Pomógł: 50 razy Wiek: 53 Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 4794 Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-09-29, 21:46
Trafiła w moje ręce pocztówka, na której uwiecznione zostały dwa autobusy Miejskiego Towarzystwa Komunikacyjnego. Ten po prawej udało mi się rozszyfrować jako Saurer BLDPL 3 (nr boczny 43). Problem mam z drugim pojazdem, może Pawel_45 zechce pomóc?
Gdynia autobusy MTK 1.jpg fot. L Durczykiewicz Gdynia, zbiory własne
Plik ściągnięto 24813 raz(y) 71,98 KB
Gdynia autobusy MTK 2.jpg fot. L Durczykiewicz Gdynia, zbiory własne
Plik ściągnięto 24813 raz(y) 85,86 KB
_________________ Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
pawel_45 Pomógł: 13 razy Dołączył: 09 Maj 2008 Posty: 282
Wysłany: 2010-09-30, 14:35
feyg napisał/a:
... Problem mam z drugim pojazdem, może Pawel_45 zechce pomóc?
oczywiście że zechcę pomóc - na ile potrafię
moim zdaniem to jest Brockway Model H - z "długimi" błotnikami przednimi (do zderzaka) 1929 lub 1930r.
Pozdrawiam.
Epizod to z definicji coś krótkiego. Ale źródła niestety przeczą temu co piszesz: piętrowe były tylko autobusy Bussing D-38. Nie było piętrowych trolejbusów, kompletna lista typów, które jeździły w służbie gdyńskiej komunikacji jest dostępna na stronie ZKM. Rys historyczny także wspomina tylko o piętrowych autobusach.
Historia Gdyńskiej Komunikacji Miejskiej w latach 1945-1992 napisał/a:
Działania mające na celu odtworzenie na terenie wyzwolonej Gdyni komunikacji miejskiej rozpoczęto od autobusów. (...) Wśród wozów ściąganych z terenu, o którym wspomniano, znalazły się również autobusy piętrowe z berlińską rejestracją (...). Z eksploatowanych autobusów wymienić należy jako typ podstawowy Büssing W wersji HD6 i GD6; wozy tej samej marki w wersji piętrowej (nr 12, 13 i 15); (...). Autobusy te [Leyland OPSI] w dalszych latach były eksploatowane na terenie Gdyni (od 1951 r. łącznie z autobusami piętrowymi). (...) Lata 1951-1952 przyniosły decyzję MGK [ministerstwa gospodarki komunalnej] odnośnie typizacji autobusów w kraju. Zgodnie z ustaleniami, WPKGG [Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Danzig-Gdynia] przejmowało wszystkie wozy typu Leyland, Büssing oraz inne pochodzenia poniemieckiego. W grupie otrzymanych autobusów był także londyński piętrowy Leyland z wejściem z prawej strony (z Inowrocławia) (...).
Colonel Pomógł: 4 razy Dołączył: 08 Sie 2011 Posty: 460 Skąd: zewssząd
Wysłany: 2011-08-22, 10:50
Otóż to! Zresztą wystarczy się zastanowić nad brakiem miejsca między dachem wysokiego pojazdu, a trakcją - w końcu "szelki" musiały mieć swoją długość, żeby trolejbus mógł manewrować po jezdni.
Tak nawiasem, dziś także Gdynia dysponuje autobusem piętrowym.)
Colonel Pomógł: 4 razy Dołączył: 08 Sie 2011 Posty: 460 Skąd: zewssząd
Wysłany: 2011-08-22, 14:38
Jeszcze uzupełnienie: ten autobus pietrowy należy do PKS Wejherowo, jest to MAN SD202.
I wątpliwość: czy piętrowe Bussingo były dwa czy trzy - moim zdaniem dwa: o numerach 13 i 15.
No i ciekawostka: "autobusy" Bajadera i Syrena - może ktoś ma fotkę - dłuuuugie, jednoosiowe naczepy do ciągników siodlowych, z niesamowitymi na tamte czasy panoramicznymi szybami.
Fajny. Wygląda jak nowy. Niestety znów smutna refleksja. Podobnie jak z tramwajem 102Na, trzeba ściągać zabytek z innego miasta, a pośrednio nawet państwa. Po to, żeby pokazać że taki a nie ten pojazd jeździł kiedyś u nas.
P.S. Jakiego typu jest ten zielony zabytek? I to jest autentyczny gdynianin czy też z innego miasta?
29 września 1949 r. została utworzona linia 24, która połączyła Dworzec Główny PKP z dzielnicą Oksywie. Pętla znajdowała się nieopodal portu wojennego oraz Akademii Marynarki Wojennej. Od roku 1964 przez pętlę przejeżdżała także linia 28 z Dworca Głównego PKP, a rok później również 27 z Małego Kacka. Pod pretekstem modernizacji ul. Marchlewskiego (obecnie Janka Wiśniewskiego) w 1972 r. wycofano trolejbusy z Oksywia (prawdziwym powodem były opinie o nieopłacalności trolejbusów, przez co postanowiono ograniczać ten rodzaj transportu miejskiego w całej Polsce). Obecnie nie funkcjonuje jako pętla trolejbusowa, bieg kończą tam jedynie niektóre linie autobusowe.
Chciałbym tu trochę uściślić. Pętla linii nr 24 znajdowała się na wysokości dworca PKP Gdynia-Port Oksywie, jeden przystanek wcześniej od obecnej pętli. Dzisiaj w ogóle nie jest wykorzystywana przez autobusy komunikacji miejskiej, które obecnie mają pętlę przed Komendą Portu Wojennego
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum