Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolej Słupsk-Budowo i fabryka papieru
Autor Wiadomość
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-24, 12:23   

Z tą stacją nie będzie nam tak łatwo..... :roll:
Faktycznie.....konstrukcyjnie bardzo podobne-To nawet lepiej,bo mogę teraz dopracować szczegóły rysunku mając zdjęcia tych istniejących.
Nie wiedziałem z jakiego okresu jest ten"styl" ,ale faktycznie jak się zagłębić to w 19wieku i na samym początku 20 na większych stacjach budowano zazwyczaj większe reprezentacyjne budynki z cegły,a na mniejszych jak choćby Dębnica,Choczewo czy wiele podobnych stacji na mazurach po prostu parterowe.Wygląda na to, że w pewnym momencie kolej w Dębnicy nabrała większego znaczenia i ją rozbudowano.Jeżeli zamiana budynku stacyjnego miała faktycznie miejsce to w takim razie zamieniono także budynek na stacji Motarzyno-bo także jest w tym"stylu". Może pierwszy budynek na stacji Dębnica wyglądał podobnie do tego w Budowie....który wybudowano później na podstawie tego z Dębnicy:)

Porównajcie obie pocztówki z dworcem i zobaczcie na magazyn w rogu.Także są inne.Pierwszy jak widać był nieco bliżej budynku dworca i był mniejszy,niższy,widać nawet różnice w ułożeniu belek muru pruskiego..... Ta kolej wciąż wtedy się rozwijała...
 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-24, 20:34   

Dokładnie to.
Skoro wątek się rozwija myślę, że trzeba dorzucić trochę faktów i dat, gdyż zapewne nie wszyscy Forumowicze znają tą linię. Dane zaczerpnięte ze "Swiata Kolei" nry 6/04; 9/05 i 11/05 przedstwię w telegraficznym skrócie:
- 1878-82 Oskar Meissner (dyrektor fabryki papieru w Dębnicy Kasz.) bezskutecznie podejmuje wiele prób, żeby nakłonić przedsiębiorców i polityków do budowy linii kolejowej Słupsk - Dębnica - Budowo - Czarna Dąbrówka - Sierakowice - Kartuzy.
- 30.01.1893 Rada Powiatu Słupskiego zatwierdza projekt budowy linii Słupsk - Dębnica Kasz. i zobowiązuje się do pokrycia 1/3 kosztów budowy. Oskar Meissner postanawia pokryć kolejne 1/3 kosztów, a spółka Lenz & Co, wytypowana do budowy i eksploatacji linii, dalsze 1/3 kosztów.
Krótko potem powstaje Spółka Akcyjna Kolei Doliny Słupi (Stolper Thalbahn), której głównymi akcjonariuszami byli państwo pruskie (34 % udziałów), prowincja pomorska (21 %) i powiat słupski (41 %).
- 15.08.1894 oddana zostaje do eksploatacji linia normalnotorowa Słupsk - Dębnica Kasz. o długości 18,9 km wybudowana na podstawie Ustawy o Małych Kolejach z dnia 28.07.1892. W tym czasie trwała jeszcze budowa bocznicy do papierni, która ostatecznie oddana została do ruchu w marcu 1895 r. Dobre wyniki ekonomiczne pierwszego okresu eksploatacji tej kolei sprawiają, że wkrótce wybudowany zostaje odcinek Dębnica Kasz.- Jamrzyno. Data oddania do ruchu tego odcinka o długości 7,9 km to prawdopodobnie 12.10.1895 r. Odcinek ten należał jednak w całości do powiatu słupskiego i w dokumentach figurował jako "Kolej Powiatowa Dębnica Kasz.- Motarzyno". Widać ambicją Powiatu było doprowadzić kolej do Motarzyna, ale z zachowanych dokumentów i rozkładów jazdy wynika, że przez kolejne lata pociągi docierały tylko do Jamrzyna. Dopiero gdy w 1903 r. odcinek ten przekazano Stolper Talbahn (wówczas taka pisownia !), rozpoczęto przedłużanie linii. Ostatecznie 1.08.1906 r. kolej ta dotarła do Budowa.
- 8.01.1908 Rada Powiatu podejmuje decyzję przedłużenia linii do Czarnej Dabrówki leżącej na trasie Bytów - Lębork.
- 1.01.1910 zarząd nad STB przejmuje Związek Prowincji (Provinzial-Verband)
- 1913 r. - powstaje nowy projekt budowy linii Słupsk - Mianowice - Domaradz - Lupawa - Dąbrówno - Czarna Dąbrówka.
- wybuch I wojny przekreśla realizację ambitnych planów spółki.
- maj 1926 - STB jako pierwsza spółka na Pomorzu kupuje wagon motorowy, który zyskuje sympatię pasażerów i nazwany zostaje "Laura".
- kryzys lat 1929-33 daje się dotkliwie we znaki więc zarząd spółki postanawia fuzjonować ze Słupską Koleją Powiatową (Stolper Kreisbahn), mającą sieć swoich kolei na północny-wschód od Słupska. Odtąd obie koleje firmowane są nazwą "Stolper Kreisbahnen AG".
- lata 30.- zakupione zostają kolejne motowozy, zmodernizowane parowozy, wymiana szyn i modernizacja szlaków.
- 1938 r.- przejęcie zarządu nad SKB AG przez Landesbahndirektion Pommern (LBD) w Szczecinie.
- 1.01.1940 majątek i własność prawna STB AG przechodzi na Pommersche Landesbahnen (PLB).
- 23.02.1945 ostatni dzień kursowania planowych pociągów.
- w nocy 7/8 marca przez teren przebiegu linii przetacza się armia sowiecka, wysadzenie mostu na Słupii i zdobycie Słupska.
- koniec marca - ca połowa kwietnia 1945 rozbiórka linii przez jenców wojennych i osoby cywilne pod nadzorem Oddziałów Trofiejnych Armii Czerwonej.

Bn2t Lenz.jpg
Parowoz Stolpetalbahn w poczatkowym okresie eksploatacji.
Plik ściągnięto 19925 raz(y) 109,84 KB

 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-24, 20:49   

Świetne streszczenie.......

A tu drugi bok takiej maszyny .....Nigdy nie spotkałem więcej fotografii tego parowozu,a szkoda bo zawsze chciałem wykonać model tej maszyny.

źródło:"Ost preussen",Eisebahn Kurier Special 52

Obraz 003.jpg
Plik ściągnięto 19927 raz(y) 100,3 KB

 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-25, 11:52   

Do różnych ciekawych wniosków można dojść studiując stare rozkłady jazdy.
Zamieszczony przez Feyg na str. 2 wątku pochodzi z 1903 r., gdy linia kończyła się jeszcze w Jamrzynie. Wynika z niego, że na całej trasie do końca lipca kursowały 3 pary pociągów dziennie, od 1 sierpnia południowy pociąg kursował już tylko w dni targowe. Do obsługi wszystkich pociągów wystarczał jeden skład wagonów wyposażonych w przedziały klasy 2, 3 i 4, który stacjonował w Słupsku. Czas jazdy odcinka Dębnica Kasz.- Słupsk wynosił 53 min., a trasy Dębnica – Jamrzyno 24 min., co oznacza że największa prędkość wynosiła 30 km/h. Jednak łączny czas przejazdu całej trasy, w tym od 5 do 15 minut postoju w Dębnicy Kasz., wynosił aż około 1,5 h ! Ale wówczas ludzie mieli więcej czasu i nikomu aż tak bardzo się nie spieszyło....
Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej na trasie codziennie kursowały 3 pary, a czas przejazdu uległ niewielkiemu skróceniu. Dodatkowo latem w dni świąteczne uruchamiano wieczorny pociąg relacji Słupsk – Dębnica Kasz.- Słupsk, który na nocleg do Słupska przybywał o godz. 22.30. Przypuszczać należy, że tym pociągiem wracali z całodziennej wyprawy w okoliczne lasy słupskie mieszczuchy.
W latach 20. XX w. codziennie jeden skład nocował w Dębnicy Kasz., skąd wczesnym rankiem wyruszał pociąg do Słupska, dowożąc ludzi do zakładów pracy i młodzież do szkół. Później, pod koniec lat 20., w Dębnicy nie stacjonował żaden parowóz, więc parowozownia pełniła już tylko funkcję pomocniczą. Od maja 1926 r. raz dziennie całą trasę przemierzał wagon motorowy, który miał skrócone czasy przejazdu między przystankami. Od połowy lat 30. wagony motorowe zdominowały ruch pasażerski, a dzięki poprawie stanu torów zwiększono prędkość rozkładową do 50 km/h.

Zamieszczony poniżej ostatni rozkład jazdy dla tej kolei, ważny od 3.07.1944, daje wyobrażenie jak duży panował wówczas ruch pociągów, ale też rodzą się pytania, na które trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Najpierw jednak krótkie wprowadzenie:
- pociągi oznaczone numerami 3 i 4 prowadzone były trakcją parową,
- pociągi oznaczone numerami 101 i wzwyż prowadzone były wagonami motorowymi lub wagonem akumulatorowym Wittfeld,
- część pociągów nie zatrzymywała się na przystankach o niskiej frekwencji podróżnych (kreski pionowe),
- wszystkie pociągi prowadziły już wyłącznie klasę 3.

Już na pierwszy rzut okiem widać, że na całej trasie codziennie kursowały 4 pary pociągów motorowych, gdyż w okresie kursowania poc. nr 108 i 109 nie kursował skład nr 110 i 111. Do obsługi tych pociągów wystarczał jeden skład nocujący w Budowie (Motarzynie, gdzie była mała parowozownia). Poza tym dwa razy dziennie (o godz. 14.05 i 18.51) pociągi krzyżowały się na stacyjce Labuhn.
Swoistą zagadką są jednak pozostałe składy pociągów – nr 101 w dni robocze przybywał do Dębnicy Kaszubskiej o godz. 5.48. Kto nim podróżował ? Domyślać się można, że pracownicy zakładów zbrojeniowych (dawnej papierni), którzy zapewne rozpoczynali pierwszą zmianę o godz. 6°°. Kolejny pociąg tej relacji nr 113 kursował jednak tylko w poniedziałki i na stację w Dębnicy wjeżdżał o godz. 8.18. Z kolei wracał tylko w soboty o godz. 12.15 i w bardzo dobrym tempie pokonywał dystans do Słupska. Oczywiście skład ten nie stał 6 dni na stacji w Dębnicy, gdyż to by było bardzo nieracjonalne wykorzystanie taboru. W poniedziałki wracał zapewne (podobnie jak skład nr 101), jako przyprząg pociągu zmierzającego z przeciwka (odpowiednio o 6.39 i 9.15), stanowiąc dodatkowe miejsca dla licznych pasażerów zdążających do Słupska. Pytanie – dla kogo przeznaczony był ten pociąg ? Wydaje się, że dla jakieś grupy pracowników zakładów zbrojeniowych (a może Radiostacji otwartej w dniu 1.12.1938 w Dębnicy ?), którzy od poniedziałku do soboty byli „skoszarowani” w miasteczku ?

1944 RJ Debnica Kasz..jpg
Plik ściągnięto 19908 raz(y) 80,18 KB

 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-25, 12:15   

Mała korekta: na stacyjce Labuhn tylko w dni robocze następowało krzyżowanie dwóch pociągów osobowych.
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-25, 13:57   

To ja teraz wrócę na chwilkę do obiektów stacyjnych. Wykonałem rekonstrukcje magazynu ekspedycji kolejowej.Była to konstrukcja na planie prostokąta ok16x8,5m zbudowana z cegły i bel,tworzących mur pruski.Dach był płaski,jedno-spadzisty do tyłu,kryty papą.Od strony torów budynek posiadał dwa wrota przesuwane od wewnątrz oraz drzwi wejściowe na poziomie gruntu przed schodami na rampę.Przeglądając kilka pruskich konstrukcji magazynów na żadnej nie było takiego rozwiązania z drzwiami wejściowymi,a więc jest to nie typowe.Na pocztówce z wagonem motorowym widać po lewej magazyn- i albo jest on mocno naświetlony i przez to jasny,albo jest otynkowany.Stawiam na druga opcję. Niestety nie jestem w stanie zrekonstruować tyłu magazynu,zapewne także była tam rampa i na pewno wrota.Bok narysowałem,ale nie umieściłem na nim ewentualnych okien i drzwi,które zapewne występowały bo i tak byłaby to czysta bajka.Zrobię to jeżeli ktoś trafi na zdjęcia bardzo podobnego budynku-ja w każdym razie nie odnalazłem.

Co do okresu jego istnienia. Wcześniej stwierdziłem,że magazyn wybudowano nowy(razem z dworcem) stary z pierwszej pocztówki był bliżej dworca i był mniejszy. Teraz jednak uważam,że magazyn mógł już taki być od początku (konstrukcja typowa) natomiast obiekt z pierwszej pocztówki to szalety ! jak się przyjrzeć to widać,że budyneczek jest niziutki i ma takie ala murki przy wejściu.Jest nawet jakaś biała tablica zapewne z napisem informującym o "toalecie"

Niżej przedstawiam rekonstrukcje oraz ciekawostkę porównanie budynku dworca z popularnym pruskim parowozem P 3.1.Nie wiadomo nic o jego pojawieniu się na tej lini,ale bardzo w to wątpię-spółka miała swoje maszyny.Za to na pewno prowadził pociągi na liniach państwowych w Słupsku czy Lęborku.

Rysunek1magazyn.jpg
Plik ściągnięto 19889 raz(y) 54,2 KB

Rysunek1b.jpg
Plik ściągnięto 19889 raz(y) 99,6 KB

 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-25, 18:48   

Myślę, że bardziej trafne byłoby takie porównanie z pr. T3 (M III-4e) jak parowóz przedstawiony poniżej. Jedna taka maszyna pracowała na STB do 1937 r.

Pr.T3 (2).jpg
Plik ściągnięto 19875 raz(y) 110,68 KB

 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-25, 18:56   

No tak,ale akurat planów T 3 nie projektowałem niestety...:)

Fajne zdjęcie ! wiadomo z jakiej to kolejki?
 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-25, 19:27   

Dla mnie landschaftlich to jest Pomorze i Stolpetalbahn, i basta !
A tak naprawdę to... Butzbach - Licher Eisenbahn.
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-25, 20:28   

No co racja to racja :mrgreen:

A więc proszę -jest T 3 żywcem wzięty z tamtych lat !

Plan parowozu T 3 otrzymałem od autora modelu Jana Kołodzieja za co jeszcze raz dziękuje !

Rysunek1c.jpg
Plik ściągnięto 19864 raz(y) 98,77 KB

 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-25, 20:41   

No, to jest zupełnie inna rozmowa.... Tak to musiało kiedyś wyglądać !
Brawo.
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-25, 20:55   

A pojawiały się w Dębnicy (oczywiście po połączeniu obu firm) parowozy jak ten sfotografowany w Ustce?

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-25, 21:30   

Tak, oczywiście że kursowały również na tej linii. Chociaż pod koniec wojny pewnie rzadziej, gdyż tu kursowały ciężkie składy towarowe do zakładów zbrojeniowych, zapewne prowadzone maszynami z trzema osiami napędowymi.
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-25, 21:46   

Świetne zdjęcie !

Wydaje się,że to maszyna T 4 !! Czy może to być maszyna nr 31 ze Słupskiej powiatówki???

Kopia kil1.JPG
Plik ściągnięto 19849 raz(y) 53,52 KB

 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-25, 21:59   

Jaki numer nosiła maszyna na fotce zamieszczonej przez Feyg nie wiadomo. To mógł być nr 31 lub 32 lub 33. Na powyższej fotce to "nie może być" - to jest maszyna nr 31, która po II wojnie na PKP otrzymała oznaczenie TKb100-10, a obecnie pod fikcyjnym oznaczeniem TKc100 stoi w muzeum kolejnictwa w Warszawie i rdzewieje....
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl