Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Navigare necesse est - Statki w gdyńskim porcie

Kösternitz - 2009-05-30, 12:15
Temat postu: Statki w gdyńskim porcie
Statek "Orania" w porcie - lata 30 - te XX w. -Allegro.

Skan podmieniony na bardziej wyraźny

feyg - 2009-06-01, 20:08

Kösternitz napisał/a:
Statek "Orania" w porcie - lata 30 - te XX w. -Allegro.

Garść informacji o tym statku:
Cytat:
ORANIA 1921
9,763 gross tons, length 137.24m x beam 18.10m, two funnels, two masts, twin screw, speed 15 knots, accommodation for 154-1st, 68-2nd, 120-intermediate and 850-3rd class passengers.
Built 1921 by Workman, Clark & Co., Belfast for Koninklijke Hollandsche Lloyd (Royal Holland Lloyd), Amsterdam, she made her maiden voyage from Amsterdam to Las Palmas - Pernambuco - Bahia - Rio de Janeiro - Santos - Montevideo and Buenos Aires in 1922. On 19th Dec.1934 she was rammed and sunk in Leixoes Harbour by the Portuguese ship LOANDA and subsequently scrapped.


źródło

Poza tym Gdynię odwiedziły statki innych bander poza holenderską. Przykład brytyjski i francuski

feyg - 2010-06-23, 18:28

15 kwietnia 1963 - do Gdyni zawinął statek "Manhattan" jako pierwszy stutysięcznik w historii portu
feyg - 2011-01-13, 22:43

Holenderski "pasażer" przy pomoście portu tymczasowego około roku 1925. Ciekawostką jest nazwa jednostki: z uwagi że przewoziła głównie polskich emigrantów, z powodów nazwijmy to marketingowych, otrzymała nazwą "Warszawa". Był to podobno pierwszy i jedyny przypadek gdy armator statku (firma Holland America Line) nadał swojej jednostce obcą nazwę na dodatek w oryginalnej pisowni!
numi5 - 2011-01-14, 00:24

feyg napisał/a:
15 kwietnia 1963 - do Gdyni zawinął statek "Manhattan" jako pierwszy stutysięcznik w historii portu

Jeżeli mnie pamięć nie myli (byłem w tym czasie daleko) to "Manhattan" przypłynął z ładun-
kiem pszenicy lub innego zboża.Z całym ładunkiem miał zbyt duże zanurzenie i nie mógł
wpłynąć do portu,więc część ładunku przeładowano na redzie na barki - dopiero wtedy moż-
na było go wprowadzić do portu.Cała operacja była kosztowna i spowodowała nieopłacalność
trasakcji,miała jednak ona przynieść zysk propagandowy i polityczny.Była to reakcja na gło-
sy prasy zachodniej, a głównie niemieckiej na temat braku modernizacji polskich portów.
Udowodniono, (sporym kosztem) że stutysięcznik może z powodzeniem wpłynąć do Gdyni.
Jeżeli coś pomyliłem to przepraszam i proszę o sprostowanie.

feyg - 2011-01-14, 09:19

Zgadza się. Ale wizyta ta dała również inne korzyści - przy okazji pogłębiania toru wodnego odkryto kilka potężnych głazów. Nie bardzo wiedziano co z nimi zrobić, więc zbudowano z nich pomnik ;-)
villaoliva - 2011-01-14, 11:32

numi5 napisał/a:
Udowodniono, (sporym kosztem) że stutysięcznik może z powodzeniem wpłynąć do Gdyni.


Czy powtarzano jeszcze takie akcje?

feyg - 2011-01-16, 19:06

Port regularnie jest pogłębiany ;-)
W każdym razie "Manhattan" nie jest rekordzistą: palmę pierwszeństwa do dziś dzierży zbiornikowiec PŻM "Kasprowy Wierch" który zawinął do Gdyni w roku 1974 z... ładunkiem zboża!
A propos "Manhattanu": w książce "Ratownictwo Morskie w Polsce" tom I (autor Jan Kazimierz Sawicki) znalazłem tak urywek:
Cytat:
Kiedy w 1963. do portu gdyńskiego miał wejść "Manhattan" i stanąć przy nabrzeżu Francuskim do odlichtowania części ładunku, poza wieloma przygotowaniami, aby bezpiecznie przyjąć największy statek, jaki dotąd zawinął do Gdyni, PRO przeprowadziło bardzo dokładne badania nurkowe dna trasy jego przejazdu w porcie. Odnaleziono wówczas kilka niebezpiecznych części sieci zaporowej (z czasów okupacji), które natychmiast wydobyto.

Czy aby na pewno statek był dodatkowo rozładowywany na redzie?

Colonel - 2011-08-08, 13:25

O ile pamietam, to "Manhattan" nie był odlichtowany na redzie, a wszedł z niepełnym ładunkiem ale tu sie moge mylić. Z cała pewnościa jednak był to w tamtym momencie największy statek, jaki mógł wejść na Bałtyk. PZM-owskie 137-tysięczniki ("Kasprowy Wierch" mogły przechodzić po pogłębieniu cieśnin duńskich w latch 70.
Potem padały kolejne rekordy, np. pasażer "Navigator of the Seas" w 2007, a ostatnio konternerowce, tylko "o numer" mniejsze niż wchodzą do Danziga.

Tedzinski - 2011-08-20, 21:33

Z dziejów naszej floty pasażerskiej polecam taki artykulik na stronie mojagdynia.com:
http://www.mojagdynia.com...glugi&Itemid=81

villaoliva - 2011-10-06, 15:40

"Morska" Kronika Filmowa. M.in. o pilotach w gdyńskim porcie oraz pożegnanie Stefana Batorego. Rok 1971.


Anker - 2012-01-20, 20:30

Kasprowy Wierch
http://www.photoship.co.u...0Wierch-01.html
Opis
http://fow.az.pl/forum/vi...php?f=18&t=3294
http://www.historycy.org/index.php?showtopic=65416

feyg - 2012-01-20, 21:18

A tak przy okazji: w tym tygodniu padł rekord wielkości w kategorii kontenerowców w gdyńskim porcie. Oczywiście w porównaniu do jednostek obsługiwanych przez DTC Danzig "MSC Krystal" wypada blado, ale wizyta warta odnotowania. ;-)
Anker - 2012-01-20, 21:28

http://www.marinetraffic....¢ery=54.524

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group