Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Album familii Grimmer

villaoliva - 2008-10-13, 23:20
Temat postu: Album familii Grimmer
Dzięki życzliwości pewnej oliwskiej rodziny mamy okazję odkryć album rodziny Otto Grimmer'a zamieszkałego przy Kronprinzenallee 1 w Oliwie.

Wita Stwosza 1


Zdjęcia w większości są z lat 1923 - 1925.
Co do autora większości zdjęć i zarazem głowy rodziny to trochę już o nim wiem.
Ale Jego historię będę jeszcze zgłębiać ponieważ są osoby które wiedzą więcej o nim a szczegółowa rozowa na ten temat wciąż jeszcze przede mną.

W samym albumie jest sporo oliwskich zdjęć. Domowych uroczystości, obrazków najbliższego otoczenia, ale kilka jest dla mnie zupełną zagadką. Mam nadzieję z wami uda się je rozwiązać.

villaoliva - 2008-10-13, 23:30

Dom przy Kronprinzenallee 1 - Wita Stwosza 1




Zdjęcie z teściami. Po lewej nieistniejąca kamienica przy Albertstraße 1 - Asnyka 1


Nie istniejąca kamienica przy Albertstraße 1 - Asnyka 1

villaoliva - 2008-10-13, 23:41

Czas na pytanie.

Gdzie to może być?
Nowy Port?

fritzek - 2008-10-13, 23:56

villaoliva napisał/a:
Czas na pytanie.

Gdzie to może być?
Nowy Port?



Myślę o tym ponad tydzień. I ciągle coś mi nie pasuje. Skan zdjęcia w sumie tylko mi w kalarepie namącił. Kościół wygląda na ewangelicki sfocony mniej więcej z okolicy pomiędzy Twierdzą Wisłoujście a Mewim Szańcem, składy też jakieś znajome.

villaoliva - 2008-10-14, 00:12

Obok tych zdjęć spławiania drewna znajdowało się w albumie to z baraczkiem i z Wisłoujściem (również z tratwami).
Może to osada Wisłoujście? I z jej brzegu widać Nfw.?

fritzek - 2008-10-14, 00:16

No tak od początku myślałam. Skróty perspektywy w obiektywach robią swoje. Ale może niech ktoś jeszcze się wypowie.
rychu40 - 2008-10-14, 00:19

Zdjęcia jak grzyby po deszczu. :-) Niestety są to maleństwa. Trudno zidentyfikować ten kościół.
villaoliva - 2008-10-14, 00:29

Wszelkie poszlaki wskazują na Nfw. Widać, że są dwie wieże takie jak w NP. Zwłaszcza na 115.jpg
rychu40 - 2008-10-14, 00:35

A te dwa ostatnie. Ten mostek dosyć charakterystyczny. Sądzę że dzisiaj temat się rozwinie i gdy więcej specjalistów zobaczy ten materiał. :-) I tu mi brak ikony senności.
villaoliva - 2008-10-14, 00:38

rychu40 napisał/a:
A te dwa ostatnie. Ten mostek dosyć charakterystyczny


Najbardziej charakterystyczne jest zwieńczenie wieży twierdzy Wisłoujście.
W wypadku tego zdjęcia nie ma wątpliwości.

rychu40 napisał/a:
I tu mi brak ikony senności.

Mnie też :-D

Pumeks - 2008-10-14, 07:29

fritzek napisał/a:
villaoliva napisał/a:
Gdzie to może być?
Nowy Port?

Myślę o tym ponad tydzień. I ciągle coś mi nie pasuje. Skan zdjęcia w sumie tylko mi w kalarepie namącił. Kościół wygląda na ewangelicki sfocony mniej więcej z okolicy pomiędzy Twierdzą Wisłoujście a Mewim Szańcem, składy też jakieś znajome.

Jeżeli to jest Himmelfahrtskirche w Nowym Porcie, to zdjęcie nie z okolicy o której piszesz, tylko z wysokości przystani promu w Wisłoujściu (powyżej Twierdzy). A to, co na lewym brzegu, to byłby teren dawnego Szańca Zachodniego/Fortu Bousmarda. Widziałem kiedyś w Unser Danzig jedno jedyne zdjęcie nabrzeża na tym odcinku i o ile pamiętam, stały tam takie właśnie budy. Ale 100% pewności jeszcze nie mam.

villaoliva - 2008-10-14, 11:13

Czas wejść na statek. Tylko skąd on odpływał :?:
Pumeks - 2008-10-14, 11:22

villaoliva napisał/a:
Czas wejść na statek. Tylko skąd on odpływał :?:

To pytanie retoryczne jak mniemam?

villaoliva - 2008-10-14, 11:29

Nie. Średnio znam okolice portu :-)
Pumeks - 2008-10-14, 11:37

Nabrzeże Oliwskie, mniej więcej na wysokości dworca Neufahrwasser. Na statek4.jpg
widać w tle Westerplatte, na statek2.jpg domy które da się też wypatrzeć na



pocztówce Fritzka z wątku o pocztówkach Neufahrwasser.

villaoliva - 2008-10-14, 11:46

Dziękuję :-D
To już się zaczyna układać w całość.

rychu40 - 2008-10-14, 14:06

villaoliva napisał/a:
To już się zaczyna układać w całość.

A będzie opowieść o tej grupie pasażerów przed statkiem? Te wagony to źle się kojarzą. Przypuszczam że to raczej dostawa towarów a nie ludzi. Nieznany kawałek historii portu w obrazkach.

fritzek - 2008-10-14, 15:07

Pumeks napisał/a:
Nabrzeże Oliwskie, mniej więcej na wysokości dworca Neufahrwasser. Na statek4.jpg widać w tle Westerplatte, na statek2.jpg domy które da się też wypatrzeć na
pocztówce Fritzka z wątku o pocztówkach Neufahrwasser.

Może zeskanować fragmenty pocztówek, na których widać budynki? Co Wy na to?

villaoliva - 2008-10-14, 15:48

Bardzo prosze. Sie pytasz... ;-)
fritzek - 2008-10-14, 16:11

villaoliva napisał/a:
Bardzo prosze. Sie pytasz... ;-)

Psze bardz :-D

villaoliva - 2008-10-14, 16:18

Dopiero w ostatnim skanie widzę podobieństwo do tego miejsca.


Pumeks - 2008-10-14, 20:16

A nie lepiej zajrzeć do albumu Fortuny i Tuska?
Te kamienice znajdowały się prawdopodobnie przy Wolterstraße.

villaoliva - 2008-10-14, 20:20

Pumeks napisał/a:
nie lepiej zajrzeć do albumu Fortuny i Tuska?


Lepiej, lepiej :hihi:

Tutaj świetnie widać nabrzeże :flaga:

fritzek - 2008-10-14, 20:28

Pumeks napisał/a:
A nie lepiej zajrzeć do albumu Fortuny i Tuska?
Te kamienice znajdowały się prawdopodobnie przy Wolterstraße.

Jak się ma, to się zagląda ;-)
Wg mnie, to nie prawdopodobnie, a na pewno pierzeja Wolterstr. Niedawno rysowałam plan ulic na stronę i mi wyszło, że to właśnie ta ulica.

villaoliva - 2008-10-14, 20:41

W temacie "bud" znalazłem jeszcze taki tartak chyba.
Oraz dwa kolejne pływające, nieodgadnione.

villaoliva - 2008-10-14, 20:47

Zoom :szok:
Pumeks - 2008-10-14, 22:07

Jeśli chodzi o zdjęcia



to wydaje mi się, że "budy" widoczne na lewym brzegu można lokalizować na terenach byłego Szańca Zachodniego, w latach dwudziestych użytkowanych przez polskie spółki handlujące paliwami płynnymi - niestety, jedyne zdjęcie jakim dysponuję, to pocztówka Ligi Morskiej i Kolonialnej, gdzie coś niewyraźnie majaczy. Na prawym brzegu osada Wisłoujście i Twierdza; na lewym spichrze Wieler & Hardtmann, a naprzeciw Twierdzy teren o którym mowa.

rychu40 - 2008-10-15, 14:17

Pumeks napisał/a:
Nabrzeże Oliwskie, mniej więcej na wysokości dworca Neufahrwasser.

Dworzec pasażerski pod chmurką (1923 - 25). I nawet na zdjęciu statek2.jpg widać samochód na torach. Podwiózł pewnie bagaże. W Gdyni 10 lat później był już dworzec Morski z prawdziwego zdarzenia. :-|

villaoliva - 2008-10-17, 18:46

Kolejne moje zapytanie.
Wrzeszcz?

fritzek - 2008-10-17, 20:26

villaoliva napisał/a:
Kolejne moje zapytanie.
Wrzeszcz?

A to nie jest Warzywód ul. Wolności, zdjęcie zrobione na wysokości obecnej "patelni"? Sugeruję się długą prostą z torami na środku jezdni i majaczącą w 3 planie charakterystyczną bulwiastą wieżyczką na szczycie kamienicy znajdującej się na winklu Wolności i Wilków Morskich.

villaoliva - 2008-10-18, 00:27

No to zoooom
fritzek - 2008-10-18, 00:34

Raczej się mylę. Tutaj nie stały takie pikne kamienice. Ale pewnie lada moment dojdziemy gdzie to było. W końcu torów tramwajowych nie było 1000 km w latach '20 XX w. Też jakoś mi się to kojarzy trochę z Niederstadt.
Pumeks - 2008-10-18, 13:34

Osobiście podejrzewam że to Brunshöfer Weg we Wrzeszczu, ale dowodów na razie brak.
Sabaoth - 2008-10-18, 15:27

Nie wygląda mi to na ul. Brunshöferweg, trochę za dużo drzew na zdjęciu. Może to górny fragment ul. Grunwaldzkiej?


P.S. Chciałem załączyć pocztówkę tego odcinka Brunshöferweg ale forum się znowu zaparło i nie chce przyjąć grafiki.

Hochstriess - 2008-10-18, 17:03

Płot po prawej stronie jakoś tak cmentarnie wygląda.
Moje Górnowrzeszczańskie serce nie zabiło mocniej.

Sabaoth - 2008-10-18, 17:22

No to hopsia zdjęcie :mrgreen:
Pumeks - 2008-10-18, 22:14

Ja mam całkiem inne, ale dziś nie mogę wrzucać załączników :cry:
villaoliva - 2008-10-20, 19:19

Może jeszcze uda się to odkryć.

Teraz jeszcze dwa miejsca. Zdjęcia zrobione jednego dnia 18 marca 1923 roku.
Więc zapewne oba miejsca były niedaleko siebie.

villaoliva - 2008-10-24, 13:15

Dzięki uprzejmości jednej z oliwskich rodzin, możemy cofnąć się w czasie do czasów gdy Oliwa była jeszcze niezależnym miastem.
Przed nami album rodziny Grimmer która mieszkała w villi przy ul. Wita Stwosza 1. Ponad 200 zdjęć powstało głównie w latach 1922 - 1925. Poniżej prezentujemy te związane z Oliwą.
Dzięki nim możemy cofnąć się do lat dwudziestych XX wieku i zobaczyć Oliwę oczami jej ówczesnych mieszkańców.
To także okazja by zobaczyć jak wyglądali i mieszkali oliwianie.

Mamy nadzieję wkrótce poznac losy tej rodziny którą teraz możemy podpatrzeć. Z Państwa pomoca chcemy odtworzyć brakujące opisy miejsc niektórych zdjęć. Zapraszamy do dzielenia się opiniami na temat albumu.

Zapraszam :arrow: Album rodziny Grimmer


Marek Z - 2008-10-27, 12:01

Moim zdaniem zdjęcia 16 21 marca 1923.jpg i 17 21 marca 1923.jpg zrobione są na odcinku Martwej Wisły między mostami: Kolejowym a Siennickim. To drugie zdjęcie wg mnie zrobione jest właśnie z Mostu Kolejowego w dół rzeki.
villaoliva - 2008-10-27, 12:09

To przypomnijmy owe zdjęcia.




PLASER - 2008-10-29, 08:46

Marek Z napisał/a:
To drugie zdjęcie wg mnie zrobione jest właśnie z Mostu Kolejowego w dół rzeki.


1. Za wąsko.
2. Na Przeróbce nie widać zabudowy mieszkalnej, a przy brzegu stoi charakterystyczny dom (widoczny na fotkach lotniczych z 1929 roku)
3. pale (ma to jakaś swoją nazwę?) do cumowania są zbyt daleko od brzegu - one stały (i stoją) bliżej

Pozdrawiam
PLASER

PLASER - 2008-10-29, 09:20

Edytować można tylko przez 10 minut, a to poświęciłem na szperanie w zdjęciach. Wiec nowy post...

Marek Z napisał/a:
To drugie zdjęcie wg mnie zrobione jest właśnie z Mostu Kolejowego w dół rzeki.


He. Te dwa kominy po lewej stronie nie dawały mi spokoju.
Stocznia Klawitera posiadała dwa* kominy jeden wyższy okrągły, drugi niższy na planie kwadratu.

Zgadza się odległość pali od brzegu (tak na oko 1-2 barki).

Pozostaje miejsce skąd wykonano oba zdjęcia (bo na obu są te same statki - ten drugi to bocznokołowiec z białą opaską na kominie).
Nie jest to zdjęcie zrobione z Mostu Siennickiego (chyba że z teleobiektywem :) ) Za blisko jest do komina po prawej oraz do tego budynku schodzącego do wody po lewej (można prosić o większą rozdzielczość - bo tam mogą stać wagony?).
Zdjęcie musiało być zrobione z wyższego statku(?) przycumowanego za statkiem na zdjęciu.

Pozdrawiam
PLASER


*dla purystów - ten drugi komin chyba był sąsiedniego zakładu :)

villaoliva - 2008-10-30, 21:56

Przy pomocy piszących na oliwskim forum udało się zlokalizować tę ponad 200 letnią sosnę. Pozostałość po rosnącym tu borze.
villaoliva - 2008-11-03, 12:37

Przy okazji powstał tekst prasowy :arrow: Gdy Oliwa była miastem .
luanda - 2008-11-04, 00:52

PLASER napisał/a:
3. pale (ma to jakaś swoją nazwę?)


Dalby (lp. dalba :) )

Pumeks - 2008-11-12, 15:13

Dzięki zdjęciu SS Durance wystawionemu na Allegro, jestem już pewien gdzie wykonano zdjęcia:



Czyli moja hipoteza co do byłego Szańca Zachodniego się potwierdziła.

fritzek - 2008-11-12, 16:58

Pumeks napisał/a:

Czyli moja hipoteza co do byłego Szańca Zachodniego się potwierdziła.

Brawo :brawo: Świetnie, że udało Ci się umiejscowić dokładnie ten punkt w Warzywodzie.

villaoliva - 2008-11-12, 22:44

Odnalazłem rodzinę Otto Grimmera w Szwajcarii. Jeden z jego krewnych pisze rodzinną kronikę. Dzięki temu znane są już losy rodziny Grimmer z Oliwy.

:arrow: Fragment "Małej kroniki rodziny Grimmer"

fritzek - 2008-11-12, 22:47

Brak mi słów...
Fantastyczna robota :brawo: :flaga:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group