Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Swarzewo / Schwarzau

feyg - 2009-03-14, 11:35
Temat postu: Swarzewo / Schwarzau
Dwa widoczki ze Swarzewa (z Allegro):
Kösternitz - 2009-06-27, 14:05

Widok na wiejską ulicę - okres międzywojenny ( Allegro ).
Kösternitz - 2009-10-04, 17:58

Pocztówka datowana na 1908 r. ( Allegro ).
guzzi - 2010-04-24, 20:56

1) W pierwszym poście feyg'a na drugim widoczku "Cudowny obraz Matki Boskiej" jest notatka "obraz ten został obrabowany", czy coś więcej wiadomo na ten temat?
2) Przy okazji gdyby ktoś posiadał ciekawe informacje nt. drugiego obrazu - mapy, byłbym wdzięczny.

feyg - 2010-04-24, 21:31

guzzi napisał/a:
1) W pierwszym poście feyg'a na drugim widoczku "Cudowny obraz Matki Boskiej" jest notatka "obraz ten został obrabowany", czy coś więcej wiadomo na ten temat?

Może nie tyle obraz co słynną figurę - można o tym poczytać :arrow: TU
Cytat:
Przygotowanie tzw. dalsze do koronacji podjęto z chwilą stwierdzenia napadu rabunkowego na swarzewski kościół. W czasie grabieży uszkodzo­no obraz zasłaniający cudowną figurę. W niedzielę rano 5 stycznia 1936 r. proboszcz swarzewski ks. W. Pronobis wskazał parafianom spustoszone miejsce i obrabowane tabernakulum, zamilkły organy, a zgromadzony lud zaczął śpiewać „Przepuść Panie, przepuść ludowi Twojemu". Wiadomość ta lotem błyskawicy rozeszła się po całej Polsce. Ze wszystkich stron zaczęły nadchodzić listy z wyrazami współczucia, oburzenia i potępienia dla złoczyńców. W sprofanowanym kościele swarzewskim odbywały się liczne nabożeństwa wynagradzające. Parafianie i okoliczna ludność gromadzili się na wspólnej modlitwie w swarzewskim kościele, zarówno w niedziele, jak i w dni powszednie, aby wynagrodzić wyrządzone zniewagi. Biskup chełmiński St. W. Okoniewski zarządził w całej diecezji nabożeństwo ekspiacyjne. Do biskupa udała się delegacja parafian ze Swarzewa, której przewodził proboszcz swarzewski z prośbą o pozwolenie na uroczyste przywrócenie Swarzewskiej figurze koron. Do Swarzewa napływały z różnych stron Polski srebrne monety i inne cenne przedmioty, by „z nich na nowo złożyć ozdoby na skroniach Jezusa i Maryi".

guzzi - 2010-04-25, 10:46

Dzieki,
feyg napisał/a:
Cytat:
W czasie grabieży uszkodzo­no obraz zasłaniający cudowną figurę.
otóż ten obraz był reprodukcją „Madonny" van Dycka, podarowaną kościołowi swarzewskiemu przez cesarza Wilhelma I z okazji zakończenia budowy świątyni w 1880 roku. Niestety nie jestem do końca przekonany czy to dokładnie ten obraz :?:
W 1937 roku reprodukcja ta została zastąpiona nowym obrazem. Ufundowała go parafianka Franciszka Potrykus, a Madonnę namalował Władysław Drapiewski, znany freskant i malarz obrazów sakralnych z Pelplina.

guzzi - 2010-04-27, 23:34

Historia "obrazu-mapy" (patrz post 2010-04-24, 20:56) jest przedstawiona na stronach swarzewskiej parafii. Czytamy tam m.in.: „…Obraz-mapa wykonany jest techniką olejną na desce o wymiarach 270 x 240 cm, ukazuje trzy istotne miejsca pojawienia się lub obecności Madonny Swarzewskiej - studzienka w Swarzewie, stary kościół helski i pierwszy kościół swarzewski … w dolnej strefie obrazu-mapy pokazane są paradne kompanie pielgrzymie…”
„…Banderola z podtrzymującymi ją aniołami jest fragmentem dodanym do obrazu z okazji renowacji obrazu. Nieumiejętne wkomponowanie banderoli bardziej jeszcze komplikuje perspektywę obrazu. Tekst bowiem czytamy bez nachyleń, zaś banderola pokazana jest z góry. Ciałem obcym, w skądinąd sympatycznym obrazie, wydają się być owe anioły, ukazane prymitywną paletą…”

„…Autor opisu z obrazu-mapy, być może był nim ks. Mikołaj Dąmb, proboszcz swarzewski, potwierdza datę powstania obrazu, ale opis również informuje o renowacji obrazu w roku 1770, a wiec osiemdziesiąt sześć lat po powstaniu obrazu. Tekst banderoli przynosi nam opis obrazu w majuskule łacińskiej, koloru czarnego. Litery ważniejszych miejsc obrazu-mapy i ich odniesienie w legendzie wykonane są jasnym cynobrem…”
Tekst legendy:
TRADITIO MIRACULOSAE BEATISSIMAE YIRGINIS MARIAE SWARZEVIENSIS. Cudowna figura Błogosławionej Dziewicy swarzewskiej w tradycji.
A. INYENTIO IMAGINIS MIRACULOSAE B.V. MARIAE AD FONTEM.
A. Znalezienie cudownej figury Błogosławionej Dziewicy Maryi przy źródle.
B. TRANSLATIO AD SACELLUM HEELENSE.
B. Przemieszczenie do kaplicy helskiej.
C. BEATISSIMA VIRGO IMMEMORABILI TEMPORE HEELAE MIRACULIS CLARUIT.
C. Błogosławiona Dziewica od niepamiętnego czasu pobytu na Helu jaśniała cudami.
D. NAVIGANTES DE PERICULO VITAE LIBERATI SACELLUM SWARZEVIAE IN HONOREM NATIYITATIS B.M.Y. FUNDANT.
D. Żeglarze uwolnieni z niebezpieczeństwa utraty życia, ufundowali kaplicę w Swarzewie na cześć Narodzenia Błogosławionej Maryi Dziewicy.
E. SACELLUM HEELENSE AB HERETICIS DEYASTATUR IMAGINES EICIUNTUR.
E. Kaplica helska przez heretyków zdewastowana - figura wyrzucona.
F. BEATISSIMA VIRGO IN LOCO OLIM INYENTA FULGENS APPARET.
F. Błogosławiona Dziewica w miejscu, gdzie kiedyś została znaleziona, pojawiła się jaśniejąc.
G. AD SACELLUM HOC SWARZEVIENSE DEPORTATA NOMEN FESTIYITATIS DEDICATIONIS ECCLESIAE MARIA SWARZEYIENSIS A FOPULO RECEPIT.
G. Do kaplicy swarzewskiej z tego powodu przeniesiona, przyjęta przez lud, który dedykuje uroczyście kościół imieniem Maryi Swarzewskiej.
H.J. NAUFRAGANTES SALVATI VOTA BEATISSIMAE VIRGINI EXPLENT.
H.J. Uratowani rozbitkowie wypełniają ślubowanie złożone Błogosławionej Dziewicy.
K. CAPTI COECI CLAUDI VARIOQUE MORBO TACTI SANANTUR.
K. Sparaliżowani, niewidomi, chromi, dotknięci przeróżnymi chorobami, doznają uzdrowienia.
M. CITAS PUCENSIS MULTAQUE POMERANIAE LOCA ET ALII DISTRICTUS DEVOTIONEM IN TABULIS AC IMAGINIBUS EXPRESSAM DEO MATRIQUE EIUS IN PIGNUS OBTENTAE GRATIAE OFFERUNT. EX TRADITIONE MIRACULOSAE HUIUS B.V. MARIAE IMAGINIS IN VISITATIONE ILLMI LOCI ORDINARII PRAESENTEM MAPPAM DELINEARI FECIT A. DNI MDCLXXXIV. GEORGIUS MICHAEL DIERING PRO TEMPORE PAROCHUS.
M. Miasto Puck i różne miejsca Pomorza i dalsze obszary na tablicy ofiarują wota dla wizerunków Boga i Jego Matki na rękojmię otrzymania łaski. Tradycję cudownego wizerunku tejże Błogosławionej Dziewicy Maryi przedstawiono podczas wizytacji Najjaśniejszego Biskupa Ordynariusza - obraz-mapę, który sprawił roku Pańskiego 1684 Jerzy Michał Diering w tym czasie proboszcz.
N.B. TRADITIO HAEC IN ANTIQUISSIMO ALTARI OLIM DEPICTA AC DESCRIPTA, SIQUIDEM TEMPORUM VETUSTATE YAM YAM ATTRITA FUERAT IDEO PRAESENTI IN TABULA OB MEMORIAM POSTERIS RELINQUENDAM RENOVATA ANNO DNI MDCCLXX SUB CURA NICOLAI DĄMB DECANI PUCENSIS PAROCHI SWARZEVIENSIS.
N.B. Tradycja ta kiedyś przedstawiona w najstarszym ołtarzu w obrazie i piśmie, jeżeli mianowicie w czasach dawnych mocno została zatarta, przeto prezentujemy tablicę odnowioną, pozostawiając ją dla pamięci potomnych. Roku Pańskiego 1770, troską Mikołaja Dąmba dziekana puckiego, proboszcza swarzewskiego.”

Dlaczego do obrazu została dodana „banderola” ?
Co oznacza tekst N.B. „Tradycja ta kiedyś przedstawiona w najstarszym ołtarzu w obrazie i piśmie…” ?

Odpowiedzi udzielili mi dr Brosig i ks. Frankidejski: „…Historja tej figury, jej wędrówka do Helu, wzgl. z powrotem do Swarzewa, przedstawiona była dawniej na dwunastu obrazkach, rozmieszczonych wokół figury” (Tradycja ta kiedyś przedstawiona w najstarszym ołtarzu w obrazie i piśmie) …Ponieważ malowidła te z biegiem czasu mocno ucierpiały (w czasach dawnych mocno została zatarta) usunął je w 1684 roku ówczesny proboszcz Swarzewski Jerzy Michał Doering (Dering) a w ich miejsce polecił wykonać duże malowidło o podobnej treści i na niem umieścić napisy w języku łacińskim a pierwotnych obrazków. Obraz ten o wielkich rozmiarach, malowany na desce, zachował się do naszych czasów, odnowiono go w 1770 r. na zlecenie proboszcza puckiego ks. Mikołaja Damba…”, „…Kiedy z upływem czasu malowidła te bardzo poniszczały w roku 1684, kazał je proboszcz ówczesny Jerzy Michał Diering przynajmniej treść ich czyli tytuły powypisywać i w rogu osobnego wielkiego obrazu, przedstawiającego zapewnie procesyą z Pucka poumieszczać…”.

Mamy zatem rok powstania obrazu – mapy: 1684, wiemy, że istniało 12 malowideł, które przedstawiały historię cudownego obrazu. Wiemy, że w 1770 została przeprowadzona renowacja obrazu i dodano banderolę. Zastanawiający jest jednak zapis ks. Frankidejskiego: „…treść ich czyli tytuły powypisywać i w rogu osobnego wielkiego obrazu, przedstawiającego zapewnie procesyą z Pucka poumieszczać…”.
Czyżby zatem, zanim powstała banderola napisy istniały w rogu obrazu – mapy i dopiero po renowacji zostały przeniesione na banderolę?

joasia65 - 2014-09-11, 11:14

Szukam informacji o rodzinie Erlich(Ehrlich ) z Swarzewa.Johan(Jan ) i zony Jozefiny
villaoliva - 2015-08-29, 18:06

Przekazuję treść wiadomości, która przyszła do WFG:

Ein Foto vom Gasthaus Konkol in Schwarzau.

Meine Großmutter Angela Hildebrandt geborene Konkol ist dort geboren. Ihr Vater Jozef Konkol verstarb früh, ihre Mutter Thekla Konkol (geboren in Nadole) heiratete dann Teofil Meyer, der das Gasthaus Konkol übernahm. Meine Großmutter Angela lebte bis zu ihrer Heirat 1920 (Franz Hildebrandt aus Mechowo) in dem Gasthaus.
Im Anhang ein Foto der Hochzeit.

Meine Großmutter verstarb 1936 und ich habe sie nie kennengelernt. Ich besitze nur ein paar Fotos und ihr Poesiealbum. Aufgrund des gleichen Namens suche ich immer wieder nach Spuren von ihr.
Hat Herr Kösternitz vielleicht noch mehr Fotos aus Schwarzau (1897 - 19236)?

Mit freundlichen Grüßen
Angela Hildebrandt

_______________________________________________________________________

Zdjęcie Gospody Konkol w Swarzewie.

Tu urodziła się moja babcia Angela Hildebrandt( z domu Konkol). Jej ojciec Józef Konkol umarł młodo. Jej matka Thekla Konkol (urodzona w Nadolu) następnie poślubiła Teofila Meyer, który przejął Gospodę Konkol. Moja babcia Angela mieszkała to aż do jej małżeństwa w 1920 (z Franzem Hildebrandt z Mechowa).
Załączone zdjęcie ze ślubu.

Moja babcia zmarła w 1936 roku i nigdy jej poznałam. Mam tylko kilka zdjęć i jej książki z wierszami.

Szukam śladów po niej.

Czy pan Kösternitz może nawet więcej zdjęć ze Swarzewa? (1897-1936)?

Z poważaniem
Angela Hildebrandt



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group