Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Się dzieje - Żuławska Kolej Dojazdowa

feyg - 2009-05-08, 12:41
Temat postu: Żuławska Kolej Dojazdowa
Kolejka ruszy 19 czerwca
Cytat:
Od początku wakacji wznowione zostaną kursy kolejki wąskotorowej z Nowego Dworu Danzigiego na Mierzeję Wiślaną. Obecnie linia jest w przebudowie, a tabor poddany został naprawom.
[...] - Po poprzednich zarządcach pozostało sporo zaniedbań - dodaje Paweł Pleśniar ze stowarzyszenia. - Musimy uzupełnić wszystkie braki, związane m.in. z atestami bezpieczeństwa. Konieczne są naprawy taboru. Poważną inwestycją jest również przełożenie torów w przystanku w Mikoszewie. Właścicielka terenu, na której leżały dotychczas tory, nie zgodziła się na jego wydzierżawienie, stąd konieczne prace. Zapewniamy jednak, że wąskotorówka wyruszy. Planujemy uruchomienie kursów na 19 czerwca.

feyg - 2009-05-13, 07:30

Bursztynowy pociąg czyli z Malborka nad morze
Cytat:
Połączenie kolejowe turystycznych miejscowości Mierzei Wiślanej z Malborkiem, Sztumem, Kwidzynem i Grudziądzem zostanie uruchomione już w czasie najbliższych wakacji. Kursy, które mają wesprzeć lokalną turystykę, będą się odbywały w wakacyjne soboty.

Sezonowe przewozy to wspólny pomysł zarządzających żuławską koleją wąskotorową członków Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej, firmy przewozowej Arriva i lokalnych samorządów. Letnia linia turystyczna ma już roboczą nazwę "Bursztynowym szlakiem".

- Pomyśleliśmy, że można wykorzystać nieczynną od dwudziestu lat linię kolejową Malbork - Nowy Dwór Gd. do organizacji całkowicie nowego produktu turystycznego - mówi Paweł Pleśniar z PTMKŻ. - Pomysł poparli właściciele torów, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. Takie połączenie umożliwi komfortowy dojazd na Mierzeję Wiślaną mieszkańcom dalej położonych miejscowości Powiśla.

Kuglow - 2009-05-13, 13:50

:brawo: Rewelacja!!!!! Już ostrzę sobie zęby na te podróż!!! :flaga:
feyg - 2009-05-15, 08:55

Grudziądz - Stegna. Wakacyjny pociąg nad morze
Cytat:
Trzy godziny będzie trwała podróż koleją z Grudziądza do Stegny i Sztutowa. Kursy na tej trasie będą się odbywały już w najbliższe wakacje wstępnie tylko w soboty. Wszystko dzięki reaktywacji nieczynnej od dwudziestu lat linii normalnotorowej z Szymankowa do Nowego Dworu Danzigiego.

Trasa zwana wstępnie Bursztynowym Szlakiem ma być atrakcją regionu oraz, co najważniejsze, dzięki niej do miejscowości wypoczynkowych Mierzei Wiślanej dojechać będzie mogła większa liczba turystów. Na trasie konieczna będzie jedna przesiadka - w Nowym Dworze Gd., ze składu wąskotorowego na normalnotorowy.

Wakacyjne kursy kolejowe to pomysł realizowany przez zarządzających żuławską koleją wąskotorową członków Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej, firmę przewozową Arriva i lokalne samorządy.

feyg - 2009-06-04, 12:08

W najbliższą sobotę po raz kolejny będą prowadzone prace nad przygotowaniem linii Szymankowo - Nowy Dwór Danzigi do uruchomienia pociągów pasażerskich. Prace polegają na wycinaniu krzaków w celu poprawy widoczności na przejazdach kolejowych. Wszelka pomoc jest mile widziana, w sobotę prace prowadzone będą pomiędzy Nowym Stawem i Marynowami. Tel. do osoby kierującej pracami: 667-651-810.
feyg - 2009-06-18, 13:07

Strona ŻKD i oficjalny rozkład jazdy, prawdopodobnie od jutra na elektronicznym RJP
feyg - 2009-06-29, 22:40

Nowy Dwór Danzigi sposobi się na powitanie pierwszego planowego pociągu pasażerskiego (po 10-letniej przerwie. Widoczną oznaką jest tablica z nazwą stacji i rozkład:
villaoliva - 2009-06-29, 22:43

Tablicę to chyba tylko odświeżyli. Wyglada jak z innej epoki ;-)
Kuglow - 2009-06-29, 22:48

Jadę 4 lipca!!!! Będzie się działo!!! :brawo: :flaga: :mrgreen:
feyg - 2009-07-02, 20:59

Wesoły pociąg na stacji w Jantarze (proszę wybaczyć niedoskonałości aparatu i brak doświadczenia operatora ;-) )


feyg - 2009-07-06, 07:37

Pociąg pojechał, frekwencja przerosła najśmielsze oczekiwania organizatorów - dwa pełne MR-ry wymusiły uruchomienie całego taboru wagonowego ŻKD czyli dziewięciu wagonów!
A przesiadkowe "szturmy" na pociąg w Nowym Dworze Danzigim przywodziły na myśl czasy minione :hihi:
P.S. Pozdrowienia dla Kuglowa! :-D

Kuglow - 2009-07-06, 19:19

Dzięki Feyg za pozdrowienia!!! Wiedziałem, że kogo jak kogo, ale Ciebie w tym składzie kolejowym na pewno nie zabraknie!! :brawo: :hihi: :flaga:
feyg - 2009-07-12, 19:56

Kiepska pogoda w sobotę nie odstraszyła "plażowych" podróżnych - przesiadka na wieczorny pociąg do Kwidzyna, choć czy aby na pewno? ;-)
feyg - 2009-08-06, 05:41

Szynobus przez Żuławy pęka w szwach
Cytat:
Sobotnie kursy pociągiem przez Żuławy nad morze cieszą się ogromną popularnością. Po miesiącu spółka Arriva i Pomorskie Towarzystwo Kolei Żelaznych, które wprowadziły tę wakacyjną ofertę kolejową, mogą mówić o sukcesie. Ale książka skarg i zażaleń niezadowolonych podróżnych wcale nie leży nieużywana. Uwag pod adresem przewoźnika nie brakowało po ostatniej sobocie.

- Wsiadłam w Malborku, ale chyba już w Grudziądzu wszystkie miejsca były pozajmowane. Człowiek wisiał na człowieku - mówi mieszkanka Malborka, prosząca o anonimowość.

Wakacyjny pociąg Arrivy kursuje tylko w soboty. Wyjeżdża z Grudziądza o 6.32, zabierając po drodze pasażerów m.in. z Kwidzyna (7.15), Sztumu (7.43), Malborka (8.00). Przed godz. 9 skład dociera do Nowego Dworu Gd., gdzie pasażerowie przesiadają się na kolejkę wąskotorową do Stegny, Sztutowa, Jantara i Mikoszewa. - Przesiadka to horror. Wieczorem znad morza już nie wracałam pociągiem powrotnym Arrivy, tylko autobusem - mówi mieszkanka Malborka.Paweł Pleśniar z Arrivy i PTMKŻ przyznaje, że komfort pasażerów, szczególnie na trasie Malbork - Nowy Staw - Nowy Dwór Gd. mógł pozostawiać nieco do życzenia.

- Tego dnia do naszego pociągu wsiadło aż 420 osób - mówi Pleśniar. - To rekordowa liczba, od początku wakacji nie było tylu chętnych na przejazd tą linią. Dlatego nie spodziewaliśmy się tak wielu pasażerów. Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy mieli miejsca siedzące. W przyszłą sobotę podstawimy większy skład z bardziej pojemnymi wagonami, by każdy z pasażerów mógł podróżować w komfortowych warunkach.

feyg - 2009-08-10, 12:56

W ostatnią sobotę padł kolejny rekord - "plażowym" pociągiem podróżowało 520 osób! Aby pomieścić tyle osób trzeba było wynająć od PKP PR piętrowy wagon (Bdhpumn). Stał on sobie cały dzień w Nowym Dworze Danzigim.
Tak poza tym, tradycyjnie przesiadka jest niezwykle widowiskowym spektaklem wywołującym u osób związanych z kolejką zimny pot na plecach - co niektórzy potrafią wyskakiwać z letniaków w biegu, zanim pociąg zatrzyma się przy peronie :shock:

2xM - 2009-08-14, 20:32

feyg napisał/a:
W ostatnią sobotę padł kolejny rekord - "plażowym" pociągiem podróżowało 520 osób!

Oj, zastanawiam się, czy nie był to efekt skrupulatniejszego liczenia "pogłowia" niż np. 1 sierpnia :hihi: . Miałem przyjemność (mimo "obiektywnych trudności") przejechać się na całej trasie i z obserwacji wiem, że większość pasażerów po prostu nie zdążyła kupić biletu (czyli była nieewidencjonowana). My kupiliśmy bilet dopiero w drodze ze Stegny do Sztutowa (większość pasażerów wysiadła właśnie w Stegnie). Ogólnie obraz przesiadki ubawił mnie niemal do łez ha_ha_ha . Ze zdjęć widzę, że przynajmniej tym razem udało się kolejce dojechać w perony - poprzednio sztuka ta się nie powiodła.
Cytat:
Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy mieli miejsca siedzące.
Ja powiedziałbym raczej, ze nie wszyscy mieli jakiekolwiek miejsca (rowerzyści i rodziny z wózkami zostawali na peronach). Ale nic to. Taka frekwencja po prostu powala :mrgreen: . A mówią, że nikt nie korzysta z połączeń kolejowych. Miejmy nadzieję, że idea się rozwinie - oby dodatkowy wagon był jedynie pierwszym krokiem.

Na koniec dokumentacja fotograficzna:

6:15 - Barbarzyńska godzina.


Do biegu... gotowi... START!


Najzabawniejsze, że ci najszybsi wpakowali się do "rumuńskich klas" podczas gdy letniaki były w miarę puste.


Pociąg gotowy do odjazdu ze Sztutowa


Drugi etap wyścigu rozpoczął się falstartem. Najlepsi byli ci, co chcieli sobie drogę skrócić przez teren lokomotywowni... a tu siatka :lol: .


I jak tu teraz dojechać do końca.


Taki tłok był tylko do Nowego Stawu. Większość pasażerów wybrała inne środki komunikacji i od Malborka było niemal luźno (i wtedy dopiero chodził konduktor i sprzedawał niedobitkom bilety).

Cała galeria

feyg - 2009-08-23, 15:36

2xM napisał/a:
Miałem przyjemność (mimo "obiektywnych trudności") przejechać się na całej trasie i z obserwacji wiem, że większość pasażerów po prostu nie zdążyła kupić biletu (czyli była nieewidencjonowana). My kupiliśmy bilet dopiero w drodze ze Stegny do Sztutowa (większość pasażerów wysiadła właśnie w Stegnie).

Wczoraj klęski urodzaju nie było, (niestety!) z uwagi na pogodę która ostatnio tradycyjnie psuje się w sobotę :-/ . Mimo to pociągiem podróżowało około 120 osób, w tym też kilku "mikoli" (czytaj: miłośników kolei których pozdrawiam przy okazji). Kłopoty pojawiły się na wąskotorówce - słaba mżawka w połączeniu z kurzem utworzyła na główce szyny warstewkę mazi na której ślizgały się koła lokomotywy od Nowego Dworu aż po Tujsk.
Nie było natomiast problemów z kupnem biletów (wiem coś o tym, bo po raz drugi wystąpiłem w roli mobilnej kasy biletowej :hihi: ).

villaoliva - 2009-08-23, 19:00

feyg napisał/a:
słaba mżawka w połączeniu z kurzem utworzyła na główce szyny warstewkę mazi na której ślizgały się koła lokomotywy od Nowego Dworu aż po Tujsk.


Nie mogła ruszyć czy były trudności z hamowaniem?

feyg - 2009-08-23, 20:42

villaoliva napisał/a:
feyg napisał/a:
słaba mżawka w połączeniu z kurzem utworzyła na główce szyny warstewkę mazi na której ślizgały się koła lokomotywy od Nowego Dworu aż po Tujsk.


Nie mogła ruszyć czy były trudności z hamowaniem?

Problem był ruszeniem a następnie z rozpędzeniem pociągu. Skutek był taki, że do Sztutowa zajechaliśmy z 30 minutowym opóźnieniem. Za to z powrotnej drodze nie było już żadnych problemów. A ponieważ kilkoro podróżnym zależało na przesiadce na pociąg Intercity do Krakowa to tak po znajomości "icek" zatrzymał się w ...Szymankowie. Czego się nie robi dla zadowolenia pasażera ŻKD ;-)

feyg - 2009-08-31, 17:26

Na pożegnanie sezonu bazę ŻKD w Nowym Dworze Danzigim odwiedził w sobotę... ex-danzigi Ikarus wraz z gronem miłośników komunikacji miejskiej oraz ogólnie transportu zbiorowego.
feyg - 2009-08-31, 17:44

Ostatni pociąg pasażerski z/do Malborka przyjechał/odjechał zgodnie z rozkładem...
Kuglow - 2009-08-31, 23:41

W pośpiesznym stojącym w Szymankowie akurat siedziałem ja i nieopatrznie zauważyłem Cię Feygu jak pomykałeś po peronie. Świat jest mały hehehe!! :flaga:
feyg - 2010-05-10, 21:30

Pierwsza jaskółka nowego sezonu czyli weekend majowy już za nami, a tu niespodzianka - na kolejce w tym sezonie będzie... czynny parowóz!
Wyremontowany w INTERLOKU Piła Px48-1907 dzięki osobie związanej z firmą Wilbo został wypożyczony dla Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych jako operatora ŻKD. Wedle wstępnych planów parowóz będzie czynny w ruchu planowym. Aby było to możliwe, konieczne stanie się odtworzenie pasów przeciwpożarowych wzdłuż toru na mierzei oraz pozyskanie wąskotorowego żurawia do nawadniania parowozu.

feyg - 2010-05-12, 21:47

Parowóz już jedzie (koleją ma się rozumieć) i jutro jest spodziewany w Nowym Dworze Danzigim. Na zdjęciach załadunek w Pile.

źródło zdjęć

feyg - 2010-05-12, 23:16

Właściciel parowozu najwyraźniej wziął przykład z "Pięknej Heleny" i też nadał imię dla Peiksa - "Wiluś". Ponadto:
Cytat:
Został w niej dodatkowo zainstalowany dzwon powietrzny, chociaż normalnie ten typ parowozu nie był w niego wyposażony – mówi Henryk Palczewski, dyrektor spółki Interlok.

źródło: Fakty Pilskie

feyg - 2010-05-17, 06:25

Złomiarze zabrali się za tory
Cytat:
Fragmenty torowiska kolei wąskotorowej zniknęły w okolicach Nowego Dworu Gd. Prawdopodobnie sprawcami są miejscowi złomiarze.
Zarządzający nowodworską wąskotorówką członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych obawiają się, że wkrótce może dojść do kolejnych tego typu aktów, mogących narazić na niebezpieczeństwo pasażerów kolejki.

- Z dwóch miejsc, między miejscowościami Orłowo a Lubieszewo, zniknęło łącznie 31 metrów torów, w tym łuk kolejowy, razem z podkładami i innymi częściami trakcji - mówi Artur Stefański, kierownik Żuławskiej Kolei Dojazdowej w Nowym Dworze Gd. - Dla nas to wielki kłopot. Jesteśmy organizacją pozarządową, każdą złotówkę oglądamy z dwóch stron. Teraz, w okresie kosztownych przygotowań do kursów letnich, będziemy musieli wydać na likwidację zniszczeń tylko tej jednej części torowiska dodatkowe 10 tysięcy złotych.

To koszt kilkakrotnie przekraczający pieniądze, jakie uzyskali złomiarze, którzy ukradli te tory i sprzedali je prawdopodobnie w skupie.

Kuglow - 2010-05-18, 00:06

Zabić tych baranów to zbyt mało !!! :rzut: :bicz: :gilette: :szewc: :bejsbol: :gun: :mur: :evil:
fritzek - 2010-05-18, 00:17

Gdzieś te skradzione części torowiska musiały trafić. Skupów złomu nie ma tylu ilu chociażby sklepików z napojami wyskokowymi. Duża ich część jest też pod stałym dozorem policji. Porządny właściciel skupu nie przyjmie czegoś "podejrzanego".
Pewnie pasera namierzą, zamkną mu interes i zafundują sprawę w sądzie. Tylko że to potrwa bardzo długo. Natomiast torowiska i poniesionych kosztów przez Żuławską Kolej Dojazdową ot tak nikt nie wróci. Nóż się w kieszeni otwiera... :gilette:

2xM - 2010-05-18, 01:18

Według relacji z forum wąskotorowego http://750mm.pl/viewtopic.php?p=38518#38518 zginęło podobno "tylko" 12 metrów, ale nie o to chciałbym zapytać: Jeśli wierzyć dziennikarzom, to chodzi o odcinek na południe od Nowego Dworu w stronę Ostaszewa - obecnie nieczynny. Coś mi tu nie pasuje :-? ...

Cytat:
Gdzieś te skradzione części torowiska musiały trafić. Skupów złomu nie ma tylu ilu chociażby sklepików z napojami wyskokowymi. Duża ich część jest też pod stałym dozorem policji. Porządny właściciel skupu nie przyjmie czegoś "podejrzanego".
Podobny przypadek, choć na większą skalę zdarzył się (nie po raz pierwszy zresztą) niecały miesiąc temu na innej kolejce. Na wspomnianym Forum wywiązała się długa dyskusja - jeśli kogoś interesują opinie osób próbujących jakoś poradzić sobie z tym procederem, polecam: http://750mm.pl/viewtopic.php?t=2947

W kraju, gdzie w ciągu nocy potrafi zniknąć stalowa konstrukcja mostu wszystko jest możliwe :evil: .

feyg - 2010-05-19, 20:58

Najnowsze wieści z Żuławskiej Kolei Dojazdowej - w samo południe zameldował się w Nowym Dworze Danzigim oczekiwany parowóz. Przygotowania do rozładunku trwały aż 7 godzin - około godziny 19-tej Px 48-1907 szczęśliwie zjechał z platformy:
feyg - 2010-05-19, 21:11

Całość (no prawie) lśni nowością:
feyg - 2010-05-19, 21:52

Wieść o parowozie szybko się rozeszła:
Kuglow - 2010-05-19, 22:16

Czy masz zdjęcia z operacji ściągania parowozu z wagonu?
feyg - 2010-05-19, 22:30

Podobno pierwsze pomysły są najlepsze, przyjemniej jeśli chodzi o rozładunek lokomotywy - aby zlikwidować różnicę wysokości pomiędzy listwami na których przyjechał parowóz a szyną trzeba było dodać drugą warstwę listew oraz zdemontować piasecznice. A na końcu zamienić miejscami sprzęg wąskotorowy na parowozie.
Phinek - 2010-05-19, 22:36

Oooo... to Px miał sprzęg po staro-żuławsku zamontowany :shock:
feyg - 2010-05-19, 22:45

Chcemy spiąć platformę z parowozem a tu mamy dwa haki i dwa ucha :hihi:
Phinek - 2010-05-19, 22:50

No więc właśnie był onegdaj taki myk, że wszystkie kolejki w Polsce miały hak po lewej, zaś ino na żuławach było na odwyrtkę... potem tabor z żuław rozprowadzono ew. pocięto na miejscu i jedynym świadkiem tego była polewaczka stacjonująca w Rogowie:

http://kolejrogowska.pl/?page_id=444

A tu nagle myk... i się okazuje, że Px też ma (miał) po staremu... Teoretycznie to szło by zamienić sprzęgi na całym taborze aby zgodnie z oryginałem po staremu było, lecz kto kiedy i za jakie pieniądze...

feyg - 2010-05-25, 22:22

Na przekór powodzi w dniu dzisiejszym odbyło się pierwsze rozpalenie parowozu na ŻKD. Pierwszy ogień podłożono około 11-tej a około 16 -tej "Wiluś" zaczął zwiedzać okolicę ;-)
feyg - 2010-05-25, 22:37

Ciśnienie rośnie coraz szybciej...
feyg - 2010-05-25, 22:54

Ruszyła maszyna po szynach...
feyg - 2010-05-25, 23:11

Koniec relacji:
Kuglow - 2010-05-25, 23:17

Super relacja !!!! :brawo: Nie odpuszczę sobie przejażdżki składem ciągnionym przez Wilusia !! :flaga:
fritzek - 2010-05-25, 23:19

Przeszlifował żuławskie tory. Bardzo się cieszę :-D :brawo:
feyg - 2010-05-25, 23:51

Wiluś "daje głos"


Stelmah - 2010-05-26, 12:08

Super, że na ŻKD jest parowóz, tylko szkoda, że nie ma nic o tym na oficjalnej stronie ŻKD i PTMKŻ-owej stronie. Wcześniej na stronie PTMKŻ informowano o wszystkich newsach.
feyg - 2010-05-28, 09:27

Wczoraj na odcinku do Tujska (a nawet kawałek dalej do mostu obrotowego) odbył się przejazd z udziałem komisarza Urzędu Transportu Kolejowego. Parowóz uzyskał dopuszczenie do ruchu na 4 lata.
arti - 2010-05-29, 18:32

a co z polewaczką?? czy ŻKD zakupi jakąś ???
feyg - 2010-05-29, 18:41

Polewaczka do oprysku zielska czeka w garażu na dwa dni bez deszczu...
A tak przy okazji: na przyszły weekend szykuje się akcja wycinania krzaków - Serdecznie zapraszam!

arti - 2010-05-29, 18:49

a konkretnie w jaki dzień ?? jaka bariera wiekowa ? a tak przy okazji jestes pracownikiem ŻKD ??
feyg - 2010-05-29, 18:59

arti napisał/a:
a konkretnie w jaki dzień ??

już od piątku, zapowiedzieli się członkowie PSSTM (Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego) z Danziga, być może przyjadą Ikarusem
arti napisał/a:
jaka bariera wiekowa ?

Przydałoby się ukończone 18
arti napisał/a:
a tak przy okazji jesteś pracownikiem ŻKD ??

Członkiem PTMKŻ (Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych)

arti - 2010-05-29, 19:21

Szkoda że Wiluś będzie musiał ciągnąc letniaki albo Bxhpi :( lepiej Wiluś by wyglądał ciągnąc wagony typu Bxhpi (1Aw)
arti - 2010-05-29, 19:23

A mógłbym wiedziec co się stało z typ wagonem http://www.tabor.wask.pl/...z.php?&id=51359
feyg - 2010-05-29, 19:35

Stoi w hali i czeka na cud. Niestety w razie odbudowy do wykorzystania nadają się tylko wózki. Ale cuda się zdarzają ;-)
arti - 2010-05-29, 19:50

szkoda :(
feyg - 2010-05-30, 06:07

Jest szansa aby powrócił do świata żywych jako salonka, na tej samej zasadzie jak parowóz.
Stelmah - 2010-05-30, 09:14

Cytat:
Wyremontowany w INTERLOKU Piła Px48-1907 dzięki osobie związanej z firmą Wilbo

Czyli chodzi o sponsora?

feyg - 2010-05-30, 09:32

Właściciela, jego tożsamość w zasadzie już nie jest tajemnicą ;-)
Stelmah - 2010-05-30, 09:39

Tak czy inaczej zabytkowy parowóz powinien ciągnąć zabytkowe wagony i w tym kierunku należało by coś robić, a nie czekać na cud.
Zabytkowych wagonów jest trochę więc nawet jak nie ten, to można by jakieś wypożyczyć.

arti - 2010-05-30, 09:47

Rogowska KD ma troche zabutkowych wagonow podajze 5 ale w tym 4 sprawne
feyg - 2010-05-30, 09:50

Stelmah napisał/a:
Tak czy inaczej zabytkowy parowóz powinien ciągnąć zabytkowe wagony i w tym kierunku należało by coś robić, a nie czekać na cud.

Podpisuję się pod tym obiema rekami
Stelmah napisał/a:
Zabytkowych wagonów jest trochę więc nawet jak nie ten, to można by jakieś wypożyczyć.

Jasne tylko skąd i za ile? Czasy gdy można było coś wyrwać od PKP już minęły, a obecni właściciele taboru (przykład Mławy czy Krośniewic) niejednokrotnie wolą patrzeć jak zżera go rdza (i nie tylko).

Stelmah - 2010-05-30, 09:51

Tutaj można zobaczyć, że nie jedni oni mają ich trochę. Większość jest już na złomie, ale sprawnych wciąż trochę jest.
arti - 2010-05-30, 10:03

Trochę ich jest ale jaka wąsk. wypożyczy ci dzisiaj wagon(y). Jest jedna dla mnie dziwna rzecz Rogowska KD rocznie remontuje po 2 wagony . Ciekawe skąd oni na to biorą :(
feyg - 2010-05-30, 10:06

Może i mają ale aby myśleć choćby o wypożyczeniu należy mieć kasę. A przewozy prowadzone dwa miesiące z trudem wystarczają na utrzymanie kolejki w ciągu 12 miesięcy. Póki co można liczyć na remontowany przez właściciela parowozu brankard z Chłapowa (wózki tego wagonu już są w NDG)


fot. Andrzej Bulej
źródło

arti - 2010-05-30, 10:22

a to już dobra wiadomośc 8-) a tak przy okazji xd czemu ŻKD używa tylko MBxd2-212 skoro też ma 304??[/code]
feyg - 2010-05-30, 10:29

Bo MBxd2-304 jest niesprawny :-/
arti - 2010-05-30, 10:32

od początku był ?? czy gdzieś w trasie się popsuł ??
feyg - 2010-05-30, 10:39

Nie wiem szczerze mówiąc kiedy i jak się to stało ale od kilku lat stoi odstawiony w hali.
Stelmah - 2010-05-30, 12:07

Wszystko rozbija się o kasę.
Cytat:
A przewozy prowadzone dwa miesiące z trudem wystarczają na utrzymanie kolejki w ciągu 12 miesięcy.

Może trzeba poszukać kasy z innych źródeł, np. jakieś imprezy z udziałem wąskotorówki, dla potencjalnych sponsorów. Jak by bogaci ludzie zobaczyli jakie to fajne to by na pewno dali kasę. Można też letniaki obwiesić reklamami, w środku wagonów można wieszać plakaty. Wiele jest możliwości pozyskania pieniędzy, te to są pierwsze jakie mi przyszły do głowy, ale jak by pomyśleć to było by ich znacznie więcej.

arti - 2010-05-30, 13:27

dobry pomysł, ale reklamy na letniakach juz są xd i sam widzisz a miasto niechętne
Stelmah - 2010-05-30, 14:49

ale nie ma tych reklam za dużo. Mogło by to być bardziej rozdmuchane i chętni się by znaleźli. na stronie internetowej nic nie ma.
W Gdyni Orłowie siostry zakonne chciały sobie dorobić i rozdmuchały to, że mają wolną powierzchnie reklamową i w tydzień się cały płot zapełnił (ten płot to mniej więcej wszystkie letniaki obklejone całkowicie z 2 stron i może jeszcze trochę), chodzi o to, żeby to rozreklamować.

A po za tym ta kolejka jest nie znana. Nikt z moich znajomych nawet o tym nie słyszał. Trzeba trochę zainwestować w promocję kolejki, to może okaże się, że będą przewozy całoroczne tzn. w lecie jak do tej pory a poza sezonem w weekendy.

arti - 2010-05-30, 18:26

Przepraszam skąd wziąśc formularz członkowstwa w PTMKŻ ??
feyg - 2010-05-30, 19:10

A chociażby stąd
arti - 2010-05-30, 19:23

dzięki :-)
2xM - 2010-05-30, 19:47

W zasadzie to Phinek powinien odpowiedzieć, ale spróbuję go wyręczyć.
arti napisał/a:
Jest jedna dla mnie dziwna rzecz Rogowska KD rocznie remontuje po 2 wagony . Ciekawe skąd oni na to biorą :(
Chyba jednak powinno być ":)"?
Niestety wcale nie jest tak pięknie, jak piszesz. Ze wspomnianych czterech wagonów 1Aw w pełni sprawny jest jeden, drugi "prawie" (w większości nieotwierane okna niezbyt sprzyjają eksploatacji w lecie). Jest jeszcze do tego wagon 3Aw (który nota bene lepiej pasowałby na Żuławy niż 1Aw) - niestety jego stan jest bardzo kiepski.

Proponuję zajrzeć na stronę kolejki: http://kolejrogowska.pl/?m=200911&cat=44 i przejrzeć archiwum aktualności. Przekonanym, że Rogów dysponuje jakimiś specfunduszami polecam zimową akcję związaną ze zdobyciem opału na ogrzewanie. Warto też zajrzeć tutaj: http://kolejrogowska.pl/?page_id=1179 . Jak widać sytuacja wcale nie jest różowa, a jakikolwiek sukces wymaga ciężkiej harówy grupy zapaleńców, którzy poświęcają swój czas, siły i pieniądze ratując co się da. Tylko dzięki nim się to jakoś kręci.

feyg - 2010-05-30, 19:56

Otóż to, świat nie jest tak piękny jak można zobaczyć w internecie. Dlatego każda para rąk się przyda.
Phinek - 2010-05-30, 21:00

arti napisał/a:
...Ciekawe skąd oni na to biorą :(


Odpowiedź jest prosta... FPKW jako jedna z niewielu fundacji w Polsce nie ma zarządu na pensyjkach, a raczej wręcz odwrotnie. Każdy z członków zarządu zapindala tyle ile tylko może i bardzo często dokłada z własnej domowej sakiewki, aby się to wszystko kręciło.

arti - 2010-05-31, 13:22

i wszystko jasne ....
feyg - 2010-05-31, 22:41

No cóż, trochę czuję się wywołany do tablicy - Zarząd PTMKŻ nie pobiera wynagrodzenia, na kolejce zatrudniamy kilka osób, w tym jednego z naszych członków który pełni funkcję dyrektora kolejki. Nie ukrywam natomiast, że jeśli chodzi o wolontariat mogłoby być lepiej...
arti - 2010-06-03, 15:20

a tak przy okazji kiedy rusza Żuławska KD ??
feyg - 2010-06-03, 20:47

Rusza 26 czerwca, zaś sobotnio - niedzielne skomunikowania - 3 lipca. W weekendy czynne będą wszystkie dostępne rodzaje trakcji: parowóz, lokomotywa spalinowa oraz wagon motorowy. Niestety z uwagi na brak pasów przeciwpożarowych między Stegną i Sztutowem parowóz będzie kursował tylko pomiędzy Nowym Dworem Danzigim a Stegną.

P.S. Dla prawdziwych zapaleńców planowany jest przejazd pociągiem towarowym z parowozem w niedzielę 13

Phinek - 2010-06-03, 23:39

Chyba czerwca?
feyg - 2010-06-04, 05:59

Phinek napisał/a:
Chyba czerwca?

Fakt! ;-)

arti - 2010-06-04, 14:51

wie ktoś gdzie dzisiaj jechał pociąg MBxd-212 z 3 wagonami BTxhpi ????
feyg - 2010-06-06, 09:51

Motorówka z dwoma letniakami jechała w piątek do Stegny na zamówienie grupy z Lublina:
arti - 2010-06-06, 18:32

Mam pytanie mój kolega ma syna lat 14 jest wielkim fanem kolei wąskotorowych a w szczególności ŻKD czy istnieje wolontariat dla osoby w tym wieku??? Jeśli tak to proszę o informację. A jeśli nie ma wolontariatu to jest możliwość aby ten młody chłopak mógł w jakiś inny sposób pomóc na kolei .....
Phinek - 2010-06-06, 20:16

Gdyby nie było wolontariatu na ŻKD to zapraszam do Rogowa :mrgreen: Ale ZTCW to jak najbardziej wolontariat jest, a każda para rąk na każdej kolejce to skarb.
feyg - 2010-06-06, 20:42

W ostatni weekend wsparło kolejkę w porywie 10 par rąk należących do członków Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego z Danziga. Pomimo lokalnych sukcesów krzaczasta hydra wciąż górą.
A info w sprawie zapytania wysłałem na PW.

Na zachętę film:


2xM - 2010-06-10, 14:03

feyg napisał/a:
P.S. Dla prawdziwych zapaleńców planowany jest przejazd pociągiem towarowym z parowozem w niedzielę 13

Niestety :-( :
Cytat:
Wojciech Lemański
Wyświetl profil
Więcej opcji 9 Cze, 21:12
Z uwagi na niewielkie zainteresowanie, impreza 13 czerwca br. zostaje
odwołana.
Nowy termin został wyznaczony na wrzesień br. Mamy nadzieję że wtedy uda się
zestawić ciekawszy skład z większą ilością wagonów.
Za utrudnienia przepraszamy.
Pozdr,
WL
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

arti - 2010-06-10, 19:15

Może zbyt wysoka cena :(
arti - 2010-06-10, 19:18

a tak w ogóle z tego co wiem to na 100 % miało byc 25 osób .
Phinek - 2010-06-10, 19:44

Jak dla mnie to jest o tyle dobra wiadomość, że 13 na pewno nie dał bym rady...
feyg - 2010-06-10, 22:04

Ponadto są duże szanse aby we wrześniowej imprezie wziął udział danzigi "ogórek" (do 12 września obsługuje Subiektywną Linię Autobusową )
feyg - 2010-06-13, 00:03

Stelmah napisał/a:

Zabytkowych wagonów jest trochę więc nawet jak nie ten, to można by jakieś wypożyczyć.

Nie jest dokładnie to ten tabor o który Ci chodzi, ale jest aktualnie do kupienia:
Cytat:
PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Łodzi zawiadomił o przetargu na sprzedaż środków transportu szynowego, maszyn i urządzeń Kolejki Wąskotorowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Przedmiotem przetargu są:

* lokomotywa spalinowa Lxd2-322 z 1976 r., cena wywoławcza - 23 520 zł,
* lokomotywa spalinowa Lxd2-308 z 1973 r., cena wywoławcza - 23 860 zł,
* wagon techniczny - pług S-3003-6 z 1952 r., cena wywoławcza - 1 890 zł,
* wagon techniczny – pogot. z 1960 r., cena wywoławcza - 2 240 zł,
* wagon towarowy - platforma Pddxh z 1956 r., cena wywoławcza - 2 460 zł,
* wagon towarowy - platforma Pddxh z 1960 r., cena wywoławcza - 2 460 zł,
* wagon towarowy - platforma Pddxh z 1960 r., cena wywoławcza - 2 460 zł,
* wagon towarowy „Brankard” z 1950 r., cena wywoławcza - 1 620 zł,
* wagon towarowy „Brankard” Ftxh z 1929 r., cena wywoławcza - 1 620 zł,
* piła ramowa PR-300/15 z 1949 r., cena wywoławcza - 280 zł,
* wciągarka elektryczna WEN-5 z 1963 r., cena wywoławcza - 36 zł,
* strugarka poprzeczna STP-9 z 1929 r., cena wywoławcza - 324 zł,
* tokarka pociągowa TUE-40/1500 z 1970 r., cena wywoławcza - 1 150 zł,
* strugarka grubościówka HEN z 1945 r., cena wywoławcza 540 zł.

Otwarcie ofert w przetargu 22 czerwca.

źródło

Phinek - 2010-06-13, 03:30

Tak tylko z SIWZu wynika, że trzeba kupić wszystko razem i nie można niczego odsprzedać, złomować itp... czyli albo przetarg jest ustawiony pod konkretne zamówienie, albo jest to celowy zabieg, aby uwalić przetarg i potem puścić bokiem na zasadach negocjacji cenowej.
feyg - 2010-06-13, 09:46

A to szkoda, bo brankard przydałby sie :-|
Phinek - 2010-06-13, 09:52

Więc oprotestujcie warunki przetargu.

Im więcej podmiotów będzie to protestować, tym większa skuteczność tego, aby osiągnąć możliwość nabycia w przetargu poszczególnych jednostek taboru.

ZTCW to każdy z operatorów na inne sztuki patrzy miłym okiem, więc można się zawsze dogadać kto co "łyknie" tak aby wzajemnie się nie podbijać. ;-)

arti - 2010-06-13, 10:04

nie ma ktoś zdjęc z wczorajszej przejażdzki Wilusia ??
feyg - 2010-06-13, 10:22

Niestety byłem wczoraj na imprezie w Lotosie Kolej.
P.S. Przejazd zamówił właściciel parowozu.

:arrow: Zdjęcia Grzegorza Sykuta z Forum 750mm

arti - 2010-06-14, 14:39

na stronie ŻKD znalazł się rozkład jazdy na sezon letni http://zkd-zulawy.republika.pl/rozklad.html
feyg - 2010-06-14, 15:04

Porannego i wieczornego "plażowca" poprowadzi para Peiks+Lxd2 a skład będzie dzielony/łączony w Stegnie. Peiks solo poprowadzi przedpołudniową parę do NDG na skomunikowanie z pociągiem do Braniewa i dwie pary do Tujska z fotostopami na moście w Rybinie.
andrzej2110 - 2010-06-16, 14:02

feyg napisał/a:
A przewozy prowadzone dwa miesiące z trudem wystarczają na utrzymanie kolejki w ciągu 12 miesięcy.

A czemu tylko 2 miesiące?? Większość kolejek jeździ od kwietnia do końca września.
W tamtym roku siostra była w Stegnie na 1 maja. Kolejka nie jechała a by się chętnie nią przejechała. Pogoda dopisywała.

feyg - 2010-06-16, 14:45

W zeszłym roku sytuacja była szczególna - PTMKŻ przejął kolejkę w lutym i nie było czasu na przygotowanie taboru poza tym na Prawym Brzegu Wisły/Mikoszewo Ujście Wisły należało "wynieść się" z rozjazdem i kawałkiem torów z gruntu prywatnego Wszystko dlatego że PKP "zapomniało" uregulować kwestie własnościowe. :arrow: relacja
andrzej2110 - 2010-06-16, 20:23

Ok tamten rok. Ale czemu w tym tez tylko wakacje?? Weekendowy rozkład jazy może obowiązywać od kwietnia/maja do września/października.
feyg - 2010-06-16, 22:23

Gdybym ja był choć młotkowym to jeździłaby cały rok! :hihi:
Niestety z końcem sierpnia nadmorskie okolice pustoszeją dramatycznie i jedyną "atrakcją" turystyczną jest dawny obóz w Sztutowie. Osobiście widziałbym sens odbudowy rozjazdu i umożliwienia wjazdu pociągu na teren obozu (notabene stoi tam kilka wagonów towarowych)

Phinek - 2010-06-16, 22:53

A może choć wagonik motorowy raz na jakiś czas.

Wszak jest na Żuławce sprawny MBxd2... więc jest czym hulać.

andrzej2110 - 2010-06-18, 09:25

feyg napisał/a:
Gdybym ja był choć młotkowym to jeździłaby cały rok! :hihi:
Niestety z końcem sierpnia nadmorskie okolice pustoszeją dramatycznie i jedyną "atrakcją" turystyczną jest dawny obóz w Sztutowie. Osobiście widziałbym sens odbudowy rozjazdu i umożliwienia wjazdu pociągu na teren obozu (notabene stoi tam kilka wagonów towarowych)

Tylko rozjazd czy i torowisko do odbudowy??

feyg - 2010-06-19, 18:32

Rozjazd i odcinek do płotu. Jak będę w okolicy to pstryknę fotkę.
feyg - 2010-06-25, 07:58

Garść szczegółów na temat tegorocznego rozkładu jazdy (więcej na stronie ARRIVY od 28 czerwca):
Cytat:
Obsługę trakcyjną na trasie z Grudziądza do Nowego Dworu Danzigiego stanowić będą doskonale znane mieszkańcom pojazdy MR/MRD. Od Nowego Dworu Danzigiego do Stegny pociąg wąskotorowy prowadzony będzie parowozem Px48-1907.
Szczegółowe informacje o CENACH BILETÓW, PUNKTACH i SPOSOBACH SPRZEDAŻY ORAZ AKTUALNYM ROZKŁADZIE JAZDY zostanie opublikowane 21 czerwca na stronach www.ptmkz.pl oraz www.arrivapcc.pl .

NOWOŚCI w roku 2010 :

- wydłużenie terminu kursowania pociągu z Grudziądza/Kwidzyna/Sztumu/Malborka do Stegny i Sztutowa do całego weekendu (sobota i niedziela)
- uruchomienie nowego (trzeciego) kursu z Grudziądz/Kwidzyna/Sztumu/Malborka do Stegny i Sztutowa w soboty,


BARDZO WAŻNA INFORMACJA DODATKOWA!

Z uwagi na prace torowe w okolicach Malborka, Informacja o aktualnym rozkładzie jazdy na trasie Malbork - Nowy Dwór Danzigi dostępna jest u OBSŁUGI POCIĄGU WĄSKOTOROWEGO oraz stronach internetowych: www.PTMKZ.pl, www.ARRIVAPCC.pl .
Pociągi ARRIVA w relacjach z Torunia Gł., Grudziądza, Kwidzyna, Sztumu i Malborka do Stegny i z powrotem mają GWARANTOWANE SKOMUNIKOWANIE w Nowym Dworze Danzigim z pociągami WĄSKOTOROWYMI przewoźnika PTMKŻ.

Zeszłoroczny sukces projektu „POCIĄG NA PLAŻĘ” stal się bodźcem do działania dla samorządów z województwa Warmińsko-Mazurskiego położonych wzdłuż południowego brzegu Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg.
Efektem wspólnych działań Marszałka tamtejszego województwa , samorządów lokalnych, przedstawicieli PKP PLK S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie oraz przedstawicieli ARRIVA i PTMKŻ było przygotowanie oferty turystycznej na nieczynnej obecnie linii NADZALEWOWEJ z Elbląga przez Tolkmicko , Frombork do Braniewa.
Projekt organizacji ruchu oraz sposób jego promocji i finansowania przygotowały firma ARRIVA i Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni.
Zeszłoroczne doświadczenie zebrane w trakcie przygotowywania i realizacji projektu kolejowego połączenia turystycznego do Stegny i Sztutowa zaprocentowało dając się „zaszczepić” także na linii z Elbląga do Braniewa.
Bezsprzecznie sygnałem do działania dla kolejnych władz samorządowych była opracowana w zeszłym roku formuła współpracy 16 partnerów w ramach projektu „POCIĄG NA PLAŻĘ”
Reaktywacja połączeń kolejowych z Elbląga do Braniewa zostanie w tym roku po raz pierwszy rozszerzona o współprace z armatorem statku pasażerskiego, którego rozkład rejsów zostanie skoordynowany z rozkładem jazdy pociągów. Punkty przesiadkowe w Tolkmicku i Fromborku umożliwią stworzenie pierwszego w Polsce połączenia turysty stycznego opartego o pociąg i statek. Powstanie w ten sposób alternatywny szlak komunikacyjny do Krynicy Morskiej wiodący z Grudziądza przez Kwidzyn, Sztum, Malbork, Elbląg i Tolkmicko do krynicy Morskiej.
Aby skorzystać z tej atrakcji TRZEBA BĘDZIE WYKUPIĆ BILET W PRZEDSPRZEDAŻY!!!! To rozwiązanie wymusza ograniczona do 200 liczba miejsc na statku. UWAGA! Bilety NIE BĘDĄ DOSTĘPNE W POCIĄGU!!! Wszelkie informacje o punktach sprzedaży oraz zasadach odprawy pasażerów obowiązujący we wszystkich pociągach SEZONOWYCH dostępny będzie od 21 czerwca na stronie www.ptmkz.pl oraz www.arrivapcc.pl.

OFERTY SPECJALNE, NOWOŚCI 2010!

POCIĄG NA ZAMEK

w SOBOTY od 3.VII do 28.VIII uruchomione będzie połączenie do Malborka skierowane wzorem ubiegłego roku do wczasowiczów indywidualnych i grup zorganizowanych chcących zwiedzić Zamek Krzyżacki w Malborku, Sztumie czy Kwidzynie, a przy okazji odbyć malowniczą podróż biegnącą przez większą część Żuław Wiślanych.

Rozkład jazdy dla oferty „POCIĄG NA ZAMEK”:
STEGNA odj. 10.35– NOWY DWÓR GDAŃSKI 11.22/11.35 – MALBORK przyj. ok. 12.24 – Kwidzyn przyj. ok. 13.00
z powrotem Kwidzyn odj. ok. 16.40 - Malbork odj. ok. 17.15 – NOWY DWÓR GDAŃSKI 18.12/18.35– STEGNA przyj. 19.14

60 minut z PAROWOZEM i MOSTEM OBROTOWYM

W SOBOTY I NIEDZIELE od 3.VII do 28.VIII uruchomione będą 2 połączenia turystyczne relacji Stegna – Rybina – Tujsk i z powrotem dla wszystkich chcących udać się w nostalgiczną podróż pociągiem prowadzonym lokomotywą parowa.
Dodatkową atrakcją dla pasjonatów fotografowania i filmowania będzie możliwość uchwycenie w kadrze niepowtarzalnego widoku pięknego parowozu z kolorowymi wagonikami na wyjątkowym moście obrotowym spinającym brzegi rzeki Szkarpawy w miejscowości Rybina. Pasażerowie chcący wykonać zdjęcie lub zwyczajnie popatrzeć z innej perspektywy na pociąg parowy muszą wysiąść na stacji Rybina i przejść na punkt widokowy, który z przyjemnością wskaże obsługa pociągu.
Następnie poczekać ok. 28 min aż pociąg wróci na stację Rybina powoli przejeżdżając przez unikatowy w skali kraju wąskotorowy most obrotowy.
Osoby, które udały się na punkt widokowy bez pośpiechu będą mogły wrócić do pociągu oczekującego na stacji Rybina przez 7 kolejnych minut.

Rozkład jazdy dla oferty „60 minut z PAROWOZEM i MOSTEM OBROTOWYM” z kierunku Mikoszewa, Jantara:
MIKOSZEWO odj. 11.50 - JANTAR odj. 12.05 - STEGNA przyj. 12.28 (przesiadka) STEGNA odj. 12.50– RYBINA [most obrotowy] przyj. 13.05 – TUJSK przyj. 13.12
z powrotem
TUJSK odj. 13.26 – RYBINA [most obrotowy] przyj. 13.32, odj. 13.39 –STEGNA przyj. 13.54 (przesiadka) odj. 14.00 – JANTAR przyj. 14.24 – Mikoszewo przyj. 14.39

Rozkład jazdy dla oferty „60 minut z PAROWOZEM i MOSTEM OBROTOWYM” z kierunku Sztutowa:
Sztutowo odj. 13.37 - STEGNA przyj. 13.57 (przesiadka) STEGNA odj. 14.25– RYBINA [most obrotowy] przyj. 14.40 – TUJSK przyj. 14.47
z powrotem
TUJSK odj. 15.06 – RYBINA [most obrotowy] przyj. 15.12, odj. 15.19 –STEGNA przyj. 15.34 (przesiadka) odj. 15.50 –Sztutowo przy. 16.06
Połączenia z Torunia, Grudziądza, Kwidzyna, Malborka i Nowego Stawu do Stegny i z powrotem kursować będą od 3.VII do 29.VII we wszystkie weekendy. W zeszłym roku pociągi z Grudziądza, Kwidzyna i Malborka kursowały tylko w SOBOTY w odpowiedzi na bardzo ogromne zainteresowanie mieszkańców Powiśla w roku 2010 wspólnie z samorządami lokalnymi rozszerzyliśmy termin kursowania na sobotę i niedziele.
Połączenia te realizowane będą dzięki wsparciu finansowemu 17 samorządów lokalnych oraz w ścisłej współpracy z doskonale znaną mieszkańcom Powiśla spółką kolejową ARRIVA :


źródło

arti - 2010-06-26, 14:11

Pierwszy planowy pociąg ruszył :)
arti - 2010-06-29, 09:08

Wiesz czasem głupota ludzka nie zna granic . Ale wczoraj widziałem że wagon motorowy MBxd-212 miał spore problemy z dojechaniem do Nowego Dworu Gd .
feyg - 2010-06-29, 15:06

Post powyżej powstał w odpowiedzi na ten poniżej, niestety z przyczyn technicznych wczorajszy post musiał zostać usunięty:

Planowe pociągi owszem ruszyły ruszyły, ale wraz z nimi pojawiły się problemy. A to ktoś chciał wypróbować czy motorówkę da się wykoleić, a to komuś nie w smak że maszynista daje sygnał na przejeździe. Już widzę protesty że ktoś zrobił pranie a tu parowóz....
Z pozytywów: prawdopodobnie parowóz będzie jednak kursował w relacji do Sztutowa - gmina zobowiązała się wykonać pasy przeciwpożarowe. Buduje się także przedłużenie peronu w Nowym Dworze Danzigim. Poza tym czynne będą toalety w wagonach krytych.

feyg - 2010-07-02, 08:49

To już jutro! Pierwszy pociąg spodziewany jest o 8:38.
W zeszłą sobotę sprzątany był peron i tor przy nim: samej stłuczki szklanej zebrała się cała taczka...

arti - 2010-07-02, 08:52

A nie wiesz co sięstało z wagonem motorowym bo ostatnio jakieś problemy miał jak jechałem , i od tamtej pory nie widze by kursował :(
feyg - 2010-07-02, 08:58

W niedzielę miał awarię instalacji elektrycznej i miał być naprawiany w tym tygodniu.
Stelmah - 2010-07-02, 09:43

Cytat:
miał być naprawiany w tym tygodniu.

A czy został naprawiony?

arti - 2010-07-02, 10:42

raczej chyba nie , bo dzisiaj skład ciągneła lokomotywa spalinowa
feyg - 2010-07-02, 12:37

Stelmah napisał/a:
Cytat:
miał być naprawiany w tym tygodniu.

A czy został naprawiony?

Nie, awaria okazała się poważniejsza.
Natomiast z uwagi na problemy z dokumentami parowozu "Wilusia" na szlaku zobaczymy dopiero 17 lipca. Najświeższe informacje ze strony Arrivy (małe sprostowanie dotyczy połączenia do Krynicy):

Cytat:
Drodzy podróżni,

Zachęceni sukcesem zeszłorocznego "Pociągu na plażę" w tym roku postanowiliśmy wprowadzić jeszcze bogatszą i atrakcyjniejszą ofertę wakacyjnych połączeń nad Zatokę Danzigą. W porozumieniu z PTMKŻ (Pomorskim Stowarzyszeniem Miłośników Kolei Żelaznych) uruchamiamy 3 lipca wakacyjne połączenia do Stegny i 11 lipca do Krynicy Morskiej.

Z Grudziądza, Kwidzyna i Malborka do Stegny i Sztutowa dotrzemy w soboty i niedziele we wszystkie weekendy wakacji. W Nowym Dworze Danzigim następować będzie przesiadka na urokliwą kolejkę wąskotorową (dodatkowa atrakcja - od 17 lipca będzie ona ciągnięta przez zabytkowy parowóz zwany "Wilusiem").

Druga oferta to unikalne połączenie transportu kolejowego z wodnym - niedzielny pociąg z Grudziądza przez Malbork do Tolkmicka, w którym to nastąpi przesiadka na statek po Zalewie Wiślanym. Po 45 minutowym rejsie dotrzemy do serca jednego z najpiękniejszych polskich kurortów - Krynicy Morskiej. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc na statku bilety do Krynicy będą do nabycia wyłącznie w przedsprzedaży.

Mamy także dobrą informację dla miłośników kolei - z Tolkmicka ruszymy dalej wzdłuż Zalewu Wiślanego aż do Braniewa. Linia ta została zamknięta dla ruchu pasażerskiego w 2006 roku.

Rozkład jazdy i cennik wakacyjnych pociągów nad Zatokę Danzigą - :arrow: kliknij tutaj

Więcej informacji na temat wakacyjnych połączeń kolejowych (terminy kursowania, zasady zakupu biletów itd.) na stronie www.ptmkz.pl

feyg - 2010-07-05, 08:03

Pierwsze pociągi normalnotorowe do Nowego Dworu Danzigiego skomunikowane z Żuławską Koleją Wąskotorową ruszyły w sobotę. Poranny pociąg poprowadziły lokomotywy Lxd2-315 (zamiast parowozu) i Lxd2-294 (popych). Na normalnym torze były to MR/MRD 4201 + wagon serii Bdhpumn.
arti - 2010-07-05, 10:06

Super :) szkoda tylko że dopiero od 17 lipca będzie mógł kursowac Peiks
feyg - 2010-07-05, 22:46

Za to już teraz można obejrzeć film o jego naprawie:


Stelmah - 2010-07-06, 16:55

Ten właściciel ma racje i świetny gust, w tym malowaniu wygląda najlepiej. Dla porównania wrzucam zdjęcie innego Peixa:



Czarne to takie i osmolone, a taka zieleń doskonale pasuje do parowozu a zwłaszcza takiego nie za dużego i nie za małego jak Wiluś.

Stelmah - 2010-07-07, 18:45

A teraz wpadłem na pewien pomysł, może by Kolejka założyła sobie konto na nk.? Śledzik, to doskonały kanał informacyjny.

Można by też założyć konto na facebook-u.

Proponuję ci Feygu abyś zaproponował to na najbliższym zebraniu PTMKŻ-tu.

A tak po za tym, to strona kolejki ostatnio wyładniała. ;-)

arti - 2010-07-17, 14:40

Czemu Wiluś nie jeżdzi ???miał zacząc kursowac od 17 lipca .
andrzej2110 - 2010-07-17, 15:34

Nie wyjechał?? Zapewne zbyt duże zagrożenie pożarowe
feyg - 2010-07-17, 18:29

Za to że Peiks stoi w hali możecie podziękować Transportowemu Dozorowi Technicznemu Oddział Terenowy w Danzigu. Najpierw powodem były zbiorniki sprężonego powietrza, teraz dokumentacja kotła. :-/
feyg - 2010-07-23, 18:31

Wąskotorowy parowóz przez względy formalne, zamiast cieszyć turystów na szlakach kolejowych, stoi w hali
Cytat:
Wąskotorowy parowozik Px48 nie wyruszył jeszcze na szlak kolejowy w powiecie nowodworskim. Pierwszym, realnym terminem uruchomienia tego odrestaurowanego zabytku, jest przełom lipca i sierpnia. Przyczyną opóźnienia są względy formalne.

Przypomnijmy, zapowiadany jako kolejna atrakcja turystyczna regionu, parowóz pochodzący z roku 1955, odrestaurowany przez jednego z pomorskich przedsiębiorców, miał wyruszyć na tory, ciągnąc wagoniki z pasażerami, przez całe wakacje, począwszy od pierwszego weekendu lipca. Tymczasem minął już trzeci weekend lipca, a parowa lokomotywa nadal stoi w garażu. Okazało się, że zabytkowy parowozik łatwiej jest wyremontować niż dopuścić do pracy na torach. Mimo że maszyna przeszła pozytywnie wszystkie testy techniczne, nie jeździ.Chodzi o kwestie proceduralne. Między innymi wiele z wymienionych części lokomotywy nie miało wymaganych tabliczek znamionowych. Poza tym, ze względu na to, że parowozy praktycznie od kilkunastu lat nie funkcjonują w transporcie kolejowym, brakuje procedur dopuszczających tego typu maszyny do ruchu kolejowego, odpowiednich dokumentów itp.

arti - 2010-07-31, 08:32

No Wiluś nareszcie wyruszył w szlak :) )))))))
feyg - 2010-08-01, 07:01

Fotograficzna relacja Franculi z Marienburg.pl


arti - 2010-08-14, 08:10

Dziś widziałem wagon motorowy MBxd-212 :) Widac że ŻKD udało się naprawic wagon :)
feyg - 2010-08-30, 20:56

I tak oto sezon 2010 dobiegł końca. Na kolejce upłynął on przede wszystkim w cieniu "Wilusia" i bojów aby najpierw doprowadzić do tego aby wyjechał z hali, potem by nie spłatał kolejnego psikusa i dowiózł podróżnych na czas. Czas pokazał że to pierwsze okazało się łatwiejsze. Choroby "wieku dojrzewania" parowozu szybko zmusiły operatora kolejki do zmiany rozkładu.
Z innych atrakcji mieliśmy jeszcze w tym roku powódź u progu sezonu, a krótko po jego rozpoczęciu awarię silnika wagonu motorowego, której usuwanie potrwało aż do połowy sierpnia. Pozostaje liczyć, że przyszły rok będzie lepszy...

Mała relacja z ostatniej niedzieli lata:

feyg - 2010-08-30, 21:02

I dokończenie relacji:
feyg - 2010-10-18, 08:23

W ramach przygotowań do przejazdów na zamówienie dla grup z Niemiec przemalowywane są wagony towarowe. Dodatkowo w sobotę pociąg prowadzony przez parowóz pojedzie z miłośnikami kolei z Polski (i nie) tylko.
feyg - 2010-10-24, 10:28

Parę migawek z wczorajszej imprezy, niestety z uwagi na pomoc w przygotowaniach mogłem brać udział tylko pierwszej części:
feyg - 2010-10-24, 10:43

I jeszcze parę (mam nadzieję że Renekk też coś pokaże):
Bynio50 - 2010-10-24, 14:45

Aż oko cieszy oglądając takie widoki. Gratulacje dla organizatorów. :brawo:
renekk - 2010-10-24, 19:55

Dotarłem mniej więcej w środku imprezy - na obrazkach druga jej część.
Podziękowania dla organizatorów, m. in. feyga :-D

andrzej2110 - 2010-10-24, 19:57

Miały być wjazdy na nieczynne odcinki. Udało się to zrealizować?? Jak daleko dało rade dojechać??
Kuglow - 2010-10-24, 22:42

Odbudujcie nam kolejkę do Kałdowa !!! :mrgreen: Zdjęcia są po prostu rewelacyjne !!! Dzięki chłopaki !!! :brawo: :flaga:
feyg - 2010-10-25, 06:41

andrzej2110 napisał/a:
Miały być wjazdy na nieczynne odcinki. Udało się to zrealizować?? Jak daleko dało rade dojechać??

Z uwagi na wymóg przemalowania taboru postawiony przez kontrahenta z Niemiec i brak czasu nie udało się oczyścić "ogryzka" kałdowskiego, natomiast w kierunku Ostaszewa najdalszy fotostop był w rejonie mostu na Tudze.

2xM - 2010-10-25, 13:06

A jak długi fragment w stronę Ostaszewa nadaje się potencjalnie do uruchomienia?
Jak wyglądają sprawy własnościowe tego odcinka?

W sierpniu zrobiłem mały rekonesans:
http://picasaweb.google.p...eat=directlink#

feyg - 2010-10-25, 14:47

Wszystkie odcinki w granicach powiatu nowodworskiego zostały przejęte przez powiat. W tej chwili okazjonalnie (czyli raz do roku na Wszystkich Świętych) jest czynny odcinek do cmentarza. Odcinek do Tuji Mleczarni byłby przejezdny po wycięciu zielska, dalej jest gorzej, zaczynają się mniejsze lub większe ubytki. Gdyby to wszystko jakiś cudem udało się uzupełnić, to i tak wąskotorowym końcem świata jest Gniazdowo.
feyg - 2010-10-26, 22:21

Klimatyczny filmik z imprezy, tyle tylko że to nie Cyganek tylko most na Tudze koło Żelichowa: źródło



źródło

Ulrich Thorhaue - 2010-11-07, 10:26
Temat postu: Special train 23.10.2010
Hallo,

thank you for the beautiful special train. It was a very good organisation.

Here are two videos which were taken by my son André.

Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=B_0v9xa1Q2E

Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=vbHZsVTUPLM

See also a video of my 1:45 scale model: http://www.youtube.com/watch?v=cy7bl2QyfUk


Have fun watching!

Ulrich Thorhauer

feyg - 2011-04-30, 18:34

Dziś kolejka po raz pierwszy ruszyła po przerwie zimowej. Do 3 maja pociągi będą prowadzone przez parowóz. Rozkład jazdy
feyg - 2011-05-01, 21:59

Stelmah napisał/a:
Można by też założyć konto na facebook-u.

Trochę to trwało ale już jest. Obiecuję aktualizować tak często jak się da i zapraszam do "lubienia" ;-)

arti - 2011-05-03, 06:41

http://www.youtube.com/watch?v=cQiNa_l8Gf8 coś o ŻKD
arti - 2011-06-11, 14:11

Ostatnio widziałem odnowiony wagon pasażerski na ŻKD w tradycyjnych biało- czerwonych barwach .
Phinek - 2011-06-11, 15:27

W tradycyjnych... to pewnie kremowo-wiśniowych :mrgreen:

Kremowy - 1013
Wiśniowy - 3003
Szary - 7045 (dach)

To tak dla purystów kolorystycznych :mrgreen:

arti - 2011-06-12, 13:42

dokładnie kremowo-wiśniowych
feyg - 2011-06-16, 17:41

Wspomniany wagon w pełnej krasie:
feyg - 2011-06-16, 17:48

... ale nie tylko on przygotowywany jest na nadchodzący sezon, odświeżane są tzw. letniaki:
feyg - 2011-06-17, 08:53

Na stacji pojawił się też nowy rozkład jazdy, wczoraj jeszcze niekompletny
(uzupełniony specjalnie dla WFG przy użyciu programu do obróbki grafiki ;-) )

P.S. Już jest nowy rozkład: http://ptmkz.pl/zulawska-...zklad-jazdy-zkd

feyg - 2011-06-24, 17:44

Wczoraj punktualnie o godzinie 8 rozpoczął się sezon na kolejce - na szlak wyruszył pierwszy planowy pociąg, jutro pierwsze skomunikowania z Grudziądzem/Malborkiem.
feyg - 2011-08-04, 18:56

Trochę zaniedbałem ten wątek - w zamian zapraszam na profil ŻKD na Facebooku
Kuglow - 2011-09-26, 22:06

Takie rzeczy się działy 24.09 a ja nic o tym nie wiedziałem. :shock: :mrgreen:

http://sklepakwazoo.pl/galeria/105

feyg - 2011-09-27, 21:41

Bo to był naprawdę wystrzałowy pociąg! :mrgreen:
villaoliva - 2011-09-27, 21:42

Niezła zasłona dymna!
feyg - 2011-09-27, 22:00

Poza pociągiem(ami) imprezowymi był także weselny, a na koniec istny najazd nowożeńców ;-)
Phinek - 2011-09-27, 22:16

Niesamowite fotki... no i niesamowity wygląd tych platform.
feyg - 2012-03-01, 13:07

Póki co toru nie ruszają, ale kto wie co będzie później?

Chcieli sprzedać elementy nawierzchni kolejowej na złom

Cytat:
Policjanci ze Stegny zatrzymali dwóch złodziei elementów torowiska, po którym w sezonie letnim jeździ kolejka wąskotorowa. Mężczyźni wpadli w ręce funkcjonariuszy w punkcie skupu złomu

Kuglow - 2012-03-02, 01:18

W sumie to szczęście , że torów nie rozkręcili , ale i tak dla przykładu i odstraszenia powinni zostać zdrowo pociągnięci do odpowiedzialności !!! :evil:
feyg - 2012-04-29, 20:24

W sobotę, 28 kwietnia, ruszyły pierwsze planowe pociągi ŻKD w sezonie 2012. Jako pierwszy o 6:20 odjechał pociąg specjalny z "Wilusiem" na zamówienie grupy miłośników wąskich torów z zachodu Europy. Pierwszy planowy pociąg wyruszył z Nowego Dworu Danzigiego zgodnie z rozkładem o 9:00. W ruchu planowym parowóz spotkamy 1 i 2 maja. Szczegóły na stronie operatora ŻKD
feyg - 2014-01-11, 10:36

Trochę zaniedbałem ten wątek - najświeższe wieści o ŻKD:
danielewicz - 2014-01-11, 15:15

To dobre wieści.
2xM - 2014-02-28, 15:32

Tym razem złe wieści:

Przetarg ofertowy na rozbiórkę i sprzedaż całości infrastruktury kolejowej wąskotorowej
Przetarg dotyczy dwóch odcinków:
1. Nowy Dwór Danzigi - Wierciny - dł. torowiska - ok. 8,610 km
2. Nowy Dwór Danzigi - Nowa Cerkiew - dł. torowiska - ok. 15,959 km

Niestety oznacza to całkowitą likwidację kolejki wąskotorowej na południe od Nowego Dworu Danzigiego, włącznie z przywróconym w ostatnich latach odcinkiem do Tui.

Kolejna sesja rady powiatu nowodworskiego za nami. Nie brakowało burzliwych dyskusji
Cytat:
Powiat nowodworski. W czasie sesji kontrowersje wzbudziła m.in. sprawa przetargu
dotyczącego sprzedaży ponad 20 km torów z nieużywanych od dawna szlaków kolei wąskotorowej.
- Ta sprawa powinna zostać dokładnie przedyskutowana i przeanalizowana - mówiła radna Iwona Tyburska. - Powinniśmy postępować bardzo ostrożnie, bo przecież raz usuniętego torowiska nie da się odbudować. Tymczasem są głosy, że szlaki kolei wąskotorowej niosą ze sobą wielki potencjał turystyczny, który mógłby przynieść w przyszłości wielkie korzyści w regionie. Przetarg powinien być wstrzymany.

- Zgadzam się, że sprzedaż torowisk powinna zostać poprzedzona szczegółowymi analizami - dodał radny Zbigniew Ptak. - Jeżeli nieużywane od lat szlaki są nie do uratowania to oczywiście sprzedaż powinna nastąpić. Co innego, gdy są szanse na rozwój. Dlatego trzeba tę sprawę dokładnie przeanalizować.

Mówi się, że taki potencjał rozwoju ma szlak z Nowego Dworu Danzigiego do Ostaszewa. Wójt tej gminy obecny na sesji sugerował, że jego samorząd mógłby wesprzeć finansowo taki projekt.

- Ostrożne dane mówią, że koszt reaktywacji tej linii byłby niewielki - mówi wójt Robert Ciżmowski. - Przed sprzedażą chciałbym poznać koszt takiej operacji. Może w przyszłości mogłaby to być wielka atrakcja turystyczna regionu.


Starosta Ewa Dąbska i Andrzej Sobociński z zarządu powiatu twierdzą, że szansom reaktywacji przewidzianej do sprzedaży linii do Ostaszewa przeczą liczby.

- Infrastruktury kolejowej w tych miejscach właściwie nie ma od ponad 20 lat - mówi Sobociński. - Nie ma szans na odbudowę linii w tym miejscu. Byłby to olbrzymi koszt.

- Pozyskane z likwidacji tory lepiej przeznaczyć na remont niszczejącego, ale za to popularnego, szlaku wąskotorówki z Nowego Dworu Danzigiego nad morze - dodaje starosta Ewa Dąbska.

Zwracam uwagę na koncertowo przeprowadzoną przez panią starostę i pana Sobocińskiego manipulację. Dwie wypowiedzi i dwa - powiedzmy otwarcie - kłamstwa:
1. Linia do Tui jest kompletna, linia do Ostaszewa ma jedynie niewielkie ubytki, łatwe do odbudowania choćby przy wykorzystaniu niewielkiego kawałka linii w kierunku Lipinki (lub resztek toru Ostaszewo - Nowa Cerkiew).
2. Istotą przetargu jest rozbiórka i sprzedaż infrastruktury, więc o żadnym pozyskaniu torów nie ma mowy. Podobno jednak PTMKŻ udało się wywalczyć 2 km na naprawę odcinka nadmorskiego.

Ogólnie :rozpacz:

2xM - 2014-03-02, 21:58

Trochę się w sprawie zaczyna dziać:

Z profilu Żuławskiej Kolei Dojazdowej na fejsbuku:
Cytat:
Uchwałą nr 428/2014 z dnia 29 stycznia 2014 r. Zarząd Powiatu w Nowym Dworze Danzigim wyraził zgodę na wieloetapową "rozbiórkę i sprzedaż składników majątku trwałego stanowiących własność Powiatu Nowodworskiego". Etap czwarty tej uchwały obejmuje rozbiórkę i sprzedaż torowiska czynnej linii na odcinku Nowy Dwór Danzigi - Tuja.

W dniach 15 i 16.03.2014 (sobota i niedziela) planujemy uruchomienie pociągów specjalnych o których poinformujemy Was w oddzielnym poście.

Serdecznie zapraszamy !

Cytat:
01.03.2014 r. Tuja.
Naszą drezyną Wmd04 wykonaliśmy rutynowy objazdu szlaku. Według niektórych osób nieprzejezdnego od 20 lat. Za kilka tygodni infrastruktura kolejowa w tym miejscu może już nie istnieć, gdyż aktualnie trwa przetarg na rozbiórkę tego czynnego odcinka i kilku innych.


Powstała też petycja internetowa:
:arrow: http://www.petycjeonline...._uawskiej_kolei
Jeśli się z nią zgadzacie, wiele osób będzie wam wdzięcznych za podpis.

Z kolei w samym Nowym Dworze pojawiło się coś takiego:

feyg - 2014-03-06, 21:04

W dzisiejszej "Panoramie" ukazał się materiał o kolejce. Najlepszy jest "głos ludu" na rowerze przyprowadzony przez radnego Sobocińskiego z zarządu powiatu :hihi:
Panorama 6 marca (od 10:45)

adzygmunt - 2014-03-07, 14:17

Protestuję przeciwko bezmyślnej rozbiórce torowiska Ktoś chce zgarnąć kasę!
Żuławy, piszę bardziej ogólnikowo o adresacie tego postu, powinny brać przykład z kolejki bieszczadzkiej. Fundacja tej nazwy potrafi zadbać o torowisko i tabor Oni nie tylko modernizują Stale odbudowują torowisko i skupują w Polsce tu i ówdzie jeszcze pozostały tabor. Fundacja umie zadbać o interes regionu bieszczadzkiego Żuławy już nie?

2xM - 2014-03-09, 22:27

Czas na dobre wieści z linii frontu ;):

Nowy Dwór Danzigi. Przetarg na rozbiórkę starych torowisk wąskotorówki został unieważniony

Cytat:
Nowy Dwór Danzigi. Nie będzie, przynajmniej na razie, rozbiórki i sprzedaży starych torowisk kolei wąskotorowej w powiecie nowodworskim. Przetarg ogłoszony przez zarząd powiatu nowodworskiego został unieważniony.

Nowy Dwór Danzigi. Przetarg ogłoszony przez nowodworskie starostwo powiatowe został unieważniony, bez podania przyczyn. Oficjalnie procedura zakończyła się w ubiegły piątek. Wiadomo, że do przetargu stanęło 12 firm z całej Polski. Starostwo przeznaczyło do rozbiórki niemal 25 km torów (8,6 na trasie Nowy Dwór Danzigi - Wierciny i 15,9 na trasie Nowy Dwór Danzigi - Nowa Cerkiew).


Oczywiście to tylko wstrzymanie rozbiórki. Zobaczymy, co z tego wyniknie.

villaoliva - 2014-03-10, 13:17

Chyba zaważyła interwencja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

Konserwator zabytków nie godzi się na niszczenie zabytkowej infrastruktury technicznej mającej olbrzymią wartość dla naszego regionu - mówi Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ Uwzględniając także liczne pisma jakie wpłynęły do naszego urzędu w sprawie likwidacji części kolei, PWKZ podjął decyzję o włączeniu do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków województwa pomorskiego odcinka kolei od Ostaszewa do Nowego Dworu.

Co to oznacza?

Włączenie obiektów do WEZ skutkuje koniecznością ujęcia w.w. obiektów także w Gminnej Ewidencji Zabytków. W myśl art 39, ust. 3 Prawa budowlanego, po włączeniu obiektów do tych ewidencji, wszelkie prace budowlane i rozbiórkowe przy nich wymagają uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

feyg - 2014-03-19, 21:33

Żenującego spektaklu akt kolejny
Cytat:
Nowy Dwór Danzigi. W czwartek 20 marca, od godziny 9, w starostwie powiatowym odbywać się będzie dyskusja publiczna w sprawie torowisk kolei wąskotorowej. W spotkaniu mają wziąć udział przeciwnicy rozebrania torowisk linii Ostaszewo-Nowy Dwór Danzigi i zwolennicy usunięcia torów.
Nowy Dwór Danzigi. Przypomnijmy, usunięcia torów chciało nowodworskie starostwo powiatowe. Tory nie zostały zdemontowane, bo były społeczne protesty a ostatecznie linię Nowy Dwór Danzigi - Ostaszewo otoczył opieką konserwator zabytków. Władze jednak nie ustępują.
- Chcemy pokazać, że konserwator podjął błędną decyzję, a większość mieszkańców Żuław torowisk wąskotorówki nie chce - mówi Andrzej Sobociński z zarządu powiatu nowodworskiego. - Chcemy, by konserwator cofnął decyzję.


feyg - 2014-03-20, 21:02

Zgodnie z zapowiedziami dzisiejsze spotkanie odbyło się oczekiwanej atmosferze:


Nowy Dwór Danzigi. Zaognia się spór między żuławskimi samorządami w sprawie torów
Cytat:
Nowy Dwór Danzigi. Oszustwa i manipulacje zarzucili sobie spierający się o kolej wąskotorową włodarze gmin Nowy Dwór Danzigi i Ostaszewo oraz radni powiatowi. Wszystko w czasie dyskusji dotyczącej przyszłości torowisk na Żuławach.

Nowy Dwór Danzigi. Od początku w dyskusji zaczęły padać mocne słowa, samorządowcy podnosili głos. Zarząd powiatu i burmistrz Nowego Dworu Danzigiego m.in. oskarżyli wójta gminy Ostaszewo, Roberta Ciżmowskiego, że ten doprowadził do unieważnienia przetargu na rozbiórkę torów i wpis linii kolei wąskotorowej Nowy Dwór Danzigi - Ostaszewo do ewidencji pomorskich zabytków.

- To była intryga, która uderzyła głównie w samorząd Nowego Dworu Danzigiego i jego mieszkańców - mówi burmistrz miasta, Jacek Michalski. - To na naszym terenie znajduje się większość torowiska do Ostaszewa. Planowaliśmy w miejscu usuniętych torów ścieżkę rowerowo-widokową. Dodatkowo to skomplikuje przebudowę komunalnego cmentarza. Te inwestycje teraz albo zostaną wstrzymane, albo kosztować będą znacznie więcej. W projekt odbudowy linii do Ostaszewa miasto nie będzie się angażować.

- Pan burmistrz kłamie, w rozmowach telefonicznych ze mną podkreślał, że jego plany rozbudowy cmentarza nie będą kolidowały z reaktywacją linii do Ostaszewa - odpowiedział Ciżmowski. - My chcieliśmy, by przygotować analizę finansową, słabych i mocnych stron, reaktywacji tego torowiska. Jednocześnie deklarujemy wsparcie finansowe, w miarę oczywiście możliwości.
Nie rozumiem pośpiechu w rozbiórce torów i oporu w tej sprawie.

- Skąd nagle to zainteresowanie torami? - pytał Andrzej Sobociński z zarządu powiatu nowodworskiego. - Tyle lat nikt się tym nie chciał zajmować, nie wspierał powiatu i kolejarzy. Byłem na spotkaniu w gminie Ostaszewo. Tam nie ma euforii w związku z działaniami wójta w sprawie kolejki. Jest raczej rozczarowanie.

W debacie zabrali głos także radni powiatowi, którzy zazwyczaj nie biorą udziału w dyskusjach w czasie publicznych spotkań.

- Niech pan przestanie, pan się powtarza - mówił do wójta Ciżmowskiego członek zarządu powiatu Józef Rybicki. - Szlag mnie trafia, kiedy tego słucham. Jest pan hipokrytą, bo wcześniej o kolejce nie chciał pan słyszeć. O tę intrygę oskarżam wójta Ciżmowskiego i radnego z Ostaszewa, Andrzeja Przedcieczyńskiego. Jestem przedsiębiorcą i wiem, że te tory to marnotrawstwo. My kolejki nie chcemy likwidować, tylko uratować funkcjonujący odcinek nad morze. temu miał służyć unieważniony przetarg.

- Dlaczego wójt Ciżmowski sam nie zrobił analizy kosztów reaktywacji linii do Ostaszewa? - pytał inny członek zarządu powiatu Stanisław Juszczyk. - Panie Filipie (Filip Bebenow z Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych), my podchodziliśmy do pana otwarcie, a pan wystąpił przeciw nam.

W czasie debaty Filip Bebenow poinformował, że całkowity koszt odrestaurowania linii z Nowego Dworu Danzigiego do Ostaszewa to 116 tys. zł.

- Chcę usłyszeć konkretne deklaracje obrońców torów, w jaki sposób zamierzają się zaangażować w prace nad rozwojem torowiska, które zostało wpisane do ewidencji zabytków - stwierdziła starosta Ewa Dąbska.

- Padło tu wiele obelg, ale my po prostu chcemy ratować to, co jest wspólnym dobrem nas wszystkich i rozwijać gminę - odpowiedział Ciżmowski. - Podtrzymuję deklarację o finansowym wsparciu tego projektu. Konkrety podam w kwietniu.

feyg - 2014-03-20, 21:28

Aj, byłbym przeczył, a przecież były dwa teksty DB o sławetnym spotkaniu: cytat dnia by burmistrz Michalski:
Cytat:
Cenię bardzo pracę kolejarzy z Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, ale kiedy chcieliście od nas palec, to my wam go daliśmy, a wy odrąbaliście nam całą rękę.


Nowy Dwór Danzigi. Spór o żuławską wąskotorówkę. Samorządowcy krytykują organizacje pozarządowe

Cytat:
Nowy Dwór Danzigi. Dostało się regionalnym organizacjom pozarządowym w czasie debaty o sytuacji żuławskiej kolei wąskotorowej. Regionaliści zadeklarowali wsparcie rozwoju kolei, ale od samorządowców usłyszeli wiele cierpkich słów.

Nowy Dwór Danzigi. Przedstawiciele organizacji pozarządowych odpowiedzieli na prośbę starosty Ewy Dąbskiej. Dąbską interesowało czy miłośnicy regionu, którzy wywalczyli ochronę konserwatora zabytków nad linią kolei Nowy Dwór Danzigi - Ostaszewo, zaangażują się w odbudowę tej linii.

- Czy jesteście w ogóle w stanie to zrobić, jak miałoby to wyglądać - pytała starosta. - Chcę konkretnych deklaracji.

- Jesteśmy w stanie wspierać kolej przygotowując projekty o dofinansowanie, mamy w tym doświadczenie - mówi Marek Opitz z Klubu Nowodworskiego. - Są na to szanse. Przykładem są domy podcieniowe - kilka lat temu skazywano je na zagładę, teraz ministerstwo kultury wpompowało w nie miliony złotych. Za 10, 15, 20 lat żałowalibyśmy tych torów. Tak jest np. w partnerskim mieście Nowego Dworu Gd. Hennef, którego władze do dziś żalują likwidacji kolei wąskotorowej (wystawili jej nota bene pomnik). Kolej ma potencjał, to atrakcja turystyczna. Gdybyśmy nie reagowali, za kilka lat zabytki żuławskie oglądalibyśmy jedynie w folderach.

Grzegorz Gola z Lokalnej Grupy Działania Żuławy i Mierzeja podkreślił, że większość tego typu projektów zakłada aż 80 procent dofinansowania. Dodał, że są możliwości nawiązania współpracy z kolejami wąskotorowymi z rejonu Meklemburgii w Niemczech.

- Członkowie stowarzyszenia Kochamy Żuławy może i kochają Żuławy, ale na pewno nie kochają mieszkających tu ludzi - ripostował burmistrz Jacek Michalski.
- Czym innym jest zrobić zdjęcie zabytkowi i pojechać do domu, a czym innym tu mieszkać. Jaką macie ofertę dla mieszkańców Tui, Orłówka, Lubiszynka? Cenię bardzo pracę kolejarzy z Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, ale kiedy chcieliście od nad palec, to my wam go daliśmy, a wy odrąbaliście nam całą rękę.

- To wszystko co się działo na "fejsbukach", w internecie to bzdury i hipokryzja - mówił o proteście przeciwko rozbiórce torowisk członek zarządu powiatu nowodworskiego, Józef Rybicki.

- Opracowując ten przetarg opieraliśmy się na słowach Filipa Bebenowa z PTMKŻ - dodaje Ewa Dąbska. - Liczyliśmy na pana wsparcie w sprawie przetargu. Wielokrotnie spotykaliśmy się na zarządzie i pan wtedy mówił zupełnie co innego o torowisku do Ostaszewa. Tak się nie robi. Będę oczekiwała od PTMKŻ rozliczenia działań. To samorządy będą obarczone utrzymywaniem torowisk.


- W ostatnich dniach wiele działań PTMKŻ było złych - dodał radny Andrzej Sobociński. - Dziś z deklaracji odbudowy torowiska zostały nici... A za co kupimy wagon MBX? Popsuł pan wszystkie relacje, ale to pana problem.
Przedstawiciele organizacji pozarządowych podkreślili, że od przejęcia torowisk wąskotorowych w 2003 r. wkład samorządowców w utrzymanie infrastruktury był niemal zerowy.

- Jesteśmy zwolennikami rozwoju kolei wąskotorowej w kierunku nadmorskim - odpowiada Bebenow. - Nigdy nie atakowaliśmy zarządu powiatu, cieszę się, że w ogóle rozmawiamy. Zdaję sobie sprawę z tego, że powiat nie jest majętny i nie jest w stanie wspierać nas kwotami rzędu 300 tys. zł. Są jednak możliwości rozwoju przedsięwzięcia, jakim jest kolej wąskotorowa.

- Mieszkańcy gminy Ostaszewo naprawdę chcą tej kolejki, to jedna z niewielu szans, by tej gminie zapewnić rozwój - dodał jednak sołtys Gniazdowa Sebastian Siudak. - Taki mamy pomysł i prosimy o wsparcie. Jesteśmy małą gminą, takiego Nowego Dworu Danzigiego nie zakrzyczymy.

feyg - 2014-09-10, 19:30

Zaproszenie na Europejskie Dni Dziedzictwa

Cytat:
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych po raz kolejny zaprasza na obchody Europejskich Dni Dziedzictwa na Żuławach! W niedzielę 21 września 2014 r. na trasę wyruszy nadzwyczajny pociąg, który zabierze pasażerów w podróż przez Żuławy. Na trasie będzie można zwiedzić szereg wyjątkowych zabytków. Pociąg z Nowego Dworu Danzigiego do Stegny zatrzyma się w Cyganku, Tujsku i Rybinie. Regionalni pasjonaci historii oprowadzą podróżnych po najciekawszych zakątkach tych miejscowości. W Cyganku będzie można zobaczyć m.in. lapidarium, dom podcieniowy oraz cerkiew grekokatolicką. Następnie pasażerowie zwiedzą Tujsk o ponad sześćsetletniej historii. Nie zabraknie również pokazu unikatowego mostu obrotowego w Rybinie. Późnym popołudniem pociąg dotrze do nadmorskiej Stegny, skąd wróci do Nowego Dworu.

Rozkład jazdy


Pociąg na Europejskie Dni Dziedzictwa będzie kursował wg rozkładu jazdy:

Nowy Dwór Gd. odjazd 11.15
Cyganek przyjazd 11.30, odjazd 13.15
Tujsk przyjazd 13.30 odjazd 15.15
Rybina przyjazd 15.30 odjazd16.30
Stegna Gd. przyjazd 16.50 odjazd 17.15
Nowy Dwór Gd. przyjazd 18.00

Cennik

W pociągu na Europejskie Dni Dziedzictwa będzie obowiązywał standardowy cennik biletów Żuławskiej Kolei Dojazdowej

feyg - 2015-06-13, 15:42

Kolejka zaprasza na Dni Otwarte Żuławskich Zabytków

Cytat:
Sobota 20 maja 2015
Nowy Dwór Danzigi - Kolejką wąskotorową z Nowego Dworu Danzigiego do Sztutowa i z
powrotem. Przejazd kolejką wąskotorową z Nowego Dworu Danzigiego do Sztutowa. Dwa specjalne przejazdy w cenach jak z normalnego rozkładu. Możliwość dojazdu do Cyganka, Tujska, Nowego Dworu Danzigiego na zwiedzanie żuławskich zabytków, pokaz mostu obrotowego w Rybinie. Zaprasza Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych,
www.kolejzulawska.pl
.
Przejazd poranny:
10.00 Nowy Dwór Danzigi,
Cyganek 10.12,
Tujsk 10.25,
Rybina 10.33 przejazd przez most obrotowy,
Stegna 10.45
Sztutowo Muzeum 11.00,
Sztutowo 11.05.

Sztutowo 11.30,
Sztutowo Muzeum 11.35,
Stegna 11.50
Rybina 12.05/12.40 pokaz obracania mostu na Szkarpawie,
Tujsk 12.48,
Cyganek 13.00,
Nowy Dwór Gd. 13.15.

Przejazd popołudniowy:
Nowy Dwór Gd. 15.00,
Cyganek 15.12,
Tujsk 15.25,
Rybina 15.33,
Stegna 15.45,
Sztutowo 16.10,
Sztutowo 16.30.

Sztutowo 16.30,
Stegna 16.50,
Rybina 17.05,
Tujsk 17.13,
Cyganek 17.25,
Nowy Dwór Gd. 17.40.


Przy okazji zapraszam na przejazdy kolejką wąskotorową w okresie wakacji, startujemy 27 czerwca, rozkład w załączeniu.
http://kolejzulawska.pl/w...5%BBKD-2015.jpg

villaoliva - 2018-01-15, 19:01

Świetny film o działalności ŻKD :brawo:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group