I jeszcze jedna dygresja w stosunku do dat powstania niektórych odcinków. Jestem w posiadaniu oryginalnej mapki, będącej załącznikiem do rozkładu jazdy Zima 1905 / 1906 r.
Tymczasem nadal widnieje na niej odcinek Żelkowo - Smołdzino jako wąskotorowy, a odcinka Ustka - Komnino jeszcze nie widać.
Kolej nie dotarła również do Budowa, zatrzymała się w Motarzynie.
Nie wiem, jak to wytłumaczyć.
Muszę jednak sprostować swój pierwszy i ostatni post, linia normalnotorowa Ustka - Gabel - Smołdzino zaczęła funkcjonować 7.12.1913 roku, a nie 7.12.1903 roku, jak napisałem (pomyliłem jedną cyferkę). Dlatego układ na mapie jest prawidłowy. Uruchomienie odcinka Motarzyno - Budowo ma różne datowania - według różnych źródeł, ale 1906 rok wydaje się najbardziej prawdopodobny. W tym układzie mapka odzwierciedla faktyczny stan linii kolejowych, jaki istniał w 1905 roku.
Pomógł: 50 razy Wiek: 53 Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 4794 Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2012-04-23, 23:03
Kösternitz napisał/a:
Ponadto na mapce zaznaczono przebieg wąskotorowy w kierunku elektrowni wodnej, prostopadły do odcinka normatorowego. Prawdopodobnie jest to bocznica do mleczarni, niestety nie wiem gdzie mleczarnia się znajdowała.
Mleczarnia? Na mapie jak byk stoi M. czyli młyn (Mühle), można jeszcze dodać że to młyn wodny.
Polecam zapoznanie się z listą znaków topograficznych zamieszczoną przez PiotraA
http://wolneforumdanzig.p..._map__1930_.pdf
_________________ Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Mleczarnia? Na mapie jak byk stoi M. czyli młyn (Mühle), można jeszcze dodać że to młyn wodny.
Zgadza się że to był młyn. Zastanawiam się, czy mleczarnia nie była w jakimkolwiek innym budynku przy tej ulicy, jeśli nie to gdzie była ?
Źródło pocztówki
Istnieje jeszcze jedna możliwość. Jeśli uważnie przyjrzeć się mapce, to budynek zlokalizowany na północ od linii kolejowej, wchodzi jakby troszeczkę w Łupawę. Na starej pocztówce też widać jego lokalizację poniżej zapory, filarami wchodzi on w rzekę. Być może go wyburzono, a na jego miejscu (choć raczej nie na fundamentach) postawiono budynek mieszkalny, który współcześnie istnieje.
Mleczarnia mogła znajdować się naprzeciw niego, po południowej stronie linii kolejowej, bezpośrednio do niej przylegając (rampa). Dziś ten budynek już nie istnieje. Literka "M' na M -blacie została postawiona w przypadkowym miejscu z powodu nadmiernego zagęszczenia symboli graficznych.
Swoją drogą Wikipedia datuje powstanie elektrowni na 1913 rok, a inne źródła na 1935 rok. Prawdopodobnie istniały w tym miejscu dwie elektrownie, pierwsza wybudowana w 1913 roku, widoczna na pocztówce jako "Centrale" (widać przewody elektryczne), na jej miejscu w 1935 roku wybudowano nową elektrownię, funkcjonującą do dzisiaj. Oczywiście to tylko hipoteza, ale jak inaczej to wytłumaczyć ?
Chyba wreszcie znalazłem. Otóż na kilku stronach internetowych, między innymi na tej, znajduje się informacja, że w dawnej mleczarni znajduje się obecnie Muzeum Przyrodnicze Slowińskiego Parku Narodowego. Jest to budynek po północnej stronie ulicy, pierwszy od wschodu (stylizowany na pruski mur).
W tym momencie bocznica kolejowa, uwidoczniona na mapie, nabiera innego wymiaru.
Muszę jednak sprostować swój pierwszy i ostatni post, linia normalnotorowa Ustka - Gabel - Smołdzino zaczęła funkcjonować 7.12.1913 roku, a nie 7.12.1903 roku, jak napisałem (pomyliłem jedną cyferkę). Dlatego układ na mapie jest prawidłowy. Uruchomienie odcinka Motarzyno - Budowo ma różne datowania - według różnych źródeł, ale 1906 rok wydaje się najbardziej prawdopodobny. W tym układzie mapka odzwierciedla faktyczny stan linii kolejowych, jaki istniał w 1905 roku.
Szczerze mówiąc nigdy nie wiedziałem o linii Ustka - Gabel - Smołdzino i to jeszcze normalnotorowej. Masz jakąś mapkę z zaznaczoną linią ?
Tak, proszę państwa w tym roku minie 115 lat od czasu uruchomienia tej linii kolejowej. Na początek trochę staroci, czyli jeden z pierwszych rozkładów jazdy, ważny od 1 października 1897 r.
Codziennie ze Smołdzina wyjeżdżały dwa pociągi osobowe do Słupska (o godz. 6.40 rano i 15.39 po południu), a wracały o godz. 12.18 i 20.50. Podróż do Słupska trwała 2 godziny i 26 minut, powrót około 2,5 godziny. Ale wtedy ludzie mieli zdecydowanie więcej czasu....
Jeżeli porównamy M - blata i mapkę z Geoportalu, to zauważymy, że na M - blacie, droga (dzisiejsza ulica Mostnika) jest współosiowa w stosunku do drogi przechodzącej koło stacji do majątku Wilhelmshof. Tymczasem na Geoportalu jest bardziej przesunięta na południe ( w dół mapki ). Obie drogi nie zmieniły swojego położenia od czasów przedwojennych, co najwyżej się zmieniła geometria skrzyżowania. Widać to również na ostatnim, zamieszczonym zdjęciu. Te prawdopodobne uproszczenie, jakie zastosował niemiecki kartograf, stawia pod znakiem zapytania, po której stronie dzisiejszej ulicy Mostnika przebiegała bocznica.
Niezrozumiałe jest również to, że tor wąskotorowy dochodzi do toru normalnotorowego pod kątem prostym. W ten sposób nie przeładowywano towarów. Cały układ torowy musiałbyć bardziej rozbudowany i funkcjonalny.
Przeładowywano, np bańki z mlekiem. Tor wąski dochodził prostopadle do toru normalnego lub także wąskotorowego /nie łacząc się z nim/. Po tym krótkim odcinku przejeżdał wózek z konwiami.
Przeładowywano, np bańki z mlekiem. Tor wąski dochodził prostopadle do toru normalnego lub także wąskotorowego /nie łacząc się z nim/. Po tym krótkim odcinku przejeżdał wózek z konwiami.
Czy mógłbyś podać jakieś przykłady z innych kolei, np. plany, zdjęcia itp. ?
Niestety, takich nie mam. Ale wiem z opowieści starszego mieszkańca wioski Bajory /część nieodbudowana kolei kętrzyńskiej/, że z jego podwórka wychodził prostopadle do toru krótki odcinek, po którym transportowano konwie z mlekiem.
2xM Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 01 Mar 2009 Posty: 69 Skąd: Skierniewice
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum