Warning ! cookie path is empty! Check in in the Admin Control Panel or set it in the PhpMyAdmin table: prefix_config - cookie_path row
 Forum Index


FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups
RegisterRegister  Log inLog in

Previous topic «» Next topic
Biala Flota
Author Message
villaoliva
Administrator


Posted:    Biała Flota [ !!! ]

Dla mnie zupełna nowość.
[URL=http://www.allegro.pl/show_item.php?item=534163388]Przystań Żeglugi Morskiej[/URL]
  
 
 
pawel_45

Posted:    Re: Gdynia. Przystań Żeglugi Morskiej [ !!! ]

[quote="villaoliva"]Dla mnie zupełna nowość.
...Przystań Żeglugi Morskiej...[/quote]
Dla mnie również nowość. Dotychczas byłem przekonany, że nowa przystań Żeglugi Polskiej (nie Morskiej) została oddana do użytku w 1936r., zaś w 1928r. było w tym miejscu drewniane molo.
 
 
Henio
Aspirant BeHaPe


Posted:     [ !!! ]

Data stempla to '38 jak dobrze wypatrzyłem.
 
 
villaoliva
Administrator


Posted:     [ !!! ]

Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w [URL=http://www.allegro.pl/item552625826_gdynia_pomost.html]Orłowie[/URL].
 
 
pawel_45

Posted:     [ !!! ]

[quote="villaoliva"]Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w Orłowie[/quote]
a jest to Molo Pasażerskie Żeglugi Polskiej w Gdyni - czyli przebudowany dawny pomost Domu Kuracyjnego. Łatwo poznać po charakterystycznych wysięgnikach lamp na słupach, a także gęstej sieci stężeń wzmacniających palowanie pomostu. Ponadto brak wystających "balkoników" z boku mola.Pozdrawiam.
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

[quote="pawel_45"][quote="villaoliva"]Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w Orłowie[/quote]
a jest to Molo Pasażerskie Żeglugi Polskiej w Gdyni - czyli przebudowany dawny pomost Domu Kuracyjnego. Łatwo poznać po charakterystycznych [b]wysięgnikach lam[/b]p na słupach, [...][/quote]
Zgadzam się z przedmówcą w całej rozciągłości, owe wysięgniki były bardzo charakterystyczne i były rozmieszczone naprzemiennie po obu stronach mola, poza głowicą gdzie było ich więcej:

[img]http://wolneforumdanzig.pl/files/gdynia_molo_int_197.jpg[/img]
ze zbiorów Rolanda
  
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Parę ujęć nowego mola z większej perspektywy, to pierwsze było już publikowane i rozłożone na czynniki pierwsze przez Pawła.45 na [URL=http://www.forum.dawnydanzig.pl/viewtopic.php?p=88143#88143]FDG[/URL] , ale w kiepskiej jakości więc pozwoliłem sobie na powtórkę ;-)
 
 
Ponury
majster


Posted:     [ !!! ]

[quote]Panorama z portowej wieży ciśnień. Około 1929 roku[/quote]

Co jest napisane na domku pomiędzy torami? Reklama jakiejś firmy?!
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

[quote="Ponury"]

Co jest napisane na domku pomiędzy torami? Reklama jakiejś firmy?![/quote]
BOISMINE
EXPORT DRZEWA PRZEŁADUNKI WĘGLA
  
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Na "Gdynia molo3" przeoczyłem "Jadwigę" przy nabrzeżu Angielskim:
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Dwie pocztówki dokumentujące schyłek istnienia przystani na molo:
 
 
Łukasz


Posted:     [ !!! ]

:szok: :szok: :szok: Ale traf!

Pierwsza karta w temacie jest zaadresowana do Grudziądza na Ogrodową 33, II piętro. W kamienicy numer 33 od lat dwudziestych mieszkali moi pradziadkowie z dziećmi (z przerwą na wojnę, kiedy to do mieszkania wprowadziła się jakaś Niemka), a potem z moimi rodzicami (wtedy to już była ul. Kosynierów Gdyńskich). Ja też tam mieszkałem przez pewien czas. Nie kojarzę nazwiska Łucji Dobrowolskiej, ale zapytam w rodzinie... Ciekawe...
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Pawilon "Żeglugi Polskiej" na nieistniejącym drewnianym molo:
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Wielkim dniem dla gdyńskiej Białej Floty stała się uroczystość chrztu dwu nowych statków zbudowanych w Newcastle Wielkiej Brytanii. Nazwano je imionami córek marszałka Piłsudskiego: "Wanda" i "Jadwiga" (po wojnie "sanacyjne" nazwy oczywiście zmieniono ;-) ). Był też trzeci statek - stary bocznokołowiec który otrzymał imię córki ministra Kwiatkowskiego: "Hanka". Na uroczystość "matkom" chrzestnym pierwotnie towarzyszyć miała pani marszałkowa, tak jak na wcześniejszej uroczystości poświęcenia statku "Danzig" w Tczewie, ale (prawdopodobnie na prośbę Kwiatkowskiego) wymówiła się złym samopoczuciem i 1 lipca 1928 do Gdyni w córkami przyjechał sam marszałek.
Sama uroczystość poświęcenia bander odbyła się na molo a następnie goście na pokładzie "Jadwigi" popłynęli na Hel.
Z wizytą marszałka na Helu wiąże się anegdota przytoczona w swoich wspomnieniach przez Juliana Rummla (ówczesnego dyrektora Żeglugi Polskiej), mianowicie gdy marszałek opuścił helską latarnię gdzie złożył swój podpis w księdze pamiątkowej (na wejście na wieżę się nie zdecydował...)
[quote]zaczął opowiadać grupie, która się dookoła niego utworzyła, różne kawały [...] Potem pytano mnie, o czym marszałek mówił. Odpowiedziałem, że mówił o ważnych sprawach państwowych, dając wskazówki co do dalszej rozbudowy Gdyni i ożywienia wybrzeża. Tak też ten temat przeszedł do historii[/quote]

[URL=http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/89086:1/]źródło fotografii: NAC[/URL]
  
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Wspomniane statki (dane za "Rocznikiem Morskim i Kolonialnym" z 1938 roku):

Nazwy: [i][b]Jadwiga[/b], Polyp, Wilk, Anna, Zofia[/i]
[quote]Nr rejestru okrętowego: 45
Sygnał rozpoznawczy: SOBC
Stocznia: Jarrow Palmers Shipbulding and Iron Co Ltd Newcastle, Wielka Brytania
Rok budowy: 1928
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 270
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 107
Długość w metrach: 39,75
Szerokość w metrach: 7,42
Zanurzenie w metrach: 3,26
Siła maszyn w K.M.: 830
Ilość maszyn: 2 trójprężne
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro Klasyfikacji: Lloyds Register of Shipping
Właściciel: Żegluga Polska S.A.[/quote]

Nazwy: [i][b]Wanda[/b], Gotenhafen, Barbara[/i]
[quote]Nr rejestru okrętowego: 47
Sygnał rozpoznawczy: SOBD
Stocznia: Jarrow Palmers Shipbulding and Iron Co Ltd Newcastle, Wielka Brytania
Rok budowy: 1928
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 270
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 107
Długość w metrach: 39,75
Szerokość w metrach: 7,42
Zanurzenie w metrach: 3,26
Siła maszyn w K.M.: 830
Ilość maszyn: 2 trójprężne
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro Klasyfikacji: Lloyds Register of Shipping
Właściciel: Żegluga Polska S.A.
[/quote]
  
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Przystań Białej Floty przy Nabrzeżu Pomorskim krótko przed wybuchem wojny, na pierwszym planie flota motorówek braci Wilke:
 
 
villaoliva
Administrator


Posted:     [ !!! ]

Motorówka "Delfin" należąca do firmy Roberta Wilke. Zbudowana w Danzigu w stoczni jachtowej Franza Kroppa weszła do użytku w 1931 roku. Zdjęcie zostało wykonane na początku lat 30-tych.
 
 
villaoliva
Administrator


Posted:     [ !!! ]

Statek przybrzeżny "Danzig" (dane za "Rocznikiem Morskim i Kolonialnym" z 1938 roku):

[quote]
Nr rejestru okrętowego: 39
Sygnał rozpoznawczy: SPAG
Stocznia: Stocznia Danziga, Wolne Miasto Danzig
Rok budowy: 1927
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 547
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 234
Długość w metrach: 50,24
Szerokość w metrach: 9,26
Zanurzenie w metrach: 3,57
Siła maszyn w K.M.: 650
Prędkość w węzłach: 11
Ilość maszyn: 1 trójprężna
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro klasyfikacji: Germanischer Lloyd
Właściciel: Żegluga Polska S.A.[/quote]

[URL=http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/94024/44a4e1ac54b72c1fadfb74942f85c136/]źródło zdjęcia[/URL]
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

"Gdynia" przycumowana do sopockiego mola latem 1927 roku. Zdjęcie jest ciekawe i rzadkie ponieważ przedstawia statek przed przebudową dokonaną na przełomie 1927/28.
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Po przebudowie wyglądał tak (dane techniczne po przebudowie według "Rocznika Morskiego i Kolonialnego":

Nazwy: [i][b]Gdynia[/b][/i]
[quote]
Nr rejestru okrętowego: 40
Sygnał rozpoznawczy: SPAF
Stocznia: Stocznia Danziga, Wolne Miasto Danzig
Rok budowy: 1927
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 586
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 281
Długość w metrach: 50,24
Szerokość w metrach: 9,26
Zanurzenie w metrach: 3,57
Siła maszyn w K.M.: 650
Prędkość w węzłach: 11
Ilość maszyn: 1 trójprężna
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro klasyfikacji: Bureau Veritas
Właściciel: Żegluga Polska S.A.[/quote]
[URL=http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/94084/7ff6475bf6c3332d079f5bac279e1088/]źródło zdjęcia[/URL]
  
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Parę ujęć z okolic przystani Żeglugi Polskiej:
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Nazwa: [b]Hanka[/b] (ex. Zagłoba, ex. ?)
[quote]Nr rejestru okrętowego: ?
Sygnał rozpoznawczy: PBLS
Stocznia: ?
Rok budowy: 1888
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 1
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 92
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 34
Długość w metrach: 31,0
Szerokość w metrach: 6,7
Zanurzenie w metrach: ?
Siła maszyn w K.M.: 65
Prędkość w węzłach: 8
Ilość maszyn: 1 parowa
Napęd: bocznokołowiec
Biuro klasyfikacji: ?
Liczba pasażerów: 150
Właściciel: Żegluga Polska S.A.
Wejście do służby: 1 lipca 1928 [/quote]
Kariera "Hanki" trwała krótko, już w 1931 statek nie był eksploatowany a w listopadzie 1933 roku został sprzedany na złom.

[img]http://wolneforumdanzig.pl/files/hel_port1_754.jpg[/img]
"Hanka" w porcie helskim

[URL=http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/94095/b37cce83e0d837ebc865edb7e042e97b/]link do NAC[/URL]
 
 
pieklo

Posted:     [ !!! ]

Witam

Musze przygotować referat na temat:[b] Znaczenie turystyczne białej floty Pomorza Danzigiego[/b] Obecnie mam tylko zarys historyczny z lat 1927-1989 z książki Jana Piwowońskiego: Flota spod biało-czerwonej. Ale potrzebuje jakiś informacji z lat 1990 do dzisiaj, chodzi historie współczesną białej floty oraz wpływ floty na turystykę pomorza.

Za wszelkie informacje dziękuję.

Pozdrawiam.
 
 
feyg


Posted:     [ !!! ]

Tegoroczne "łupy" jarmarkowe:
 
 
villaoliva
Administrator


Posted:     [ !!! ]

Niezłe łupy!
 
 
Display posts from previous:   
[ REPLY ]
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum
Add this topic to your bookmarks
Printable version

Jump to:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl