Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Kolej . Wrzeście - Bergędzino

Belis - 2010-09-11, 23:34
Temat postu: Kolej . Wrzeście - Bergędzino
Ciekawa skromna dokumentacja nieistniejącej kolejki na trasie Wrzeście - Bergędzino. Niestety w języku niemieckim. Może ktoś przetłumaczy.
2xM - 2010-09-12, 15:06

Trochę informacji można znaleźć tutaj:
http://www.kolej.one.pl/i...ebieg&od=0&do=5
(opis w zakładce "dodatkowe informacje")

Kösternitz - 2010-10-22, 15:05

Fabryka wapna, dla której potrzeb zbudowano linię kolejową.

Źródło zdjęcia.

Fliessbach - 2010-11-11, 16:04

Mała Konkluzja do nazwy stacji Wrzeście, właściwie powinna brzmieć Wrześcienko, ponieważ należała do 1945 do Wrześcienka (Bahnhof Freest ), jadąc od dworca wzdłuż torów w kierunku na Łebę dojeżdża się najpierw do Wrześcienka potem jest Wrzeście, na prośbę podróżnych maszynista zwalniał trochę pociąg i wtedy można było wyskoczyć na wysokości Wrześcienka.
Na stacji Wrzeście mieszkał żandarm, tam również znajdowała się gospoda.

Hamburger - 2011-11-04, 17:22

Odgrzewam temat - przeszło rok temu minęło 100 lat od powstania tej linii kolejowej warto więc zebrać siły i przetłumaczyć powyższy tekst oraz dodać archiwalny materiał.

Linia lokalna Wrzeście - Bargędzino posiadała szerokość toru 1435 mm, a więc była linią normalnotorową. Powstała na podstawie Ustawy Parlamentu Pruskiego o Małych (lokalnych) Kolejach z dnia 28.07.1892 r. Długość linii wynosiła 6,42 km, a łączna długość torów osiągnęła 7,65 km. Jej właścicielem była Spółka Akcyjna w której głównymi akcjonariuszami były trzy podmioty - państwo pruskie, prowincja pomorska oraz powiat lęborski (każde po 17 %). Do pozostałych akcjonariuszy należało 49 % akcji. Przewozy prowadziła dyrekcja kolejowa w Danzigu, od 1918 r. spółka Lenz & Co, której zarząd znajdował się w Choczewie. Otwarcie linii nastąpiło w dniu 31.10.1910 r., zamknięcie ruchu w dniu 1.02.1926 r.
Trzecią kolej lokalną (po linii Wejherowo - Prusewo - Choczewo i Garczegorze - Choczewo = przyp. tłum.) w powiecie lęborskim linię Wrzeście - Bargędzino wybudował pomorski Związek Prowincji w nietypowym wcieleniu - jako przedsiębiorstwo budowlane. Linia była krótka, gdyż jej długość wynosiła tylko 6,42 km i oddana została do ruchu dość późno, gdyż w 1910 r. Ruch na niej swoimi pojazdami trakcyjnymi prowadziła dyrekcja kolejowa w Danzigu (KED Danzig) na podstawie dzierżawy. Na linii prowadzono tylko ruch towarowy i w roku 1911 przewieziono stosunkowo dużo towarów o łącznej masie 22 844 t (w 1913 r. 19 642 t. - przyp. tłum.). Po I wojnie światowej firma Lenz & Co prowadziła jeszcze parę lat ruch pociągów, ale w pierwszej połowie lat 20. wszystkim kolejom lokalnym nie wiodło się dobrze. To spowodowało, że na prowadzenie ruchu pociągów ogłoszony został przetarg, względnie już wcześniej zamknięto na linii wszelki ruch. Tak więc również linia Wrzeście - Bargędzino stała się ofiarą recesji i po ponad 15 latach istnienia została zamknięta. Ponieważ lokomotywy należały do kolei państwowych można tylko powiedzieć jakie parowozy na tej trasie kursowały - to była jedna maszyna serii T3 i jedna T2, pochodzące z dawnych kolei prywatnych. Podczas spiętrzenia przewozów, prawdopodobnie jesienią podczas kampanii buraczanych na trasie spotkać można było nawet maszynę pruskiej serii G3.

Korzystając z innych materiałów źródłowych przytoczę jeszcze garść danych:
Kilometraż i ładownie na trasie - źródło 1

Maksymalny nacisk osi na szyny 14 t.

km 0,0 Wrzeście [Freest b. Leba]
km 3,0 Komoszewo [Nieder Comsow]
km 5,0 Nieznachowo [Nesnachow]
km 6,0 Roszczyce [Roschuetz (Pom.)]
km 6,9 Bargędzino [Bergensin]

Źródło 1: Stationsverzeichnis der Eisenbahnen Europas 1929; A. Nether
Źródło 2: Eisenbahn Journal - Preussen Report, Band nr 5; 1992 H. Reuter

Hamburger - 2011-11-04, 20:08

Dodać trzeba, że kolej Wrzeście - Bargędzino była jedyną linią lokalną na Pomorzu, która zlikwidowana została jeszcze za życia Friedricha Lenza (9.11.1846 - 19.08.1930). Wspomnę tylko, że F. Lenz pochodził ze wsi Redło (Pflugrade) w powiecie nowogardzkim i prawie całe swoje życie poświęcił budowie linii kolejowych, głównie w Mecklemburgii i Pomorzu. Wiele z nich istnieje do dziś, chociażby linia Szczecinek - Miastko - Słupsk - Ustka. W sumie firma F. Lenza wybudowała 100 różnych linii, przeważnie prywatnych lub samorządowych.
Kiedy ostatecznie rozebrano linię Wrzeście - Bargędzino nie udało się ostatecznie ustalić. Materiał źródłowy z 1929 r. (1) jeszcze ją wymienia, podobnie jak niektóre mapy z początku lat 30. na których naniesiono cały jej przebieg. Być może po zamknięciu ruchu tory jeszcze jakiś czas leżały.
Na załączonym fragmencie widać północny przebieg linii - na każdej ładowni istniał tor odstawczy.

Hamburger - 2012-01-17, 21:31

W jednym ze starych numerów Świata kolei (4/2000) znalazłem uzupełniające informacje: największe wzniesienie na trasie było przed Bargędzinem (14,3 promila), najmniejszy łuk o promieniu 250 m znajdował się tuż po wyjeździe ze stacji Wrzeście. W Roszczycach i Bargędzinie istniały po dwa tory odstawcze, na pozostałych przystankach tylko po jednym.
renekk - 2012-01-17, 23:36

Czy te informacje mają może konkretnego autora?
Hamburger - 2012-01-18, 11:01

Niestety, nie zamieszczono nazwiska autora tekstu, ani fotek.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group