Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Nizina Walichnowska

Jarek z Wrzeszcza - 2008-05-15, 23:27
Temat postu: Nizina Walichnowska
Swego czasu pytałem o to na FDG, odzew był jednak niewielki - może tu będzie inaczej.

Poszukuję starych zdjęć/pocztówek/czegokolwiek z Niziną Walichnowską (Falkenauer Niederung) w tle.

Jak ktoś nie wie, gdzie leży Nizina Walichnowska, to już mówię: na lewym brzegu Wisły, na wschód od drogi Pelplin-Gniew; znajdują się tam takie miejscowości, jak Wielkie i Małe Walichnowy (Gr./Kl. Falkenau), Wielki i Mały Garc (Gr./Kl. Gartz), Stara i Nowa Międzyłęż (Alt/Neu Moesland).

;-)

fobcia - 2008-05-16, 00:27

To zapewne widziałeś,swego czasu wpadła mi w oko takaż fotka dworku w Dolinie Walichnowskiej
http://www.gniew.pl/gniew/img/445.jpg

fobcia - 2008-05-17, 15:05

Gdyby ktoś miał informacje,co to za dworek,czy jeszcze istnieje i gdzie dokładnie go szukać,to byłabym dźwięczna :mrgreen:
Jarek z Wrzeszcza - 2008-05-18, 22:52

Znam ;-)

Polecam lekturę tego artykułu: http://danzig.naszemiasto...nia/505653.html

:-)

fobcia - 2008-05-19, 11:17

Dzięki serdeczne :-) Ciekawa historia,lecz niestety kolejna bez szczęśliwego zakończenia :-(
Pumeks - 2008-11-21, 22:32

Tamten link już nie działa :cry: ale jest właśnie na Allegro pocztówka z Kl. Falkenau - trochę omyłkowo opisana jako Żuławy.
feyg - 2009-02-04, 23:02

Kiedyś wynalazłem w Archiwum Państwowym w Danzigu dokument dotyczący kolejki wąskotorowej Cukkrowni Pelplin, był on publikowany w Świecie Kolei:
Cytat:
Pelplin (Pom.) d. 24 września 1926
Cukrownia Pelplin
Towarzystwo Akcyjne


Do Pana Starosty
w Tczewie


W załączeniu przedkładamy sprawozdania p. budowniczego powiatowego z Gniewu, odnośnie przeprowadzonej dnia wczorajszego u nas rewizji szlaku kolejki wązkotorowej.


Poświadczenie

Na podstawie umowy w dniu 12.IX.1913 r. zbadałem dnia 23.9.1926 stan kolejki wązkotorowej własność Cukrowni Pelplin w obecności pana asystenta Dr. Anders i pana Przewodniczącego Towarzystwa Akcyjnego Cukrowni Pelplin Jana Wiens z Rudna, wobec czego na podstawie mego stwierdzenia poświadczam, że stan całej nawierzchni kolejki jak również materiał wagonowy jest w dobrym stanie utrzymany i do użytkowania oraz transportowania najzupełniej zdatny i gotowy.

Pelplin dnia 23 września 1926
Budowniczy Powiatowy
(-) podpis nieczytelny

Ponieważ Starostwo w Tczewie zakwestionowało kompetencje budowniczego z Gniewu do przeprowadzania badania na terenie powiatu tczewskiego, doszło do kolejnych oględzin stanu kolejki, tym razem przez własnego budowniczego.
Tczew 22.11.[19]26
Sprawozdanie

Z odbytych oględzin toru kolejowego i taboru znajdującego się na terenie powiatu tczewskiego w dniu 18 b.m.

Przekonując się z akt i na zarządzenia Pana Starosty udałem się w dniu 18 b.m. na miejsce cukrowni Pelplin by przeprowadzić dokładne oględziny w obecności p. Kierownika tejże kolejki Biedler’a toru kolejowego i taboru – stwierdzając co następuje:

1. Długość toru kolejki wynosi 38 km, Z tego przypada na teren Tczewskiego Powiatu około 15 km.
2. Tor kolejowy został zbudowany w roku 1896.
3. Na trzech mostach leżące dźwigary, przez które kilkakrotnie razy dziennie kolejka przechodzi – muszą być z rdzy odrapane a następnie dobrą farbą (nieczytelne) lub olejną pomalowane.
4. Deski poukładane pomiędzy torem na mostach dla przechodnich są zużyte i winny być przez nowe 4 cm grube deski zastąpione i obustronnie (Raviolinem ?) posmarowane.
5. Most – przecięty granicą Małego i Wielkiego Garza [ob. Garca] t.j. przyczółek takowego winien zostać górną częścią do 6 warstw rozebrany ponieważ zauważono rysy – i musi zostać na nowo w cemencie 1:3 wyprzątany.
6. Podkłady w długości 15 km. zastałem przeważnie zdrowe – o ile mogłem stwierdzić podług starych – które są na podwórzu cukrowni w kupy ułożone – zostało nowych podkładów około 1500 sztuk w zamian starych zastąpione. Obecnie znajduje się nowych podkładów na podwórzu cukrowni około 1800 sztuk, takowe będą odnawiane w zamian starych na rok 1927.
7. Cały tabor składa się z 160 wagonów których każdy zawiera wagi 100 centnarów [ok. 6,5 t] buraków, 5 lokomotyw, takowe znajdują się w zadowalającym stanie. Na przyszły rok zamierza Cukrownia zakupić jeszcze kilkanaście wagonów.
8. Zwykle zwozi się na czas kampanii 7 tysięcy wagonów buraków – nie liczymy w tem wielkich wagonów kolei państwowej – w sezonie przerabia cukrownia 1 ½ miljona buraków.
9. Podczas uruchamiania zatrudnia Cukrownia około 400 robotników, w lecie – 120-150 robotników. W czasie pory letniej przeprowadza się remont toru i taboru. Kontrola całego toru i taboru winna być przeprowadzaną w miesiącu wrześniu każdego roku - i też w cukrowni nadmieniłem.

Odjazd do Pelplina 9.47 – Przyjazd pośpiesznym pociągiem o godz. 18.30 do Tczewa

Wszelkie naprawy – podane w
Sprawozdaniu zamierza
Cukrownia przeprowadzić –
nad czem czuwać będę!.
Radziejewski
Budowniczy Powiatowy


Pelplin (Pom.) 20 kwietnia 1927
Cukrownia Pelplin
Towarzystwo Akcyjne

Powiatowy Urząd Budowlany
w Tczewie

Na pisemne, jakoteż ustne – nie tak dawno – zapytanie ze strony Starostwa co do stanu robót /napraw/ około koleji wązkotorowej Pelplin – W. Walichnowy, komunikujemy jak następuje:
Podczas rewizji odbytej około czerwca ub. roku zakwestionowane zostały:
• Mur mostu w nizinach, który wykazywał pęknięcie i miał być ponownie postawiony,
• Dźwigary /tregry/ mostu, mające być pomalowane.
Otóż oświadczamy, że obie te prace wykonywalne są tylko podczas pomyślnej pogody. Ponieważ linia ta jest obecnie mało używana, do cytowanych prac na razie nie przystąpiono, albowiem uniemożliwiały to też stała wilgoć /niepogoda/ i zimno. Z chwilą, gdy tylko nastąpi lepsza pogoda, przystąpimy natychmiast do wykonania powyższych robót.

Cukrownia Pelplin
Towarzystwo Akcyjne

Źródło:
APG Zespół: Wydział Powiatowy w Tczewie; Kolejka wązkotorowa Pelplin – Wlk. Walichnowy, sygn. 27/57


feyg - 2009-02-04, 23:19

A wagon inspekcyjny którym podróżował budowniczy Radziejewski istnieje do dziś i jest eksponatem w filii Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie a nawet powstał jego model
Słowianin - 2009-02-08, 21:29

Ano posiadam ciekawą Niemiecką (Pruską?)mapę Niziny Walichnowskiej z podziałem majątkowym ziem. 95% to nazwiska właścicieli niemieckich. Są też znaczące nazwiska jak Hacker, Dirksen, Rohrbeck... Ciekawostką jest to , że ktoś w epoce nieudolnie flamastrem nakreślił linię kolejki wąskotorowej. Może to świadczyć, że mapa jest dużo starsza, niż początki kolejki na nizinie, kto wie, może pamięta czasy prawa wałowego :D Na razie jestem w rozsypce, bo mam remont domu, ale jak znajdę chwilę czasu to odkopię gablotę i wstawię fotkę.

Pozdrawiam.

Krzysztof - 2009-02-09, 11:45

Słowianin napisał/a:
Ano posiadam ciekawą Niemiecką (Pruską?)mapę Niziny Walichnowskiej

Czy na twojej mapie widać coś więcej niż na tej z 1803 r. Chodzi mi o te dwie śluzy.
Jeśli tak, to bardzo chętnie bym ją oglądnął.

Jarek z Wrzeszcza - 2009-02-11, 23:44

Słowianin napisał/a:
Ano posiadam ciekawą Niemiecką (Pruską?)mapę Niziny Walichnowskiej z podziałem majątkowym ziem. 95% to nazwiska właścicieli niemieckich. Są też znaczące nazwiska jak Hacker, Dirksen, Rohrbeck...


No to ja jestem bardziej niż zainteresowany :-D

[Pytanie do Administratorów: czemu Nizina Walichnowska przypisana jest do Tczewa? To przecież bardziej Pelplin...] :?:

villaoliva - 2009-02-12, 09:45

Nizina i Pelplin to powiat Tczewski.
Ta częśc forum nazywa się "Tczew i Powiat Tczewski". Widać to na głównej stronie.

Jarek z Wrzeszcza - 2009-02-12, 18:58

villaoliva napisał/a:
Nizina i Pelplin to powiat Tczewski.


OK, tego nie wiedziałem, dziękuję za wyjaśnienie.

villaoliva napisał/a:
Ta częśc forum nazywa się "Tczew i Powiat Tczewski". Widać to na głównej stronie.


Tak, potrafię czytać i to nawet ze zrozumieniem ;-)

Słowianin - 2009-05-18, 19:49

[quote="Yarecque"]
Słowianin napisał/a:
Ano posiadam ciekawą Niemiecką (Pruską?)mapę Niziny Walichnowskiej z podziałem majątkowym ziem. 95% to nazwiska właścicieli niemieckich. Są też znaczące nazwiska jak Hacker, Dirksen, Rohrbeck...


.
.
.
.
Remont u mnie w pełni. Podczas przewalania gratów z miejsca na miejsce zrobiłem na szybkiego kilka fotek wspomnianej mapy. Co o niej sądzicie?

Krzysztof - 2009-05-18, 23:04

Dla mnie bardzo ciekawa, ale mnie, najbardziej interesuje prawy górny róg. Tam były dwie śluzy, a tego fragmentu zbliżenia nie zrobiłeś :-( Jeśli, chciałbyś mnie ucieszyć - to prosiłbym o ten fragment. (tylko, trochę bardziej prostopadle do mapy)
feyg - 2009-05-19, 08:27

Mnie osobiście zainteresowała, zapewne planowana i ostatecznie nie zrealizowana, odnoga kolejki cukrowniczej wzdłuż kanału Wall.
coxi - 2013-04-12, 12:50

Witam
Ciekawy wątek ale mało informacji i mało zdjęć historycznych. Miałem okazje przejechać się się tą kolejką w okolicach Gręblina w roku 1981 kiedy ją już rozbierali. Szkoda że wtedy nie było komórek na pewno bym to uwiecznił. Poniżej zdjęcie ostatniego widocznego śladu torów w miejscowości Małe Walichnowy (koło pomnika) na trasie Wielki Garc - Wielkie Walichnowy.

Kösternitz - 2014-01-26, 22:15

Z obiegu 1916 roku.
Kösternitz - 2014-02-21, 20:21

Wielkie Walichnowy.
Kösternitz - 2014-03-23, 19:31

Z obiegu 1911 roku.
Kösternitz - 2014-07-04, 13:48

Wielkie Walichnowy
Jarek z Wrzeszcza - 2014-07-06, 17:27

:brawo:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group