Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolej Słupsk-Budowo i fabryka papieru
Autor Wiadomość
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-18, 13:05   

Trochę poprawione:
Cytat:
Produkcja masy celulozowej, celulozy, papieru i produktów pochodnych i eksploatacja zakładów papierniczych. W dniu 06.07.1867, premier Prus Otto von Bismarck, za przyznaną po wygranej wojnie niemiecko-austriackiej dotację wysokości 400.000 talarów, nabył posiadłość Varzin od Wernera Ewalda von Blumenthal . 1868 Bismarck uruchomił na Wieprzem papiernię bijakową (Hammermühle) następnie w 1871 roku większy Lisimłyn (Fuchsmühle). Papiernie, które prowadziły działalność w 1890 roku pod nazwą Varziner Papierfabrik AG, rozwineły się w jeden z największych przedsiębiorstw przemysłowych na Pomorzu Wschodnim i stały się znaczącym producentem banknotów. Firma założona 21/02/1890 przez radcy handlowego Moritza Behrenda, objęła dzierżawione w Warcinie koło Kępic, papiernie: Fuchsmühle i Kampmühle. W 1900 roku wszystkie akcje firmy przejeła firma Hammermill Paper Company, Erie (Pensylwania, USA), w 1912 zakupiono papiernię w Rathsdamnitz, 1916, sprzedaż Hammermill Paper Company z zyskiem księgowym 2.501.605 Marek. W 1932/33, z uwagi na niepewne perspektywy możliwości eksportu zakład w Dębnicy został zamknięty, a niektóre urządzenia mechaniczne fabryki wywieziono do Hammermühle tak aby produkcja wyrobów zakładu mogła być nadal kontynuowana. Głównym akcjonariuszem (1943) był bankier Joseph Frisch, Stuttgart. Podczas 2. II wojny światowej w papiernie podjęto produkcję fałszywych dolarów i funtów szterlingów w celu zaszkodzenia gospodarce brytyjskiej i amerykańskiej. W oparciu o polskich robotników istniała w zakładzie placówka polskiego wywiadu wojskowego AK "ODRA", która została rozbita w 1944 roku przez gestapo. Podczas wojny i zakład produkował również akcesoria do samolotów myśliwskich: śmigła i szyby (?). Między 2 i 4.03.1945 młyn młotkowy i został zdobyty po ciężkich walkach przez Armię Czerwoną, a przy tym całkowicie zniszczony. Wyposażenie fabryki papieru zostało zniszczone. Zniszczone i fabryka papieru i celulozy została odbudowana w 1957 roku jako garbarnia. Kępickie Zakłady Garbarskie "KEGAR", firma z 1000 pracowników i oddziałami w Białogardzie i Dębica Kaszubska została sprywatyzowana w roku 1999.


Przy okazji przeglądania słupskich ksiąg adresowych:

Stolpetalbahn 1.jpg
rok 1914
Plik ściągnięto 9389 raz(y) 58,69 KB

Stolpetalbahn 2.jpg
rok 1914
Plik ściągnięto 9389 raz(y) 12,12 KB

Stolpetalbahn 3.jpg
rok 1938
Plik ściągnięto 9389 raz(y) 33,29 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Krzysztof 


Pomógł: 12 razy
Wiek: 72
Dołączył: 23 Cze 2008
Posty: 354
Skąd: Wrzeszcz
Wysłany: 2011-03-18, 15:19   

Adrian napisał/a:
Młyny takie potrzebują zasilania a więc budynek na poniższych fotografiach mógł być elektrownią wodną

Potrzebują zasilania, ale nie w energię elektryczną. Turbina wodna dawała napęd tym młotom, bijakom. Do napędzania turbiny było niezbędne spiętrzenie wody.
Adrian napisał/a:
Tutaj zdjęcia podobnej fabryki papieru w Kępicach- da się zauważyć podobną konstrukcje z rusztowaniem (strzałka) kominów nie widać

I słusznie, bo nie kominy są obudowane tym "rusztowaniem". Te trzy pionowe elementy widoczne na zdjęciu nie służą do odprowadzania spalin. Nie odważę się na nazwanie ich, bo nie bardzo wiem, jaką rolę spełniały, ale na pewno nie kominy.
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-18, 15:39   

Dzięki,szukamy dalej w takim razie
 
 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 61
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-03-18, 17:02   

Adrian napisał/a:

Był też żuraw wodny,jego fragment widać na pocztówce wyżej w temacie.Zapewne znajdował się na końcu peronu jak to zwykle było.Skoro był po tej stronie stacji to mógł być,a nawet powinien także po drugiej stronie,tym bardziej że dla małych parowozów do Słupska było daleko. Ciekawe skąd brano wodę do żurawi.o wieży ciśnień nic nie wiadomo,może Dębnica miała już wtedy sieć wodno-kanalizacyjną i zniej pobierano wodę.Może korzystano z wieży ciśnień na terenie fabryki?w sumie odległość wieży od żurawia to jakieś 200-250m, nie dużo.

Może jednak wieża wodna była ? Gdyby tak mieć wyraźniejszy skan zdjęcia ...

dbnica_2_994.jpg
Plik ściągnięto 9374 raz(y) 112,08 KB

obraz_484.jpg
Plik ściągnięto 9374 raz(y) 102,62 KB

 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-18, 21:12   

Kösternitz- dzięki za uwagę,dałeś do myślenia.

Jednak zwróć uwagę,że na tej mapie geodezyjnej,obok symbolu(wieża? woda?) stoi już remiza straży,którą pokazałem na pierwszej stronie wątku,a więc jest to mapa powojenna.Dziś nie ma tam choćby śladu, a wątpię żeby wieża gdyby istniała przetrwała po wojnie likwidacje kolei,pamiętały by ją starsze osoby do dziś mieszkające w Dębnicy a często przeze mnie "molestowane"-Choć o dziwo wieża w Budowie przetrwała jakimś cudem do dziś.No i oczywiście nie przeczę,nie mam żadnej pewności.Od samego początku zwróciłem uwagę na zaznaczone przez ciebie miejsce na zdjęciu.Sądzę jednak że widać w tle za drzewami budynek za ulicą ten, o który pytam (zaznaczam strzałką) na stronie drugiej wątku. W każdym razie mam zamiar jeszcze podpytać w tej sprawie te starsze osoby. Jedna Pani ma już 87 lat i przyszła do Dębnicy w 1946 roku.Doskonale pamięta wiele rzeczy. Dworca już wtedy nie było.

BUDOWO fot Adrian Wandtke.JPG
Plik ściągnięto 9342 raz(y) 72,08 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-22, 13:02   

Co do samej "laury"....
Jest to (a raczej był) wagon motorowy serii VT 135,który kursował na trasie Słupsk-Budowo.
Tu podaje przykładowe zdjęcie prawie identycznego wagonu.Pod linkiem jest ich więcej

http://www.drehscheibe-fo....php?17,3887502

Zdjęcie autorstwa:Heusinkveld Evert


Jest tam także fotka tego wagonu,z wagonem doczepnym.Jest wzmianka o tym,że na trasie Słupsk-Budowo taki zestaw kursował.Zdjęcie samego wagonu motorowego mamy,natomiast trudno powiedzieć czy "doczepa" wyglądała tak jak w powyższym linku. Można przypuszczać,że doczepa na pewno miała takie same barwy jak sam motowóz-to był chyba standard-a kolor to oczywiście kremowo-ciemno czerwony.

zdjęcie vt135.jpg
Plik ściągnięto 9282 raz(y) 72,51 KB

 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-22, 22:40   

Tu małe sprostowanie - wagony motorowe SKB (Stolper Kreis Bahnen) nie kursowały tylko na trasie Słupsk - Budowo, ale także Słupsk - Gabel - Ustka/Smołdzino/Dargoleza. Tak więc widoczny na stacji Dębnica wagon Laura, jeszcze tego samego dnia spotkać można było na północnej części sieci tej kolei. W sumie eksploatowano tu 4 wagony motorowe w tym 2 i 4 osiowe, każdy innego producenta i nieco innej konstrukcji. Kursowały zazwyczaj solo (czyli bez przyczepy), czasem z jednym wagonem towarowym np. do przewozu mleka. Posiadały od 50 do 62 miejsc siedzących, co w zupełności wystarczało na ówczesne potrzeby. Od 1938 r. na SKB pracował prawdopodobnie także wagon akumulatorowy Wittfeld. Przedstawiona wyżej Laura miała początkowo silnik na gaz antracytowy, zmieniony w 1937 r. na diesel, póżniej (od ok. 1943 r.) napędzana była benzyną syntetyczną. Ponadto nazwa "Laura" nie odnosiła się do konkretnego wagonu tylko do tych wszystkich czterech, gdyż pasażerowie nie rozróżniali ich zbytnio. Podobnie było wówczas z małymi parowozami na liniach lokalnych, które pieszczotliwie nazywano "Paulina", bez względu na ich numer inwentarzowy, układ osi itp. Warto dodać, że wagon uwieczniony na stacji Dębnica Kasz. otrzymał w 1940 r. oznaczenie TW803, a po II wojnie, oznaczony SN51-04, zadomowił się do lat 60. na stacji Warszawa Wschodnia. Przedstawiony powyżej wagon serii VT135 to jeszcze inna konstrukcja i kursował po wojnie na terenie NRD.

Tw803 Stolp 1.jpg
Plik ściągnięto 9249 raz(y) 98,63 KB

 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-23, 08:01   

Dziękuję za sprostowanie i dodatkowe informacje-faktycznie różnice w konstrukcji są dlatego też napisałem, że pokazany przeze mnie wagon na zdjęciu wyżej jest prawie identyczny :mrgreen: -wręcz łudząco podobny.Gdy się zagłębimy i porównamy ze zdjęciem kolegi Hamburgera widać, że wagon jest po prostu krótszy i ma jedno okno na burcie mniej . Przód jednak ciężko odróżnić na pierwszy rzut oka.Jak się poszuka w internecie takich i podobnych wagonów,okazuje się że było ich sporo wersji,niektóre różniące się od siebie jakimś detalem.
 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-23, 12:32   

I wracając do dworca
Zrobiłem taką małą rekonstrukcje budynku dworcowego w skali 1:87.Chciałbym tylko wiedzieć jakie kolory miał ten budynek.Dachówka przypuszczam ciemna czerwień, tynk szarawy, a deski ala panele ścienne?widać że są ciemniejsze.

Podczas projektowania tego rysunku doszedłem do wniosku, że nie ma się co nad wieżą zastanawiać.....bo ona stoi przed naszymi oczami na pocztówkach !! jest wbudowana w budynek....... Takie rozwiązania często można było spotkać w miastach na kamienicach i budynkach fabrycznych,nie chcę teraz zmyślać,ale w Lęborku przy ulicy Zwycięstwa jest taka kamienica (miała pożar kilka lat temu) i tam zdaje się był u góry zbiornik.....

Rysunek1a.jpg
Plik ściągnięto 9223 raz(y) 31,73 KB

 
 
 
ezet 

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Paź 2008
Posty: 1562
Skąd: Pomorze Gdańskie
Wysłany: 2011-03-23, 13:36   

Adrian napisał/a:
I wracając do dworca
Zrobiłem taką małą rekonstrukcje budynku dworcowego w skali 1:87.

Masz talent, świetny rysunek! :brawo: Z takiej klasy ilustracji mógłby powstać niezwykle interesujący katalog dawnych pomorskich dworców. :flaga:
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-23, 14:15   

Zastanawiam się kiedy ów budynek mógł powstać. Na postawie architektury obstawiałbym okres poprzedzający wybuch wojny światowej. Jak na kolej niepubliczną dworzec wybudowany był z wyjątkowym rozmachem. Wielka szkoda, że dworzec nie przetrwał do naszych czasów!
A co zbiornika wody umieszczonego wewnątrz budynku dworca to przykładem może być dworzec główny w Gdańsku.

P.S. Ciekawy link :arrow: Strona Małgorzaty Łoś


Zakładowa wieża ciśnień na terenie dawnej papierni
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2011-03-27, 09:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-23, 15:16   

Budynek zapewne stoi od samego początku.Natomiast jak widać na dwóch pocztówkach był rozbudowywany.Głównie chodzi o pomieszczenie jak sądzę dyżurnego ruchu ,z pojedynczymi drzwiami które jak widać na drugiej nowszej pocztówce jest wysunięte jako dobudówka.Oprócz tego przerobione jest wejście do poczekalni,ni cholery nie mogę tego rozgryźć bo słabo to widać.No i na koniec oczywiście obok budynku wybudowano restauracje,której na początku(pierwsza pocztówka) nie było.
Jest jeszcze mały drobiazg- jeżeli mówimy o wieży wodnej w tym budynku,to wypadałoby,żeby na ścianie tej wieży był umieszczony wskaźnik poziomu wody.Na pocztówce poniżej przedstawiam moją propozycje-na skanie gorzej to widać,ale na wersji papierowej jest poświata białego wzdłużnego prostokąta,jak ulał pasuje tu wskaźnik, który dodałem właśnie na moim planie rekonstrukcyjnym.

Kopia Obraz1.JPG
Plik ściągnięto 9193 raz(y) 102,2 KB

Rysunek1a.jpg
Plik ściągnięto 9193 raz(y) 33,98 KB

 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-23, 20:58   

Gratuluję rysunków, które wiernie oddają wielkość i kolorystykę tego budynku ! Mam co prawda wątpliwości, czy to był pierwszy budynek stacyjny Rathsdamnitz, gdyż architektonicznie nie pasuje do epoki lat 1894-95. Wydaje się, że powstał później, np. w latach 1913-14, na miejscu pierwotnego, małego budyneczku. Jednak sam fakt, że w tak małym miasteczku (w 1933 r. Dębnica Kaszubska liczyła 3800 mieszkańców) powstał imponujący, reprezentacyjny budynek stacyjny dowodzi znaczenia jakie kiedyś miała kolej żelazna !
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 48
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-23, 22:41   

Dworzec w Dębnicy jeśli chodzi o styl nieco przypominał dworzec w Rewalu

Rewal.jpg
aukcyjna
Plik ściągnięto 9072 raz(y) 93,17 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2011-03-27, 09:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-03-24, 10:23   

.... również w Niechorzu, Trzebiatowie i in. Wszystkie powstały w latach 1911-13, więc analogia jest jak najbardziej uzasadniona.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl