Opowieść rzeczywiście fantastyczna i pouczająca.
Nareszcie wiem jak odróżnić (choć wątpię, czy kiedykolwiek będę miał okazję) Jelcza od Karosy. Nie wiem, moze to kwestia wykonania zdjęcia, może po prostu przyzwyczajenia, ale na mój gust Jelcze wydają się ładniejsze od Karos.
Listewki o profilu U w kracie wlotu powietrza były później stosowane też i w Sanach prawda?
W takim razie mały quiz: to jest Jelcz czy Karosa? Po wykładzie Pawla_45 na podstawie wystających lampek z tyłu (przypuszczam, że montowanie lamp z przodu i z tyłu było podobne) wnioskuję, ze to jest Jelcz?
A co do Sanów to one miały z przodu siatkę, a nie kratę, prawda?
261-09.jpg
Plik ściągnięto 25050 raz(y) 114,19 KB
_________________
pawel_45 Pomógł: 13 razy Dołączył: 09 Maj 2008 Posty: 282
Wysłany: 2009-06-16, 20:02
Dziękuję za miłe słowo, cieszę się, ze kogoś zainteresowało.
Tangens napisał/a:
W takim razie mały quiz: to jest Jelcz czy Karosa? Po wykładzie Pawla_45 na podstawie wystających lampek z tyłu (przypuszczam, że montowanie lamp z przodu i z tyłu było podobne) wnioskuję, ze to jest Jelcz?
Nie mam pewności czy dobrze zrozumiałem co masz na myśli w kwestii lamp, więc spróbuję tak odpowiedzieć: na pierwszym planie widoczna jest przyczepa Jelcz PO 1 – jej zespolone 3-światłowe lampy tylne typu T603 zawierają segmenty ze światłami kierunkowskazów, STOP i pozycyjnymi. Są identyczne z tylnymi lampami instalowanymi we wszystkich wersjach autobusów i przyczep produkowanych w Jelczu, a także Karosach. Oczywiście z przodu przyczepy takich lamp brak – wynika to z przepisów tzw.kodeksu drogowego – są tam tylko białe lampy pozycyjne i białe światła odblaskowe. Ściany - przednia i tylna tej przyczepy są takie same i pochodzą od tylnej ściany autobusu Karosa/Jelcz. Inne lampy instalowane na zewnątrz autobusów Jelcz – to kierunkowskazy typu 22-04 produkcji Kwidzyńskiego Zelmotu wzorowane na tych PAL-owskich od Karosy miały początkowo biały (bezbarwny) klosz na przedzie i pomarańczowy z boku autobusu, a po zmianie przepisów o ruchu drogowym używano tylko pomarańczowych. Te lampy stosowano również w autobusach San, oraz sam. ciężar. Star i Żubr (potem Jelcz). Podobnie lampy obrysowe na dachu (tzw.łezki) tylko w autobusach Jelcz i San. Przyczepa z omawianej fot. ma taką lampę od sam. Żubr lecz z czerwonym kloszem.Lampy nad tylnymi tabl.rej. były identyczne w Karosach, autobusach i przyczepach Jelcz.
Przyczepa jest przyłączona do autobusu Jelcz 043, a przed nim stoi miejski Jelcz MEX 272. Dlaczego uważam, że to są autobusy produkcji Jelcza a nie Karosy ? (z tyłu te wersje są identyczne, tylko napis Jelcz lub Karosa nad lampą oświetlenia tablicy rej. może je odróżnić.) – bo ostatnie Karosy zostały wycofane z eksploatacji naszego trójmiejskiego przewożnika chyba w 1971r., a widoczna na fot. przyczepa ma tabl.rej. wzoru z 1976r. W tym miejscu taka ogólna uwaga dotycząca pojazdów eksploatowanych już od dłuższego czasu – jak te wid. na fot. – w których wiele elementów zewnętrznego wyposażenia mogło zostać uszkodzonych i wymieniono je nie zawsze na oryginalne wg pierwotnego wzoru. Często w trakcie remontu zakładowego dokonywano modernizacji, albo usuwano wcześniej istniejące elementy. To może wprowadzać w błąd podczas rozpoznawania modelu pojazdu.
Jako uzupełnienie do swego poprzedniego wpisu dodam, że mógł ktoś spotkać autobus Jelcz 043 z tylnym mostem Raba i kołami tarczowymi jak w sam. ciężar. Jelcz. Ten autobus miał oznaczenie Jelcz 044 i bywał określany jako Jelcz II. Na przełomie 1974 i 75r.wyprodukowano ok. 100 szt. takich autobusów. Była to próba unowocześnienia i podtrzymania produkcji tego pojazdu, którego licencja wygasła w 1970r., a dostawy z Czechosłowacji zmniejszyły się wydatnie – bo oni wprowadzili nowsze modele. Miał on całkiem nowe podwozie skonstr. w Jelczu w 1971r. i silnik SW 680/55 prod. w Mielcu na lic.Leylanda. Reaktywacja nie była kontynuowana i zakupiono licencję Berlieta.
W sprawie wlotu powietrza do chłodnicy autobusów San: słusznie zauważyłeś, że wszystkie miały siatkę zabezpieczającą chłodnicę. Natomiast różnice były takie (poza kształtem), że San H01 miał siatkę drucianą plecioną, zaś modele H25/H27 i H100 siatkę Leduchowskiego (cięto-ciągnioną) – podobnie miały póżniejsze Autosany H9 lecz z tyłu. Pozdrawiam.
No to mamy sprawę wyjaśnioną. Wielkie dzięki. Może wtakim razie kolejne pytanie. Gdzie składano trolejbusy z nadwoziem Berlieta?
Wiem, ze tytuł watku jest Tramwaje i autobusy, mam nadzieję że wmieszanie w to trolejbusów nie będzie traktowane jako offtop?
Przepraszam za natręctwo ale mam jeszcze jedno pytanie w kwestii Sanów. Czy ktoś wie o istnieniu jakiegokolwiek egzemplarza tej marki na chodzie? Bo Jelcze-ogórki w muzeach można spotkać często a San jest przecież z tych samych czasów. A może gdzieś istnieje jeszcze autobus Star? To byłaby dopiero rewelacja!
Ciekawa pocztówka z ok. 1900 r. przedstawiająca przystanek autobusowy w Wiślince (Wesslinken) obok restauracji Goergensa. Zatrzymywały się na nim autobusy (jaka to marka pojazdu?) kursujące na linii Danzig - Bohnsack (Sobieszewo) i Danzig - Stutthof przez Wesslinken.
źródło: J. Ciarkowski, M. Ambros - Zezula, Pierwszy był Pruszcz.
wiślinka.jpg
Plik ściągnięto 24943 raz(y) 111,29 KB
pawel_45 Pomógł: 13 razy Dołączył: 09 Maj 2008 Posty: 282
Wysłany: 2009-07-02, 19:24
doldar napisał/a:
Ciekawa pocztówka z ok. 1900 r...
ok. 1900 r. - jaka tolerancja jest dopuszczalna? - bo ten autobus jest o dobrych parę latek młodszy od wskazanej tu daty
To zdjęcie właśnie dopiero co zdobyłem. Jest to tramwaj o numerze inwentarzowym 351. Za nim (przed nim?) stoi wagon linii 1 o numerze (1?)06. Na jednym z budynków chyba numer 33. Może ktoś pokusi się o opis tramwaju i identyfikację miejsca.
tramwaj_w_gdasku_148.jpg
Plik ściągnięto 24764 raz(y) 30,17 KB
_________________ slowfoot
Ostatnio zmieniony przez villaoliva 2009-10-17, 23:32, w całości zmieniany 1 raz
Jest to czteroosiowa niskopodłogowa przyczepa typu Pullmann, wagon silnikowy tego typu nr 242 wraz z wnętrzem na dołączonym zdjęciu. Wagonu silnikowego z twojego zdjęcia widać zbyt mało, ale skoro sugerujesz nr 106 to prawdopodobnie jest to bliźniak dołączonego wagonu 105 lub 108 typu Herbrandt.
Zdjęcia pochodzą ze strony Sabaotha , co do wagonu 108 nie pamiętam źródła.
Co do miejsca to niech się wypowiedzą specjaliści od architektury.
[ Komentarz dodany przez: villaoliva: 2009-10-19, 00:35 ]
Gratulacje za kolejny punkt "Pomógł"
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum