Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Powojenne zdjęcia Gdańska

rychu40 - 2010-02-23, 17:11
Temat postu: Powojenne zdjęcia Gdańska
Szukałem wątku gdzie można by podczepić zdjęcie ul. Długiej z 1959 roku. Nie znalazłem więc założyłem. I pierwsze na początek.
fritzek - 2010-02-23, 17:17

Kino, tramwaje, bruk... Ja chcę więcej! Dzięki Rychu :brawo:
Kuglow - 2010-02-23, 17:49

Niesamowite zdjęcie !!!! Wszystkie zresztą są takie !! Rychu wielkie podziękowania!!! :brawo: :flaga:
rychu40 - 2010-02-23, 18:38

No to jeszcze taki wycinek z większego. Okolice znane. Z tego samego dnia sesji fotograficznej mego ojca. Najbardziej charakterystyczni są przechodnie.
wladzio - 2010-02-23, 19:26

fritzek napisał/a:
Kino, tramwaje, bruk...

I drewniane słupy podtrzymujące sieć tramwajową. Pierwszy raz widzę coś takiego!

pawel_45 - 2010-02-24, 01:54

rychu40 napisał/a:
No to jeszcze taki wycinek z większego...

Fantastyczne! :brawo:
Zainteresowało mnie uregulowanie ruchu drogowego i w związku z tym pytanie: czy możliwe jest pokazanie fragmentu z lewej strony Bramy Wyżynnej – a konkretnie ustawionych tam znaków drogowych. Z prawej widoczny jest znak „jeden kierunek ruchu” (obecnie jest chyba odwrotny kierunek), a w Złotej Bramie „zakaz ruchu wszelkich pojazdów”- (nie dotyczył tramwajów).
Na fot. Dł. Targu w głębi (przy Neptunie) wydaje mi się dostrzegać VW Kuebelwagena i coś obok niego – czy to nie jest wózek bywałego tam przez lata fotografa?

Tangens - 2010-02-24, 11:41

rychu40 napisał/a:
Z tego samego dnia sesji fotograficznej mego ojca.
pawel_45 napisał/a:
Na fot. Dł. Targu w głębi (przy Neptunie) wydaje mi się dostrzegać VW Kuebelwagena i coś obok niego – czy to nie jest wózek bywałego tam przez lata fotografa?
Czy ten fotograf to przypadkiem nie ojciec Rycha40?
4N na Długiej? Tego jeszcze nie widziałem!

rychu40 napisał/a:
Najbardziej charakterystyczni są przechodnie.
A co takiego charakterystycznego w tych przechodniach?
Kuglow - 2010-02-24, 13:42

pawel_45 napisał/a:
Na fot. Dł. Targu w głębi (przy Neptunie) wydaje mi się dostrzegać VW Kuebelwagena
Masz rację Pawle!! :brawo: Jednak moje przypuszczenia się potwierdzają , że to VW Kubelwagen. :flaga:
rychu40 - 2010-02-24, 14:05

Tangens napisał/a:
Czy ten fotograf to przypadkiem nie ojciec Rycha40?
4N na Długiej? Tego jeszcze nie widziałem!
rychu40 napisał/a:
Najbardziej charakterystyczni są przechodnie.
A co takiego charakterystycznego w tych przechodniach?

Nie mógł tam być mój ojciec bo właśnie wykonywał to zdjęcie. :-) Chyba nigdy nie robił zdjęć "na pamiątkę" w Gdańsku. Zakład fotograficzny był w Sopocie i tam jedynie "leikował". Natomiast do połowy lat 50 tych produkował widokówki i te wykadrowane zdjęcia które wkleiłem to "surowiec" do produkcji pocztówek metodami fotograficznymi. Do czasu gdy wyłączność na wydawanie pocztówek w Polsce przejęła KAW.
Charakterystyczni przechodnie z epoki, przełomu lat 50 - 60. To stwierdzenie dotyczyło tylko zdjęcia z Bramą Wyżynną (trochę się skomplikowało wklejanie zdjęć.) Zabytki prawie się nie zmieniają tylko ludzie ubrani na miarę epoki w której żyją.

rychu40 - 2010-02-24, 14:21

pawel_45 napisał/a:
Zainteresowało mnie uregulowanie ruchu drogowego i w związku z tym pytanie: czy możliwe jest pokazanie fragmentu z lewej strony Bramy Wyżynnej – a konkretnie ustawionych tam znaków drogowych. Z prawej widoczny jest znak „jeden kierunek ruchu” (obecnie jest chyba odwrotny kierunek), a w Złotej Bramie „zakaz ruchu wszelkich pojazdów”- (nie dotyczył tramwajów).
Na fot. Dł. Targu w głębi (przy Neptunie) wydaje mi się dostrzegać VW Kuebelwagena i coś obok niego – czy to nie jest wózek bywałego tam przez lata fotografa?

Niestety pierzeja prawa jest dobrze oświetlona i tylko ona była motywem zdjęć a głównie Ratusz i Długa. I nie mam negatywu z fragmentem lewej strony. Ale powiększyłem fragment z wózkiem. Jak to wypatrzyłeś z tego ogólnego zdjęcia. :-?

Kuglow - 2010-02-24, 15:03

rychu40 napisał/a:
powiększyłem fragment z wózkiem.
Doskonale teraz też widać niemiecki samochód terenowy z okresu II wojny Volkswagen Kubelwagen.
Poniżej zdjęcie poglądowe.

rychu40 - 2010-02-24, 15:09

I kilka wzorów pocztówek gdańskich. © Józef Petrajtis :-)
pawel_45 - 2010-02-24, 16:41

Dziękuję bardzo za to powiększenie. Potwierdziło ono moje przypuszczenie. Rzut oka na jakiś szczegół fot. wywołuje skojarzenia z obrazami sprzed lat. Tego fotografa zapamiętałem, bo przez wiele lat w tym miejscu pracował, a ja często jeździłem do Dziadków tramwajem na Łąkową. Bardzo lubiłem ten przejazd przez ul.Długą i Długi Targ. Tramwaj jechał stosunkowo wolno i było na co popatrzeć. Potem zlikwidowali tę trasę, a nowa nie była już taka ciekawa i tramwaje jeździły tam szybko.
Po usunięciu słupów z jezdni otwarto ul. Długą dla pojazdów (na powiększeniu widać znak zakazu ruchu jak ten ze Złotej Bramy). Nie pamiętam niestety do kiedy można było tamtędy jeździć, ale chyba dość krótko.
Ponieważ napisałeś że widok Bramy Wyżynnej jest fragmentem większej fot., więc ja w swoim poprzednim wpisie pytałem czy możesz pokazać fragment po lewej stronie Bramy Wyżynnej (ten gdzie wjeżdżały tramwaje na Targ Węglowy) – może widać ustawione tam znaki drogowe.
Takie fotografie z szerszym widokiem, a zwłaszcza dobre powiększenia ich fragmentów są szczególnie interesujące, bo pokazują coś, czego nie zobaczymy na pocztówkach, z których obrazy są często powielane przez różnych autorów i „opatrzyły się”.
Uzupełniając „wątek motoryzacyjny” na fot. z Długiego Targu: z lewej strony widać fragment sam. FIAT 600 Multipla, a z prawej Skoda 1101 Typ 938, albo 1102 Tudor Typ 938. Jednak z tego obrazu nie da się rozróżnić szczegółów.
Pozdrawiam.

rychu40 - 2010-02-24, 19:20

pawel_45 napisał/a:
Takie fotografie z szerszym widokiem, a zwłaszcza dobre powiększenia ich fragmentów są szczególnie interesujące, bo pokazują coś, czego nie zobaczymy na pocztówkach, z których obrazy są często powielane przez różnych autorów i „opatrzyły się”.

Te fragmenty są wykadrowane po skanowaniu negatywów z większą rozdzielczością. I dlatego szczegółów jest więcej. I z jednej klatki można uzyskać kilka fragmentów tak jak piszesz "szczególnie interesujących". I dwa następne powiększenia. Jak wygląda cały kadr widać na tych zestawionych powyżej Twojego postu.

Kuglow - 2010-02-24, 19:47

Rychu jesteś mistrzem świata !!!!! :szczena: :brawo: :flaga: :zdrowie:
pawel_45 - 2010-02-24, 20:26

rychu40 napisał/a:
...Te fragmenty są wykadrowane po skanowaniu negatywów z większą rozdzielczością. I dlatego szczegółów jest więcej. I z jednej klatki można uzyskać kilka fragmentów tak jak piszesz "szczególnie interesujących". I dwa następne powiększenia. Jak wygląda cały kadr widać na tych zestawionych powyżej Twojego postu.


...i o to chodzi...i o to chodzi... - dokarmiaj nas co jakiś czas takimi i podobnymi smakowitymi szczegółami. Wielkie dzięki. :brawo:
ps.o Bramę Wyżynną już nie pytam. :hihi:
Pozdrawiam serdecznie.

kubek - 2010-03-23, 02:14

Rewelacyjne!
Dzieki wielkie

feyg - 2010-07-31, 16:56

Ciekawy jestem jaki odstęp czasu dzieli zdjęcia Rycha40 i to. Na odwrocie data: 18.V.1959
Krzysztof - 2010-07-31, 21:37

wladzio napisał/a:

I drewniane słupy podtrzymujące sieć tramwajową. Pierwszy raz widzę coś takiego!

Te słupy są niesamowite :!:
Widać, że stawiano je, gdy Długa była tylko wstępnie odgruzowana. Nie było budynków do ścian, których, wcześniej, była przymocowana trakcja. Gruz musiał jeszcze leżeć na chodnikach i dla tego słupy wkopano w jezdnię

feyg - 2010-08-03, 08:48

Z tego samego źródła - pozostałości gorzelni W. Stremlowa i chyba Gewerbe Schule (kolumna ze sklepieniami po prawej)
Gulden - 2010-08-03, 16:19

Czyżby obraz z tego wątku: obraz Antoniego Kierpala przedstawiający zrujnowany Gdańsk
został namalowany z tego miejsca?

feyg - 2010-08-03, 16:44

A skąd wziął się tam dzwon? Na lekcyjny trochę za duży ;-)
Gulden - 2010-08-03, 21:11

Może to fantazja artysty. ;-) W każdym bądź razie los oszczędził wschodnią ścianę kościoła św. Józefa, wygląda na to, że autor malował gdzieś z tych ruin.

Dla zobrazowania:

feyg - 2010-08-08, 10:12

Kamienica przy Podwalu Grodzkim 9, ongiś "Hotel Reichshof" w trakcie rozbiórki. Data: 02.02.1963

źródło pierwszego zdjęcia

villaoliva - 2010-08-08, 21:18

Aż żal patrzeć :-|
Tangens - 2010-08-08, 22:08

A w tym budyneczku co się mieściło?
feyg - 2010-08-08, 22:18

Sam jestem ciekaw...
fritzek - 2010-08-09, 02:16

Ciekawy ten pawilonik. Nie kojarzę go z żadnych innych zdjęć. Zapytam mojego Ojca, jak będzie u mnie, może pamięta tą budowlę.

Co do wyburzania, to dokładnie jak powiedział villa - żal patrzeć...

Ale dla feyga brawa za arcyciekawe zdjęcia w zbiorach :brawo: :flaga:

Jaśko - 2010-08-27, 20:05

Według mojego ojca to była informacja turystyczna
feyg - 2010-10-03, 23:46

Wśród zdjąć z jarmarku znalazły się takie dwa, opisane na odwrocie: 3.X.1960. Zajrzałem do ówczesnych gazet ("Dziennik Bałtycki", "Głos Wybrzeża"), ale nic w okolicy tej daty nie znalazłem, może ktoś pomoże?
Krzysztof - 2010-10-04, 21:27

Poprawiłem. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Na pierwszym zdjęciu widać, że rura jest transportowana. Najprawdopodobniej na miejsce, w którym ma być zainstalowana. Ponieważ transportuje ją Dźwig pływający, to z pewnością gdzieś nad wodą (nad nurtem Motławy?), ale ponieważ nie jest zbyt długa i środek ma niżej niż końcówki stawiam na to, że zainstalują ją na boku jakiegoś mostu.
pawel_45 - 2010-10-05, 03:11

Czy to nie jest rura do zainstal. przy moście z Szafarni na Ołowiankę?
Anker - 2010-12-18, 23:50

W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku zlikwidowano wszystkie kotłownie na terenie Głównego Miasta.
Sądze że zdjęcie ukazuje moment budowy przyłącza do elektrowni na Ołowiance transport rury w sposób widoczny na zdjęciu byłby dość karkołomnym przedsięwzięciem.

feyg - 2011-03-09, 19:20

A propos zdjęć zamieszczonych przez Rycha40 na początku wątku:
villaoliva - 2012-02-09, 23:38

Kościół św. Jakuba.
feyg - 2014-02-28, 21:58

Wedle opisu ul. Rajska rok 1951:
Fotomemoria - 2016-11-06, 10:42

Najczęściej stan Danziger Hof przedstawiany jest jak na dołączonym zdjęciu (czerwiec 1945 r.).
Tymczasem, znalazłem zdjęcie z sowieckiego archiwum, gdzie stan hotelu jest zupełnie inny.

villaoliva - 2016-11-06, 22:19

Zawaliło się czy to już element rozbiórki?
Fotomemoria - 2016-11-08, 05:28

To zdjęcie również z czerwca 1945 roku.
Prawdopodobnie zawalenie, ale również mógł być to wyczyn zamroczonego alkoholem czołgisty.

adzygmunt - 2016-11-13, 23:02

A mnie zawsze szkoda że paskudnie obeszli się odbudowujący Podwale Grodzkie Najpiękniejsza ulicę przedwojennego Gdańska. Jeszcze jest czas by wrócić do pierwotnego stanu. Przynajmniej od "gmachu wojewódzkiego" do Bramy Wyżynnej. Bo niby dlaczego nie?
Ponury - 2016-11-14, 19:36

I tak cud, że tak wiele odbudowali... szacunek.
Fotomemoria - 2016-12-06, 08:28

Bardzo ciekawe zdjęcie z sieci (1945 r.).
To prawdopodobnie Jana z Kolna 14-20.
Po lewej, w tle, Nowomiejska.

Fotomemoria - 2016-12-06, 08:45

W 1947 teren już zniwelowany.
villaoliva - 2016-12-06, 08:59

Niesamowite!
Fotomemoria - 2017-01-11, 15:52

Stągiewna w 1945 roku.
Ponury - 2017-01-11, 17:08

Co to za czołg? Wieża jakaś zbyt duża co do podwozia? Autorska konstrukcja?
Fotomemoria - 2017-01-12, 08:25

Korzenna, czerwiec 1945.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group