Pomógł: 50 razy Wiek: 53 Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 4794 Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-03-27, 09:57
villaoliva napisał/a:
Co oznacza ten czerwony szlak?
Tor nieczynnej kolejki wąskotorowej na początku lat 20-tych (po rozbiórce odcinka do przeprawy promowej) Kolej wąskotorowa w Gniewie pojawiła się w 1901 roku, wcześniej niż normalnotorowa (1905)
Gniew mapa.jpg
Plik ściągnięto 132810 raz(y) 197,11 KB
_________________ Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Pomógł: 50 razy Wiek: 53 Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 4794 Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-03-27, 22:11
Most pontonowy w Gniewie niedawno był też wspomniany na Pomorskim Forum Eksploracyjnym przy okazji dwu zdjęć przedstawiających "awarię" mostu - jedno z przęseł nie wytrzymało ciężaru czołgu przewożonego na platformie
Gniew most 1.jpg
Plik ściągnięto 132872 raz(y) 34,41 KB
Gniew most 2.jpg
Plik ściągnięto 132872 raz(y) 40 KB
Gniew most 3.jpg widać fragment wieżyczki i działo
Plik ściągnięto 132872 raz(y) 22,45 KB
_________________ Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Kolejka sięgała do granicy powiatu w Wielkich Walichnowach i do 1905 r. była jedynym połączeniem kolejowym miasteczka Gniew. Prom na Wiśle miał duże znaczenie:
Węglarki załadowane burakami cukrowymi. Wożono też w dużych ilościach węgiel do gazowni w Gniewie (w latach: 1901-1905).
Kolejkę szybko dopadła stagnacja. Po oddaniu mostu na Wiśle pod Opaleniem w 1909 r. prom na Wiśle w Gniewie stał się deficytowy. Koniec I wojny oznaczał podział kolejki. Po polskiej stronie znalazła się linia Gniew - Wielkie Walichnowy, którą częściowo rozebrano (od strony Gniewu) a resztę wydzierżawiono pobliskiej cukrowni Pelplin. Również w Polsce znalazł się fragment sieci na prawym brzegu Wisły: od przystani promu (Janowo) do Kramrowa. Pozostawiono go odłogiem(?). Po niemieckiej stronie nowej granicy, odcięty tor do Gurcza połączono z Pastwą łącznicą wzdłuż granicy. Gurcz (Gutsch, od 1938 r. Zandersfelde) miał zbyt duże załadunki buraków cukrowych by rezygnować z usług kolejki. Łącznicę otwarto 20 grudnia 1927 r. Tym razem do Gurcza jeździły również pociągi osobowe. Po wstrzymaniu ruchu pociągów do Smętowa przez most w Opaleniu w 1922 r. i likwidacji szczątkowego połączenia Kwidzyn - Nowy Dwór Kwidzyński
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum