Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

Ojczyzna polskiej floty - Polska Marynarka Wojenna - lata międzywojenne

feyg - 2009-01-16, 12:15
Temat postu: Polska Marynarka Wojenna - lata międzywojenne
Trzy zdjęcia związane z torpedowcem ORP Kaszub (ex. niemiecki V 108), z albumu po ówczesnym por. MW Włodzimierzu Kodrębskim (1900-1948), oficerze flagowym dywizjonu torpedowców, późniejszym dowódcy (między innymi) niszczycieli ORP Błyskawica i ORP Burza.

Podpis do ostatniej z fotografii:
Cytat:
Na budującym się "molo węglowem" w Gdyni -
- rok 1922/23
Nasi dowódcy
"Kaszub" - kpt. Staszkiewicz
"Krakowiak" - kdr ppor. Wąsowicz
"Kujawiak" - kdr ppor. Przysiecki
D-ca dyonu ćwiczebnego - kdr ppor. Mohuczy
plus pies :hihi:
Wynieniony kdr ppor. Przysiecki to:
Cytat:
Przysiecki Michał, kmdr ppor (kpt. ż.w., do lata 1939 roku kapitan s/s "Robur IV") zmarł w nieznanych okolicznościach w 1941 roku (dokładna data śmierci nie znana) w Warszawie, pochowany na Powązkach.

źródło

źródło zdjęć: Allegro 1, Allegro 2, Allegro 3

feyg - 2009-02-04, 10:50

Wedle opisu na odwrocie ORP Kaszub, w tle Gdynia w połowie lat 20-tych: od lewej "Casino", wille "Tusia", Dom Kuracyjny, willa "Świt" oraz kościół Najświętszej Maryi Panny.
villaoliva - 2009-04-15, 07:25
Temat postu: Kanonierka ORP "Komendant Piłsudski"
Kanonierka ORP "Generał Haller" oraz "Komendant Piłsudski" wraz z okrętem bazą ORP Nurek

Link do NAC

Piotr A. - 2009-06-05, 10:29
Temat postu: Polska Marynarka Wojenna - lata międzywojenne
Ten post w zamyśle autora (za pełną aprobatą WFG) jest miejscem w którym możemy gromadzić materiały dotyczące Polskiej Marynarki Wojennej w okresie międzywojennym.

Po wrzuceniu hasła "MW" do wyszukiwarki, zostałem zasypany dużą ilością danych - fora, prywatne strony, dane polskie i zagraniczne. Szybko zostałem sporowadzony na ziemię - - wiele danych niestety się nie pokrywa, wielu danych nadal brakuje.
Być może ktoś znajdzie w załączonej tabeli informacje, które wzbudzą wątpliwości. Obiecuję ewentualne usterki poprawić tak szybko jak to możliwe, po otrzymaniu wiarygodnych i potwierdzonych danych.

miczman - 2009-06-05, 10:32

Uwazam, ze najpierw nalezy okreslic na jaki dzien i rok mamy ustalic stan posiadania Marynarki Wojennej. Dalej jakie jednostki maja wchodzic w sklad tego wykazu. Czy te z Pinska a wiec wszelakie drobnoustroje tez?
feyg - 2009-06-05, 12:02

miczman napisał/a:
Uwazam, ze najpierw nalezy okreslic na jaki dzien i rok mamy ustalic stan posiadania Marynarki Wojennej. Dalej jakie jednostki maja wchodzic w sklad tego wykazu. Czy te z Pinska a wiec wszelakie drobnoustroje tez?

No właśnie! Bo jeśli lista obejmuje okręty w służbie 1 września 1939, to na liście nie powinno być ORP "Kaszub" (zniszczony wskutek zagadkowej eksplozji w Gdańsku w 1925 roku) a powinien znaleźć się: między innymi wspominany już na forum ORP "Nurek", okręt szkolny OPR "Iskra", nowy "Pomorzanin" czy torpedowa stacja pływająca "Oksywie". Jeśli natomiast lista dotyczy wszystkich okrętów jakie przewinęły się przez "morską" część marynarki to lista ta jest niekompletna: między innymi brakuje torpedowców (dwa spośród nich błędnie opisane są jako "stawiacze min"), starych trałowców/poławiaczy min , obu "Nurków", i innych drobnoustrojów.

Ponury - 2009-06-05, 22:37

W ciekawym temacie masa informacji:

http://dws.kei.pl/phpbb3/...221963b6981268f

Piotr A. - 2009-06-06, 09:46

Cytat:
Gdynia » Ojczyzna polskiej floty


Przypominam nazwę działu: Gdynia ojczyzna polskiej floty. Chodzi tu o jednostki dla których Gdynia była portem macierzystym w latach 1918 - 1939. Wydawało mi się, że obecność flotylli pińskiej jest w takim zestawieniu nieuzasadniona. Przyznaję, nie napisałem w tytule okresu - Moja Bardzo Wielka Wina :oops:
Natomiast uważam, że ustalanie konkretnej daty spowoduje, że ze zbioru wypadnie pewna ilość rekordów a co za tym idzie, będzie on po prostu niepełny. Chodziło mi o przedstawienie tego czym dysponowała marynarka wojenna dla której Gdynia była portem macierzystym (czy jak niektórzy mawiają - bazowym) i strat poniesionych przez nią w 2WW.
Pomysł na opracowanie pełnego zestawienia historii polskiej PMW jest ciekawy, może znajdzie się na Forum ktoś dość odważny żeby takie wyzwanie odjąć? Wyzwanie jest duże, ale i temat ciekawy - niestety, trzeba się będzie sporo napracować. Ciekaw jestem kto podejmie rękawicę?

miczman - 2009-06-06, 10:09

Jak mniemam to w roku 1918 Gdynia raczej nie byla portem dla jednostek marwoja i to nie tylko z powodu stanu posiadania morskiego rodzaju sil zbrojnych. Podobnie bylo rok pozniej jak i przez kilka lat kolejnych. A jesli chodzi o przynaleznosc jednostek to przypominam, ze zarowno te z Pinska jak i Gdyni podlegaly rozkazom KMW, ktore to miescilo sie w Warszawie.
Ponury - 2009-06-06, 10:17

I z powodu tej podległości były ciągłe konflikty :-/

Pierwsza baza PMW była w Pucku. Pasjonująco (odrzucając pewne głupie wcinki propagandowe z PRL`u) o początkach MW pisze nieżyjący już kmdr Jerzy Kłossowki w swoich wspomnieniach pt. "Wspomnienia z Marynarki Wojennej" wydanych w latach siedemdziesiątych XX wieku :)

ezet - 2009-06-06, 10:18

miczman napisał/a:
Jak mniemam to w roku 1918 Gdynia raczej nie byla portem dla jednostek marwoja...


Słuszna uwaga, w 1918 roku przyszłe miasto z morza i marzeń, to było Gdingen...

Piotr A. - 2009-06-06, 11:04

Małe sprostowanie:
A. 1253 - pierwsza wzmianka wsi o nazwie Gdynia (w zapisie Gdina), w ktorej znajduje sie przystan rybacka i zeglarska. W dokumencie biskupa kujawskiego potwierdzono przynaleznosc Gdyni do parafii Oksywie, najstarszej osady (datowanej z 1 pol. XIII w.) wchodzacej w sklad dzisiejszego miasta. Jakoś nikt na codzień nie używa w Polsce nazw takich jak Bromberg, Stettin czy też Breslau (o mieście "Danzig" już nie wspomnę). Uważam dleikatnie mówiąc uwagę o "Gdingen" jako niestosowną.
B. Zamieszczony w Monitorze Polskim nr 217 z dnia 30.11.1918 roku podpisany przez Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego Dekret stwierdzał: "Z dniem 28 listopada 1918 roku rozkazuję utworzyć Marynarkę Polską, mianując jednocześnie pułkownika marynarki Bogumiła Nowotnego szefem Sekcji Marynarki Wojennej przy Ministerstwie Spraw Wojskowych."
Prawdą jest że zaślubiny odbyły się dopiero 10 lutego 1920 na dodatek w Pucku, a nie w Gdyni, ale faktem jest, że prawnie w 1918 roku PMW już istniała.
C. Okres 1918 - 1945 potraktowałem rzeczywście symbolicznie, myslę jednak, że miałem do tego prawo. Wielu ludziem w tym kraju okres niepodleglości międzywojennej kojarzy się z latami 1918 - 1939. Ja przedłużyłem o okres wojny. Przyjmuję uwagi w pokorze, ale myślę że do każdego wariantu (mam tu na myśli przedział czasowy) można miec zastrzeżenia. W sumie chyba jednak ważniejsze
jest coś innego.
Ale, ale - czy nadal nie ma chętnych na opracowanie pełnej historii PMW?

miczman - 2009-06-06, 11:20

Jak dotad najpelniejsze opracowanie dotyczace Marynarki Wojennej popelnili kilkanascie lat temu trzej panowie. Jest to "Polska Marynarka Wojenna 1918 - 1980. Zarys dziejow" Ciesielskiego, Patera i Przybylskiego. Jesli jeszcze nie masz to mozna spotkac na allegro.
ezet - 2009-06-06, 11:54

Piotr A. napisał/a:
Małe sprostowanie: (...) Jakoś nikt na codzień nie używa w Polsce nazw takich jak Bromberg, Stettin czy też Breslau (o mieście "Danzig" już nie wspomnę). Uważam dleikatnie mówiąc uwagę o "Gdingen" jako niestosowną. (...)


Szanowny kolego, nie mówimy o stosowanych na co dzień nazwach, a o tych obowiązujących w 1918 roku !!! Poza tym wielce niestosowne jest ( delikatnie mówiąc) umieszczanie polskiej floty na terenie Królestwa Prus !!!!

ezet - 2009-06-07, 13:30

ORP Bałtyk - największy okręt PMW http://facta-nautica.grap...PMW/Baltyk.html
feyg - 2009-06-07, 23:18

E. Zimmermann napisał/a:
ORP Bałtyk - największy okręt PMW

Faktycznie 8100 ton wyporności pozostanie zapewne niepobitym rekordem :hihi:
Losy okrętu czyli od krążownika D`Entrecasteaux do ORP Bałtyk


Źródło zdjęć:
nr 1 , nr 2 , nr 3

feyg - 2009-06-08, 06:29

ORP "Bałtyk w Gdyni:
źródło fotografii: Nr 1-3, 4, 5

feyg - 2009-06-08, 06:41

Cząstka ORP "Bałtyk" istnieje do dziś, ogromna kotwica okrętu jest elementem... "Pomnika Marynarzom Polskiej Marynarki Handlowej" przed dawnym Domem Marynarza (Aleja Józefa Piłsudskiego 1)
villaoliva - 2009-06-08, 07:38

feyg napisał/a:
Cząstka ORP "Bałtyk" istnieje do dziś, ogromna kotwica okrętu

wikipedia twierdzi, że są jeszcze kolejne? ORP Bałtyk

Cytat:
kotwice admiralicji:
Gdynia:
Dom Marynarza; Aleja Marszałka Piłsudskiego
Wydział Nawigacji WSM; Aleja Zjednoczenia
Warszawa:
Ministerstwo Żeglugi (Dawna siedziba?)

miczman - 2009-06-08, 20:36

Przy AM jest na pewno, przynajmniej jeszcze niedawno byla. Natomiast co do stolicy to nie mam pojecia.
Ponury - 2009-06-08, 20:53

Piękne zdjęcia okrętu :brawo: Co do samej kotwicy w Gdyni - niesamowite, nigdy nie przyglądałem się bliżej tej przed bulwarem nadmorskim :)
feyg - 2009-06-08, 21:25

Kotwica z ORP "Bałtyk" bardziej nadawałaby się do Muzeum Marynarki Wojennej. Jaki jest jej związek z marynarką handlową?

P.S. Zdjęcie oddające znakomicie wielkość kotwicy:
źródło

ezet - 2009-06-09, 08:59

feyg napisał/a:
E. Zimmermann napisał/a:
ORP Bałtyk - największy okręt PMW

Faktycznie 8100 ton wyporności pozostanie zapewne niepobitym rekordem :hihi:


Na tabliczce dodali, bagatela, 600 ton!!!

miczman - 2009-06-09, 19:34

Pare lat temu w Gdyni goscil "nastepca" rzeczonego krazownika. Cumowal rzecz jasna przy Nabrzezu Francuskim. Mozna bylo wejsc na poklad ale zaloga miala powazny problem ze znajomoscia jezykow. Poza francuskim nic.
doldar - 2009-06-17, 19:01

Stan polskiej Marynarki Wojennej na chwilę przed wybuchem wojny. Służba w niej trwała 27 miesięcy, ale często skracano ją do 18 miesięcy.
źródło: Schacht H., Polen von Polen gesehen, Berlin 1939.

pawel_45 - 2009-06-17, 23:02

miczman napisał/a:
Pare lat temu w Gdyni goscil "nastepca" rzeczonego krazownika. Cumowal rzecz jasna przy Nabrzezu Francuskim. Mozna bylo wejsc na poklad ale zaloga miala powazny problem ze znajomoscia jezykow. Poza francuskim nic.


Właśnie dziś mija (a właściwie już wczoraj minęła) czwarta rocznica przybycia tego okrętu (wraz z zespołem innych okrętów szkolnych) z wizytą do Gdyni. To czwarty okręt francuskiej marynarki wojennej noszący imię wielkiego żeglarza – lecz pierwszy nie bojowy, lecz oceanograficzny i szkolny - ale nie bezpośredni „następca”. Co do znajomości (albo raczej nieznajomości) języków obcych wśród członków załóg okrętów francuskich – to reguła. Choć my trafiliśmy na znającego bardzo dobrze język polski aspiranta z tego okrętu. Z wizyty okrętów amerykańskich pamiętam również znających nasz język, a poza tymi było kilku znających hiszpański. Natomiast na okrętach brytyjskich chyba tylko pochodzący z krajów wspólnoty znają inne języki. Rdzenni „wyspiarze” raczej rzadko kalają się tym procederem. Oczywiście to co napisałem nie dotyczy oficerów na okrętach tych flot. W czasach częstych wizyt okrętów radzieckich zdarzało mi się trafiać wielokrotnie na marynarzy znających niemiecki i angielski.
A teraz taka ciekawostka: ORP Bałtyk w listopadzie 1928r. w doku pływającym Danziger Werft - pozbawiany miedzianego poszycia podwodnej części kadłuba. Zdjęcie pochodzi ze strony
http://www.weu1918-1939.p...tki_baltyk.html

feyg - 2009-07-08, 19:50

Reprezentacja Marynarki Wojennej w regatach (sądząc po skąpej zabudowie Kamiennej Góry i umundurowaniu :hihi: chodzi o regaty z 1925 roku). W tle nieistniejący parterowy pawilon hotelu "Polska Riviera"


Hen Zing - 2009-07-10, 06:36

pawel_45 napisał/a:
miczman napisał/a:
Pare lat temu w Gdyni goscil "nastepca" rzeczonego krazownika. Cumowal rzecz jasna przy Nabrzezu Francuskim. Mozna bylo wejsc na poklad ale zaloga miala powazny problem ze znajomoscia jezykow. Poza francuskim nic.


Właśnie dziś mija (a właściwie już wczoraj minęła) czwarta rocznica przybycia tego okrętu (wraz z zespołem innych okrętów szkolnych) z wizytą do Gdyni. To czwarty okręt francuskiej marynarki wojennej noszący imię wielkiego żeglarza – lecz pierwszy nie bojowy, lecz oceanograficzny i szkolny - ale nie bezpośredni „następca”. Co do znajomości (albo raczej nieznajomości) języków obcych wśród członków załóg okrętów francuskich – to reguła. Choć my trafiliśmy na znającego bardzo dobrze język polski aspiranta z tego okrętu. Z wizyty okrętów amerykańskich pamiętam również znających nasz język, a poza tymi było kilku znających hiszpański. Natomiast na okrętach brytyjskich chyba tylko pochodzący z krajów wspólnoty znają inne języki. Rdzenni „wyspiarze” raczej rzadko kalają się tym procederem. Oczywiście to co napisałem nie dotyczy oficerów na okrętach tych flot. W czasach częstych wizyt okrętów radzieckich zdarzało mi się trafiać wielokrotnie na marynarzy znających niemiecki i angielski.
A teraz taka ciekawostka: ORP Bałtyk w listopadzie 1928r. w doku pływającym Danziger Werft - pozbawiany miedzianego poszycia podwodnej części kadłuba. Zdjęcie pochodzi ze strony
http://www.weu1918-1939.p...tki_baltyk.html




Zaciekawiła mnie ta informacja. Kiedyś przeczytałem (niestety źródła raczej nie odtworzę) że ORP Bałtyk miał część podwodną kadłuba pokrytą blachą mosiężną do końca swego istnienia . Zapamiętałem to dlatego że dopisane to było do informacji że służby PWM zauważyły że stojące na Oksywiu okręty zadziwiająco szybko korodują (mam na myśli części podwodne kadłubów). Dopiero tuż przed wojną zorientowano się że przyczyna leży właśnie w pokryciu ORP Bałyk mosiężną blachą. W basenie portowym powstało ogromne ogniwo a zjawisko z tym związane nazywa sie korozją elektrochemiczną.

feyg - 2009-10-11, 12:44

Pocztówka wysłana z pokładu ORP "Bałtyk" w lipcu 1937 r.
feyg - 2009-12-17, 08:00

ORP "Iskra" w budowanym porcie wojennym na Oksywiu
Ponury - 2009-12-17, 11:14

Ten port się buduje? Sielanka jak na plaży w Brzeźnie :)
feyg - 2009-12-17, 11:44

Ponury napisał/a:
Ten port się buduje? Sielanka jak na plaży w Brzeźnie :)

Prawdopodobnie zdjęcie przedstawia uroczystość podniesienia bandery:
Wikipedia napisał/a:
Pierwsze podniesienie bandery wojennej i nadanie imienia ORP "Iskra" miało miejsce 6 maja 1928 roku.

W roku 1928 port gdyński w dzisiejszym kształcie dopiero się budował ;-)

fritzek - 2010-01-08, 20:38

Torpedowiec ORP "Kujawiak" zbudowany w stoczni Schichaua w Elblągu.
Kösternitz - 2010-03-10, 18:12

Ćwiczenia na okręcie. Niestety nie podano jego nazwy.
feyg - 2010-03-10, 19:54

Kösternitz napisał/a:
Ćwiczenia na okręcie. Niestety nie podano jego nazwy.

To mi wygląda na którąś z kanonierek

feyg - 2010-05-30, 19:23

Ćwiczenia artyleryjskie na jednym z okrętów podwodnych (zastanawiam się skąd wykonano zdjęcie - fotograf wspiął się na peryskop?) w obiektywie fotografa Agencji Informacyjnej Havas
pawel_45 - 2010-05-31, 06:02

feyg napisał/a:
Ćwiczenia artyleryjskie na jednym z okrętów podwodnych (zastanawiam się skąd wykonano zdjęcie - fotograf wspiął się na peryskop?)...


Wydaje mi się, że to jeden z trojaczków (Wilk, Ryś, Żbik) – więc peryskopy widoczne są tu przed przednimi wspornikami lin antenowych. W takim przypadku fotograf prawdopodobnie stanął np. na ławeczce bosmańskiej położonej na odciągach lin antenowych przed ich tylnym wspornikiem (nad centralną częścią kiosku). Pozdrawiam.

feyg - 2010-05-31, 07:21

Raczej za wspornikiem, czyli gdzieś nad głowami oficerów ze zdjęcia.

link do NAC

pawel_45 - 2010-05-31, 12:46

feyg napisał/a:
Raczej za wspornikiem, czyli gdzieś nad głowami oficerów ze zdjęcia...



Naturalnie – gdzieś nad ich głowami. Konkretnie miałem na myśli mniej-więcej to miejsce. Chyba moje przypuszczenie nie jest pozbawione sensu?

feyg - 2010-05-31, 21:32

pawel_45 napisał/a:
Chyba moje przypuszczenie nie jest pozbawione sensu?

Oczywiście, że nie jest, bardzo dziękuję za pomoc :-D

feyg - 2010-06-30, 21:17

Dzięki Villi wyszło na jaw, że powyższe zdjęcie to kadr z przedwojennej Kroniki PAT :brawo:


feyg - 2010-07-10, 07:42

Torpedowce "Kaszub" lub "Mazur"
villaoliva - 2010-09-01, 10:34

ORP Mewa (ex- FM 31)

Cytat:
Z powodu pilnej potrzeby zakończenia trałowania Zatoki Gdańskiej i szkolenia własnych kadr oraz braku szans na szybkie uzyskanie większych jednostek, Polska Marynarka Wojenna zakupiła w Danii 24 września 1920 cztery trałowce tej klasy, za kwotę 7.200.000 marek niemieckich. Weszły one do służby 1 marca 1921. pod nazwami:
- ORP Jaskółka (ex- FM 2);- ORP Czajka (ex- FM 27);- ORP Rybitwa (ex- FM 28);- ORP Mewa (ex- FM 31); Zostały wycofane ze służby 12 października 1931 wskutek zużycia. ORP Mewa został następnie przebudowany w 1932 na okręt hydrograficzny ORP Pomorzanin(II).

ORP "Pomorzanin" II

Cytat:
ORP Pomorzanin powstał jako trałowiec typu Flachgehende Minensucher (FM) w roku 1918 dla niemieckiej marynarki.
Trałowce typu FM były przeznaczone do trału min na wodach płytkich. Jednostka nosiła oznaczenie FM 31. W tym okresie okręt posiadał wyporność 170 t (pełną 193 t) i dysponował mocą 600 KM, co pozwalało na rozwijanie 14 węzłów. Uzbrojony był w 1 działo 88 mm oraz trały minowe.

fritzek - 2010-09-06, 20:19

Dwa niszczyciele o proweniencji brytyjskiej na powojennej serii znaczków pocztowych - ORP Piorun i ORP Garland.
villaoliva - 2010-09-17, 07:07

Łódź podwodna "Żbik".
feyg - 2010-09-28, 14:15

Tu z kolei ORP Wilk:
feyg - 2010-12-17, 23:15

Trałowce w porcie w Pucku
doldar - 2011-03-18, 19:40

Tak pisała z dumą prasa w 1932 roku
villaoliva - 2011-06-24, 19:47

Ponownie ORP Haller.
Hamburger - 2012-10-29, 22:54

Z rodzinnego albumu - czy ktoś z szanownych Forumowiczów pomoże rozpoznać na pokładzie jakiego okrętu i kiedy wykonano to zdjęcie ?
feyg - 2012-10-30, 08:58

Obstawiałbym ORP Bałtyk
Colonel - 2012-10-30, 19:58

Jeśli to lata dwudzieste, to może być tylko "Baltyk". Szerokość pokładu wynosi tu około 15-18 m co zgadza się z szerokością tego okrętu, pasuje nitowana konstrukcja i ilość kondygnacji.
Słabym punktem jest fakt, iż okręt w słuzbie był od roku 1930 ale być może w latach 1828 -29 znalazła sie okazja do takiego pamiątkowego zdjęcia. Czy ktos z rodziny był w Szkole Specjalistów w Świeciu?

EDIT:
W innym wątku znalazłem inne zdjęcie od Ciebie. Wygląda, że to Świecie a więc i "Bałtyk".Jest tam też cyctat (bodajże u Feyga) kóry zaprzecza mojej wiedzy o roku 1930, pisze że od 1927. MNie sięzdawalo,ze okręt kupiony w 1927 do kwietnia 1930 był adaptowany i dopiero wtedy stał się baz ąszkoły przeniesionej ze Świecia. Ale to nie wyklucza zrobienia na nim zdjęcia wczesniej.

Hamburger - 2012-10-30, 20:10

Faktycznie wszystko wskazuje na to, że wujek odbył szkolenie w Świeciu nad Wisłą, a potem przeniesiono go razem z resztą rekrutów na pokład ORP "Bałtyk".
Dzięki za informacje.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group