Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: villaoliva
2009-02-01, 00:00
Most na Wiśle koło Opalenia / Kwidzyna
Autor Wiadomość
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 46
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-06-25, 21:54   Most na Wiśle koło Opalenia / Kwidzyna

Krótki rys historyczny autorstwa Marcina Przegiętki:
Cytat:
Kolejowo-drogowy most przez Wisłę pod Opaleniem powstał 1909 r. Stanowił fragment otwartej w tym samym roku linii kolejowej łączącej Kwidzyn ze Smętowem. Linia została zbudowana jako jednotorowa kolej drugorzędna, jednak w obliczu wzmożonych przewozów kolejowych w kierunku wschód-zachód powstała koncepcja budowy drugiego toru oraz – po wybudowaniu innych linii kolejowych – stworzenia trzeciego korytarza komunikacyjnego biegnącego z centrum Niemiec do Prus Wschodnich dla zaopatrzenia frontu w czasie I w.ś. Klęska Niemiec sprawiła, że projekt przestał być aktualny. Na mocy Traktatu Wersalskiego Pomorze Gdańskie zostało przyznane Polsce. Most przejściowo znajdował się na granicy polsko-niemieckiej, przebiegającej w 1920 r. środkiem koryta Wisły. Ostatecznie o jego przynależności przesądziła Konferencja Ambasadorów, podejmując 12 sierpnia 1920 r. decyzję w sprawie przynależności państwowej Warmii po plebiscycie z 11 lipca 1920 r. Most razem z fundamentami filarów i przyczółków - także tych, które znajdują się na prawym brzegu Wisły - został w całości przyznany Polsce, co wyraźnie zaznaczono w dokumentach.

W efekcie oddzielenia Prus Wschodnich od Niemiec, Traktat Wersalski - mając na uwadze zachowanie łączności prowincji z resztą państwa - zapewnił Niemcom wolność tranzytu, m.in. kolejowego przez polskie Pomorze, objęte przez polską administrację w styczniu i lutym 1920 r. (administracja nad kolejami została przejęta przez Polskę kilka tygodni później, dopiero 1 kwietnia 1920). Pierwszym dokumentem regulującym zasady niemieckiego tranzytu było Rozporządzenie Rady Ministrów w przedmiocie tymczasowego uregulowania ruchu tranzytowego i sąsiedzkiego między Polską a Niemcami z dn. 1 kwietnia 1920 r., pod którym podpisał się premier Leopold Skulski i minister spraw zagranicznych Stanisław Patek. Rozporządzenie, które weszło w życie już 15 kwietnia 1920 r., przewidywało ustanowienie jednej linii kolejowej dla niemieckich pasażerskich pociągów tranzytowych. Dwie pary pociągów osobowych i jedna parę pociągów pospiesznych kursowały linią Chojnice – Czersk – Smętowo – Kwidzyn, właśnie przez most pod Opaleniem. Towarowe pociągi tranzytowe skierowano na dwie dodatkowe linie kolejowe. Umowa zawarta miedzy Polską a Niemcami 21 kwietnia 1921 r. w Paryżu (Konwencja Paryska) już nie przewidywała prowadzenia ruchu tranzytowego na linii Smętowo – Kwidzyn, przeznaczając do tego celu inne linie, bardziej odpowiadającym warunkom ruchu pociągów pospiesznych (np. Chojnice – Tczew – Malbork, Piła – Bydgoszcz – Toruń – Iława). Przeniesienie ruchu pociągów tranzytowych z linii Smętowo – Kwidzyn na inne linie, wobec braku komunikacji sąsiedzkiej między Smętowem a Kwidzynem, sprawiło, że odcinek graniczny z mostem przez Wisłę nie był wykorzystywany w ruchu kolejowym. Od tej pory most służył tylko pieszym i pojazdom kołowym, przy czym nie był to ruch zbyt intensywny. Po stronie polskiej pociągi docierały do stacji w Opaleniu, kończąc bieg przed mostem. W 1927 r. w Ministerstwie Robót Publicznych podjęto decyzję o przeniesieniu mostu do Torunia, gdzie od lat odczuwano brak drugiej przeprawy przez Wisłę, która byłaby przeznaczona tylko do ruchu kołowego. Rozbiórkę mostu powierzono Komitetowi Budowy Mostu na Wiśle w Toruniu. W drodze przetargu wykonawcą wybrano przedsiębiorstwo Leszka Muszyńskiego, Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich. Rozbiórka miała być przeprowadzona w latach 1928-1929, z tym, że do 31 października 1928 r. miało być rozebranych sześć przęseł mostu, a do 15 lipca 1929 r. kolejne cztery przęsła. Konstrukcje stalową przewieziono barkami do Torunia, gdzie rozpoczęto montaż.. Po trwającej kilka lat budowie most drogowy, nazwany imieniem Marszałka Józefa Piłsudskiego został otwarty 11 listopada 1934 r.

źródło

Artykuł z Zentralblatt der Bauverwaltung nr 70/1909
 
 
Pumeks
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-27, 18:17   

Most w trakcie budowy (źródło: aukcja nr 410141275 na Allegro)
 
 
lanekr 

Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 16
Skąd: domu
Ostrzeżeń:
 1/3/4
Wysłany: 2010-07-22, 21:01   

Bardzo ładny mostek :)
_________________
http://www.energa.pl/konkurs - wygraj 3000 zł na wakacje
 
 
classix 

Dołączył: 09 Sty 2010
Posty: 50
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2010-11-22, 17:09   

:hihi:
 
 
 
classix 

Dołączył: 09 Sty 2010
Posty: 50
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2010-11-22, 19:06   

:-)
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 46
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-05-01, 21:29   

Montaż pierwszego przęsła nurtowego od strony Kwidzyna:
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
classix 

Dołączył: 09 Sty 2010
Posty: 50
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2011-11-11, 14:10   

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi pod Kwidzynem jedną z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji ostatnich dziesięciu lat. Nie byłaby pewnie potrzebna, gdyby nie fakt, że 11 listopada 1934 roku pozbyliśmy się pierwszego porządnego mostu, zbudowanego w tamtym rejonie jeszcze przez władze Prus
Kwidzyn bardzo długo czekał na własną przeprawę przez Wisłę. Pod koniec XIX wieku jasne stało się, że miasto musi o nią mocno walczyć, tak jak miało to miejsce w Tczewie. Okazja nadarzyła się w pierwszych latach XX wieku. W zmilitaryzowanym Cesarstwie Niemieckim jasne stało się, że wielka wojna to kwestia najbliższych lat. Z tego powodu rozpoczęto tworzenie kolejnej magistrali kolejowej, stanowiącej trzeci korytarz zaopatrzeniowy z Rzeszy do Prus Wschodnich. Prace ruszyły już w 1905 roku. Cztery lata później, 1 września 1909 roku z wielką pompą otwarto nową, 22-kilometrową linię kolejową Kwidzyn - Smętowo. Była integralną częścią linii Smętowo - Prabuty o długości 43,6 km, łączącej linie Bydgoszcz - Tczew i Malbork - Mława z linią Toruń Mokre - Malbork.

Jej stworzenie wymagało olbrzymiego zakresu robót. Tym bardziej, że od razu - ze względów militarnych - wykonano ją pod dwa tory. Do pokonania była duża różnica wysokości. Na drodze stała nie tylko Wisła, ale także wzgórza morenowe, bagna i kanały. Na trasie wybudowano trzy stacje kolejowe: Nowy Dwór, Opalenie Tczewskie oraz Mała Karczma. Najważniejszym obiektem inżynieryjnym był tu właśnie most przez Wisłę. I to nie byle jaki: dziesięcioprzęsłowy, konstrukcji kamienno-metalowej i długości aż 1058 metra. Przęsła mostu odwoływały się do klasycznych wzorców architektury militarnej. Konstrukcja była znacznie nowocześniejsza od zastosowanej kilkadziesiąt lat wcześniej w Tczewie


Więcej...
http://trojmiasto.gazeta....619732.html?i=3








 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 46
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-11-11, 15:36   

Wiem, powtarzam się ale tu robi zdjęcie mostu z Malborka? :shock:
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
faza 

Dołączył: 13 Maj 2008
Posty: 140
Wysłany: 2011-11-11, 16:08   

feyg napisał/a:
Wiem, powtarzam się ale tu robi zdjęcie mostu z Malborka? :shock:


Czy to nie chodzi o pierwsze zdjecie?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl