Tu do kupienia wspaniały album, w którym są też zdjęcia danzigich tramwajów i co ważne wygląd mundurów konduktorek w Freie Stadt Danzig:
http://www.ebay.de/itm/Al...=item1c39bbdef8
Zgadzam się, ale taki opis dostałem. Mam wrażenie, że zamieszczone na zdjęciu panny z Deutsche Mädchen należą do Danziger Arbeitsdienst, a konduktorki są absolwentkami takiego kursu.
No to może wrzucę garść informacji o męskiej i żeńskiej Służbie Pracy, jaką narodowi socjaliści wprowadzili na terenie Danziga:
Arbeitsdienst (Służba Pracy) – istniała na terenie WMG co najmniej od 1932 r. (nie udało mi się ustalić, od kiedy dokładnie)
październik 1934 r. – Arbeitsdienst zostaje przemianowany na Danziger Staatlicher Hilfsdienst (DSH). Pod względem celów, struktury, odznaczeń czy umundurowania DSH jest niemal wierną kopią RAD (Służby Pracy Rzeszy, Reichsarbeitsdienst). Zwracam uwagę, że zaprezentowana parę postów wyżej wpinka z literami St.H.D. to wg wszelkiego
prawdopodobieństwa właśnie skrót od DSH (inaczej rozwinięty).
kwiecień 1939 r. – DSH zostaje przemianowany na Danziger Arbeitsdienst (DAD).
wrzesień 1939 r. – DAD zaczęło występować jako RAD.
IV kwartał 1939 r. – DAD formalnie włączone do RAD.
Stałe obozy Arbeitsdienst/DSH/DAD istniały w latach 1932-1939: w Kątach Rybackich (najstarszy, założony w 1932 r.), w Danzigu na ul. Wałowej, w twierdzy Wisłoujście, w forcie Płonia Wielka. Oprócz nich był szereg „sezonowych, na okres letni – do pomocy przy żniwach, do prac melioracyjnych itd.
Bliźniacza, żeńska organizacja (Danziger Frauenarbeitsdienst; DFAD) miała z kolei obozy na terenie majątku Stawowie w Sopocie, w Pręgowie i Wiślińce.
DFAD, później żeńska część RAD miała faktycznie bardzo duży udział w „obsadzeniu” stanowisk (w pierwszej kolejności) listonoszy, urzędów pocztowych oraz motorniczych w komunikacji miejskiej w Danzigu. Problemy z siłą roboczą były w Danzigu (w latach wojny)…niemal od samego początku, tj. od przełomu 1939/40. Gwałtowne przestawienie dotychczasowej gospodarki czasu pokoju na tory wojenne spowodowało wiele problemów i było katalizatorem dla takich zjawisk, jak m. in. emancypacja zawodowa. To „pięknie” wychodzi z dokumentów.
A czy kolega Slowfoot mógłby wrzucić resztę tych zdjęć?Bardzo bym był wdzięczny ,za wszystkie z albumu bo to jedyna okazja by mieć takie ładne skany jak te powyżej.
A czy kolega Slowfoot mógłby wrzucić resztę tych zdjęć?Bardzo bym był wdzięczny ,za wszystkie z albumu bo to jedyna okazja by mieć takie ładne skany jak te powyżej.
Mówiąc szczerze scanowanie całego albumu to sporo roboty a ja muszę go jutro przekazać do Muzeum Stutthof. Zgodnie z umową zachowałem dla siebie zamieszczone powyżej zdjęcia tramwajarek, bo te mnie interesowały.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum