Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kartuski IV Batalion Obrony Narodowej - szlak bojowy 1939
Autor Wiadomość
miczman 


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Gru 2008
Posty: 191
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-02-19, 20:59   

doldar napisał/a:
Jakoś nie słyszałem, aby "Smok Kaszubski" operował w Kartuzach i okolicy.


Mozesz wskazac kto na tym forum tak twierdzi?
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-02-19, 21:10   

doldar napisał/a:
Jakoś nie słyszałem, aby "Smok Kaszubski" operował w Kartuzach i okolicy.

Ja tyko poddałem w wątpliwość podany przez ciebie skład pociągu nic więcej... w zasadzie to nazywanie działa 75mm "małokalibrową armatą" też w moim mniemaniu jest niezbyt właściwe.
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-02-19, 21:24   

Nie znam się na uzbrojeniu wojskowym. Przytaczam tylko określenia autorów artykułów na tę armatę. Ponadto tak twierdzą świadkowie i uczestnicy wydarzeń. Może komuś uda się odnaleźć zdjęcia "Smoka Kaszubskiego"? Bezpośrednio nie mówię, że ktoś tak powiedział. Tak tylko wnioskuję ze stwierdzenia, iż jest to "Smok Kaszubski", a przecież nie operował on w Kartuzach.
 
 
 
miczman 


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Gru 2008
Posty: 191
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-02-19, 21:34   

I nikt tak nie twierdzi.
 
 
Kuglow 
Szatan zjada


Pomógł: 12 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 804
Skąd: Marienburg
Wysłany: 2009-02-22, 12:20   

doldar napisał/a:
Nie znam się na uzbrojeniu wojskowym. Przytaczam tylko określenia autorów artykułów na tę armatę.
Były to francuskie armaty Schneider kal.75 mm. wz 1897 w wersji przeciwlotniczej.Była to adaptacja armaty polowej tego samego wzoru.
 
 
Michał Szafran 


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 30 Mar 2009
Posty: 264
Skąd: Sopot
Wysłany: 2009-03-30, 21:34   

Ponury napisał/a:
Tam coś czytałem że do jego budowy użyto blach przeznaczonych na opancerzenie budowanego nowego okrętu dla MW ze Stoczni MW w Gdyni? :?:


Blach z SMW, które miały zostać wykorzystane w niszczycielach "Orkan" i "Huragan" użyto do opancerzenia dwóch ciężarówek, jednego samochodu osobowego i dwóch niemieckich półgąsienicówek.
Wrzesień 1939. Pojazdy Wojska Polskiego. Barwa i broń, Warszawa 1990, s.87-88
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-04-12, 19:02   

Porównanie działa z Kartuz oraz z torpedowca ORP Podhalanin:



Działo ORP Podhalanin.jpg
fot. Witold Pikiel
Plik ściągnięto 25194 raz(y) 117,84 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Anrep 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 8
Wysłany: 2009-04-12, 21:51   

W posiadanych przeze mnie danych nt. oddziałów wojska stacjonujących w Kartuzach do marca 1039 nic nie mam o Obronie Narodowej :-/ .
W latach 1929-1936 była tam Komenda Obwodu Przysposobienia Wojskowego 65 Pułku Piechoty.

PS Armata wygląda jak z okrętu.
_________________
Poszukuję informacji o dawnym powiecie Morąg
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-04-16, 21:14   

Podaję najważniejsze źródła do historii kartuskiego IV Batalionu Obrony Narodowej:
http://www.konsola.com.pl/wp39/index.php?page=104
http://2mps.ksu.pl/grh/in...id=35&Itemid=44
http://pl.wikipedia.org/wiki/Obrona_Narodowa
http://pl.wikipedia.org/w...lionu_ON_typ_IV
http://www.forum.eksplora...php?f=7&t=11220
http://www.wojsko18-39.in...ien/strona4.htm
Kieruję też do Muzeum Kaszubskiego w Kartuzach i przewodniczącego Towarzystwa Miłośników Kartuz Pana Leona Brylowskiego. Niestety osoby, które mogłyby udzielić szczegółowych informacji już nie żyją np. Pan Hirsz, Miotk, Arendt i mój dziadek obrońca Helu na okręcie "Piłsudski". Na podstawie ich opowieści i dostępnych źródeł (wtedy jeszcze nie było internetu) przygotowałem kilkanaście lat temu artykuł do "Gazety Kartuskiej", w której Kolega może znaleźć bodajże dwa zdjęcia członków kartuskiego batalionu.
 
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2009-05-15, 14:18   

Odpowiadając m.in. Anrepowi prezentuję zdjęcie przedstawiające żołnierzy IV kartuskiego BON.
źródło: Historia Kartuz, t. 2.

bon_kartuzy.jpg
Plik ściągnięto 24965 raz(y) 117,05 KB

 
 
 
Berlin 

Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 3
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-09-14, 16:20   

Pociag ktory operowal w okolicach Kartuz to zaimprowizowany pociąg pancerny [ nazywany także artylerią na lorach], składający się z dwóch parowozów, 2 lor z zamontowanymi morskimi działami 75 mm oraz 2 krytych wagonów obsługi.

Wagony i lory wyłożono workami z piaskiem. Część prac wykonano w warsztatach portowych Marynarki Wojennej w Gdyni. Obsługę dział, zwiadowców i telefonistów wydzieliła 3 bateria morskiego dywizjonu artylerii lekkiej.


Wieczorem 26 sierpnia pociąg — którego dowódcą został por. Zygmunt Budzyński, a jego zastępcą ppor. Fryderyk Rupp — odjechał z Oksywia do dyspozycji IV batalionu Obrony Narodowej w Kartuzach20. Niemcy nie dysponowali na tym obszarze żadnymi oddziałami pancernymi z wyjątkiem kiłku starych austriackich samochodów pancernych pułku gdańskiej Heimwehry.


W dniu l września doszło na odcinku Kartuz do lokalnych tylko starć. Opancerzony pociąg rozdzielono. Jeden działon wysłany został przez dowództwo IV batalionu ON w celu dozorowania linii kolejowej Somoninmo — Kartuzy, drugi w kierunku Starej Piły z zadaniem przeprowadzenia rozpoznania i nawiązania łączności z posterunkami Straży Granicznej. Ogniem dzial spędził on ze stacji Piła oddział 2 pułku gdańskiej Landespolizei, który ją przejściowo zajął. Także i następnego dnia walki miały lokalny tylko charakter. Pociąg stoczył pojedynek ogniowy z baterią gdańskiego dywizjonu artylerii, ostrzeliwującą Żukowo.

Ta właśnie miejscowość pozostała węzłowym punktem walk na tym odcinku i 3 września, kiedy to opancerzony pociąg od rana wspierał ogniem walczących o Jej utrzymanie żołnierzy Obrony Narodowej i Straży Granicznej,zadając przeciwnikowi straty w zabitych i rannych.

polecam strone www.low1939.pl lub lowyb.fora.pl
 
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2011-12-01, 18:21   

Bardzo ciekawy artykuł nt. "Smoka Kaszubskiego" i jego udziału w wojnie obronnej 1939 roku:
http://www.dziennikbaltyc...939-r,id,t.html
 
 
 
Krzysztof 


Pomógł: 12 razy
Wiek: 74
Dołączył: 23 Cze 2008
Posty: 354
Skąd: Wrzeszcz
Wysłany: 2011-12-02, 11:37   

http://forum.dawnygdansk....p=130681#130681
feyg napisał/a:
Jeśli to prawda, a wszytko na to wskazuje, to owa "psychoza" była wszechobecna. Bo czymże jak nie strachem przed polskim pociągiem "pancernym" tłumaczyć należy wysadzenie wiaduktu drogowego w okolicy Kiełpinka!.
 
 
norveg 
Zankenzin

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 58
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-12-06, 20:28   

Cytat:
http://forum.dawnygdansk....p=130681#130681
feyg napisał/a:
Jeśli to prawda, a wszytko na to wskazuje, to owa "psychoza" była wszechobecna. Bo czymże jak nie strachem przed polskim pociągiem "pancernym" tłumaczyć należy wysadzenie wiaduktu drogowego w okolicy Kiełpinka!.


Być może chodzi jednak o inny wiadukt. Bliżej Starej Piły, gdyż ruch kolejowy na linii Pruszcz - Star Piła - Kartuzy wznowiono co prawda już 15 września, ale tylko na odcinku Pruszcz Łapino. Ruch na linii Wrzeszcz - Stara Piła - Kartuzy wznowiono później, bo 28 września, ale na całej jej długości. Tyle z gazet: „Danziger Neueste Nachrichten” nr 216/1939 z 15 września 1939 r. i 227/1939 z 28 września 1939 r.
 
 
 
Krzysztof 


Pomógł: 12 razy
Wiek: 74
Dołączył: 23 Cze 2008
Posty: 354
Skąd: Wrzeszcz
Wysłany: 2011-12-06, 21:50   

Wysadzanie tego czy innego wiaduktu trudno logicznie wytłumaczyć. Dla powstrzymania pociągu pancernego wystarczy rozebrać odcinek torów, albo ułożyć na torach jakieś przeszkody i obserwować czy nikt ich nie usuwa. Poza tym wydaje mi się, że do wybuchu wojny nie było ruchu na wrzeszczańskiej linii, a tory były rozebrane. Poprawcie mnie, jeśli się mylę.
Zawieszenie ruchu i wznowienie go, nie zaraz po działaniach wojennych, na linii do Pruszcza sugeruje, że i tam wykonano jakąś blokadę.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl