Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: feyg
2009-08-19, 17:21
Polskie Ratownictwo Okrętowe
Autor Wiadomość
Seeburg 


Wiek: 56
Dołączył: 07 Gru 2008
Posty: 1
Skąd: Nenkau
Wysłany: 2008-12-14, 18:44   

feyg napisał/a:
Holownik Światowid holuje statek na złom


Na moje oko holowany statek, to mój imiennik, czyli podniesiony w okolicach Jastarni w 1954 r. wrak bazy okrętów podwodnych "Seeburg" ex. "Adelaide Star". Nie poszedł wtedy na złom. Został wyremontowany w Stoczni Gdyńskiej i pływał od 1957 r. w PLO jako "Dzierżyński". Zatonął (a właściwie przełamał się na pół i został osadzony na mieliźnie) w październiku 1963 r. u ujścia Skaldy. Pocięto go na złom w Antwerpii.
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-12-14, 19:26   

Seeburg napisał/a:
feyg napisał/a:
Holownik Światowid holuje statek na złom


Na moje oko holowany statek, to mój imiennik, czyli podniesiony w okolicach Jastarni w 1954 r. wrak bazy okrętów podwodnych "Seeburg" ex. "Adelaide Star". Nie poszedł wtedy na złom. Został wyremontowany w Stoczni Gdyńskiej i pływał od 1957 r. w PLO jako "Dzierżyński". Zatonął (a właściwie przełamał się na pół i został osadzony na mieliźnie) w październiku 1963 r. u ujścia Skaldy. Pocięto go na złom w Antwerpii.

Bardzo prawdopodobne sądząc po sylwetce:




Okret baza okrętów podwodnych "Seeburg" czyli dawna "Adelaide Star" w wojennym kamuflażu, Archiwum MAN B&W Diesel A/S, Kopenhaga


Ex. Adelaide Star jako "Dzierżyński" - Zdjęcie ze zbiorów Petera Stacey-a


wrak "Dzierżyńskiego" u ujścia rzeki Skaldy w roku 1963.
źródło
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez 2008-12-14, 21:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 66
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-05-17, 14:29   Pancernik " Gneisenau " i jego rozbiórka.

Zdjęcia pochodzą z albumu "Polskie Wybrzeże" - 1954 r.
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-05-17, 14:31   

Potężny był ten "Gneisenau".
Ciekawe czy to zdjęcie nurka Józefa Kaniewskiego z PRO, który zginął przez przymknięte drzwi we wnętrzu wraku które przycisnęły wąż doprowadzający tlen (22.08.1950 r.)
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 66
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-05-17, 14:38   

Niestety, w albumie tego nie podają. W roku, w którym został wydany tego rodzaju informacji
nie wolno było zamieszczać.
 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 66
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-05-17, 14:54   

W uzupełnieniu zdjęcia z Pomorskiego Forum Eksploracyjnego.
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-17, 14:59   

Kösternitz napisał/a:
W uzupełnieniu zdjęcia z Pomorskiego Forum Eksploracyjnego.

... a w zasadzie ze strony serwisu Fotohistoria
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
A79 

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Kwi 2009
Posty: 93
Skąd: Babie Doły
Wysłany: 2009-05-17, 15:00   

feyg napisał/a:
Kösternitz napisał/a:
W uzupełnieniu zdjęcia z Pomorskiego Forum Eksploracyjnego.

... a w zasadzie ze strony serwisu Fotohistoria

o, a właśnie chciałem pogooglać co to za archiwalne zdjęcia z PAP :) dziękuję za link.
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-17, 15:11   

Mają ciekawe powojenne zdjęcia, tylko niektóre są, delikatnie mówiąc, przedziwnie opisane. Na przykład :shock: :
Cytat:
1360_05
Polska, Zatoka Danziga, 1946. Prace płetwonurków przy uszkodzonym transportowcu Aegir. Towarzyszył on wojskowemu transportowcowi Goya, zatopionemu w kwietniu 1945 r. podczas ewakuacji niemieckich uciekinierów z Prus Wschodnich na zachód.
ms
PAP/Mikołaj Sprudin

przedstawia prace przy wydobyciu zatopionego statku "Warthe" w porcie gdyńskim przez duński statek ratowniczy "Aegir".
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-17, 16:51   

Ponieważ zdjęcia są rozrzucone pozwoliłem sobie zebrać je razem.
Ale wcześniej mały rys historyczny:

Wrak którego wydobycie przedstawiają zdjęcia narodził się w Lubece jako "BRATLAND" na zlecenie armatora norweskiego. Niestety nigdy nie trafił pod banderę norweską, ponieważ został po wybuchu wojny zarekwirowany przez Kriegsmarine i przemianowany na "WARTHE", po czym... wziął udział w ataku na Norwegię!.
W listopadzie 1944r, uszkodzony w wyniku wybuchu miny, został przyholowany do Gdyni. Podczas nalotu w dniu 18 grudnia 1944 trafiony trzema bombami zatonął przy nabrzeżu Francuskim. Wydobyty 17 września 1946 przez duńską firmę ratowniczą Svitzers Salvage Company oraz Wydział Holowniczo-Ratowniczy "Żeglugi Polskiej" został przeholowany do stoczni w Danzigu gdzie po remoncie ukończonym 6 maja 1949 roku otrzymał nazwę "WARTA". Na krótko jednak, bowiem w 1953 statek otrzymał nową, bardziej "słuszną" nazwę: "PREZYDENT GOTTWALD". Krótko trwała również kariera statku w barwach PLO - niemal równo 55 lat temu, 13 maja 1954 został zatrzymany podczas rejsu do Chin przez chiński okręt z Tajwanu i zarekwirowany. Jako "TIEN - CHU" służył w marynarce Republiki Chińskiej do roku 1968.

źródło
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2009-05-17, 17:04, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-17, 17:01   

I dalszy ciąg, ciekawostką jest, że statek ratowniczy "WILK" to dawna "JADWIGA"

P.S. O burzliwych dziejach statku "Warta" można poczytać w artykułach:
- Oskara Myszora Statek pięciorga imion
- Ryszarda Leszczyńskiego Uprowadzenie na Tajwan motorowca Prezydent Gottwald
zamieszonych w numerze 104 (6/2010) czasopisma "Okręty Wojenne".
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2011-01-10, 22:06, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-19, 00:43   

Sporo informacji o akcji wydobycia wraku "Gneisenaua" zawiera książka Kazimierza Zagórnego "Jak oddano pancernik "Gneisenau" pokojowemu budownictwu" wydana przez Wydawnictwa Komunikacyjne w roku 1952. Akcją kierował kapitan Witold Poinc
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Zdzislaw 
Foregreen


Wiek: 68
Dołączył: 28 Sie 2008
Posty: 51
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-06-04, 21:53   

Dla zainteresowanych tematem PRO, proponuję nawiązanie kontaktu z Panem Dyrektorem Stanisławem Rutkowskim z PRO. Pro w ub. roku wydało pozycję ksiązkową upamiętniającą nie tylko dzieje samego przedsiębiostwa, ale ludzi w nim pracujących i z nim związanych. Wstyd mi się przyznac, ale posiadając tę ksiązkę wcisnąłem ją gdzieś w inne i nie mige namierzyć stąd dośc enigmatyczny opis. Mam nadzieję, że ją znajde swoim ksęgozbiorze i podam dokładniejsze dane.
Pomijam w tym miejscu detale m.in. uzyskane w trakcie akcji wydobywczej na Gneisenau, jakie można obejrzeć w gabineciku Pana Dyrektora :mrgreen:
_________________
Światełko w tunelu — to reflektory nadjeżdżającego pociągu.
 
 
kamrat 

Wiek: 44
Dołączył: 23 Wrz 2009
Posty: 3
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-01-27, 21:44   

villaoliva napisał/a:
Potężny był ten "Gneisenau".
Ciekawe czy to zdjęcie nurka Józefa Kaniewskiego z PRO, który zginął przez przymknięte drzwi we wnętrzu wraku które przycisnęły wąż doprowadzający tlen (22.08.1950 r.)
Trudno jednoznacznie stwierdzić.
 
 
111111ula 

Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 27 Gru 2010
Posty: 155
Skąd: szwajcaria region
Wysłany: 2010-12-30, 00:14   

Interesuje mnie temat PRO, ponieważ mój ojciec był pracownikiem PRO, wcześniej pracę rozpoczął w GAL. Ojciec był nurkiem i brał udział w wydobyciu pancernika Gneisenau. Często zaglądam do albumu ojca i oglądam zdjęcia dotyczące jego odpowiedzialnej pracy. Mam film, na którym ojciec po wydobyciu pancernika,wchodzi w skafandrze po drabince na pokład, gdzie kapitan Poinc składa gratulacje nurkom. Mam równiez wycinek z gazety ze zdjęciem nurków, którzy brali udział w wydobyciu Gneisenau, (Józef Janca,Władysław Sołtyśkiewicz, Edmund Wiśniewski, Stanisław Niklas. Jednym z nich jest mój ojciec. Artykuł z gazety pt. Polski sztandar na wraku ''Gneisenau"". Ojciec za swoje zasługi w PRO był odznaczany Krzyżami Zasłużonego Pracownika Morza. Jako dzieci, dumnie słuchaliśmy, gdy opowiadał nam o swojej pracy na morzu. Pamiętam psa ze statku, którego czasami ojciec przywoził do domu. Wabił się Ali, imiennik pracownika ze statku. Na statku ojciec pokazał nam skafander nurka, najbardziej zainteresowały nas buty z ołowiu. To było na '' Jantarze'', którego obecnie już nie ma. Miło wspominam wesołego i głośnego bosmana P. Pasoń, oraz kapitana P. Dominika. Dużo miłych wspomnień mam, z pobytu na koloniach PRO w Sitnie. Temat PRO a zwłaszcza historia PRO, zawsze będzie dla mnie ważny. Z poważaniem .... .
_________________
sn71an08
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl