Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolej Słupsk-Budowo i fabryka papieru
Autor Wiadomość
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 13:50   

feyg napisał/a:
Mapa pochodzi ze strony Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej:
http://kpbc.ukw.edu.pl/dl...irids=1&lp=4171


No ładnie- To w Słupskim archiwum nie mieli, a na Kujawach się znalazło:)Dzięki
Swoją drogą- gdyby kogoś interesowało to tu

http://bibliotekacyfrowa....35EA38CDEB13-23

znajduje się plan stacji Słupsk z samego początku istnienia -Jest także plan budynku dworcowego który dziś już nie istnieje oraz profil Lini aż do Gdańska-jednym słowem "grube rarytasy"
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-16, 14:37   

Znamy! :mrgreen:
http://bibliotekacyfrowa....=10558&lp=3&QI=!EBDF7DB508FFF725C459B9FBDFF06BA6-55
http://bibliotekacyfrowa....321109&lp=2&QI=!EBDF7DB508FFF725C459B9FBDFF06BA6-104

P.S. Wyszperałem rozkład kolejki ważny od 3 maja 1903 - czas jazdy nie był oszałamiający ;-) :

Stolpetalbahn rozkład 1903.jpg
Plik ściągnięto 6801 raz(y) 23,44 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 18:35   

Mam ! znalazłem !
Druga pocztówka z dworcem Dębnica Kaszubska- ciekawe kiedy wykonane,Jak widać budynek rozbudowano i bardzo się różni-z boku postawiono małą restauracje, widać także magazyn i fragment żurawia wodnego.Przed budynkiem dworca brakuje tez dźwigni rozjazdu widocznej na pierwszej fotografii co świadczy ewidentnie o tym,że układ torowy stacji także został przerobiony ! teraz już chyba powoli tracę nadzieje,że uda się odtworzyć układ torów bez ściemy:)

Są też dwa drzewa,które stoją jako jedyni świadkowie tamtego świata. Wcale dużo nie urosły:)

Obraz.jpg
Plik ściągnięto 6782 raz(y) 106,08 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 18:48   

Mam też marne ksero innego rzutu na fabrykę papieru.Na tej fotografii widać lepiej tajemniczy obiekt po lewej.Są to 3 kominy wzmocnione rusztowaniem,pytanie do czego ten obiekt służył?
i ciekawe co to za budka na ich szczycie!?

Widać także wieżę ciśnień,która dziś ma już inny-bardziej płaski dach.

Natomiast na pierwszym planie na rzece przy brzegu znajdują się pnie drzew,które zapewne transportowano w ten sposób do fabryki,i które później służyły do produkcji papieru

Obraz 002.jpg
Plik ściągnięto 6781 raz(y) 103,24 KB

 
 
 
Dohler 
Dohler

Pomógł: 1 raz
Wiek: 65
Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 39
Skąd: Forum Marienburg
Wysłany: 2011-03-16, 22:09   

Trzy kominy wzmocnione rusztowaniem mogły służyć do wypalania wapna, które było następnie używane w produkcji papieru.
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-17, 08:16   

Kolejna odsłona,tym razem wprowadziłem małą korektę po konfrontacji mapy 19wieku od Fey-g a "moją" z 1938-czyli po rozbudowie. W korekcie przesunąłem tor idący po półce na łuku do kompleksu budynków- doprowadziłem go mniej więcej do miejsca,gdzie kończył się tor przed rozbudową zaznaczony na czerwono.Poprawiłem też nasyp(zielony) i teraz nawet bardziej to pasuje bo faktycznie jest tam tyle miejsca.
W dalszym ciągu nie rozumiem,dlaczego nie ma na mapie zaznaczone mostu kolejowego- tym bardziej że mały mostek zakładowy zaznaczono.Oczywiste jest że na mapach nie wszytko bywało zaznaczane,lub było bardzo ogólnie,ale sądzę że mogło się zdarzyć na jednej,dwóch mapach-ale nie na 5 z różnych źródeł. Najwcześniejsza mapa jaką mam z okresu eksploatacji kolei jest rok 1940 i na niej mostu nie ma.Może wybudowano go w późniejszych latach wojny?aby usprawnić załadunek wagonów kiedy intensywnie prowadzono produkcje części do samolotów.

Ciekawy jest tez budynek zaznaczony strzałką! ....
Dziś stoją tam baraki i blok pracowników garbarni(PRL)
Pokuszę się o tezę,że była to willa Oskara Meisnera-właściciela fabryki papieru, zazwyczaj w pobliżu fabryk stały wille właścicieli (choćby na przykład fabryka zapałek w Lęborku)

Rysunek26.jpg
Plik ściągnięto 6738 raz(y) 118,7 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-17, 08:30   

Kilka zdjęć obiektu,który chyba jako jedyny stoi jeszcze nie otynkowany.
Znalazłem też szyny kolejowe -powciskane zapewne w celu usztywnienia lub podparcia i najpewniej są zdjęte kiedyś z likwidowanych torów.

d.jpg
Plik ściągnięto 6738 raz(y) 89,56 KB

c.jpg
Plik ściągnięto 6738 raz(y) 102,7 KB

b.jpg
Plik ściągnięto 6738 raz(y) 116,29 KB

a.jpg
Plik ściągnięto 6738 raz(y) 103,65 KB

 
 
 
2xM 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 68
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2011-03-17, 14:39   

Kilka kwestii mnie zastanawia, ale na razie niewiele wymyśliłem.
Były sugestie (np. tutaj), że tor na wprost na wschód od stacji stanowił pierwotne zakończenie linii przed jej przedłużeniem (tor wyciągowy i trakcyjny z parowozownią), ale nie ma go na mapie z 1905 roku więc raczej to nie to. Zresztą, linię przedłużono niemal natychmiast, więc dziwne byłoby budowanie zakończenia i w zasadzie równocześnie nowego wylotu.

Przebudowa bocznicy. Nie przywiązywałbym się do mapy z 1935 roku ze starym przebiegiem. Jest to mapa WIG a nie wyobrażam sobie polskich wojskowych dokonujących pomiarów geodezyjnych na terenie III Rzeszy ;-) . Siłą rzeczy opracowano je na podstawie wcześniejszych map niemieckich, aktualizując je w miarę możliwości.
Powody przebudowy. Po pierwsze, przebudowa umożliwiała wprowadzenie toru na teren zakładu po drugiej stronie rzeki, a po drugie ułatwiała obsługę bocznicy - pierwotnie była to bocznica szlakowa, co oznaczało, że skład ją obsługujący blokował cały szlak Dębnica - Słupsk. Początkowo nie miało to pewnie znaczenia, ale wraz ze wzrostem ilości pociągów mogło to stanowić spory problem. Po przebudowie ruch mógł odbywać się równolegle do manewrów. Nie widzę jednak powodu, dla którego powstały dwa wjazdy...

Zerknij też na Geoportal oraz na Zumi.

Dorzucę jeszcze rozkład z ostatniego okresu istnienia kolejki (1944/45).

Stolp-Budow 44.JPG
Źródło: http://www.pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/100-Teil1-pom.html#126t
Plik ściągnięto 6700 raz(y) 26,84 KB

 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-17, 16:16   

Fakt,że ciekawe jest wydłużenie na wschód toru,bardziej ciekawy jest budynek z małym torem odchodzący od tej bocznicy w dodatku w środku lasu i w połowie długości tej bocznicy. Jest to tak nietypowe,że aż nieprawdopodobne. Nie spotkałem jeszcze żadnej stacji,która miałaby parowozownie tak schowaną i wysuniętą dalej od stacji.Parowozownie budowano na terenie stacji zazwyczaj na którejś "głowicy" czyli "na wylocie".Jeżeli była to faktycznie jednak mimo to parowozownia-to z pewnością jednostanowiskowa i bardzo mała, bez zaplecza warsztatowego-takie budynki często budowano na lokalnych kolejkach-tym bardziej na stacji końcowej jaką była na początku Dębnica. Samo wysunięcie tej "wschodniej" bocznicy jest dla mnie nie wyjaśnialne-przecież gdyby chodziło o zwykły tor odstawczy wybudowano by go jako tor nr 4 równolegle do pozostałych na stacji.

Co do przebudowy- masz rację, mapa może błędnie pokazywać,szczególnie w okolicznościach jej pochodzenia,o których piszesz.Mimo to na mapie z 1938 roku jest już nowy układ torów. Mapa z 1935 roku wyznaczała mniej więcej datę końcowej eksploatacji starej bocznicy- teraz jednak ta teza nie jest potwierdzona.Obstawiam mimo to że przebudowa miała miejsce w latach 30-tych.

Doczytałem dziś,że w latach 30-tych fabryka papieru została zamieniona na roszarnię lnu a dopiero potem (zapewne przed wojną) na fabrykę części do samolotów. Czy "len" mógł mieć szczególne znaczenie dla rozbudowy układu torowego bocznicy? nie wiem na czym polega produkcja w roszarni,ale roszarnia była także w Lęborku i do niej także była doprowadzona bocznica kolejowa.

Poniżej kolejna korekta odtwarzanego układu torów.Tym razem na najlepszej mapie (wikimapia) Jest tam dobrze ślad po moście kolejowym oraz widać wyraźny ślad po bocznicy,która została wydłużona bardziej w las, zapewne aby można było wjechać składem wagonów i dalej wtoczyć go przez most na teren fabryki. Na terenie fabryki widać "placyk" gdzie mógł znajdować się plan ładunkowy lub może nawet rampa. Za dwa-trzy tygodnie będę w Dębnicy to spróbuje wejść na teren fabryki i przyjrzeć się bliżej -może coś zostało

Rysunek27.jpg
Plik ściągnięto 6687 raz(y) 114,32 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-17, 16:58   

Kolejna zagadka z cyklu co to jest i do czego to było:)

Na zdjęciu poniżej w tle,widać bramę, wyglądem przypominająca skrajnik albo suwnice.Nie jest to skrajnik bo ten na zdjęciu jest za szeroki i obejmuje co najmniej dwa tory.Nie jest to chyba też suwnica bo słabo to wygląda.

Szkoda że ten wagon motorowy nie stanął trochę dalej.Może zobaczylibyśmy ile na stacji było torów. Jak na razie obstawiam 3 tory- dwa przy peronach i jeden przy magazynie.

Był też żuraw wodny,jego fragment widać na pocztówce wyżej w temacie.Zapewne znajdował się na końcu peronu jak to zwykle było.Skoro był po tej stronie stacji to mógł być,a nawet powinien także po drugiej stronie,tym bardziej że dla małych parowozów do Słupska było daleko. Ciekawe skąd brano wodę do żurawi.o wieży ciśnień nic nie wiadomo,może Dębnica miała już wtedy sieć wodno-kanalizacyjną i zniej pobierano wodę.Może korzystano z wieży ciśnień na terenie fabryki?w sumie odległość wieży od żurawia to jakieś 200-250m, nie dużo.

Rysunek29.jpg
Plik ściągnięto 6682 raz(y) 114,21 KB

laura28.JPG
Plik ściągnięto 6682 raz(y) 22,59 KB

 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-18, 01:49   

A może warto by odwiedzić Archiwum w Koszalinie?
Cytat:
sygnatura: 26/19/0/2739
tytuł i daty: Stillegung der Papierfabriken Hammermühle [Kępie, pow. Miastko], Kampmühle [Kępka, pow. Miastko], Fuchsmühle [Kruszyna, pow. Miastko] und Rathsdamnitz [Dębnica Kaszubska, pow. Słupsk]. Specialia. Band I; 1923-1923
hasła indeksu: Dębnica Kaszubska, pow. Słupsk; Fuchsmühle; Hammermühle; Kampmühle; Kępie, pow. Miastko; Kępka, pow. Miastko; Kruszyna, pow. Miastko; Rathsdamnitz
opis: poszyt; stan dobry; rękopis; neogotyk; niemiecki; s.; 230x365; Tit. XIII, Abteil. B, Nr. 1 p, Specialia; Acc. 16/44 1449;

źródło

A propos Geoportalu: ciekawe że "zaginiony" most na pierwszej mapie zaznaczono inaczej niż most "zakładowy", na drugiej, nowszej, zostały po tym pierwszym tylko przyczółki

Dębnica 1.jpg
źródło: Geoportal
Plik ściągnięto 6647 raz(y) 183,18 KB

Dębnica 2.jpg
źródło: Geoportal
Plik ściągnięto 6647 raz(y) 143,65 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
2xM 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 68
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2011-03-18, 09:51   

To jeszcze rozkład z lata 1947. Linia figuruje w nim jako "na razie nieczynna" podobnie jak wiele innych, które podzieliły jej los. Przy okazji coś do tematu Kösliner Strandbahn.

Źródło: http://bibliotekacyfrowa....d=2988&dirids=1

Mała ciekawostka na okładce:

Urzędowy Rozkład Jazdy i Lotów
Lato 1947
Tylko do użytku służbowego


Wróg nie śpi :evil2: .

255, 259.JPG
Plik ściągnięto 6639 raz(y) 112,2 KB

 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-18, 11:00   

Do Koszalina zapewne się wybiorę,za jakiś czas kiedy będę jechał w tamtą stronę-dzięki za pomysł.
Przy okazji grzebania w sieci znalazłem taką informację:

Produkcja masy celulozowej, celulozy, papieru i produktów pochodnych i prowadzenie salonów w przemyśle papierniczym. W dniu 06.07.1867, premiera Prus Otto von Bismarck nabył od niego po udanej wojnie niemiecko-austriackiej zatwierdzonego przydziału 400.000 koron od nieruchomości Varzin Werner von Blumenthal Ewald. 1868 Bismarck był na wysypisku, papierni bijakowego wybudowanym w 1871 roku nastąpił większy młyn lisa. Ten papiernie, prowadził działalność w 1890 roku pod nazwą Varziner papierni AG, rozwinął się w największych przedsiębiorstw przemysłowych na Pomorzu Wschodnim i znaczącym producentem banknotów. Utworzono 21/02/1890 w Paper Mill Erpachtung Commerce Moritz Behrend, Varzin na młyn młotkowy, Fox Mill, Mill Kamp. W 1900 roku było przejęcie wszystkich akcji Hammermill Paper Company, Erie (Pensylwania, USA), 1912 Rathsdamnitzer zakupu papierni, 1916, sprzedaż Hammermill Paper Company z zyskiem książki M 2501605 .-. 1932/33 spowodowane było niepewne perspektywy z możliwości eksportu roślin Rathsdamnitz zamknięty, a niektóre urządzenia mechaniczne prac na młyn młotkowy do transportu produktów w zamknięte roślinnego, może być kontynuowane. Głównym akcjonariuszem (1943): bankier Joseph Frisch, Stuttgart. Podczas 2. II wojny światowej zostały wykonane prace papiernie fałszywych dolarów i zauważa, funta szterlinga w zagrożenie dla gospodarki brytyjskiej i amerykańskiej. W polskich pracowników nie było działu AK "ODRA" wywiadu wojskowego, który został zniszczony w 1944 roku przez gestapo. Podczas wojny i produkcji śrub i kół iść z samolotów. Między 2 04.03.1945 młyn młotkowy i został złapany po ciężkich walkach przez Armię Czerwoną, a tym samym zniszczeniu. Wyposażenie fabryki papieru zostały zniszczone. Zniszczone i fabryka papieru i pulpy w 1957 roku jako garbarnia operacyjny ponownie. Kepickie Zakłady Garbarski "KEGAR", firma z 1000 pracowników i roślin oddział w Białogardzie i Dębica Kaszubska została sprywatyzowana 1999-cie

tekst oryginalny tu
http://www.reichsbank-akt...2f08ea45982fe0c
ten u góry jest nie udolnie przetłumaczony przez google,może ma ktoś lepszego tłumacza żeby to miało ręce i nogi?
 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-18, 11:41   

Swoją drogą przewija się w tekście "młyn młotkowy" i bijakowy.....
Młyny takie służą do rozdrabniania i obróbki np bali drewna które były przecież głównym surowcem w papierni. Młyny takie potrzebują zasilania a więc budynek na poniższych fotografiach mógł być elektrownią wodną,i nawet tak wygląda-dodam że rzeka jest zwężona przed tym budynkiem aby nadać wodzie większy nurt.-brzegi były umocnione kamieniami ciosanymi,ale teraz to wszytko jest osypane i podmyte.

2.jpg
Plik ściągnięto 6632 raz(y) 101,54 KB

b.jpg
Tu widać fragmenty budowli na skarpie rzeki
Plik ściągnięto 6632 raz(y) 116,29 KB

1.jpg
Plik ściągnięto 6632 raz(y) 118,17 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 168
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-18, 11:52   

Tutaj zdjęcia podobnej fabryki papieru w Kępicach- da się zauważyć podobną konstrukcje z rusztowaniem (strzałka) kominów nie widać bo tu jest to wszytko bardziej obudowane-sądzę jednak że to taki sam obiekt spełniający tą samą role jak wyżej wspomniał kolega -mógł to być obiekt służący do wypalania wapna.

kępice3.jpg
Plik ściągnięto 6628 raz(y) 67,39 KB

kępice 2.jpg
Plik ściągnięto 6628 raz(y) 77,43 KB

kępice 1.jpg
Plik ściągnięto 6628 raz(y) 62,51 KB

 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl