Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Tramwaje i autobusy
Autor Wiadomość
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 66
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-02-20, 21:32   

Z tego co się orientuję i wiem od dziadka wieloletniego kierowcy PKS z Kartuz dolne zdjęcie przedstawia dworzec w Kartuzach. Prawe górne przypuszczalnie Oliwę lub Wrzeszcz. Lewe górne nie trzeba objaśniać. Zdjęcia pochodzą z 1968 roku.
A tu historyczne zdjęcie z lat 40-tych przedstawiajace poprzednika Ikarusów, Jelczów, Sanów - Mercedesa kursującego na linii Neustadt (Wejherowo)- Karthaus (Kartuzy).

mercedes.jpg
Plik ściągnięto 23186 raz(y) 32,17 KB

 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-02-20, 22:48   

doldar napisał/a:
A co to za autobusy?
Na zdjęciu przed dworcem głównym w Danzigu autobus San i zmodernizowany tramwaj typu N o numerach bocznych 1007-1443. Prawdopodobnie na linii 2. Na pozostałych zdjęciach oczywiście PKS-owskie Jelcze "ogórki". Chociaż bardzo podobne do nich były Karosy (to było podobnie jak z ciagnikami Ursusu i Zetor), więc teoretycznie może być i Karosa.
_________________

 
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 66
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-02-21, 11:28   

Jak pamiętam do tych autobusów były czasami doczepiane przyczepy osobowe. W autobusach konduktorzy sprzedawali bilety.
"Przewodnik po Danzigu" z 1927 roku wśród najważniejszych danzigich linii autobusowych wymienia : linię - Rosenberg durch Ohra, Guteherberge, St. Albert, Praust i Langenau oraz Gross Paglau durch Praust, Kłodawa, Małe Trąbki, Wielkie Trąbki, Kleszczewo, Czerniewo i Graniczna Wieś.
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-02-21, 14:39   

Rozkłady: tramwajowy i autobusowy z "Danziger Wochenplan" nr 413 (13-19 August 1933):

Gdańsk tramwaje 1933r..jpg
Plik ściągnięto 23124 raz(y) 158,65 KB

Gdańsk autobusy 1933r.jpg
Plik ściągnięto 23124 raz(y) 185,58 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-02-21, 19:43   

doldar napisał/a:
Jak pamiętam do tych autobusów były czasami doczepiane przyczepy osobowe.

Przyczepy były wyłącznie na PKS-ach. Na liniach miejskich pojawiły się dopiero, gdy PKS zaczął je wycofywać, czyli o zmierzchu ogórków. Były utrapieniem dla kierowców, bo nie miały automatycznych drzwi a w przyczepach nie było obsługi, więc były nie do upilnowania i bardzo często drzwi były w nich otwierane w biegu, przed zatrzymaniem.
doldar napisał/a:
W autobusach konduktorzy sprzedawali bilety.

Był też konduktor mówiący wierszem o każdym przystanku. Najpierw pracował w tramwajach (zajezdnia Łąkowa), a potem w autobusach (po likwidacji konduktorów w tramwajach). Był wielkim uatrakcyjnieniem jazdy.

Akademia Medyczna. Ręce i głowy chować bo będą amputować!
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-05-20, 18:42   

Autobus kursujący na trasie Danzig - Sopot.

bus1.jpg
Plik ściągnięto 22941 raz(y) 90,75 KB

bus2.jpg
Plik ściągnięto 22941 raz(y) 89,09 KB

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-05-26, 23:07   

Ale fajny. Żeby tak można było się nim przewieźć. :-(
_________________

 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-06-01, 19:06   

Dwie fotki (aukcyjne):

Tramwaj Brama Wyżynna.jpg
614949224
Plik ściągnięto 22877 raz(y) 58,25 KB

638212521 Oliva tramwaj.jpg
Plik ściągnięto 22877 raz(y) 51,38 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-06-02, 21:02   

Fajne. A czy ktoś może mi wytłumaczyć dlaczego #240 z przodu jest oznakowany jako 1 a z boku jako 2?
_________________

 
 
 
wladzio 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 72
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 239
Skąd: Pruszków, Wrzeszcz, N. Port
Wysłany: 2009-06-03, 07:48   

Tangens napisał/a:
Fajne. A czy ktoś może mi wytłumaczyć dlaczego #240 z przodu jest oznakowany jako 1 a z boku jako 2?

A może to taki obrotowy"zmieniacz" numerowy. Taki jak obecny, elektroniczny! :idea: ;-)
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-06-03, 08:25   

Tym razem Brzeżno i Stogi :-)

Brzeźno.jpg
wł.
Plik ściągnięto 22824 raz(y) 88,83 KB

Stogi.jpg
wł.
Plik ściągnięto 22824 raz(y) 114,06 KB

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
pawel_45 

Pomógł: 13 razy
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 282
Wysłany: 2009-06-07, 00:19   

Tangens napisał/a:
...Na pozostałych zdjęciach oczywiście PKS-owskie Jelcze "ogórki". Chociaż bardzo podobne do nich były Karosy (to było podobnie jak z ciagnikami Ursusu i Zetor), więc teoretycznie może być i Karosa.


Drobna korekta: na fot. z Kartuz widoczny na pierwszym planie autobus z całą pewnością nie jest Jelczem. To Skoda 706 RTO z nadwoziem prod. firmy Karosa. Ten na drugim planie prawdopodobnie również, ale brak pewności, bo szczegóły już nie ostre i zasłonięty przód.
Jeśli chodzi o autobusy Jelcz - to tylko nadwozie pochodziło z tej fabryki.Podwozie w całości było importowane. Pozdrawiam.
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2009-06-11, 18:05   

Czy Jelcze i Karosy miały takie same podwozia? A czym różniły się nadwozia?
_________________

 
 
 
pawel_45 

Pomógł: 13 razy
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 282
Wysłany: 2009-06-15, 19:23   

Tangens napisał/a:
Czy Jelcze i Karosy miały takie same podwozia? A czym różniły się nadwozia?

Podwozie autobusu Jelcz „Ogórek” - identyczne z jego pierwowzorem - pochodziło w całości z importu. Było produktem LIAZ-a. natomiast silnik typu 706 RT konstrukcji i początkowej produkcji Skoda-Plzen ( w póżniejszym okresie produkował LIAZ w swym zakładzie Velky Krtis). Nazwa autobusu Skoda 706 RTO pochodziła od pierwotnego producenta silnika . Zresztą cała konstrukcja wywodziła się z poprzedniego modelu Skody 706 R (ciężarowy z silnikiem przed kabiną) i zbudowanego w 1947r. na jego bazie przez Karosę autobusu Skoda 706 RO z nadwoziem typy wagonowego (trambus) – czyli z silnikiem w kabinie. Nowe autobusowe podwozie 706 RTO było wydłużoną i obniżoną wersją LIAZ-owskiego podwozia samochodu ciężarowego 706 RT, a było również używane do budowy samochodów ciężarowych i specjalnych jako Skoda 706 RTD wersje a-f. Ramy produkował LIAZ- Melnik. Wykonawcą całego nadwozia z wyposażeniem i producentem finalnym autobusów była firma Karosa – tam odbywał się ostateczny montaż kompletnych pojazdów.
Początkowo produkcja autobusów w Jelczu odbywała się jako montaż nadwozia z elementów (wszystkich) dostarczanych przez Karosę i kompletnych podwozi LIAZ. Nawet ogumienie i akumulatory były importowane. Były to więc również Skody-Karosy. Stopniowo uruchamiano produkcję poszczególnych elementów nadwozia i wyposażenia w Polsce. Od początku tej produkcji w Jelczu wprowadzono tzw. „kominki” pozwalające zastosować w miejsce charakterystycznych skośnych reflektorów PAL – standardowe okrągłe reflektory Zelmot-u używane we wszystkich polskich samochodach (nawet autobusy produkowane w Jelczu na eksport do Czechosłowacji posiadały takie wystające reflektory – co podchwycili póżniej ich producenci akcesoriów). Inną widoczną na pierwszy rzut oka zmianą było wprowadzenie wielokrotnie tańszej tłoczonej aluminiowej kraty wlotu powietrza w miejsce Karosowskiej chromowanej, składanej z listewek o profilu U. Potem ta zmiana przyjęta została również przez Karosę. Zmian wprowadzano stopniowo coraz więcej – szczególnie w wyposażeniu – jak np. lampy wewn. i zewn., a zwłaszcza widoczny dla wszystkich zegar na półce przed oknami czołowymi. Czeski w ładnej opływowej obudowie zastąpiono większym, pochodzącym od FSO Warszawa w tandetnej okrągłej obudowie na nóżce. Potem zlikwidowano i to. Podwozia do końca produkcji tego pojazdu w Jelczu pochodziły w całości z LIAZ-a. Za naszą południową granicą te autobusy też były podobnie nazywane - „okurka”- ogórek, albo „vajicko” - jajko.
Odnosząc się do fot. z Kartuz – uważam, że widoczny na niej autobus jest wczesną wersją Karosy z wystającą, kanciatą obudową gablotki z tablicą informacyjną (numerem trasy), oraz jeszcze wysoko umieszczonymi przednimi lampami kier. Lampy te wędrowały w różne miejsca w trakcie produkcji, jednak w póżniejszym okresie obniżało się ich położenie. Oczywiście autobus posiada reflektory PAL i kratę wlotu pow. złożoną z listewek.
Jeszcze parę słów n/t przyczep używanych do tych autobusów. Przyczepa Jelcz P01 została skonstruowana w Jelczu i była eksportowana m.in. do Czechosłowacji. Poważną wadą przy używaniu ich w komunikacji miejskiej były skrzydłowe drzwi otwierane poza obrys nadwozia. Produkowane były również przyczepy Jelcz P0 46 wyposażone w pneumatycznie sterowane przez kierowcę drzwi jak w autobusach miejskich, ale wszystkie wysyłane były do NRD.
Dla zilustrowania swego wywodu załączam przykładowe fot. wczesnej Karosy (z lewej) i Jelcza.
Pozdrawiam.

karosa i jelcz.jpg
Plik ściągnięto 22734 raz(y) 66,18 KB

 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-06-15, 22:51   

Fantastyczna opowieść. Dziękuję :brawo:
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl