Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolej . Wrzeście - Bergędzino
Autor Wiadomość
Belis 
histek

Pomógł: 4 razy
Wiek: 76
Dołączył: 11 Lut 2010
Posty: 95
Skąd: Lębork
Wysłany: 2010-09-11, 22:34   Kolej . Wrzeście - Bergędzino

Ciekawa skromna dokumentacja nieistniejącej kolejki na trasie Wrzeście - Bergędzino. Niestety w języku niemieckim. Może ktoś przetłumaczy.

KolejX3.jpg
Plik ściągnięto 22646 raz(y) 111,14 KB

KolejX2.jpg
Plik ściągnięto 22646 raz(y) 116,83 KB

KolejX.jpg
Plik ściągnięto 22646 raz(y) 117,81 KB

_________________
1947663775185
 
 
 
2xM 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 69
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2010-09-12, 14:06   

Trochę informacji można znaleźć tutaj:
http://www.kolej.one.pl/i...ebieg&od=0&do=5
(opis w zakładce "dodatkowe informacje")
 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 66
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-10-22, 14:05   

Fabryka wapna, dla której potrzeb zbudowano linię kolejową.

Źródło zdjęcia.

kalkwerke.JPG
Plik ściągnięto 22543 raz(y) 53,81 KB

 
 
Fliessbach 

Wiek: 54
Dołączył: 18 Gru 2009
Posty: 35
Skąd: Błękitna Kraina
Wysłany: 2010-11-11, 16:04   

Mała Konkluzja do nazwy stacji Wrzeście, właściwie powinna brzmieć Wrześcienko, ponieważ należała do 1945 do Wrześcienka (Bahnhof Freest ), jadąc od dworca wzdłuż torów w kierunku na Łebę dojeżdża się najpierw do Wrześcienka potem jest Wrzeście, na prośbę podróżnych maszynista zwalniał trochę pociąg i wtedy można było wyskoczyć na wysokości Wrześcienka.
Na stacji Wrzeście mieszkał żandarm, tam również znajdowała się gospoda.
_________________
»Dieses Haus ist mein und doch nicht mein und nach mir kommt ein Andrer rein und dem wird es auch noch nicht sein«.
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-11-04, 17:22   

Odgrzewam temat - przeszło rok temu minęło 100 lat od powstania tej linii kolejowej warto więc zebrać siły i przetłumaczyć powyższy tekst oraz dodać archiwalny materiał.

Linia lokalna Wrzeście - Bargędzino posiadała szerokość toru 1435 mm, a więc była linią normalnotorową. Powstała na podstawie Ustawy Parlamentu Pruskiego o Małych (lokalnych) Kolejach z dnia 28.07.1892 r. Długość linii wynosiła 6,42 km, a łączna długość torów osiągnęła 7,65 km. Jej właścicielem była Spółka Akcyjna w której głównymi akcjonariuszami były trzy podmioty - państwo pruskie, prowincja pomorska oraz powiat lęborski (każde po 17 %). Do pozostałych akcjonariuszy należało 49 % akcji. Przewozy prowadziła dyrekcja kolejowa w Danzigu, od 1918 r. spółka Lenz & Co, której zarząd znajdował się w Choczewie. Otwarcie linii nastąpiło w dniu 31.10.1910 r., zamknięcie ruchu w dniu 1.02.1926 r.
Trzecią kolej lokalną (po linii Wejherowo - Prusewo - Choczewo i Garczegorze - Choczewo = przyp. tłum.) w powiecie lęborskim linię Wrzeście - Bargędzino wybudował pomorski Związek Prowincji w nietypowym wcieleniu - jako przedsiębiorstwo budowlane. Linia była krótka, gdyż jej długość wynosiła tylko 6,42 km i oddana została do ruchu dość późno, gdyż w 1910 r. Ruch na niej swoimi pojazdami trakcyjnymi prowadziła dyrekcja kolejowa w Danzigu (KED Danzig) na podstawie dzierżawy. Na linii prowadzono tylko ruch towarowy i w roku 1911 przewieziono stosunkowo dużo towarów o łącznej masie 22 844 t (w 1913 r. 19 642 t. - przyp. tłum.). Po I wojnie światowej firma Lenz & Co prowadziła jeszcze parę lat ruch pociągów, ale w pierwszej połowie lat 20. wszystkim kolejom lokalnym nie wiodło się dobrze. To spowodowało, że na prowadzenie ruchu pociągów ogłoszony został przetarg, względnie już wcześniej zamknięto na linii wszelki ruch. Tak więc również linia Wrzeście - Bargędzino stała się ofiarą recesji i po ponad 15 latach istnienia została zamknięta. Ponieważ lokomotywy należały do kolei państwowych można tylko powiedzieć jakie parowozy na tej trasie kursowały - to była jedna maszyna serii T3 i jedna T2, pochodzące z dawnych kolei prywatnych. Podczas spiętrzenia przewozów, prawdopodobnie jesienią podczas kampanii buraczanych na trasie spotkać można było nawet maszynę pruskiej serii G3.

Korzystając z innych materiałów źródłowych przytoczę jeszcze garść danych:
Kilometraż i ładownie na trasie - źródło 1

Maksymalny nacisk osi na szyny 14 t.

km 0,0 Wrzeście [Freest b. Leba]
km 3,0 Komoszewo [Nieder Comsow]
km 5,0 Nieznachowo [Nesnachow]
km 6,0 Roszczyce [Roschuetz (Pom.)]
km 6,9 Bargędzino [Bergensin]

Źródło 1: Stationsverzeichnis der Eisenbahnen Europas 1929; A. Nether
Źródło 2: Eisenbahn Journal - Preussen Report, Band nr 5; 1992 H. Reuter

Pr. G3, 3307.jpg
Bliźniacza maszyna serii G3 (później na PKP Th1) zapewne do 1918 r. kursowała na trasie Wrzeście - Bargędzino, źródło 2.
Plik ściągnięto 21899 raz(y) 66,96 KB

TKh100-42 w cukr. Naklo nad Not., 1.08.1973 2.jpg
Ta maszyna serii T3 pochodziła z sąsiedniej kolei Choczewo - Wejherowo i jest wysoce prawdopodobne, że w ostatnich latach istnienia linii (po 1918 r.) również prowadziła składy pociągów towarowych.
Plik ściągnięto 21899 raz(y) 88,31 KB

 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2011-11-04, 20:08   

Dodać trzeba, że kolej Wrzeście - Bargędzino była jedyną linią lokalną na Pomorzu, która zlikwidowana została jeszcze za życia Friedricha Lenza (9.11.1846 - 19.08.1930). Wspomnę tylko, że F. Lenz pochodził ze wsi Redło (Pflugrade) w powiecie nowogardzkim i prawie całe swoje życie poświęcił budowie linii kolejowych, głównie w Mecklemburgii i Pomorzu. Wiele z nich istnieje do dziś, chociażby linia Szczecinek - Miastko - Słupsk - Ustka. W sumie firma F. Lenza wybudowała 100 różnych linii, przeważnie prywatnych lub samorządowych.
Kiedy ostatecznie rozebrano linię Wrzeście - Bargędzino nie udało się ostatecznie ustalić. Materiał źródłowy z 1929 r. (1) jeszcze ją wymienia, podobnie jak niektóre mapy z początku lat 30. na których naniesiono cały jej przebieg. Być może po zamknięciu ruchu tory jeszcze jakiś czas leżały.
Na załączonym fragmencie widać północny przebieg linii - na każdej ładowni istniał tor odstawczy.

1272_Sassin_1931 a.jpg
Plik ściągnięto 21884 raz(y) 101,08 KB

 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2012-01-17, 21:31   

W jednym ze starych numerów Świata kolei (4/2000) znalazłem uzupełniające informacje: największe wzniesienie na trasie było przed Bargędzinem (14,3 promila), najmniejszy łuk o promieniu 250 m znajdował się tuż po wyjeździe ze stacji Wrzeście. W Roszczycach i Bargędzinie istniały po dwa tory odstawcze, na pozostałych przystankach tylko po jednym.

Wrzeście - Bargędzino.jpg
Plik ściągnięto 21673 raz(y) 117,3 KB

 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2012-01-17, 23:36   

Czy te informacje mają może konkretnego autora?
 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2012-01-18, 11:01   

Niestety, nie zamieszczono nazwiska autora tekstu, ani fotek.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl