Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Mosty kolejowe w Malborku
Autor Wiadomość
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 47
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-09-28, 15:07   Mosty kolejowe w Malborku

Dawne, piękne mosty kolejowe nad Nogatem i Baszta Maślankowa.

Marienburg_brucken.jpg
Plik ściągnięto 20402 raz(y) 105,42 KB

754353251_marienburg.jpg
Plik ściągnięto 20427 raz(y) 168,92 KB

_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Kuglow 
Szatan zjada


Pomógł: 12 razy
Wiek: 51
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 804
Skąd: Marienburg
Wysłany: 2009-09-28, 15:11   

Tak budowano ten most.

Źródło zdjęć : Architekturmuseum Berlin

malbork1_129.jpg
Plik ściągnięto 20419 raz(y) 71,63 KB

malbork2_136.jpg
Plik ściągnięto 20419 raz(y) 82,93 KB

malbork3_540.jpg
Plik ściągnięto 20419 raz(y) 64,48 KB

malbork4_179.jpg
Plik ściągnięto 20419 raz(y) 67,18 KB

malbork5_152.jpg
Plik ściągnięto 20419 raz(y) 77,47 KB

 
 
Kuglow 
Szatan zjada


Pomógł: 12 razy
Wiek: 51
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 804
Skąd: Marienburg
Wysłany: 2009-09-28, 15:36   

W uzupełnieniu do zdjęć garść informacji o mostach malborskich:


6 lipca 1845 roku król Fryderyk Wilhelm IV zarządza utworzenie Królewskiej Komisji Budowy Mostów z siedzibą w Tczewie i tym samym możemy uznać to za początek działań zmierzających to utworzenia "Ostbahn" mającej na celu połączenie linią kolejową Berlina z Królewcem.

Stworzenie projektu i planów powierzono dwóm inżynierom - Karolowi Lentzemu i Spittelowi.

Kierownikiem budowy mostu w Malborku został Hermann Lohse, późniejszy budowniczy mostów na Renie i łabie. Lohse Odwołany do Kolonii przekazuje budowę inspektorowi budowlanemu Schmidtowi w 1857 roku zastąpinonemu z kolei przez mistrza budowlanego Neumanna. W przeciwieństwie do mostu tczewskiego - malborski był krótszy (dwa przęsła), zaś wieże były przekroju kwadratowego. Filary brzegowe ukończono w roku 1853, środkowy w roku 1854, żelazne kratownice zaś założono w roku 1857. W roku 1858 8 grudnia nastąpiło przekazanie obu mostów Królewskiej Dyrekcji Kolei w Bydgoszczy a 24 sierpnia roku następnego rozwiązano Królewską Komisję Budowy Mostów. Całkowity koszt budowy obydwu obiektów - mostu tczewskiego i malborskiego zamknął się kwotą 30 mln marek. Długość mostu przez Nogat wynosiła 209,65m, do sześciu wież ustawionych na trzech filarach prowadziły przedbramia zaś od strony zachodniej dodatkowo dwa masywne budynki pełniące rolę wartowni. Ruch pieszych odbywał się po zewnętrzej części mostu nie omijając wież a przechodząc przez nie. Wracając do bram wjazdowych - wschodnia brama ozdobiona została rzeźbą figuralną księcia Albrechta Hohenzolerna (ostatni Wielki Mistrz Zakonu) zaś zachodnia postacią Wielkiego Mistrza Hermanna von Salza.

Jak wygląda to dzisiaj wiedzą zapewne wszyscy mieszkańcy Malborka, most wysadzony w 1945 to dziś tylko szczątki filarów i przyczółków.

Ciekawostką jest że twórca obu mostów - architekt Fryderyk August Stuler najprawdopodobniej projektowanie zaczął od malborskiego chcąc nawiązać do architektury Malborka jak i samego zamku.

na podstawie: "Studia nad architekturą Danziga i Pomorza", Neogotycka architektura mostów kolejowych w Tczewie i Malborku - Dagmara Wołodźko, 2004

Źródło: http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=53
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 47
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2010-10-02, 18:21   

Kolejne ujęcie mostów.

Malbork, mosty-1250510661.jpg
Plik ściągnięto 19436 raz(y) 69,27 KB

_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl