Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolejka Wejherowo - Prusewo - Garczegorze
Autor Wiadomość
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-06-03, 20:57   

W nawiązaniu do wątków dotyczących Prusewa, Choczewa i Kołkowa - siedziba Kolejki Wejherowo - Prusewo (Kleinbahn-AG Neustadt-Prüssau) przy ulicy Dworcowej. Pierwszy odcinek z Wejherowa do Prusewa (pierwotnie tor dochodził do samego majątku w Prusewie) uruchomiony został 25 listopada 1902 roku. Linia została przedłużona do Choczewa 18 września 1905 roku. Dalsze przedłużenie linii z Choczewa do stacji Garczegorze nastąpiło 7 maja 1910 dzięki nowej spółce (Kleinbahn-AG Chottschow–Garzigar). Łączna długość linii wyniosła 63,8 km, Rozstaw szyn był normalny i wynosił 1435 mm. Przed pierwszą wojną światową zarząd kolejki planował rozbudowę swojej sieci w kierunku południowym. Powstał nawet projekt budowy linii do Strzepcza, ale pozostał wyłącznie na papierze, dziś jest do obejrzenia w oddziale Archiwum Państwowego w Gdyni.

Dyrekcja kolejki w Wejherowie funkcjonowała do przełomu 1919/20 kiedy to zarząd kolejki przeniósł się do Lęborka a dotychczasową siedzibę sprzedał. Z terytorium mającego przypaść Polsce zabrany został tabor i wszelkie ruchomości, tak że z majątku kolejki pozostał tylko tor i linia telefoniczna na odcinku Wejherowo-Zamostne.

Wejherowo.jpg
Siedziba kolejki w roku 1913
Plik ściągnięto 19465 raz(y) 78,31 KB

Wejherowo dziś.jpg
stan: lato 2008
Plik ściągnięto 19465 raz(y) 111,14 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-01-10, 14:12   

Cytat z książki Ireny Elsner "O przeszłości gminy Choczewo"
Cytat:
W Wejherowie uporano się z załatwianiem formalności urzędowych i zgodę na budowę odcinka kolei z Wejherowa do Prusewa uzyskano już na pocz. XX wieku. 3 lutego 1902 roku powstała Spółka Akcyjna Kolei Wejherowo-Prusewo. Posiadała ona kapitał akcyjny w wysokości 1 295 000 marek. Zamiarem było utworzenie odcinka kolejowego o normalnej szerokości torów (1435 mm) z Wejherowa przez Rybienko (później Kostkowo) do Prusewa. Nadzór nad tym przedsięwzięciem sprawował utworzony komitet akcyjny w składzie: 1) Landrat (starosta) hrabia von Keyserlingk z Wejherowa, 2) dyrektor kredytu bankowego von Köller z Osiek, 3) radca okręgowy z Gdańska Kruse, 4) radca rządu z Gdańska Walter oraz 5) inspektor budowlany z Berlina Fuchs. Miejscowym przedstawicielem był sekretarz powiatowy z Wejherowa von Dombrowski. Prace budowlane powierzono spółce z Berlina Lenz & Co. GmbH. 26 marca 1902 roku rozpoczęto pierwsze roboty - przebiegały one bardzo sprawnie. 24 listopada 1902 roku oficjalnie je zakończono i następnego dnia: 25 listopada 1902 roku dla przewozu osób i towarów uruchomiono 30,6 kilometrowy odcinek kolejowy Wejherowo-Prusewo. Poszczególnymi stacjami były: Wejherowo, Bolszewo, Góra Pom., Zamostne, Rybno, Słuszewo, Rudzieniec/Kostkowo, Lisewo, Gniewino, Strzebielinko, Toliszczek i końcowa stacja w Prusewie.

Jeszcze w trakcie budowy pertraktowano, by linia kolejowa obejmowała również Wierzchucino – ale było ono domeną państwową i rząd nie wyraził zgody na sfinansowanie tego projektu. Natomiast pomysł, by tory wyłożyć dalej aż do Choczewa, znalazł poparcie wśród prywatnych udziałowców. W 1904 roku kapitał akcjonariuszy wzrósł do 1 606 000 marek i ta sama firma budowlana z Berlina podjęła się robót przy przedłużeniu odcinka kolejowego do Choczewa – miał on teraz mieć ogólną długość 37,8 km. Uporano się z tym zadaniem we wrześniu 1905 roku.
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
guzzi 

Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Sie 2009
Posty: 172
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2010-09-20, 17:54   

Znaczek kolejowy - kolej wąskotorowa Wejherowo - Prusewo

Neustadt-Prussau.jpg
źródło: aukcja ebay
Plik ściągnięto 18145 raz(y) 36,52 KB

 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-18, 21:40   

guzzi napisał/a:
Znaczek kolejowy - kolej wąskotorowa Wejherowo - Prusewo



Kleinbahn nie musi oznaczać kolei wąskotorowej i w tym przypadku nie oznacza, bo kolej Wejherowo-Prusewo była od początku normalnotorowa.Klienbahn oznacza "kolej lokalną".Wąskotorowe epizody z Wejherowa to kolejka tartaku w okolicach szkoły "8" oraz linia ze stacji państwowej do cementowni,która przebiegała wzdłuż dzisiejszej ulicy przemysłowej-i była wąskotorowa właśnie,a nawet zelektryfikowana !!(Polecam artykuł Świat Kolei 5/2002 Krzysztofa Labuddy)

pozdrawiam
 
 
 
2xM 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 68
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2011-03-21, 18:42   

Adrian napisał/a:
Klienbahn oznacza "kolej lokalną".
Też nie do końca. Oznacza dokładnie to, co znaczy, czyli "kolejkę". Był to specyficzny rodzaj przedsiębiorstwa kolejowego, utworzonego i działającego na podstawie konkretnej ustawy: Gesetz über Kleinbahnen und Privatanschlußbahnen.
Różnica o tyle istotna, że gdyby teraz ktoś zaczął tłumaczyć w drugą stronę "kolej lokalna = die Nebenbahn" wyszłoby mu, że "Nebenbahn = Kleinbahn" a to nieprawda.

Zgadza się jednak to, że szerokość toru nie miała znaczenia i kolejka mogła być zarówno wąsko- jak i normalnotorowa (o szerokotorowych nie słyszałem, ale teoretycznie taż chyba mogłaby taka powstać ;-) ).
 
 
2xM 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 68
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2011-03-21, 19:31   

Poprawić nie mogę, ale z tym tłumaczeniem "w drugą stronę" sprawa nie jest taka oczywista, bowiem używano różnych określeń i Lokalbahn bywała czasem równa Kleinbahnowi ;-) . W efekcie niemiecka Wikipedia podaje, że:
"Früher wurden Nebenbahnen auch als Klein-, Lokal-, Sekundär- oder Vizinalbahnen bezeichnet." Czyli właściwie "wsio rawno". Jednak warto pamiętać o prawnym rozróżnieniu.
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-22, 15:24   

Dzięki za szczegółowe wyjaśnienie.Aż tak głęboko nigdy w to nie wnikałem:)
Ogólnie chodzi właśnie o to ,że pod frazą "kleinbahn" nie odróżniamy torów wąskich i normalnych,i właśnie "kleinbahn" jest powodem wielu błędów w różnych opracowaniach historycznych,bo ludzie nie wnikający w szczegóły sądzą,że klein to wąski tor. I tak np w internecie czytałem kiedyś "historie" o powstaniu kolei Słupsk Dębnica kaszubska gdzie autor twierdził,że była ona na początku wąskotorowa....co jest oczywiście nie prawdą.Takich "wpadek" jest więcej.....dlatego dobrze się stało,że to wyjaśniliśmy.
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-23, 12:36   

Wypadek z przełomu stycznia i lutego roku 1909

Kołkowo-Gniewino wypadek Gazeta Gdańska 1909 nr 14.jpg
Plik ściągnięto 16613 raz(y) 46,08 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-04-23, 21:49   

Dworzec w Choczewie A.D. 2011:

Choczewo dworzec od ulicy.jpg
Plik ściągnięto 16381 raz(y) 62,81 KB

Choczewo dworzec od peronów.jpg
Plik ściągnięto 16381 raz(y) 79,04 KB

Choczewo tablica.jpg
Plik ściągnięto 16381 raz(y) 130,82 KB

Choczewo wieża ciśnień.jpg
Plik ściągnięto 16381 raz(y) 55,6 KB

Choczewo waga.jpg
podobno obaliła ją ostatnia wichura
Plik ściągnięto 16381 raz(y) 167,53 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-04-23, 21:59   

I parę detali z czasów świetności kolei w Choczewie pośród dzisiejszej nędzy i rozpaczy:

Choczewo żuraw.jpg
Plik ściągnięto 16372 raz(y) 105,93 KB

żuraw góra.jpg
Plik ściągnięto 16372 raz(y) 39,22 KB

żuraw podstawa.jpg
Plik ściągnięto 16374 raz(y) 160,13 KB

wieża zamek.jpg
Plik ściągnięto 16374 raz(y) 103,72 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 42
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2011-04-23, 23:37   

Jaki piękny ten żuraw wodny... Pewnie prędzej czy później wyląduje na złomowcu :-(
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-05-15, 21:56   

Paru szaleńców przemierzyło wczesną wiosną odcinek Wejherowo - Choczewo! :brawo:

Ekspedycja szalonych kolejarzy
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
ezet 

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Paź 2008
Posty: 1562
Skąd: Pomorze Gdańskie
Wysłany: 2011-05-16, 09:17   

Oby jak najwięcej takich "szaleńców"!!! :brawo: Przebogata i niezwykle ciekawa dokumentacja fotograficzna, do tego również bardzo wartościowa - biorąc pod uwagę znikające w szybkim tempie relikty dawnej linii kolejowej. Marzy mi się taka wycieczka po dawnej linii kolejowej nr 233, Pszczółki - Skarszewy, którą przecięła autostrada A1.
Trasa bardzo ciekawa, przebiegająca ongiś przez teren Wolnego Miasta i II RP.
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-06-08, 18:38   

Wyszperałem (tak dla porównania) zdjęcie wagi wagonowej z Choczewa wykonane po koniec września 2000 r

Choczewo waga.jpg
Plik ściągnięto 16006 raz(y) 111,03 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-06-17, 22:50   

No to ja dodam od siebie.... oczywiście dziś nie ma po tym śladu.....

IM000129_445x594.jpg
Plik ściągnięto 15930 raz(y) 22,93 KB

IM000128_445x594.jpg
Plik ściągnięto 15930 raz(y) 38,45 KB

IM000127_594x445.jpg
Plik ściągnięto 15930 raz(y) 75,56 KB

IM000116_594x445.jpg
Plik ściągnięto 15930 raz(y) 64,95 KB

IM000126_594x445.jpg
Plik ściągnięto 15930 raz(y) 42,65 KB

 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl