Janusz
Dołączył: 09 Paź 2008 Posty: 296 Skąd: Gdańsk z umlautem ;)
Wysłany: 2009-04-17, 14:54 Osada Kolejowa
Niestety o Osadzie Kolejowej wiem tylko że jest.
Za wikipedią:
"Osada Kolejowa – zespół kilkurodzinnych budynków położonych przy ulicy o tej samej nazwie co osiedle, zlokalizowanych na wysokości przystanku SKM Gdynia Grabówek. Znajdujące się tam budynki zostały zbudowane ok. 1930 roku przez Polskie Koleje Państwowe dla swych pracowników.
Administracyjnie osada należy do dzielnicy Leszczynki."
Przepraszam, że wiadomość trochę od czapy, ale nie chcę zakładać nowego wątku.
Czy ktoś z was może wyjaśnić, jakie było przeznaczenie tego budynku widocznego na torowisku na wysokości Grabówka? Satelitarna mapa Google wyjaśnia, że torowisko bezpośrednio prowadzące pod niego już jest rozebrane; amatorsko dociekam, że może mieć coś wspólnego z parowozami. Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 934 Skąd: Orunia
Wysłany: 2013-02-19, 22:12
To jest dawna wieża do nawęglania parowozów - obiekty tego typu występują w Polsce bodajże tylko w dwóch miejscach. Budowla ze wszech miar zasługująca na ochronę.
Jest to Amerykański Elewator Węglowy, który tak jak Tomek pisze został w całości przewieziony do Polski ze Stanów. Jeden z tych elewatorów trafił do Katowic gdzie prawdopodobnie został zburzony za końcem lat '80 ubiegłego wieku. Co do Katowic to nie jestem pewny, ale mówił mi to gościu który mieszka w Katowicach więc raczej jest to prawda. Z resztą nie wiem co sie stało ale były 3 albo 4.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 934 Skąd: Orunia
Wysłany: 2013-02-24, 21:29
Formalnie nie podlega żadnej ochronie.
Kilka lat temu z inicjatywy p. Heidricha grupa miłośników kolejnictwa inwentaryzowała zachowane historyczne obiekty kolejowe na terenie Gdyni (więcej na ten temat mógłby powiedzieć Grzesiek).
Pomógł: 3 razy Dołączył: 28 Maj 2008 Posty: 889 Skąd: Gdańsk-Brętowo
Wysłany: 2013-02-26, 22:51
Przykładów Stogów pokazuje, że się myli. Najprościej rozjechać fortyfikacje, budując drogę przez nie, bo terminal najważniejszy. Obiekt na Grabówku aż prosi się o jakąkolwiek ochronę.
Kasta, układy, nic więcej. PKP LK są na widelcu z racji nawet znowu nagłośnionej katastrofy pod Szczekocinami. Moloch, dla nich taki obiekt jak ten na Grabówku to nic, zaorać jak będzie przeszkadzał.
Jak nie konserwator, to kto ochroni naszą historię? My pasjonaci sami nie damy rady.
_________________ "Piszę do ciebie mały gryps, wiedz że broniłem poczty w Gdańsku, tak, dzisiaj rozstrzelają nas..." Horytnica.
Pomógł: 50 razy Wiek: 53 Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 4794 Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2013-02-27, 22:50
Skoro zostałem swego czasu wywołany do tablicy, cytat z owego opracowania, opartego głównie na materiałach uratowanych przez renekka gwoli ścisłości:
Cytat:
Jedna z czterech wież sprowadzonych do Polski z USA, wyprodukowana przez firmę Ross & White Company w Chicago (pozostałe trzy stanęły w Tarnowskich Górach, Krakowie Prokocimiu i w Warszawie Odolanach); rozpoczęcie robót 10.07.1949r. ukończenie robót 31.12.1950 r.; ostatnia rewizja wagi 1976, ważna do 1977 r;
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum