Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Komunikacja miejska
Autor Wiadomość
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-09, 14:36   Komunikacja miejska

Na stronie Muzeum Miasta Sopotu znalazłem ciekawe zdjęcie: autobus Büssing-N.A.G. typ 30 jeszcze w barwach firmy "Gdyńskie Przedsiębiorstwo Autobusowe, Czarnowski i Szandrach w Gdyni" na początku ulicy Świętojańskiej (dziś to numer 2).

Gdynia Autobus.jpg
Plik ściągnięto 12158 raz(y) 29,58 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-06-03, 11:41   

Inny autobus tej samej firmy i w tym samym miejscu:
źródło

l_1.jpg
ze zbiorów Macieja Gwiazdy
Plik ściągnięto 12076 raz(y) 43,69 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-06-03, 11:44   

Biuro ruchu Miejskiego Towarzystwa Komunikacyjnego przy dworcu:

MTK GDYNIA DWORZEC.jpg
Plik ściągnięto 12073 raz(y) 94,89 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-06-14, 19:08   

Autobus (GMC T-33?) należący do Miejskiego Towarzystwa Komunikacyjnego) na Placu Kaszubskim
link do NAC

PIC_1-G-3842.jpg
Plik ściągnięto 12022 raz(y) 64,77 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Kuglow 
Szatan zjada


Pomógł: 12 razy
Wiek: 45
Dołączył: 11 Maj 2008
Posty: 804
Skąd: Marienburg
Wysłany: 2009-11-22, 12:04   

Taki tam autobus. :-D

autobus 30-40.jpg
Plik ściągnięto 11933 raz(y) 49,68 KB

 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-02-04, 20:57   

Z kronikarskiego obowiązku warto odnotować, że w Trójmieście pojawił się kolejny zabytkowy pojazd komunikacji miejskiej - trolejbus Skoda 9Tr20

Cytat:
20 stycznia 2010 r. zapisze się w kalendarium gdyńskiej komunikacji jako bardzo ważna data. Po 30 latach w Gdyni ponownie pojawił się trolejbus czechosłowackiej produkcji Škoda 9Tr. W wyniku inicjatywy pracowników-pasjonatów trolejbusów Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej oraz Zarządu Komunikacji Miejskiej zakupiono od Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji trolejbus, który pierwotnie miał służyć w Lublinie jako pojazd zabytkowy. Škoda 9Tr20 została wyprodukowana w 1975 roku i służyła pod numerem taborowym 36 w czeskiej Opawie w latach 1975-1996. Następnie została zakupiona przez pasjonatów komunikacji w Czechach, aby trafić w 2000 r. do Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji dzięki staraniom ówczesnego Prezesa LTEK p. Bohdana Turżańskiego. W wyniku braku możliwości pozyskania środków na odbudowę tego trolejbusu, LTEK postanowiło w grudniu ub. roku sprzedać ten trolejbus do Gdyni, gdzie w 2009 r. pojawiła się inicjatywa sprowadzenia takiego typu trolejbusu, który faktycznie związany jest z historią gdyńskiej komunikacji trolejbusowych. W latach 60. i 70. XX wieku trolejbusy czechosłowackiej produkcji stanowiły trzon parku taborowego w Gdyni i innych polskich miastach z komunikacją trolejbusową. Początkowo planowano sprowadzić trolejbus Škoda 9Tr z Ukrainy gdzie w kilku miastach, np. w Równem takie pojazdy cały czas są eksploatowane w regularnej komunikacji. Niestety trolejbusy ukraińskie są niezbyt dobrze utrzymane i mało oryginalne więc tym bardziej cieszy fakt pozyskania trolejbusu bardzo dobrze zachowanego pod względem detali wyposażenia wewnętrznego i zewnętrznego. Planowany jest remont kapitalny trolejbusu, który mógłby zostać wykonany w jednym z doświadczonych zakładów czeskich, które przeprowadzały odbudowy identycznych pojazdów. Następnie trolejbus wprowadzony zostałby do eksploatacji jako pojazd zabytkowy wykorzystywany na specjalne okazje i być może na specjalnej linii historycznej. Zanim jednak remont nastąpi czeka nas proces pozyskania sponsorów chcących wzbogacić park pojazdów historycznych w Gdyni.
Jednocześnie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej składa serdeczne podziękowania Lubelskiemu Towarzystwu Ekologicznej Komunikacji za znakomitą współpracę i możliwość pozyskania pojazdu, który faktycznie związany jest z historią gdyńskiej komunikacji trolejbusowej.

źródło

Skoda1.jpg
Plik ściągnięto 11884 raz(y) 106,66 KB

Skoda2.jpg
Plik ściągnięto 11884 raz(y) 138,46 KB

Skoda3.jpg
Plik ściągnięto 11884 raz(y) 120,32 KB

Skoda4.jpg
Plik ściągnięto 11884 raz(y) 116,71 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Hochstriess 


Pomogła: 7 razy
Wiek: 48
Dołączyła: 09 Maj 2008
Posty: 1312
Skąd: Wrzeszcz, Świńskie Łąki
Wysłany: 2010-02-05, 13:42   

Kurczę fajny, taki bardzo trolejbusowy i klimatyczny. Z duszą :-)
 
 
 
pwk 

Dołączył: 19 Paź 2009
Posty: 15
Skąd: szczecinek
Wysłany: 2010-02-07, 11:25   

Nie wiem jak później ale pod koniec lat 60 w trolejbusach obok kierowcy znajdował sie automat do kupowania biletów.Po wrzuceniu monety i naciśnięciu sporego przycisku wypadał bilet.Było to w czasach gdy w innych miastach w autobusach siedzieli jeszcze konduktorzy
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 61
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1638
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2010-02-07, 13:24   

O to Ci chodziło?

krak i krab.jpg
Plik ściągnięto 11816 raz(y) 41,32 KB

_________________

 
 
 
pwk 

Dołączył: 19 Paź 2009
Posty: 15
Skąd: szczecinek
Wysłany: 2010-02-07, 13:32   

Tak.Prymitywne,ale działało.
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 61
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1638
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2010-02-07, 19:41   

pwk napisał/a:
Tak.Prymitywne,ale działało.
Automat "Krab". Pproste urządzenie, niezwykle zawodne i dające niesamowite możliwości kantu. Wprawdzie nie na wielkie kwoty ale praktycznie bezkarnie.
Zanim je wprowadzono bilety sprzedawali konduktorzy. Oni możliwości robienia przekrętów nie mieli. W każdym razie były one nieopłacalne i bardzo ryzykowne. Mieli odpowiedzialność materialną i musieli rozliczyć się co do grosza. Na końcowym przystanku musieli wypełniać tzw. cedułę, gdzie wpisywało się numer pierwszego nie sprzedanego biletu i od niego można było obsługiwać pasażerów wsiadających. Kolejności sprzedaży bloczków nie wolno było zmieniać. Kontrolerzy sprawdzali nie tylko pasażerów ale także konduktorów. Po wejściu do wagonu najpierw brali cedułę i sprawdzali czy numery biletów posiadanych przez pasażerów są zgodne z cedułą. Jeśli były niezgodne dochodziło się czy pasażer wsiadł z lipnym biletem czy konduktor taki sprzedał. Mogli tez sprawdzać stan kasy u konduktorów.
Automaty Krab dość znacznie te rygory ograniczyły. Konduktor był już tylko jeden na cały skład i nie sprzedawał już biletów (chyba że po 50 zł :hyhy: był bowiem już uprawniony do kontroli), obsługiwali tylko automaty i dawali sygnał do odjazdu. Specjalnym kluczem mogli podnieść klapę automatu i naprawić zerwaną taśmę, założyć nową lub wydać reklamującemu pasażerowi bilet. Nie potrzeba było do tego żetonów, wystarczyło tylko podnieść pokrywę. Do kasety z monetami dostępu nie mieli, więc nie byli rozliczani z pieniędzy. Kasetki z pieniędzmi po zjeździe do zajezdni wymontowywały pracownice specjalnie do tego celu zatrudnione i odnosiły je do kasy gdzie dopiero następowało liczenie. Ceduły nadal istniały ale za braki nie obciążano już konduktorów.
Zdarzały się przypadki kradzieży kasetek lub całych automatów. Za to odpowiadali już konduktorzy, ale nie wiem jakie groziły za to sankcje.
Zdarzały się jednak też przypadki kombinatorstwa wśród konduktorów a po ich likwidacji motorowych. Swoimi sposobami robili, że monety czasami leciały obok kasety (nie wydając oczywiście biletów) a na pętlach podnosili pokrywę i wybierali. Oczywiście zysk z tego był znikomy i nie wart ryzyka, ale byli też osobnicy bardziej bezczelni, potrafiący kasować mandaty od osób którym automat odmówił wydania biletu.
Z czasem Kraby zostały zmienione przez dziurkacze do kasowania. Tu dopiero były możliwości kombinatorstwa wśród pasażerów, zwłaszcza młodzieży! Kratek do kasowania było raptem 12, a później nawet tylko 8. Kasowniki powodowały dziurki w kształcie kółka, kwadratu lub trójkąta. Nietrudno policzyć że dawało to zaledwie 24-36 możliwości. Nietrudno domyślić się że zapanowała moda na kolekcjonerstwo biletowe a WPK ponosiło ogromne straty. Dopiero wprowadzenie kasowników "Krak" (z powyższego zdjęcia) opanowało sytuację.
_________________

 
 
 
raf1 

Wiek: 42
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 67
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-05-21, 12:56   

Ja pamietam takie trajtki z dziecinstwa Ziu 9 szczyt techniki rosyjskich inzynierow czesto się psuly jak pamiec mnie nie myli jeszcze jezdzily do lat 90 w Gdyni potem stopniowo je wycofywano zastepujac je Jelczami przerobionymi w Słupskiej Kapenie.Obecnie produkujacej Autobusy Scania.

800-p[1].jpg
Plik ściągnięto 11712 raz(y) 56,42 KB

 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 89
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6831
Skąd: Oliva
Wysłany: 2010-06-29, 08:01   

Karta z obiegu w 1950 roku.

1100312266.jpg
aukcja
Plik ściągnięto 11643 raz(y) 98,39 KB

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
slawnw 

Dołączył: 04 Sty 2009
Posty: 16
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-07-06, 16:13   

Początek lat 90. Ziu-9 w naturalnym otoczeniu ludzi i dworca chylońskiego.

http://gdywstecz.blox.pl/html

ACT_351CB.jpg
Plik ściągnięto 11621 raz(y) 76,08 KB

 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 89
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6831
Skąd: Oliva
Wysłany: 2010-08-27, 00:40   

Coś dla fanów trolejbusów.

Filmik :arrow: „Historia i Współczesność Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni”

Cytat:
Dwudziestominutowy film promocyjny zrealizowany na zlecenie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Jest to skondensowana dawka wiedzy na temat gdyńskich trolejbusów – ich historii, współczesności i przyszłości komunikacji trolejbusowej w Gdyni. Mnóstwo ciekawostek i nowinek. Sami nie mieliśmy pojęcia, że trolejbusy mogą być tak ciekawe – serio!
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl