Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Skwer Kościuszki i okolice

feyg - 2008-10-17, 13:23
Temat postu: Skwer Kościuszki i okolice
Mleczny Express :hihi: bo jak ogólnie wiadomo:
Cytat:
Mleko, wiesz Pan ma najszybszy transport, inaczej się zsiada.

P.S. budynek widoczny miedzy końskim zadem a woźnicą to stary gdyński Kurhaus, zaś po prawej widać kamienicę w której po wojnie mieściło się kino Goplana.

źródło

villaoliva - 2008-10-17, 13:32

feyg napisał/a:
.S. budynek widoczny miedzy końskim zadem a woźnicą to stary gdyński Kurhaus, zaś po prawej widać kamienicę w której po wojnie mieściło się kino Goplana.


No to wyjątkowy moment uchwycono i wyjątkowa to fotografia.

feyg - 2008-10-17, 13:33

villaoliva napisał/a:
No to wyjątkowy moment uchwycono i wyjątkowa to fotografia.

I cena również... ;-)

rychu40 - 2008-10-17, 13:45

feyg napisał/a:
I cena również... ;-)

Wyżej niż za Starowiejską. 1930. Czasy mojego ojca fotografa w Gdyni. :-)

villaoliva - 2008-12-15, 12:11

Kolejne ciekawe ujęcie.
feyg - 2008-12-15, 12:39

W budynku na pierwszym planie poza kawiarnią mieściło się również kino "Bodega" ale w grudniu 1938 wybuchł w nim pożar i niemal doszczętnie spłonęło:
Cytat:
W sobotę 10 grudnia 1938 o godzinie 20:45 w czasie projekcji wybuchł w lokalu pożar, który w krótkim czasie ogarnął cały budynek. Z powodu wadliwie zbudowanego komina spłonął cały lokal "bodegi" który już więcej nie został odbudowany.

źródło: Patrycja Śliwińska: Kina międzywojennej Gdyni [w:] Wędrówki po dziejach Gdyni Zbiór studiów pod redakcją Dagmary Płaza-Opackiej i Tadeusza Stegnera, tom I Gdynia 2004 strona 106.

Cytat:
10.12.38: Podczas trwania seansu wybuchł pożar w drewnianym budynku kina "Bodega". Akcję utrudniał silny wiatr. Zabezpieczono ewakuację ludzi, uratowano kabinę z aparaturą projekcyjną i nie dopuszczono do rozprzestrzenienia się ognia na okoliczne budynki

źródło: Stefan Czerwicki: Historia gdyńskich straży [w:] Rocznik Gdyński Nr 2 (1978/79 rok) str. 66.


Fotografia z zasobów NAC

roland - 2008-12-16, 14:23
Temat postu: Zdjęcia z rodzinnego albumu
Przedstawiam Wam kilka zdjęć z albumu mojej rodziny.
Moja rodzina przyjechała do Gdyni w roku 1929 ze Zduńskiej Woli.
Przed wojna dziadek pracował na stanowisku kierowniczym w firmie Panta Rei w porcie.
a babcia jako osoba znakomicie władająca kilkoma językami dostała pracę w Gdyńskim Magistracie. Okres Wojenny był dla mojej rodziny taki sam jak dla większości Gdynian - we wrześniu 1939 nakaz opuszczenia dotychczasowych mieszkań i wyjazd w głab Polski.
Czas wojenny przeżyli w Janowcu nas Wisłą. Do Gdyni powrócili w maju 1945 roku.

roland - 2008-12-16, 14:24
Temat postu: część 2
Część 2
feyg - 2008-12-22, 23:55

Skwer w roku 1936. Narożna kamienica mieszcząca siedzibę Komunalnej Kasy Oszczędności przed rozbudową.
źródło

feyg - 2009-03-03, 17:01

Kamienica na rogu Skweru Kościuszki i Świętojańskiej, od 1 października 1932 roku siedziba Komunalnej Kasy Oszczędności Miasta Gdyni, a po jej likwidacji w roku 1948 w ramach dekretu o reformie bankowej, siedziba oddziału PKO BP. Druga pocztówka przedstawia budynek po rozbudowie z roku 1937.
Jagst - 2009-03-03, 17:44

feyg napisał/a:
a po jej likwidacji w roku 1948 w ramach dekretu o reformie bankowej, siedziba oddziału PKO BP.

Dopisek BP to się pojawił w latach 90-ych.

feyg - 2009-03-03, 19:47

Jagst napisał/a:
feyg napisał/a:
a po jej likwidacji w roku 1948 w ramach dekretu o reformie bankowej, siedziba oddziału PKO BP.

Dopisek BP to się pojawił w latach 90-ych.

Wedle Wikipedii stało się to już w 1987 roku.

feyg - 2009-05-18, 07:48

Budynek kawiarni "Casino" potem kina "Morskie Oko" należącego do kapitana Stefana Schmidta. Budynek zniszczony w czasie wojny, prawdopodobnie podczas nalotu 18 grudnia 1944.

źródło ostatniego zdjęcia

rychu40 - 2009-05-18, 16:04

W tych drzwiach było wejście do foto laboratorium Elżanowskiego gdzie można było odebrać zdjęcia i kupić filmy.
feyg - 2009-05-24, 12:53

Pierwotnie budynek "Casina" znajdował się przy samej plaży:
rychu40 - 2009-05-24, 15:46

feyg napisał/a:
Pierwotnie budynek "Casina" znajdował się przy samej plaży:

Ale "pustki". Ten kto budował taki rozrywkowy obiekt prawie w szczerym polu to był wizjonerem. Piękne ujęcie. A jaka szeroka plaża. :-)

feyg - 2009-05-29, 21:58

rychu40 napisał/a:
W tych drzwiach było wejście do foto laboratorium Elżanowskiego gdzie można było odebrać zdjęcia i kupić filmy.

Wspomniane drzwi z bliska:

feyg - 2009-06-14, 23:17

Tak zwany Krzyż Rybacki im. Tadeusza Wendy, przy ul. Waszyngtona, został 1922 roku ufundowany przez rybaków oraz wójta Jana Radtkego na pamiątkę rozpoczęcia budowy portu. Obecny krzyż zrekonstruowano w 1945 r. na wzór oryginału zniszczonego w czasie okupacji.
Niegdyś na skraju plaży, dziś sąsiaduje z Sea Towers i parkingiem przy Silver Screen oraz zapuszczonym parkingiem przy Waszyngtona. Pomimo wpisania do rejestru zabytków w marcu 2006 zarówno sam krzyż (pozbawiony tabliczki informacyjnej) jak i jego otoczenie nie zachęcają do jego odwiedzenia :cry:

link do NAC

villaoliva - 2009-06-14, 23:30

Może trzeba dać znać miejskiemu konserwatorowi zabytków.
rychu40 - 2009-06-15, 11:59

feyg napisał/a:
rychu40 napisał/a:
W tych drzwiach było wejście do foto laboratorium Elżanowskiego gdzie można było odebrać zdjęcia i kupić filmy.

Wspomniane drzwi z bliska:

Drzwi z bliska z ilustracji do artykułu Kto fotografował Gdynię? Jacka Dworakowskiego, 30 Dni, nr.9, wrzesień 2001. Na zdjęciu właściciel Zygmunt Elżanowski. Może zdjęcie zrobił J.Petrajtis? :-)

feyg - 2009-08-20, 10:39

Pierwsza połowa lat 30-tych:
villaoliva - 2009-10-25, 23:06

Trochę cofamy się w czasie.
angelus - 2009-11-27, 13:49

takiej perspektywy na forum jeszcze nie widziałem fot. R. Morawski
feyg - 2009-11-27, 17:52

Najdłużej (do końca lat 60-tych?) spośród zabudowy letniskowej ze zdjęcia przetrwała willa druga od prawej, w okresie międzywojennym pod nazwą "Świt". Najbardziej znane jej zdjęcie pochodzi z 1939 roku...

A tu willa Świt w latach 20-tych:


P.S. A ujęcie pomostu przed przedłużeniem zamieścił kiedyś Roland:

angelus - 2009-11-27, 21:21

pierwsza z prawej to jest willa "Tusia", ale pewien nie jestem. W tej willi pracowała przed wojną jako szefowa kuchni moja prababcia, na zdjęciu pierwsza z lewej. Zdjęcie przedstawia najprawdopodobniej ekipę z willi.
fritzek - 2009-11-27, 21:32

angelus napisał/a:
pierwsza z prawej to jest willa "Tusia", ale pewien nie jestem. W tej willi pracowała przed wojną jako szefowa kuchni moja prababcia, na zdjęciu pierwsza z lewej. Zdjęcie przedstawia najprawdopodobniej ekipę z willi.

Angelusie, opowiesz coś więcej na ten temat? Może pokażesz jeszcze jakieś zdjęcia? :-D

angelus - 2009-11-27, 21:43

Niestety tylko to zdjęcie się zachowało związane z sama pracą w willi. :-(
Prababcia pochodziła z Poznania. Z samą willa wiąże się historia poznania moich pradziadków, pradziadek, pochodzący z Chwaszczyna elektromonter MZE, przyszedł prąd naprawić i tak się poznali. Niestety więcej informacji na obecną chwilę nie posiadam.
Historia trochę jak z "Miasta z morza", ale takich pewnie było więcej w rodzącej się Gdyni.

feyg - 2009-11-27, 21:49

fritzek napisał/a:
Może pokażesz jeszcze jakieś zdjęcia? :-D

A ekipa z Domu Kuracyjnego może być?

angelus - 2009-11-27, 22:07

:brawo:
Tego noża można się było przestraszyć, teraz już wiem z kim prababcia konkurowała.

feyg - 2009-11-27, 22:16

I ponarzekaj człowieku, że zupa była za słona :hihi:
Hochstriess - 2009-11-28, 08:29

Albo coś niedosmażone. Chyba mieli największy odsetek zadowolonych klientów :hihi:
feyg - 2009-12-25, 13:27

"Casino" wedle moich przypuszczeń sfotografowane w sierpniu 1927 roku. W dniach 28-30 sierpnia 1927 gościły bowiem w Gdyni dwa amerykańskie torpedowce i to zapewne one ogląda tłum na tarasie kawiarni. W głębi po prawej "Tusia".
kotmonika - 2010-01-15, 22:18

Gdynia - ulica Waszyngtona, Gmach Żeglugi.
kotmonika - 2010-01-16, 21:04

Karta z dwoma fotografiami: dom kuracyjny i widok na pomost.
kotmonika - 2010-01-17, 20:15

Widok na Skwer Kościuszki, 1943
villaoliva - 2010-01-26, 11:46

Czy to zdjęcie może być zrobione z tarasu Polskiej Riwiery?
villaoliva - 2010-01-26, 12:01

Ponownie mam wątpliwości czy to molo w Orłowie?
villaoliva - 2010-01-26, 12:05

Dwa nowe ujęcia promenady.
feyg - 2010-01-26, 13:45

villaoliva napisał/a:
Ponownie mam wątpliwości czy to molo w Orłowie?

Nie, zdjęcie wykonano na tarasie "Casina" (patrz pocztówka z aukcji 898577957, ta sama balustrada)

To samo miejsce na zdjęciu z poprzedniej strony wątku:


...oraz na innej fotografii:

feyg - 2010-02-05, 07:36

Małe sprostowanie do Pikantnych opowieści z portowych lupanarów
Cytat:
Na szczególne miejsce w historii gdyńskiego półświatka zasłużył sobie z pewnością gdyński "Kurhaus". Wzniesiony w 1904 roku przez Towarzystwo Kąpielowe Weichsel, na wysokości dzisiejszej siedziby dowództwa Marynarki Wojennej, był swego czasu największym i najbardziej reprezentacyjnym budynkiem w Gdyni, wtedy będącej jeszcze wsią. To od niego zaczyna się "poważna" historia Gdyni jako letniska. Z czasem, wraz z rozbudową Gdyni, najpierw jako letniska, a potem już jako portowego miasta, sława Kurhausu zaczęła podupadać. Wtedy jego 16 pokoi zaczęło służyć jedynie parkom, przyjeżdżającym tu z Gdańska czy Sopotu na "jedną noc".

Kiedy ruszyła budowa portu, "Kurhaus" zamienił się w typowy szynk z podłym zapleczem noclegowym. Jego bywalcami byli marynarze, kundy, czyli portowe włóczęgi, i, oczywiście, reprezentantki najstarszego zawodu świata. Zła sława tego przybytku, posadowionego w reprezentacyjnym punkcie miasta, drażniła coraz bardziej nobliwych gdynian. Szczególną agresją w tym względzie legitymowały się pruderyjne gdynianki, które co rusz pisały petycje do magistratu w sprawie rozbiórki czegoś, "gdzie każda cegła była obarczona chorobą weneryczną".

Po raz kolejny ktoś opiera się na bzdurach autorstwa Adolfa Nowaczyńskiego. Kurhaus wybudowała miejscowa społeczność która powołała Ostseebad Genossenschaft Gdingen. Odsyłam do: Gdynia, miasto dwudziestolecia międzywojennego. Urbanistyka, architektura, Sołtysik Maria, Warszawa 1993

Hochstriess - 2010-02-05, 13:47

feyg napisał/a:
Po raz kolejny ktoś opiera się na bzdurach autorstwa Adolfa Nowaczyńskiego.

W Marka Gotarda ktosiem? :hihi:

feyg - 2010-02-09, 07:53

Pojawiły się ciekawe zdjęcia wnętrz "Casina", dla porównania pokazane wcześniej:


villaoliva - 2010-02-09, 07:55

Super! Nie widziałem jeszcze wnętrza.
pawel_45 - 2010-02-24, 03:03

villaoliva napisał/a:
Czy to zdjęcie może być zrobione z tarasu Polskiej Riwiery?


Moim zdaniem z Morskiego Oka, a konkretnie z południowego dolnego narożnika. Tralki balustrady są proste (w Rivierze obłe), poniżej (w prześwitach między tralkami) widać skręcającą w lewo podwójną balustradę z białych rur - to zejście na promenadę, a molo jest dość blisko. W kadrze fot. wyk. z tarasu Riviery chyba widać byłoby łazienki.

feyg - 2010-02-24, 08:45

Jestem tego samego zdania co przedmówca:
feyg - 2010-04-04, 22:42

Willa "Tusia" pierwotnie nosiła nazwę "Meeresblick"


ze zbiorów Angelusa

villaoliva - 2010-04-04, 23:35

feyg napisał/a:
Willa "Tusia" pierwotnie nosiła nazwę "Meeresblick"


Znaczy się, została spolonizowana ;-)

feyg - 2010-04-05, 00:10

villaoliva napisał/a:
feyg napisał/a:
Willa "Tusia" pierwotnie nosiła nazwę "Meeresblick"


Znaczy się, została spolonizowana ;-)

Podobnie jak cała najbliższa okolica :hihi:

feyg - 2010-05-09, 20:14

Panorama z podnóża Kamiennej Góry:
villaoliva - 2011-08-09, 07:41

Zakłady Kąpielowe.
feyg - 2011-09-20, 07:50

Południowa pierzeja w drugiej połowie lat 30-tych:
feyg - 2011-10-15, 19:20

Widok ma molo z gmachu "Żeglugi Polskiej" i kawiarnia "Grand Cafe"
feyg - 2011-11-08, 23:00

Widok z mola na kurhaus:
Ponury - 2011-11-12, 11:18

Kiedy powstał budynek Dowództwa MW?
miczman - 2011-11-12, 20:07

A dokładnie, który masz na myśli?
Ponury - 2011-11-12, 20:54

No ten obecny :)
miczman - 2011-11-13, 09:45

To zespół trzech budynków.
Colonel - 2011-11-13, 10:25

Najstarszy budynek kompleksu Dowództwa MarWoj powstal w latach 1927-29 - jako biurowiec "Żeglugi Polskiej", kolejny (narożny) w 1950, ostatni (w miejscu malej "chatki") już w latach 70.
Ponury - 2011-11-14, 13:15

Dzięki! :brawo:
feyg - 2011-11-17, 08:08

Owa "mała chatka" to dawny pensjonat, w okresie międzywojennym nosił nazwę "Świt"
Colonel - 2011-11-17, 08:21

To pokazuje jak zawodna jest pamięć - gdyby ktoś kazal mi opisać to z pamięci, to rzekłbym, że była to naprawdę parterowa chatka. A przeciez pół dzieciństwa spędzałem zaraz obok, koło fontanny.
feyg - 2012-02-17, 21:47

"Casino" / kino "Morskie Oko" raz jeszcze:
roko - 2012-03-13, 08:40

Zajrzałem na fotopolska.eu i odnalazłem tamże, bardzo ciekawą fotografię Skweru Kościuszki a w zasadzie jego końca, datowaną na rok 1947.
Aania - 2012-04-15, 18:09

Znalezione w necie.
feyg - 2012-12-17, 11:45

Kartka wysłana przez pacjenta miejscowego Vereinslazaretu. Ciekawy jest wydawca kartki - aż z Nowego nad Wisłą!


Kuba - 2013-11-13, 12:37

Świeży nabytek , kasa Żeglugi Polskiej na terenie mola pasażerskiego , 1931.
A79 - 2014-03-25, 14:45

Z miesięcznika "Litery", nr 3 z 1969 roku.
villaoliva - 2014-03-25, 17:00

Ciekawe z czego zrobiono to zdjęcie? Z drona? :hihi:
A79 - 2014-03-25, 19:23

Sądząc po gęsto żebrowanej lotce, to z Wilgi.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group