Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Port
Autor Wiadomość
Sabaoth
[Usunięty]

Wysłany: 2008-06-20, 17:16   

Dźwigów o takim wyglądzie było więcej, ten niekoniecznie przypłynął z Danziga.
 
 
Pumeks
[Usunięty]

Wysłany: 2008-06-20, 17:22   

Ja myślę, że jednak w razie potrzeby łatwiej było sprowadzić dźwig z Danziga niż z, powiedzmy, Göteborga 8-) Stocznie Wolnego Miasta były w takiej sytuacji ekonomicznej że nie bardzo mogły sobie pozwalać na odrzucanie zleceń z powodów jakichś niechęci politycznych.
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-06-20, 18:58   

Skoro wywrotnica wyprodukowała firma niemiecka DEMAG to i zmontować ją mógł "Henryk", tym bardziej że w Gdyni takiego dźwigu nie było. Barwnie kulisy zakupu wywrotnicy opisuje w swoich wspomnieniach Julian Rummel, których to znaczny fragment jest tu cytowany przez autora artykułu:
Cytat:
Pod koniec 1926 r. dowództwo Floty Marynarki Wojennej ma już na Oksywiu nową okazałą siedzibę. Gotowy jest też nowy dworzec kolejowy. Port Wojenny – w stanie surowym. Polskie okręty (na razie nieliczne) po raz pierwszy spędzą w nim zimę. Rusza pierwsze kino gdyńskie Czarodziejka. Lecz kluczem do przyszłości jest port. Przy Nabrzeżu Pilotów wyrastają dwa pierwsze prowizoryczne magazyny z blachy falistej, a na Nabrzeżu Szwedzkim – most przeładunkowy. W Basenie Węglowym oddano do użytku nabrzeże do przeładunku węgla. Zagospodaruje je Polsko-Skandynawskie Towarzystwo Transportowe Polskarob, przedsiębiorstwo żeglugowo-spedycyjne oparte na kapitale prywatnym, ekspozytura śląskiego koncernu węglowego Robur. Gdynianie nazwę tej firmy interpretują jako wezwanie: Polska rób!

Firmą Polskarob, powstałą w 1927 r., kieruje Napoleon Korzon. Jego zastępcą jest Jan Hołowiński. Obaj z wykształcenia są inżynierami, specjalistami w dziedzinie komunikacji. Urządzenia przeładunkowe kupują w renomowanych firmach. Korzon, fachowiec od kolei, powiada: „Ja się na tym nie znam, z powodu kilku tysięcy złotych nie mogę ryzykować i dlatego zamawiam u firmy najpewniejszej”. Jednak ryzykują, tylko inaczej. W Duisburgu w firmie Demag kupili żurawie 7-tonowe. Urządzenia się sprawdziły, więc w 1928 r. jadą zamówić kolejne. Szef konstruktorów Demaga tłumaczy, że żuraw to właściwie prymityw, naśladuje małpę wybierającą kokosy. W zamian proponuje skonstruowaną przez siebie wywrotnicę, urządzenie, które podnosi do góry cały wagon i wysypuje jego zawartość do ładowni okrętowej. Pytają naczelnego dyrektora Demagu, gdzie mogą taką wywrotnicę obejrzeć. Słyszą, że nigdzie – ta byłaby pierwsza w Europie. Pytają, czy próbował namówić inną firmę, znaną na rynku. I słyszą: „Nie, proszę pana, żaden rutyniarz portowy, przynajmniej niemiecki, nic tak nowego nie zamówi. Właśnie na pana jeszcze nie zamroczony umysł liczę”. „Nie wiem – pisze Hołowiński – czy to było jego przekonanie, czy też tylko lepszy kupiecki chwyt, dość, że się nie pomylił”. Następnego dnia kupili ową wywrotnicę. „Jako taka była też często podziwiana nie tylko u nas, lecz w całej Europie”.

źródło

Rummel książka.jpg
Plik ściągnięto 23384 raz(y) 25,67 KB

 
 
pawel_45 

Pomógł: 13 razy
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 282
Wysłany: 2008-06-20, 19:42   

feyg napisał/a:
Skoro wywrotnica wyprodukowała firma niemiecka DEMAG to i zmontować ją mógł "Henryk", tym bardziej że w Gdyni takiego dźwigu nie było.,,


Zacytowałeś nie ten fragment, który to może potwierdzić (albo uprawdopodobnić).Nieco dalej piszą o tym:

...Pierwsze dźwigi zakupione przez Polskarob montowali sami Niemcy, przy wywrotnicy pomagali im Polacy, ale przy montażu ostatnich zakupionych dźwigów niemiecki był tylko majster. Ale potem był problem z operatorami, czyli kranistami. Jak z nieba spadł kierownictwu Polskarobu Wojciech Chojnacki, który z czymś takim miał do czynienia w hucie w Westfalii. Ktoś wyliczył, że Gdynia skłoniła do powrotu 1330 takich jak Chojnacki. Kto wie, ilu odwiodła od zamiaru emigracji?
 
 
Grün 
Oberwasserspeier


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 1468
Skąd: Wolne Miasto
Wysłany: 2008-06-20, 19:48   

To możliwe, że Henryk pracował w Gdyni.
Jakie jest źródło tej ilustracji? Chciałbym ją dodać do artykułu o Henryku.
_________________
Z wyrazami...
prof. wirt. Grün
Nowe w Akademii: O Hausmarkach
Felietony historyczne na MMTrójmiasto
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-06-20, 20:52   

Grün napisał/a:
To możliwe, że Henryk pracował w Gdyni.
Jakie jest źródło tej ilustracji?

Wydawnictwo Fotobrom, skan z Allegro
 
 
Grün 
Oberwasserspeier


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 1468
Skąd: Wolne Miasto
Wysłany: 2008-06-20, 22:01   

Aaaa Dzięki.
_________________
Z wyrazami...
prof. wirt. Grün
Nowe w Akademii: O Hausmarkach
Felietony historyczne na MMTrójmiasto
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-06-20, 22:48   

Co do dźwigów pływających w Gdyni przed wojną to kojarzę dwa: większy o nośności 50 ton ale o zupełnie innej konstrukcji ramienia (trónóg) własność Stoczni Gdyńskiej, oraz mniejszy o nośności 25 ton oddany do użytku w połowie lat 30-tych, z konstrukcją ramienia zbliżoną do "Henryka".
Cytat:
W lutym 1932 roku w Warsztatach rozpoczęto projektowanie następnego obiektu pływającego dźwigu (żurawia) pływającego o nośności 25 t., bez żadnych wzorów i literatury technicznej. Wg rysunków wykonywano szablony ze sklejki, w wg nich części stalowe, które nitowano w jedną całość, montując ponton, następnie wysięgnicę itd. Budowę dźwigu traktowano jako pracę buforową, którą zakończono w 1933 roku.

źródło za Jeryś Czesław, Budownictwo okrętowe w Gdyni 1920-1945, 1980.

źródło fotografii nr 3

[ Dodano: 2008-06-23, 16:56 ]
Przejrzałem literaturę i na jej podstawie znalazłem przynajmniej kilka prawdopodobnych wizyt "Długiego Henryka" w Gdyni. Poza montażem wywrotnicy wagonowej w albumie Kitowskiego znalazłem jeszcze jedno zdjęcie na którym "Henryk" montuje w 1931(?) nowy most przeładunkowy nr 2 na nabrzeżu Szwedzkim w miejsce starego z roku 1927 zniszczonego przez wichurę. Poza tym "Henryk"posłużył do wodowania trałowców Mewa (10 stycznia 1935) i Jaskółka (11 listopada 1934).

P.S. A czy wiadomo wam coś o dźwigu z drugiego zdjęcia? Jest wykazywany w zestawieniu urządzeń przeładunkowych postu gdyńskiego na 31 grudnia 1930 i 1932. Sądząc po oznaczeniach ALLDAG pochodził z Danziga. W APG w aktach Sądu Grodzkiego w Gdyni znajduje się poszyt:
Cytat:
sygnatura: 93/149/0/458
tytuł i daty: Alldag - Towarzystwo Przeładunkowe w Gdyni, s-ka z o.o.; 1928-1939[1942]
opis: poszyt; stan dobry; ; ; 175; ; ; RHB - 1584; RHB - 59; ;


ale znacznie ciekawiej zapowiada się ten z zespołu Prezydium Policji w Danzigu:

Cytat:
sygnatura: 10/14/0/6675
tytuł i daty: Martwa Wisła (Tote Weichsel) "Alldag" A. G. u. Co., Verladebruecke u. Schwimmkranes, Km 22,3-22,45.; 1927-1935
hasła indeksu: Alldag A. G., Danzig; Budownictwo; Dźwigi pływające; Danzig; Martwa Wisła - rzeka; Policja; Prezydium Policji w Danzigu; Wisła - rzeka
opis: dokumentacja aktowa; ; ; skoroszyt; stan dobry; ; ; ; ; ; ; ; ; Dopływ z 1986 r.; rysunek techniczny.; ; ; -; -;

źródło

jaskólka wodowanie.jpg
Niestety dźwigu za bardzo nie widać
Plik ściągnięto 23285 raz(y) 45,76 KB

Alldag gdynia.jpg
Nabrzeże Polskie, w głębi za wagonem po prawej magazyn firmy "Warta" (z dachem w kształcie łuku)
Plik ściągnięto 23285 raz(y) 56,79 KB

Dźwig warsztaty.jpg
Próby dźwigu pływającego 25 t w Warsztatach Portowych MW w Gdyni w 1936 roku
Plik ściągnięto 23353 raz(y) 30,11 KB

 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-06-30, 10:55   

Wynalazłem jeszcze jedno zdjęcie z wodowania trałowca Jaskółka i dżwig który ją wodował to raczej nie "Henryk"

źródło
Opis obrazu: Dźwig warsztatów portowych marynarki wojennej przenosi okręt z lądu na wodę.
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-07-16, 09:39   

Znalazłem jeszcze jedno ujęcie "Henryka" montującego wywrotnicę:

Dźwig Gdynia.jpg
Plik ściągnięto 23205 raz(y) 97,67 KB

 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-10-26, 00:01   

Jeszcze jedno ujęcie z dźwigiem w tle Łuszczarnia Ryżu

464286376 Gdynia Łuszczrnia.jpg
Plik ściągnięto 22961 raz(y) 45,59 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Grün 
Oberwasserspeier


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 1468
Skąd: Wolne Miasto
Wysłany: 2008-10-26, 10:21   

Tym razem zupełnie nie wygląda na Długiego Henryka
_________________
Z wyrazami...
prof. wirt. Grün
Nowe w Akademii: O Hausmarkach
Felietony historyczne na MMTrójmiasto
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 47
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2008-11-23, 15:47   

Port wojenny na pocztówce z zakończonej aukcji a Allegro.

gdynia port1.jpg
Plik ściągnięto 22768 raz(y) 58,05 KB

_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-01-11, 23:01   

Dwa ciekawe zdjęcia, przede wszystkim z uwagi na pieczątki na odwrocie. Wygląda na to że wspominany już na Forum Jan Gospodarek był właścicielem Morskiej Agencji Fotograficznej w Gdyni, jednego z pocztówkowych potentatów w Gdyni:
źródło: olejarnia port

521539272 Gdynia olejarnia 1.jpg
Plik ściągnięto 22554 raz(y) 127,24 KB

521539272_1 Gdynia olejarnia.jpg
Plik ściągnięto 22554 raz(y) 110,76 KB

521541087 Gdynia port.jpg
Plik ściągnięto 22554 raz(y) 125,27 KB

521541087_1 Gdynia port.jpg
Plik ściągnięto 22554 raz(y) 108,89 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-01-13, 21:46   

Grün napisał/a:
Tym razem zupełnie nie wygląda na Długiego Henryka




Może to może to ten dźwig?
Cytat:
F.Schichau
1 dźwig pływający o udźwigu 100t
F.Schichau zbudował w Danzigu
#769 w 1905 dźwig pływający dla swoich potrzeb
wodowany 4.7.06 wyporność 1000t 27,0x20,0x2,2m
2 śruby, silniki parowe o mocy 150KM udźwig 100t



źródło

dżwig Schichau.jpg
Plik ściągnięto 22467 raz(y) 31,09 KB

Tczew 1939.jpg
Plik ściągnięto 22467 raz(y) 99,34 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl