnym tyłkiem. Nieważne ile osób skorzysta ze stadionu, ale ważne ile z tego będzie pieniędzy na kolej i przedszkola.


Wracając do tematu uważam, że najpierw infrastruktura a potem igrzyska a nie odwrotnie. Teraz miasto zastanawia się skąd wziąć kasę na stadion i tnie wszystkie inwestycje.
Miasto to nie firma, nie musi zarabiać. Od tego ma instrument zwany podatkami by mieć środki. I one powinny w pierwszej kolejności iść na poprawę komfortu codziennego życia mieszkańców.
Idąc twoim tokiem rozumowania miasto powinno już teraz porzucić wszytstkie niedochodowe tematy (np. zlikwidowac komunikację miejską czy szkolnictwo) i zająć się biznesem.
Tyle tylko, że nie po to miasto jest powołane i nie po to wybieram jego władze.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 44
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-02-13, 13:15   

Jagst napisał/a:

Więc ja wolę, żeby była przynajmniej nadzieja na źródło tych dopłat inne niż moje podatki. Stadion taka nadzieję daje, i to nie tylko z powodu bezpośrednich zysków, ale tez z powodu np. większych kwot podatków od hoteli, knajp, taksówek itp.


A jakie są wg ciebie realne szanse wykorzystywania na co dzień tego stadionu? Wg mnie nikłe. Nie będą się na nim odbywały co tydzień mecze Manchester Utd. koncerty Madonny albo zbiorowe śluby sekty Moon. Co przeciętny gdańszczanin skorzysta na istnieniu tego obiektu? Niewiele albo nic. W przeciwieństwie do usprawnienia komunikacji publicznej.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2009-02-13, 13:23   

villaoliva napisał/a:
Wracając do tematu uważam, że najpierw infrastruktura a potem igrzyska a nie odwrotnie. Teraz miasto zastanawia się skąd wziąć kasę na stadion i tnie wszystkie inwestycje.

Bo tu nie chodzi o igrzyska - za te każdy chętny sam będzie musiał zapłacić. Tu chodzi o pieniądze z tych igrzysk. Ludzie korzystający z igrzysk mają być płatnikami, a nie beneficjentami.

villaoliva napisał/a:
Miasto to nie firma, nie musi zarabiać. Od tego ma instrument zwany podatkami by mieć środki. I one powinny w pierwszej kolejności iść na poprawę komfortu codziennego życia mieszkańców.

Tyle, że z tych podatków są śmiesznie niskie kwoty, bo choć w liczbach względnych polskie podatki są wysokie na tle UE, to w liczbach bezwzględnych są kilkakrotnie niższe niż w lepszych krajach. Ile się da sfinansować z samych podatków to możesz zaobserwować na codzień... A jeszcze jaskrawiej dało się to zaobserwować zanim Polska zaczęła dostawać prezenty z podatków w "starej" Unii.

villaoliva napisał/a:
Idąc twoim tokiem rozumowania miasto powinno już teraz porzucić wszytstkie niedochodowe tematy (np. zlikwidowac komunikację miejską czy szkolnictwo) i zająć się biznesem.

Coś słabo załapałeś mój tok rozumowania. Nie postulowałem, żeby miasto przestało wypełniać swoje obowiązki wobec obywateli, tylko, żeby zarobiło na ich porządne wypełnianie.

villaoliva napisał/a:
Tyle tylko, że nie po to miasto jest powołane i nie po to wybieram jego władze.

Ja wybieram władze po to, żeby zapewniły mi możliwie najlepszą obsługę. Sposób wykonania (czytaj sfinansowania) tego życzenia pozostawiam właśnie im - bo po to one są.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 91
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6884
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-13, 13:26   

Polecam Statut Miasta Gdańska

Cytat:
Statut Miasta Gdańska
Część I
Postanowienia ogólne

§ 9
1. Podstawowym zadaniem Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gdańska.

A nie działania biznesowe jak Zakładanie spółek BIEG itp. Tak to widzę.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl