Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Tramwaje i autobusy
Autor Wiadomość
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2012-01-01, 21:12   

Radek_P napisał/a:
Muszę bardzo przeprosić. W 1913 roku kupiono 5 wagonów 4 osiowych, a nie 7 jak napisałem powyżej. Po prostu zsumowałem w myślach 1908 i 1913 :oops:
Hm, czyli to by sugerowało, że wagon 152 nie istniał. O ile chodzi o tę serię.
_________________

 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2012-01-02, 01:24   

A wiesz co? Tu może być powód dla którego wagony z lat 1908-13 miały numerację od 151 a nie 150 i być może z tego samego powodu nie można było im nadać numeru 152:

Mówisz, że numery 234 i 235 za wysokie? To co powiesz na to:

436.herbrand.jpg
Plik ściągnięto 17683 raz(y) 117,6 KB

_________________

 
 
 
Radek_P 

Pomógł: 2 razy
Wiek: 51
Dołączył: 21 Gru 2011
Posty: 28
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-01-03, 00:23   

O ile wiem 436 otrzymał ten numer po wojnie i chyba nawet nie był do końca wozem liniowym. Nie brałbym go więc jako miernik.

Pisząc o zbyt wysokiej numeracji 234 i 235 miałem na myśli to, że kojarzą mi się z okresem bliższym początku wieku, kiedy numery 2xx posiadały wozy pierwotnego DES.
Ale są jeszcze trzy możliwości:
1) wozy hamburskie (zakupione podczas IWS, nie wiem nic o nich, poza tym że były),
2) krótka seria wagonów (5 sztuk) zbudowanych w 1925 roku w DWF,
3) coś, o czymś nie mam zielonego pojęcia.

Najgorsze jednak, że z tego co pisał Feyg te wozy (234 i 235) mogły wchodzić wchodziły na numerację doczep dawnego DESu. I tutaj liczę na to, że Feyg dopisze jeszcze ze dwa słowa do swojej poprzedniej wypowiedzi.
Dodam tylko, że znalazłem ostatnio zdjęcie doczepy starej konstrukcji (otwarte pomosty) z numerem 247, a to mocno zmienia moje wcześniejsze domysły. Jak tylko przerobię zasady wklejania zdjęć pokażę wszystkim.

PS. 150 należał do doczep (seria 144-150)
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2012-01-03, 01:00   

Taką numerację podaje Bufe:

silnikowe.jpg
Plik ściągnięto 17645 raz(y) 85,15 KB

Doczepy.jpg
Plik ściągnięto 17645 raz(y) 49,7 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Radek_P 

Pomógł: 2 razy
Wiek: 51
Dołączył: 21 Gru 2011
Posty: 28
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-01-03, 08:51   

Mocno zastanawiałem się, co autor miał na myśli pisząc o wozach z Hamburga. Teraz wiadomo już, że o produkcji Falkenrieda ;-)
A to może znaczyć, że z Waszych 4-osiowców przynajmniej 233-238 mogły mieć wózki systemu Maximum.

@ Feyg. Wprawdzie ograniczyłeś możliwości zabawy w rekonstrukcje ;- ) , ale ani na moment tego nie żałuję. Dziękuję Ci serdecznie. Dałbym "pomógł" ale chyba nie mogę ;-)
 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2012-01-04, 00:19   

Radek_P napisał/a:
O ile wiem 436 otrzymał ten numer po wojnie i chyba nawet nie był do końca wozem liniowym.
Może i tak. Myślisz, że to może być Twój 236? Nie wiem do kiedy był liniowym ale na tym zdjęciu zdecydowanie jest. Z innych mam zdjęcie jeszcze wagonu 480 ale ten jest już stricte roboczy.
Radek_P napisał/a:
Dodam tylko, że znalazłem ostatnio zdjęcie doczepy starej konstrukcji (otwarte pomosty) z numerem 247, a to mocno zmienia moje wcześniejsze domysły. Jak tylko przerobię zasady wklejania zdjęć pokażę wszystkim.
Ta z kolei zachodziła numeracją na Bergmanna. :hmm:
Radek_P napisał/a:
PS. 150 należał do doczep (seria 144-150)
Widzę przecież. Wysnułem tylko przypuszczenie, że tego samego typu mogła być doczepa nr 152. Teraz wiemy już że nie. Wynika z tego, że 7 wagonów o których pisałeś wcześniej miało numerację 151-157, zaś 158 był o 20 lat młodszy i od innego dostawcy! :szczena: Fakt, że z tego zdjęcia trudno wyciągać wnioski, zwłaszcza że jest mocno uszkodzony, ale i tak widać że jest bardzo podobny.

154.jpg
Plik ściągnięto 17603 raz(y) 112,18 KB

155.przedbertman.jpg
Plik ściągnięto 17603 raz(y) 34,49 KB

158.al.zwyc.jpg
Plik ściągnięto 17603 raz(y) 115,35 KB

_________________

 
 
 
Radek_P 

Pomógł: 2 razy
Wiek: 51
Dołączył: 21 Gru 2011
Posty: 28
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-01-06, 13:00   

Przed Bufe'm to należy głowo głęboko skłonić, bo jeszcze wiele wody upłynie, zanim jego książki nie przestaną być niezbędnym wyposażenie osób, które chcą wiedzieć "coś więcej" o historii tramwajów w Polsce.
Co nie znaczy jednak, że należy traktować je jako prawdę objawioną.

Dwie pierwsze z brzegu wątpliwości:
W 1895 ALS zakupił 3 serie wagonów silnikowych, razem 45 wozów (nawiasem mówiąc wyjaśniły mi się teraz wyraźne różnice wynikające z kilku zdjęć). W latach 20 i 30-tych XX wieku przebudowano je w większości na doczepy, co było zresztą powszechną w tych czasach praktyką. Ale...
Przy wagonach silnikowych Bufe pisze, że konwersji uległo 7 z 11 wozów 1-szej serii (#59 i nast.) i 4 z 10 wozów 3-ciej serii (#94 i nast).
Tymczasem w wykazie doczep jest już inaczej: pojawia się nam w komplecie 1-sza seria (z nowymi numerami 50-60), a brakuje jakiegokolwiek reprezentanta 3-ciej.
Dla odmiany "krótkie" Herbrandt'y (2-ga seria) są zgodne w obu przypadkach.

Druga sprawa to doczepa #134, która jest wykazywana zarówno jako wóz "zimowy" (seria 126-134), jak i letnia (seria 134-139). To drugie jest raczej błędem i to bynajmniej nie tylko w związku ze znanym zdjęciem #134 w zajezdni. Gdy ALS łączyło się z DES posiadało 67 doczep. 58 z nich to ex-wozy konne, a pozostała 9-ka jak ulał pasuje do podanych 126-134.
Co prawda byłoby możliwe, że właśnie rozpoczynały się dostawy i pierwszy z letniaków zdążył jeszcze trafić do ALS, ale ten wariant wyklucza raczej wiadome zdjęcie, na którym #134 ma pewne dość archaiczne cechy.
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2012-01-07, 09:25   

Okołotramwajowa całostka pocztowa:

Bergmann Danzig 1.jpg
aukcyjna
Plik ściągnięto 17548 raz(y) 90,27 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2012-01-07, 21:20   

Jest wyjaśnienie w sprawie wagonu 436 (patrz ostatni komentarz Ł. Kuczewskiego).
_________________

 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2012-01-07, 22:21   

U Bufego jest zdjęcie przedwojennego wagonu 436, wówczas roboczego wozu w zajezdni Nowy Port, tyle że wygląda kompletnie inaczej. Pytanie czy coś go łączy z powojennym (poza numerem oczywiście) :hmm:

P.S. A propos przedziwnego numeru: strzelam, że wynika on wynika z zachowania oryginalnego numeru wozu zakupionego "z drugiej ręki" (skąd i kiedy?)

wagon 436 przedwojenny.jpg
Plik ściągnięto 17502 raz(y) 69,73 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2012-02-08, 23:58   

Ciekawostka: kolekcja unikalnych modeli danzigich tramwajów, własnoręcznie wykonanych z kartonu w skali H0, jest na sprzedaż.
Zdjęcia z lat 60-tych XX w.

tram1.jpg
Plik ściągnięto 17435 raz(y) 71,03 KB

tram2.jpg
Plik ściągnięto 17435 raz(y) 58,55 KB

tram3.jpg
Plik ściągnięto 17435 raz(y) 51,59 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2012-02-09, 19:37   

Ta kolekcja ze zdjęć???????
_________________

 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2012-02-09, 21:37   

Tak! Zdjęcia które otrzymałem pochodzą z lat 1963-1984, z czego wynika że prace nad modelami Pan Dieter Scheelje, bo to o jego zbiór chodzi rozpoczął już w latach 50-tych. Poza modelami w skład kolekcji wchodzi zbiór zdjęć (przed- i powojennych) i przeróżnych tramwajowych różności. Gdyby tak danzigi ZKM pomyślał o izbie tradycji...
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2012-02-09, 21:48   

feyg napisał/a:
Gdyby tak danzigi ZKM pomyślał o izbie tradycji...
Baaaa. Ale obawiam się że o czymś takim nie wolno nawet marzyć. Prędzej już chyba PSSTM ale ich pewnie też nie będzie stać na wykupienie tej kolekcji. :rozpacz:
feyg napisał/a:
Poza modelami w skład kolekcji wchodzi zbiór zdjęć (przed- i powojennych) i przeróżnych tramwajowych różności.
Modele są tylko wagonów przedwojennych, czy są tam też Bergmanny, KSW, N lub 4N?
_________________

 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2012-02-09, 22:04   

Raczej wagony sprzed 1945 roku, w przyszłym tygodniu prawdopodobnie zobaczę całość.

P.S. O kolekcji jest informacja pochodząca z roku 2008: w wyszukiwarkę trzeba wpisać: Dieter Scheelje





_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl