Był też żuraw wodny,jego fragment widać na pocztówce wyżej w temacie.Zapewne znajdował się na końcu peronu jak to zwykle było.Skoro był po tej stronie stacji to mógł być,a nawet powinien także po drugiej stronie,tym bardziej że dla małych parowozów do Słupska było daleko. Ciekawe skąd brano wodę do żurawi.o wieży ciśnień nic nie wiadomo,może Dębnica miała już wtedy sieć wodno-kanalizacyjną i zniej pobierano wodę.Może korzystano z wieży ciśnień na terenie fabryki?w sumie odległość wieży od żurawia to jakieś 200-250m, nie dużo.
Może jednak wieża wodna była ? Gdyby tak mieć wyraźniejszy skan zdjęcia ...
Była wieża wodna dokładnie w miejscu oznaczonym strzałką. Zauważ, że jest oznaczona takim samym znakiem jak wieża wodna na terenie garbarni. Ja ją pamiętam z końca lat 60 siątych.
_________________ Szukam, odkrywam, poznaję.
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2019-10-06, 12:58
Uważam temat wieży za wyczerpany.Zdobyte materiały wszytko już powiedziały.Jeżeli pamięta Pan wieże z końca lat 60 tych to mogła to być wieża pozostawiona po zrujnowaniu budynku dworcowego z którym wcześniej stanowiła całość.
Znam osoby pracujące w dawnych czasach w garbarni i rzeczywiście potwierdzają masowe kradzieże "wszystkiego" tym mostem. pozdrawiam
Szedłem tą półką nad rzeką i doszedłem do nasypu,na którym dziś stoją ruiny i fundamenty kompleksu budynków ,jest to kompleks który zaznaczyłem na twojej mapie. W miejscu gdzie kończył się mniej więcej tor wykonałem zdjęcie poniżej na którym na czerwono zaznaczyłem tor z twojej mapy i na niebiesko tor wybudowany po 35 roku na "półce" ziemnej.Wg takiej tezy zdjęcie fabryki papieru z mojego pierwszego postu musiało zostać wykonane po 35 roku właśnie. W tym miejscu także stał monumentalny obiekt z rusztowaniem,który widać na obu powyższych pocztówkach(zaznaczone wykrzyknikiem).Co to jest? czy ktoś zauważył podobny obiekt na innych fabrykach? wydaje się że jest to komin,lub nawet dwa kominy w takim rusztowaniu,Może coś w rodzaju kotłowni,spalarni? jakiejś małej huty zakładowej? w każdym razie pewne jest, że docierał do tego obiektu tor dowożąc coś,lub zabierając.
Te kominy to Wieża Ługowa a poszczególne kominy to tzw. Warniki. Drewno cięto i rozdrabniano na zrębki, które ładowano do warników a następnie zalewano ługiem warzelnym. Ług składał się roztworu wodorosiarczynu wapniowego (czyli kwaśnego siarczynu wapnia) i kwasu siarkawego, uzyskiwanego w specjalnej wierzy ługowej (wierzę wypełniano kamieniem wapiennym, który zalewano wodą i nasączano dwutlenkiem siarki, w wyniku czego powstawała substancja roztwarzająca drewno). Zawartość warników ogrzewana była do temperatury umożliwiającej proces gotowania poprzez umieszczoną wewnątrz wężownicę z gorącą parą. W czasie wielogodzinnego procesu warzelnego następowało rozgotowanie składników drewna, które nie były celulozą, a mianowicie ligniny i substancji mineralnych. Wówczas zawartość kotła chłodzono i wylewano ją do wielkich kadzi z perforowanym dnem, dzięki czemu pozbywano się zbędnego już ługu powarzelnego, który odprowadzano do rzeki. Celuloza po wielokrotnym płukaniu transportowana była do holendrów, gdzie mielono ją na masę papierniczą, po czym oczyszczano i podawano do maszyny papierniczej.
http://bazhum.muzhp.pl/me..._4-s113-138.pdf
044.JPG Tu papiernia w Kępicach.
Plik ściągnięto 38640 raz(y) 31,4 KB
Wieża Ługowa (1).jpg W tle widać wieżę ciśnieniową na terenie garbarni.
Plik ściągnięto 38640 raz(y) 145,83 KB
Wieża Ługowa (2).jpg Fundamenty po wieży ługowej. Platforma betonowa 2 m. nad ziemią, kwadratowa i od każdego narożnika odchodził kilku metrowy mur na którym stały wsporniki warników te niby rusztowania. Pociągiem dowożono wapno i drewno.
Plik ściągnięto 38640 raz(y) 128,48 KB
_________________ Szukam, odkrywam, poznaję.
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2020-08-02, 08:41
Dziękuję za garść wiedzy,ciekawe.
szocik
Dołączył: 28 Lip 2020 Posty: 4 Skąd: warszawa
Ostatnie 5 lat przed emeryturą pracowałem w garbarni w Dębnicy Kasz. jako placowy. Z racji obowiązku sprzątania mogłem zaglądać w każdy zakamarek. Rampa rozładunkowa 1 została wyburzona w 2015 roku. Stoją jeszcze fundamenty z posadzką budynku lub rampy 2 przy prawym rozwidleniu torów. Stoi mur oporowy z resztkami żelaznych, nitowanych słupów prawdopodobnie podtrzymujących zadaszenie, cos jakby peron.
Gdy kładli kanalizę zrobiłem fotki murowanych kanałów ukrytych 1,5 do 2 metrów pod ziemią.
Zidentyfikowałem kilka punktów gdzie na 100% uderzyły angielskie bomby w 1944 roku. Nie zidentyfikowałem jednak zamurowanej piwnicy w której pozostały hełmy i maski p. gaz. po oddziale samoobrony z czasów wojny. Od kilku miesięcy zakład jest w stanie upadłości. Właścicielami wieczystymi są Włosi. Pozwolenia na legalne wejście raczej nie zdobędę, a szkoda...
Temat samej parowozowni też jest ciekawy, ponieważ na zdjęciu oprócz budynku nie widać żadnego składu opału, dźwigu czy kanału i żurawia…. Może budynek ten z założenia nie służył już parowozom a wagonowi spalinowemu! Przed budynkiem parowozowni widać okrągły obiekt na słupie, co to może być? Stawiam na zegar ,znamy to z innych większych parowozowni.
Witam wszystkich.
Ależ piękny i ciekawie prowadzony temat! Czyta się to z otwarta gębą Przepiękna stacja kolejowa.
Wciągnąłem się w temat do tego stopnia, że sam zaczynam szperać i wertować różne dostępne publikacje w poszukiwaniu informacji o tej linii kolejowej i przede wszystkim stacji. Przeszedłem się nawet z rodziną śladem dawnych torów ze Słupska do Dębnicy Kaszubskiej. Smuci, że linia umarła, że nie ma już przepięknego dworca kolejowego w Dębnicy Kaszubskiej, ale tak na prawdę ta linia żyje dzięki Waszym wpisom, ale także setkom a może i tysiącom ludzi spacerujących i jeżdżących rowerami po tym dawnym szlaku kolejowym.
Co do meritum. Z układu torów może wynikać, że torem do obrządzania parowozów być może był ten usytuowany najbardziej na południe? Nie przychodzi mi jednak do głowy, patrzac na te zdjecia lotnicze, które podajesz, gdzie mógł być kanał oczystkowy? A może go nie było? Czytałem, że niekoniecznie musiał być, ale jego brak jakoś nie pasuje mi to do pruskiego ordnungu ;) Nie mogę tez namierzyc gdzie były usytuowane żurawie wodne?
Poniżej pozwoliłem sobie posłużyć się Twoim planem (mam nadzieję, że nie będziesz miał mi tego za złe ;) )
Nr 1 - tor do obrządzania parowozów?
Nr 2 - Urządzenia do nawęglania?
Nr 3 - tak na marginesie - tu chyba musiał być rozjazd?
Nr 4 - nie było tu chyba jeszcze publikowanego zdjęcia, które znalazłem w internecie - zdjęcie pokazuje "Laurę" z doczepionym wagonem wykonane w 1942 roku z peronu nr 2 (jeśli taka była numeracja) - widok w stronę Słupska z miejsca oznaczonego na planie
Link do zdjęcia z opisem https://digit.wdr.de/entries/3794
Dodatkowo jedno sentymentalne zdjęcie z wycieczki po dawnej linii kolejowej, pokazujące oryginalne podkłady kolejowe, które jakimś cudem ostały się jeszcze na poboczu. Sprawdzałem tez na georadarze z Geoportalu czy coś tam widać i... widać - chyba nawet ślad pod budynku dworca (z nałożoną niestety na niego jakąś nowa konstrukcja stalową).
dworzec lidar.jpg Slad pod dworcu na georadarze
Plik ściągnięto 31906 raz(y) 86,5 KB
lidar1x.jpg Georadar z pięknie ukazującą się linia kolejową (jeszcze widać na poboczach rowy odwadniające!)
Plik ściągnięto 31906 raz(y) 92,22 KB
poklady.jpg podkłady kolejowe
Plik ściągnięto 31906 raz(y) 161,1 KB
23x.jpg Układ torów i budynków kolejowych na stacji
Plik ściągnięto 31906 raz(y) 97,32 KB
stolpetallbahn2.jpg Zdjęcie z terenu stacji kolejowej w Dębnicy Kaszubskiej
Poszedłem zobaczyć miejsce, na którym znajdował się kompleks budynków dworca. Patrząc na teren straży pożarnej (bo tam znajdował sie główny budynek dworca) o mało co się nie wyrżnąłem o wystający fundament, jak mi sie zdaje jednej z kolumn portyku wejściowego na perony (gdyby nie to, to bym pewnie tego fundamentu nie zauważył ).
Przy okazji: z dwóch drzew omawiany tutaj już w wątku zostało tylko jedno. No i znikneła metalowa konstrukcja zbudowana częściowo na fundamentach lub w miejscu fundamentów dworca.
portyk.jpg
Plik ściągnięto 31737 raz(y) 123,37 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2021-06-06, 08:49
Kanał oczystkowy znajdował się w lokomotywowni na końcu stacji,ale służył tylko do przeglądów czy prostych napraw bo w środku hali taboru się nie obrządza.Kanał nie był konieczny i raczej go nie było.Nie widać go na zdjęciu .Parowozy szlakowano bezpośrednio na tor.
Tor skrajny służył prawdopodobnie do nawęglania parowozów gdyż widać na zdjęciu składzik z węglem i dźwigiem.
Żuraw wodny stał na końcu peronu i da się jego fragment wypatrzeć na pocztówce.Nie widać go wyraźnie na zdjęciu lotniczym ,ale trzeba brać poprawkę na padające cienie i światło które często na tych zdjęciach maskuje drobne obiekty.
Tory które zaznaczyłeś numer 3 były połączone rozjazdem.
Zdjęcie które dodałeś dowodzi,że po takim czasie nadal można liczyć na świetne materiały archiwalne.Dzięki tej fotografii mogę dołożyć do makiety oznakowanie peronu i wiadomo jaki typ wagonu doczepnego ciągnęła Laura. pozdrawiam !
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum