Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Navigare necesse est - Polskie Ratownictwo Okrętowe

Seeburg - 2008-12-14, 18:44

feyg napisał/a:
Holownik Światowid holuje statek na złom


Na moje oko holowany statek, to mój imiennik, czyli podniesiony w okolicach Jastarni w 1954 r. wrak bazy okrętów podwodnych "Seeburg" ex. "Adelaide Star". Nie poszedł wtedy na złom. Został wyremontowany w Stoczni Gdyńskiej i pływał od 1957 r. w PLO jako "Dzierżyński". Zatonął (a właściwie przełamał się na pół i został osadzony na mieliźnie) w październiku 1963 r. u ujścia Skaldy. Pocięto go na złom w Antwerpii.

feyg - 2008-12-14, 19:26

Seeburg napisał/a:
feyg napisał/a:
Holownik Światowid holuje statek na złom


Na moje oko holowany statek, to mój imiennik, czyli podniesiony w okolicach Jastarni w 1954 r. wrak bazy okrętów podwodnych "Seeburg" ex. "Adelaide Star". Nie poszedł wtedy na złom. Został wyremontowany w Stoczni Gdyńskiej i pływał od 1957 r. w PLO jako "Dzierżyński". Zatonął (a właściwie przełamał się na pół i został osadzony na mieliźnie) w październiku 1963 r. u ujścia Skaldy. Pocięto go na złom w Antwerpii.

Bardzo prawdopodobne sądząc po sylwetce:




Okret baza okrętów podwodnych "Seeburg" czyli dawna "Adelaide Star" w wojennym kamuflażu, Archiwum MAN B&W Diesel A/S, Kopenhaga


Ex. Adelaide Star jako "Dzierżyński" - Zdjęcie ze zbiorów Petera Stacey-a


wrak "Dzierżyńskiego" u ujścia rzeki Skaldy w roku 1963.
źródło

Kösternitz - 2009-05-17, 14:29
Temat postu: Pancernik " Gneisenau " i jego rozbiórka.
Zdjęcia pochodzą z albumu "Polskie Wybrzeże" - 1954 r.
villaoliva - 2009-05-17, 14:31

Potężny był ten "Gneisenau".
Ciekawe czy to zdjęcie nurka Józefa Kaniewskiego z PRO, który zginął przez przymknięte drzwi we wnętrzu wraku które przycisnęły wąż doprowadzający tlen (22.08.1950 r.)

Kösternitz - 2009-05-17, 14:38

Niestety, w albumie tego nie podają. W roku, w którym został wydany tego rodzaju informacji
nie wolno było zamieszczać.

Kösternitz - 2009-05-17, 14:54

W uzupełnieniu zdjęcia z Pomorskiego Forum Eksploracyjnego.
feyg - 2009-05-17, 14:59

Kösternitz napisał/a:
W uzupełnieniu zdjęcia z Pomorskiego Forum Eksploracyjnego.

... a w zasadzie ze strony serwisu Fotohistoria

A79 - 2009-05-17, 15:00

feyg napisał/a:
Kösternitz napisał/a:
W uzupełnieniu zdjęcia z Pomorskiego Forum Eksploracyjnego.

... a w zasadzie ze strony serwisu Fotohistoria

o, a właśnie chciałem pogooglać co to za archiwalne zdjęcia z PAP :) dziękuję za link.

feyg - 2009-05-17, 15:11

Mają ciekawe powojenne zdjęcia, tylko niektóre są, delikatnie mówiąc, przedziwnie opisane. Na przykład :shock: :
Cytat:
1360_05
Polska, Zatoka Danziga, 1946. Prace płetwonurków przy uszkodzonym transportowcu Aegir. Towarzyszył on wojskowemu transportowcowi Goya, zatopionemu w kwietniu 1945 r. podczas ewakuacji niemieckich uciekinierów z Prus Wschodnich na zachód.
ms
PAP/Mikołaj Sprudin

przedstawia prace przy wydobyciu zatopionego statku "Warthe" w porcie gdyńskim przez duński statek ratowniczy "Aegir".

feyg - 2009-05-17, 16:51

Ponieważ zdjęcia są rozrzucone pozwoliłem sobie zebrać je razem.
Ale wcześniej mały rys historyczny:

Wrak którego wydobycie przedstawiają zdjęcia narodził się w Lubece jako "BRATLAND" na zlecenie armatora norweskiego. Niestety nigdy nie trafił pod banderę norweską, ponieważ został po wybuchu wojny zarekwirowany przez Kriegsmarine i przemianowany na "WARTHE", po czym... wziął udział w ataku na Norwegię!.
W listopadzie 1944r, uszkodzony w wyniku wybuchu miny, został przyholowany do Gdyni. Podczas nalotu w dniu 18 grudnia 1944 trafiony trzema bombami zatonął przy nabrzeżu Francuskim. Wydobyty 17 września 1946 przez duńską firmę ratowniczą Svitzers Salvage Company oraz Wydział Holowniczo-Ratowniczy "Żeglugi Polskiej" został przeholowany do stoczni w Danzigu gdzie po remoncie ukończonym 6 maja 1949 roku otrzymał nazwę "WARTA". Na krótko jednak, bowiem w 1953 statek otrzymał nową, bardziej "słuszną" nazwę: "PREZYDENT GOTTWALD". Krótko trwała również kariera statku w barwach PLO - niemal równo 55 lat temu, 13 maja 1954 został zatrzymany podczas rejsu do Chin przez chiński okręt z Tajwanu i zarekwirowany. Jako "TIEN - CHU" służył w marynarce Republiki Chińskiej do roku 1968.

źródło

feyg - 2009-05-17, 17:01

I dalszy ciąg, ciekawostką jest, że statek ratowniczy "WILK" to dawna "JADWIGA"

P.S. O burzliwych dziejach statku "Warta" można poczytać w artykułach:
- Oskara Myszora Statek pięciorga imion
- Ryszarda Leszczyńskiego Uprowadzenie na Tajwan motorowca Prezydent Gottwald
zamieszonych w numerze 104 (6/2010) czasopisma "Okręty Wojenne".

feyg - 2009-05-19, 00:43

Sporo informacji o akcji wydobycia wraku "Gneisenaua" zawiera książka Kazimierza Zagórnego "Jak oddano pancernik "Gneisenau" pokojowemu budownictwu" wydana przez Wydawnictwa Komunikacyjne w roku 1952. Akcją kierował kapitan Witold Poinc
Zdzislaw - 2009-06-04, 21:53

Dla zainteresowanych tematem PRO, proponuję nawiązanie kontaktu z Panem Dyrektorem Stanisławem Rutkowskim z PRO. Pro w ub. roku wydało pozycję ksiązkową upamiętniającą nie tylko dzieje samego przedsiębiostwa, ale ludzi w nim pracujących i z nim związanych. Wstyd mi się przyznac, ale posiadając tę ksiązkę wcisnąłem ją gdzieś w inne i nie mige namierzyć stąd dośc enigmatyczny opis. Mam nadzieję, że ją znajde swoim ksęgozbiorze i podam dokładniejsze dane.
Pomijam w tym miejscu detale m.in. uzyskane w trakcie akcji wydobywczej na Gneisenau, jakie można obejrzeć w gabineciku Pana Dyrektora :mrgreen:

kamrat - 2010-01-27, 21:44

villaoliva napisał/a:
Potężny był ten "Gneisenau".
Ciekawe czy to zdjęcie nurka Józefa Kaniewskiego z PRO, który zginął przez przymknięte drzwi we wnętrzu wraku które przycisnęły wąż doprowadzający tlen (22.08.1950 r.)
Trudno jednoznacznie stwierdzić.
111111ula - 2010-12-30, 00:14

Interesuje mnie temat PRO, ponieważ mój ojciec był pracownikiem PRO, wcześniej pracę rozpoczął w GAL. Ojciec był nurkiem i brał udział w wydobyciu pancernika Gneisenau. Często zaglądam do albumu ojca i oglądam zdjęcia dotyczące jego odpowiedzialnej pracy. Mam film, na którym ojciec po wydobyciu pancernika,wchodzi w skafandrze po drabince na pokład, gdzie kapitan Poinc składa gratulacje nurkom. Mam równiez wycinek z gazety ze zdjęciem nurków, którzy brali udział w wydobyciu Gneisenau, (Józef Janca,Władysław Sołtyśkiewicz, Edmund Wiśniewski, Stanisław Niklas. Jednym z nich jest mój ojciec. Artykuł z gazety pt. Polski sztandar na wraku ''Gneisenau"". Ojciec za swoje zasługi w PRO był odznaczany Krzyżami Zasłużonego Pracownika Morza. Jako dzieci, dumnie słuchaliśmy, gdy opowiadał nam o swojej pracy na morzu. Pamiętam psa ze statku, którego czasami ojciec przywoził do domu. Wabił się Ali, imiennik pracownika ze statku. Na statku ojciec pokazał nam skafander nurka, najbardziej zainteresowały nas buty z ołowiu. To było na '' Jantarze'', którego obecnie już nie ma. Miło wspominam wesołego i głośnego bosmana P. Pasoń, oraz kapitana P. Dominika. Dużo miłych wspomnień mam, z pobytu na koloniach PRO w Sitnie. Temat PRO a zwłaszcza historia PRO, zawsze będzie dla mnie ważny. Z poważaniem .... .
villaoliva - 2010-12-30, 07:22

Morskie opowieści, "Jantar', Sitno to też moje dzieciństwo. :-)
111111ula - 2011-01-01, 21:09

Zdjęcia z albumu ojca.
111111ula - 2011-01-01, 23:24

zdjęcie nr 3 i 4
111111ula - 2011-01-02, 14:26

Album zdjęcie nr 5
111111ula - 2011-01-03, 11:07

Album zdjęcie nr 6
111111ula - 2011-01-03, 11:12

Album zdjęcie nr 7
111111ula - 2011-01-03, 11:13

Album zdjęcie nr 8
111111ula - 2011-01-03, 11:17

Album zdjęcie nr 9 - nurkowie PRO / pierwszy z lewej stoi mój ojciec /
111111ula - 2011-01-03, 12:15

Polski sztandar na wraku " Gneisenau " - artykuł z prasy / zdjęcie nr 10 /
111111ula - 2011-01-03, 12:17

zdjęcie nr 11
111111ula - 2011-01-03, 12:19

Zdjęcie nr 12
111111ula - 2011-01-03, 12:21

Zdjęcie nr 13
111111ula - 2011-01-03, 12:22

Zdjęcie nr 14
111111ula - 2011-01-04, 10:27

Nurkowie po zakończeniu pracy z wydobyciem wraku '' Gneisenau ''. Zdjęcie nr 15
111111ula - 2011-01-04, 10:29

Zdjęcie nr 16
111111ula - 2011-01-04, 10:37

Zdjęcie nr 18 / Pierwszy nurek po prawej stronie to mój ojciec. ( Kto rozmawia z nurkami, chodzi mi o pana, który jest po środku? )
111111ula - 2011-01-07, 22:32

Zdjęcie nr 19 - z okresu pracy ojca w GAL. / na zdjęciu ojciec siedzi /
111111ula - 2011-01-07, 22:35

Zdjęcie nr 20 - ojciec w ubiorze nurka.
111111ula - 2011-01-07, 22:37

Zdjęcie nr 21
111111ula - 2011-01-07, 22:40

Zdjęcie nr 22
Zdjęcie nr 23 - / pierwszy z prawej stoi ojciec /

111111ula - 2011-01-08, 20:10

zdjęcie nr 24 - ojciec siedzi po środku z tyłu.
111111ula - 2011-01-08, 20:13

Zdjęcie nr 25 - / proszę o odpowiedż, kto jest na zdjęciu ? /
111111ula - 2011-01-08, 20:16

Zdjęcie nr 26 - / artykuł z gazety /
111111ula - 2011-01-08, 20:18

Zdjęcie nr 27
111111ula - 2011-01-08, 20:20

Zdjęcie nr 28
111111ula - 2011-01-09, 00:11

Zdjęcie nr 29 - / po lewej stronie stoi nurek Władysław Szreder a po prawej mój ojciec /
Kuglow - 2011-01-09, 01:05

Świetne są te zdjęcia !!! Pokazują ciekawy kawałek historii. Brawo Ula !!! :brawo: :flaga:
111111ula - 2011-01-10, 13:41

Dotyczy zdjęcia nr 24 - Czy Pan, który stoi pierwszy po lewej stronie , pozuje w kalesonach wełnianych co nosili nurkowie ? Bez urazy!
111111ula - 2011-01-10, 23:36

Zdjęcie nr 30
111111ula - 2011-01-10, 23:40

Zdjęcie nr 31
111111ula - 2011-01-10, 23:42

Zdjęcie nr 32
111111ula - 2011-01-10, 23:43

Zdjęcie nr 33
111111ula - 2011-01-10, 23:45

Zdjęcie nr 34
111111ula - 2011-01-11, 10:13

Zdjęcie nr 35
111111ula - 2011-01-11, 10:16

Zdjęcie nr 36 - po lewej stronie stoi ojciec.
111111ula - 2011-01-11, 10:18

Zdjęcie nr 37 - ojciec.
villaoliva - 2011-01-11, 10:19

Wiesz gdzie te zdjęcia zostały zrobione, coś więcej?
111111ula - 2011-01-11, 10:20

Zdjęcie nr 38 - mój ojciec.
111111ula - 2011-01-11, 10:23

Zdjęcie nr 39 - ojciec w ubiorze nurka.
feyg - 2011-01-11, 13:23

Sporo zdjęć zostało wykonane na pokładzie Gneisenau'a w końcowym etapie jego wydobywania. Na jednym ze zdjęć widać statek ratowniczy "Smok":



Warto przypomnieć tu jego dzieje (został pocięty na złom dopiero na początku lat 90-tych!)
Cytat:
SMOK, SOBZ, ex „Khosta”, 1946 ex „Richard”, 1942 ex „Robur VII” ; 19..: SPFY; baza ratownicza; zbud. w 1937 r., NV Werf „Gusto”, v. A. F. Smulders, Schiedam (Holandia); 1049 BRT, 487 NRT; 55,5(51,5 rej.)×12,8×4,1 m; 2 MP33, 750 KM, 2 śr, 9 w; 1 pokł.; z. 28.

Uwagi: Przedwojenny bunkrowiec f-my „Polskarob”, przebudowany przez Niemców w 1942 r. w stoczni „Vulcan”, Stettiner Maschinenbau AG w Szczecinie, na statek ratowniczy. W tym charakterze był używany pod nazwą „Richard” do końca działań wojennych. Przejęty następnie przez marynarkę radziecką i eksploatowany jako „Khosta”, zwrócony został władzom polskim 14.4.47. Pod nazwą „Smok” brał udział w licznych akcjach wydobywania wraków przez Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej, a od 1.1.51 przez PRO, stanowiąc główną bazę ekip nurkowych i technicznych. M. in. współuczestniczył w wydobywaniu wraku pancernika „Gneisenau”. Stacjonował w Gdyni.

źródło

feyg - 2011-01-11, 13:47

I jeszcze coś: w roku 1954 powstał film dokumentalny o wydobyciu wraku statku "Seeburg" (patrz pierwsza strona wątku). Film nosi tytuł Wrak i jest przypadkiem do ściągnięcia w sieci:
część pierwsza: http://www.wrzuc.to/tA5sv6CJ.wt
część druga: http://www.wrzuc.to/S6JaOimb.wt

111111ula - 2011-01-11, 19:17

Wzruszające. To jest mój tatuś!!! Bardzo dziękuję za miłą niespodziankę.
111111ula - 2011-01-11, 20:28

Niektóre zdjęcia mogły być zrobione w Danii, gdy ojciec pracował w GAL. Nie wiem, ponieważ zdjęcia nie są opisane. Natomiast w Gdyni na "" Smoku '' ojciec pracował od grudnia 1949 roku. Póżniejsze lata pracy to : ''Światowid'', ''Neptunia'', ''Posejdon'', ''Sztorm'', ''Morka'', ''Krystyna'', ''Kuna'', ''Czapla'', ''Rosomak'', ''Rumak'', ''R-3'', ''Dżwig DM-V'' oraz ''Jantar''. Zauważyłam również, że ubiór nurka a zwłaszcza hełm różni się. Inny jest w latach 50-tych a inny w póżniejszych latach 60-tych czy 70-tych.
111111ula - 2011-01-11, 23:27

Zdjęcie nr 40
111111ula - 2011-01-11, 23:30

Zdjęcie nr 41
111111ula - 2011-01-11, 23:34

Zdjęcie nr 42
111111ula - 2011-01-11, 23:40

Zdjęcie nr 43 - drugi od lewej strony to mój ojciec.
111111ula - 2011-01-11, 23:43

Zdjęcie nr 44 - mój ojciec stoi w ubraniu nurka.
111111ula - 2011-01-12, 13:11

Zdjęcie nr 45
111111ula - 2011-01-12, 13:13

Zdjęcie nr 46 - mój ojciec siedzi.
111111ula - 2011-01-12, 13:15

Zdjęcie nr 47
111111ula - 2011-01-12, 18:44

Zdjęcie nr 48 - z roku 1956 lub 57. Moi rodzice oraz brat u góry, na nadbudówce.
111111ula - 2011-01-12, 18:46

Zdjęcie nr 49
111111ula - 2011-01-12, 18:48

Zdjęcie nr 50
111111ula - 2011-01-18, 18:23

Dla osób, które nie oglądały, polecam film pt. '' Czas Gdyni '' zrealizowany przez Wojciecha Jankowskiego - POLTEL Centralna Wytwórnia Programów i Filmów Telewiz. Zdjęcie nr 51
111111ula - 2011-01-19, 23:26

W tej PKF pokazano obchody ''Dni Morza"" z 1953r. W defiladzie idą m.innymi nurkowie z PRO. Jest tam również moja mamusia , uśmiechnięta z bukietem kwiatów. Stoi za wysokim panem, natomiast tatuś idzie w defiladzie.
feyg - 2011-01-20, 00:05

To będzie ta kronika:


111111ula - 2011-01-28, 23:20

Zdjęcie nr 52 - Ojciec odbiera odznaczenie. Na zdjęciach odznaczenia, które otrzymał za pracę w PRO.
111111ula - 2011-01-29, 00:05

Wyróżnienia mojego ojca za pracę w PRO.
111111ula - 2011-01-29, 00:49

dot. uprawnień kierownika, które otrzymał ojciec w 1971 roku. - jest to dla mnie wyjątkowe wyróżnienie mojego ojca, ponieważ jest podpisane przez kapitana Witolda Poinca.
111111ula - 2011-01-29, 01:46

Zdjęcie nr 53 - Spotkanie rodzin pracowników PRO w Klubie Morskim w Gdyni w 1965 roku. Na zdjęciu - po prawej moja uśmiechnięta mamusia, po środku pani Pasoń, żona bosmana Bernarda Pasoń, po lewej pani w okularach z wnukami, żona kapitana Dominika z Rumi, po środku mój brat, ja dziewczynka w mundurku marynarskim, wyjątkowo zainteresowana koncertem przygotowanym dla gości.
111111ula - 2011-01-31, 23:46

Zdjęcie z 1965 roku. Rozmowa przez Radio Gdynia z ojcem, gdy przebywał w Dakarze na m/s Jantar.
Bynio50 - 2011-02-08, 19:59

W 1980 roku "nasi prijatele" zbudowali dla PRO dzwig pływający "Maja". Z Sewastopola przyciągnął go holownik "Jantar"
Jurmak - 2011-02-09, 16:38

No i do dzisiaj jest to nasz największy dźwig pływający...
111111ula - 2011-02-16, 23:47

Z albumu ojca - zdjęcie nr 55, 56, - Delegacja PRO na pogrzebie mojego ojca. Mój ojciec zmarł na nowotwór w szpitalu w Świnoujściu 29 sierpnia 1971 roku.
111111ula - 2011-02-17, 00:03

Zdjęcia nr 57, 58, 59. Na zdjęciu - po prawej z tyłu Kapitan Dominik z żoną, po lewej bosman Bernard Pasoń z żoną i córką.
feyg - 2011-02-17, 20:29

111111ula napisał/a:
Zdjęcie z 1965 roku. Rozmowa przez Radio Gdynia z ojcem, gdy przebywał w Dakarze na m/s Jantar.

Zdjęcie zostało wykonane w studiu czy w mieszkaniu? (jakoś na studio mi to nie wygląda)

111111ula - 2011-02-17, 22:20

Zdjęcie wykonano na spotkaniu rodzin pracowników PRO w Klubie Morskim w 1965 roku. Pamiętam jak przez mikrofon zapraszali rodziny do pomieszczenia, gdzie odbywały się rozmowy. Utkwiło mi to w pamięci, bo się cieszyłam, że mogłam porozmawiać z tatusiem, gdy przebywał w Afryce.
111111ula - 2011-05-01, 15:16

Zdjęcia nr 60, 61, 62 - Święta Bożego Narodzenia oraz Sylwester na holowniku m/s ,,Jantar ''.
111111ula - 2011-05-01, 15:36

cd.
111111ula - 2011-05-01, 15:52

cd. zdjęcia nr 62, 63, - na holowniku m/s ,, Jantar''.
111111ula - 2011-05-02, 15:29

Zdjęcie nr 64, 65 - m/s ,, Jantar '' w 1991 roku.
111111ula - 2011-05-03, 14:57

Zdjęcie nr 66 - m/s Jantar w Gdyni. Dołączone zdjęcia nr 60 do 66, są z albumu mojego brata. Na zdjęciach jest brat, który pracował w PRO do 1996 roku, jako Oficer Mechanik Pokładowy. Brat zmarł tragicznie 3 lutego 2008r. w wieku 55 lat.
Dariusz - 2011-08-30, 10:53
Temat postu: Album o PRO
Album "Ratownicy Morscy: Ludzie – Akcje – Jednostki" jest zbiorem 368 fotografii obrazujących historię Ratownictwa Morskiego w Polsce pomiędzy 1951 a 2001 rokiem w zakresie, w którym odpowiedzialność za ratownictwo morskie w Polsce ponosiło przedsiębiorstwo Polskie Ratownictwo Okrętowe w Gdyni. Mottem albumu jest: "Wszystkim tym, którzy niosą pomoc innym na morzu nie zważając na swoje życie". Wydany został w wersji polsko i angielskojęzycznej.
Dariusz - 2011-09-14, 18:14
Temat postu: Album o PRO
Z tego co wiem, album można jeszcze kupić tylko w Fundacji Nautica, został już wycofany ze sprzedaży w księgarniach.
http://www.fundacjanautica.pl

Dariusz - 2011-09-25, 11:43
Temat postu: Statki ratownicze które miało pro
Statki ratownicze, które miało PRO
Dariusz - 2011-09-25, 11:48
Temat postu: cd
cd
Dariusz - 2011-09-25, 12:14
Temat postu: Holowniki i lodołamacze PRO
Holowniki i Lodołamacze PRO
Dariusz - 2011-09-25, 12:18
Temat postu: cd
cd
miczman - 2011-09-25, 21:47
Temat postu: Re: Statki ratownicze które miało pro
Dariusz napisał/a:
Statki ratownicze


Dla porównania nowoczesna jednostka m/s Pasat: http://fotogdynia.blogspo...strazak-14.html

Dariusz - 2011-10-23, 16:44

Nowe jednostki ratownicze to już niestety nie Polskie Ratownictwo Okrętowe ale Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa "Służba SAR".
111111ula - 2011-12-03, 21:50

Do galerii statków ratowniczych PRO:
111111ula - 2011-12-03, 22:02

PKF nr 2b / 59 z dnia 08.01.1959r. m/s Jantar
111111ula - 2011-12-04, 21:03

Polski nurek w porcie Gdynia 1946r.
111111ula - 2011-12-05, 11:28

Książka.
danzigerek - 2011-12-11, 00:36

o tego nie widziłem
Ponury - 2011-12-11, 13:27

111111ula napisał/a:
Zdjęcie nr 40


Co oni tam ciągają? Skrzydło samolotu czy też wrota pływającego doku?

111111ula - 2011-12-11, 22:30

dot. zdjęcia nr 40. Na zdjęciu nie widzę skrzydła samolotu. Co wyciągali, tej informacji od ojca niestety nie otrzymam. Większość zdjęć dotyczy wydobycia wraku pancernika " Gneisenau".
111111ula - 2012-02-21, 12:05

Z miesięczników ,, Morze '' z 1951 roku.
111111ula - 2012-02-21, 12:12

,, Morze '' z 1951 r.
111111ula - 2012-02-21, 19:10

miesięcznik ,, Morze'' 1951 r.
111111ula - 2012-02-21, 19:25

Dla zainteresowanych -archiwalne Morza 1924 - 1977, polecam stronę google - Miesięcznik Morze - Magemar Polska.
111111ula - 2012-02-21, 19:46

miesięcznik ,, Morze ''.
Dariusz - 2012-03-11, 10:44

Ciekawe rzeczy.
Colonel - 2012-06-11, 06:55

Zapomniałem to zamieścić gdy było swieżo aktualne.
Cytat:
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 2 maja 2012 roku zmarł nagle w wieku 87 lat śp. Bohdan Prusinkiewicz odszedł od nas długoletni pracownik Polskiego Ratownictwa Okrętowego, Kapitan Żeglugi Jachtowej ,wieloletni Komandor Klubu Jachtowego GRYF, Delegat Ministra przy Izbie Morskiej w Gdyni. Odznaczony wieloma odznaczeniami państwowymi w tym Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.
Zmarł nasz ukochany Ojciec, Dziadek i przyjaciel.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się 9 maja 2012 roku na cmentarzu Katolickim w Sopocie o godzinie 14.30.
Poprzedzi je msza św. o godzinie 13.30 w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa na cmentarzu Komunalnym w Sopocie przy ul.Malczewskiego 18.
Pogrążeni w smutku i cierpieniu Maja, Witek i rodzina

źródło: http://www.wspomnijbliskich.pl/16568609

Dariusz - 2012-10-16, 13:58

Witam
Niedługo pożegnamy się z PRO, ponieważ od 1 października fiirma przygotowywana jest do prywatyzacji bezpośredniej, czyli sprzedaży.

villaoliva - 2012-10-16, 22:49

Szkoda. Tym bardziej, że firma jest dochodowa.
Dariusz - 2012-12-22, 21:17

Witam
Poszukuję planów (jakichkolwiek technicznych) pierwszych jednostek ratowniczych. W PRS niestety ich nie mają.
1. SZTORM zbudowany w Djupvik (Szwecja) w 1949 r. krążowniczo - ratowniczy kuter, kadłub drewniany ze stalowymi wzmocnieniami przeciwlodowymi, L = 18,72 m, B = 5,62 m, T = 2,72 m, BRT = 46, napęd motorowo - żaglowy, silnik spalinowy, żarowopalny June-Munktel 150 KM, ożaglowanie typu kecz bermudzki, prędkość 7 W, żegluga bałtycka bez ograniczeń. Wyposażony w hak holowniczy i węzeł nurkowy. Załoga - 6 osób. Przeznaczony do służby ratowniczej w rejonie Zatoki Danzigiej, nosił początkowo na burcie napis "HEL". Przejęty przez PRO od Urzedu Morskiego w 1953 r., pełnił nadal służbę głównie w oparciu o Gdynię. Wycofany w 1975 r., przekazany został Liceum Morskiemu w Szczecinie. (Jednostka siostrzana: SZKWAŁ).

2. SZKWAŁ zbudowany w Djupvik (Szwecja) w 1949 r. krążowniczo - ratowniczy kuter. Dane techniczne, zakres żeglugi, wyposażenie i obsada - podobnie jak SZTORM (poz. 1).Przeznaczony do służby ratowniczej w rejonie Zatoki Pomorskiej, nosił początkowo na burcie napis "ŚWINOUJŚCIE". Przejęty przez PRO od Urzędu Morskiego w 1953 r., pełnił nadal służbę w oparciu o Świnoujście. Wycofany w 1974 r., przekazany został Związkowi Harcerstwa Polskiego. Przebudowany w stoczni PPiUR "Szkuner" na jacht, zmienił nazwę na ZJAWA IV.

3. RC-1 zbudowana w Goeteborg (Szwecja) w 1950 r. łódź ratownicza typu "Galta", kadłub drewniany, niezatapialny, L = 10,50 m, B = 2,99 m, T = 1,12 m, BRT = 8, napęd motorowo - żaglowy, silnik spalinowy, żarowopalny Bolinder-Munktel typ W7M25P 50 KM, ożaglowanie typu slup gaflowy, prędkość 6 W, żegluga przybrzeżna bez ograniczeń warunkami pogody. Załoga - 3 osoby. Przejęta od Urzędu Morskiego w 1953 r., pełniła pogotowie stacjonując na sleepie w hamgarze, początkowo we Władysławowie, a od 1963 r. - w Łebie. Wycofana ze służby ratowniczej w 1978 r., była przez szereg lat głównym eksponatem w placówce muzealnej w Łebie, zorganizowanej przez PRO i Centralne Muzeum Morskie w zabytkowym budynku tamtejszej stacji ratowniczej. W 1990 r. została sprzedana rybakowi Marianowi Koszowi. (Jednostki siostrzane: RC-2 i RC-3).

4. RC-2 zbudowana w Goeteborg (Szwecja) w 1950 r. łódź ratownicza. Dane techniczne, zakres żeglugi, wyposazenie i obsada - podobnie jak RC-1 (poz 3). Przejęta przez PRO od Urzędu Morskiego w 1953 r., pełniła pogotowie stacjonując na sleepie w hangarze w Łebie. Wycofana została ze służby ratowniczej w 1961 r. - złomowana.

5. RC-3 zbudowana w Goeteborg (Szwecja) w 1950 r. łódź ratownicza. Dane techniczne, zakres żeglugi, wyposażenie i obsada - podobnie jak RC-1. (poz.3).Przejęta przez PRO od Urzędu Morskiego w 1953 r., pełniła pogotowie stacjonując na sleepie w hangarze początkowo w Lubiniu, a później w Łebie. Wycofana została ze służby ratowniczej w 1963 r. i przekazana do Yacht Klubu Polski w Gdyni, gdzie przebudowano ją na jacht, nadając nazwę CZARKA.
Czy ktoś może pomóc?.
Pozdrawiam

Colonel - 2012-12-23, 09:57

Widzę dwie szanse tylko: jeśli chodzi o pierwsze dwie pozycje, to odnalezienie poprzez PRS projektanta przebudowy "Szkwała" na "Zjawę IV" - przy czym nie sądzę, by to było efektywne.
Druga, to dotarcie do szwedzkich stoczni, przynajmniej ta w Djupvik powinna jeszcze istnieć.

Dariusz - 2012-12-24, 11:27

Właśnie idę tą drogą.
111111ula - 2013-02-04, 16:16

PKF 40/51 " Gneisenau" wydobyty Filmoteka Narodowa.
danielewicz - 2013-02-09, 18:10

111111ula napisał/a:
PKF 40/51 " Gneisenau" wydobyty Filmoteka Narodowa.

Mi pokazuje film "Nowe tysiące kilowatów"
Gneisenau wydobyty

villaoliva - 2013-02-09, 23:03

Mea Culpa. To ja błędnie podlinkowałem opis.
Dariusz - 2013-03-20, 14:18
Temat postu: Polskie Ratownictwo Okrętowe w Gdyni - żegnamy firmę z cieka
Polskie Ratownictwo Okrętowe w Gdyni - żegnamy firmę z ciekawą historią

MSP informuje, że po rozpatrzeniu złożonych odpowiedzi na opublikowane w dniu 3 stycznia 2013 r. w dzienniku Gazeta Wyborcza zaproszenie do negocjacji w sprawie sprzedaży przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Polskie Ratownictwo Okrętowe w Gdyni w prywatyzacji, do dalszego postępowania tj. ograniczonego badania due diligence i złożenia ofert wiążących zostały dopuszczone następujące podmioty (w kolejności alfabetycznej):
1. Coastal Carriers BV, z siedzibą w Den Helder, Holandia,
2. Greenway Shipping AS z siedzibą w Trondheim, Norwegia,
3. Konsorcjum w składzie: PRO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, Vestland Marine Sp. z o.o. z Gdyni i Albatross Shipping Ltd. z Giblartaru,
4. ZRUO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni.

villaoliva - 2013-03-20, 22:13

Czy 3 to nie jest przypadkiem oferta pracowników?
Dariusz - 2013-05-02, 08:26
Temat postu: Trochę wspominek
Ciekawy artykuł z 1961 roku
danielewicz - 2013-05-05, 19:30

Może i ciekawy ale jest dostępna wersja w powiększeniu?
111111ula - 2016-03-04, 21:30
Temat postu: Polskie Ratownictwo Okrętowe
Monitor Polski z dnia 21 września 1951 roku.
111111ula - 2016-09-01, 20:46
Temat postu: art. z prasy
art. z 1983 roku
danielewicz - 2016-09-01, 21:28

Przypomina mi to jak za chłopaka czytałem "Wraki" Meisnera...
kamrat - 2017-05-10, 11:07
Temat postu: Re: art. z prasy
111111ula napisał/a:
art. z 1983 roku
z Panem Sadowym pracowałem na dźwigu DP5 przez dwa lata.
villaoliva - 2017-08-26, 17:21

A kto pamięta ośrodek PRO w Sitnie?
111111ula - 2017-08-26, 18:59
Temat postu: Ośrodek PRO Sitno
Trudno zapomnieć; miło się wspomina kilkakrotny tam pobyt na koloniach, wypady do ośrodka kolonijnego w Borowie,/obecnie nie ma śladu po budynkach / do rodziny Ptach z Borowa;/zamieszczone zdjęcie, to z obecnego okresu/;
111111ula - 2017-08-26, 19:00
Temat postu: Częstkowo - kolonie
Kto pamięta kolonie w Częstkowie koło Kościerzyny - Korne ?
villaoliva - 2017-11-26, 14:16

"Światowid" w akcji. Zima w 1956 roku.


Dieter - 2017-11-26, 19:46

To jest naprawde historyczna dokumentacja tamtych czasow, ktorych bylem swiadkiem.
Dziekuje. :flaga:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group