Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Skansen kolejowy w Tczewie?
Autor Wiadomość
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-03-08, 22:16   Skansen kolejowy w Tczewie?

Miłośnicy kolei chcą przenieść skansen z Kościerzyny do Tczewa
Cytat:
Organizacje miłośników kolei mają pomysł przeniesienia skansenu PKP z Kościerzyny do Tczewa.

Chcą, aby w "mieście kolejarzy", za jakie uznaje się Tczew, powstało Pomorskie Muzeum Kolejnictwa. Idea nie jest nowa, została jednak odświeżona po tym, jak spółka PKP Cargo, ze względu na oszczędności, zdecydowała o zawieszeniu działalności kościerskiego skansenu i zamknięciu go dla zwiedzających.

- Istnieje zagrożenie, że wiele zabytków techniki kolejowej może zostać utraconych, a pociągi retro mogą zniknąć z krajobrazu ziemi pomorskiej - uważa Piotr Dowbor z Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, jeden z pomysłodawców uruchomienia muzealnej placówki w Tczewie.
Towarzystwo jako lokalizację muzeum wskazuje dawną parowozownię, znajdującą się w odległości kilkuset metrów od peronów tczewskiego dworca.

- Aby udało się otworzyć muzeum, potrzebne jest zaangażowanie miasta, by przejąć bądź odkupić teren parowozowni od PKP - dodaje Dowbor.

Pomysł zaciekawił nie tylko miłośników kolei z Pomorza. Filip Bebenow z Towarzystwa Miłośników Wolsztyńskiej Parowozowni opracował studium, w którym wykazał plusy i minusy stworzenia muzeum w Tczewie. Po stronie minusów zapisał m.in. słabą bazę hotelową i gastronomiczną oraz przeciwwskazania finansowe. Po stronie plusów - m.in. bliskie sąsiedztwo Trójmiasta i Malborka, legendarne mosty przez Wisłę, nową przystań żeglarską oraz lepsze niż w Kościerzynie "warunki lokalowe".
Paweł Rydzyński


Tczew obrotnica.jpg
fot. Piotr Dowbor
Plik ściągnięto 14047 raz(y) 86,61 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-03-08, 22:22   

Pozwolę sobie jeszcze zamieścić list:
Cytat:
Szanowni Państwo,
Skansen w Kościerzynie został zamknięty do odwołania i PKP Cargo przestaje zajmować się zabytkami kutury technicznej pojawia się zagrożenie, że ostatnie "perełki" świadczące namacalnie o dawnej kolei mogą zostać bezpowrotnie utracone.

Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych od roku 2006 aktywnie uczestniczyło przy realizacji pociągów RETRO uruchamianych w województwie pomorskim. Dzięki naszej inicjatywie uruchomiony został przez PKP Cargo Zakład Taboru w Gdyni pociąg NOGAT do Malborka z dłuższym postojem w Tczewie, tak aby mieszkańcy mogli zobaczyć z bliska parowóz, a nawet wejść do budki maszynisty. Udało się również w roku 2007 uruchomić pociąg retro "Kaszuby", który pokonał prawie 300-kilometrową trasę z Gdyni przez Kościerzynę do Chojnic i z powrotem przez Czersk, Szlachtę, Lipową Tucholską do Gdyni. W 2008 roku wspólnie z Fundacją Era Parowozów udało się uruchomić pociąg retro "BARKAS", który wyruszył z Gdyni i przez Tczew, Elbląg wjechał na bocznicę dawnego Wojskowego Rejonu Przeładunkowego następnie pojechał do Braniewa, a stamtąd przez Frombork Tolkmicko do Elbląga piękną Linią Nadzalewową. Bardzo gościnnie został przyjęty w Tolkmicku przez miejscowe władze i mieszkańców. Pociąg powrócił do Gdyni pokonując również prawie 300-kilometrową trasę podobnie jak pociąg "KASZUBY". Pociągi te cieszyły się pomimo wysokiej ceny biletów niebywałym zainteresowaniem. Na tydzień przed odjazdem zakup biletu już był niemożliwy.

Istnieje zagrożenie, że wiele z zabytków techniki kolejowej może zostać bezpowrotnie utraconych, a pociągi retro mogą zniknąć bezpowrotnie z krajobrazu Ziemi Pomorskiej. W związku z tym nasze Towarzystwo analizując sytuację stwierdziło, że należy podjąć działania w celu odwrócenia tej niekorzystnej tendencji. Pomyśleliśmy o tym, że w Tczewie istniała parowozownia przy stacji, a Tczew jest nazywany (teraz już może zwyczajowo) "miastem kolejarzy", a zarazem nie ma atrakcji, która mogła by spowodować, aby miasto stało się atrakcyjnym i wyróżniającym turystycznie. Atrakcją nie może być Starówka (nie ma szans na konkurowanie z pobliskim Danzigiem), a nowo wybudowana przystań na Wiśle nie jest atrakcją sama w sobie. Charakterystyczne i atrakcyjne są Mosty Tczewskie. Jednak gdyby Tczew miał "hit turystyczny" taki, który wzbogaca ofertę turystyczną regionu i jednocześnie wyróżniający się i dający "twarz" miastu to wówczas na pewno miałyby po co cumować turystyczne statki pasażerskie w Tczewie, a także wycieczki zmierzające z Danziga do Malborka bez wątpienia zatrzymywały by się w Tczewie.

W naszym zamyśle taką atrakcją na pewno będzie Pomorskie Muzeum Kolejnictwa, o ile uda się pomysł zrealizować. Tczew ma długoletnią tradycję kolejarską. Od 1852 roku nieprzerwanie jest tu obecna kolej dzięki której rozwinęło się miasto. Stacja stała się węzłową. Od 1857 roku istnieje tu historyczny Most Kolejowy, który doskonale będzie się uzupełniał z Muzeum Kolejnictwa tworząc kompleksową atrakcję dającą miastu indywidualny atut turystyczny nie wytworzony sztucznie, ale naturalnie wpisujący się w historię miasta. Takim miejscem jest teren i budynki starej parowozowni przy stacji kolejowej. Teren jest duży i można na nim eksponować zabytki, które będą widoczne również z okien przejeżdżających pociągów dając reklamę miastu.

Muzeum ma szansę być być placówką żywą, Można będzie stąd uruchamiać pociągi historyczne, gdyż jeszcze są w Tczewie nieliczni czynni maszyniści parowozów oraz pracownicy warsztatu potrafiący obrządzać i naprawiać lokomotywy parowe. Organizacyjnie w realizacji takich przedsięwzięć pomoże Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w szeregach którego są członkowie mający doświadczenie w organizowaniu imprez kolejowych.

Z pewnością włączy się w organizację tego przedsięwzięcia wielu emerytów kolejowych z Tczewa oraz inne stowarzyszenia kolejowe z Polski.
Na terenie można będzie organizować Wystawy Makiet Kolejowych, a także może mieć tam siedzibę klub modelarzy kolejowych. Takie miejsce stwarza odpowiedni klimat. Taka placówka powinna współpracować ze Skansenem w Kościerzynie, który jednak nie jest obszarowo duży i nie posiada obrotnicy jednak część zabytków (szczególnie związanych z Ziemią Kościerską) może pozostać w Kościerzynie na terenie, który jest ogrodzony i chroniony o ile przejmie ten inwentarz Samorząd Kościerzyny od PKP. Należy rozważyć co gdzie powinno się znajdować. Wiele zabytków w Kościerzynie pozostaje "za płotem" i są narażone na kradzież takich elementów, które da się wymontować bądź urwać.

Aby udało się uruchomić w Tczewie Muzeum Kolejnictwa potrzebne jest zaangażowanie miasta, aby przejąć (odkupić) teren dawnej Parowozowni od PKP.
W tej sprawie z inicjatywy Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych odbyło się 5-go marca 2008r. spotkanie w sprawie możliwości utworzenia Pomorskiego Muzeum Kolejnictwa "Parowozownia Tczew", którego gospodarzem był Pan Zenon Odya - Prezydent Tczewa, który przychylnie odniósł się do inicjatywy.

Inicjatorami i uczestnikami spotkania byli:
Jarosław Lipiński - prezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych
Piotr Dowbor - członek Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych
Filip Bebenow - członek Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni (z Poznania)
Adam Murawski - wiceprzewodniczący koła Związku Zawodowego Maszynistów w Tczewie
Józef Ziółkowski - specjalista d/s historii miasta z Centrum Wystawienniczo-Regionalnego Dolnej Wisły
Ludwik Kiedrowski - kierownik Biura Promocji UM w Tczewie

Druga część spotkania odbyła się w Centrum Wystawienniczo-Regionalnym Dolnej Wisły, gdzie gospodarzem była Pani Alicja Gajewska - Dyrektor Centrum. Koncepcja Powstania Muzeum Kolejnictwa w Tczewie została pozytywnie przyjęta także przez Panią Dyrektor.

W związku z tym, że nasza inicjatywa spotkała się z przychylnością przygotowujemy więcej materiałów związanych z projektem, aby przedstawić je Radzie Miasta, gdyż taki projekt, aby zaczął być wdrażany musi uzyskać szerszą akceptację. Prosimy o zapoznanie się z załącznikiem "Wstępnej analiza SWOT projektu: POMORSKIE MUZEUM KOLEJNICTWA 'PAROWOZOWNIA TCZEW'".
Liczymy na poparcie projektu, który na pewno spowoduje, że miasto stanie się celem wycieczek z kraju i zza granicy, a do portu w Tczewie będą przypływać statki wycieczkowe, aby zwiedzić Muzeum Kolejnictwa, a także wyruszyć w podróż pociągiem "pod parą".

Trasy proponowane to:
Tczew - Starogard - Skórcz (kociewska)
Tczew - Czersk - Szlachta - Lipowa Tucholska - Kościerzyna (Czersk,Szlachta,Lipowa Tucholska - do dziś istnieje stara sygnalizacja i stare urządzenia sterowania ruchem kolejowym - przejazd przez te stacje był punktem kulminacyjnym pociągu KASZUBY)
Tczew - Starogard - Chojnice (w Chojnicach jest możliwość uzupełniania wody z żurawia)
Tczew - Malbork
Tczew - Elbląg - TOLKMICKO - FROMBORK - BRANIEWO (Linia Nadzalewowa)
Tczew - Szymankowo - Nowy Dwór Danzigi (ze skomunikowaniem z koleją wąskotorową)
Tczew - Danzig

Dziękuję za uwagę

Piotr Dowbor
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl