Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Dworzec w Skarszewach

ezet - 2009-02-24, 13:31

Polecam galerię, z której pochodzi dołączone zdjęcie: http://www.kolej.one.pl/i...66&okno=galeria
feyg - 2009-02-24, 15:42

PKP (Nieruchomości) jak pies ogrodnika


P.S. Muszę poszukać zdjęć ostatniego planowego pociągu ze Skarszew.

fritzek - 2009-02-24, 16:06

Serce się kraje jak się na to patrzy :cry: Taki piękny budynek, prawdziwa perełka...

A tego, że w poczekalni jest jakaś darmowa "klubokawiarnia" dla miejscowego elementu to już w ogóle nie rozumiem :evil:

ezet - 2009-02-24, 20:46

Nieliczne pamiątki związane ze skarszewskim kolejnictwem można oglądać w Muzeum Skarszew. Fot. Tomasz Babinek
ezet - 2009-02-27, 23:55

Zdjęcie ze zbiorów własnych.
ezet - 2009-03-01, 11:14

Znalezione na Allegro. Bilet z datą 08.09.1986 r. Niestety, trasą Skarszewy-Pszczółki żaden pociąg już nigdy nie pojedzie.
potas - 2009-03-06, 14:17

Na trasie Kościerzyna - Tczew (przez Skarszewy) kursował też wagon pocztowy. nr ambulansu: 657. Tu stempel odbity na widokówce wysłanej ze Skarszew.
feyg - 2009-03-13, 17:38

Dwa rozkłady jazdy z czasów świetności kolei w Skarszewach:
źródło: Rozkład jazdy pociągów węzła danzigo-gdyńskiego

ezet - 2009-03-16, 15:05

PRL. Bilety skasowane na trasie Kościerzyna - Skarszewy i Skarszewy - Wielki Klincz
feyg - 2009-03-16, 17:27

To ja dorzucę bilet z 9 maja 1984 r::
ezet - 2009-03-16, 18:12

No to mamy już małą galerię, w której wyjątkową perełką jest zaprezentowany przez Feyga rozkład jazdy pociągów.
ezet - 2009-03-16, 18:53

marek fota napisał/a:
Na trasie Kościerzyna - Tczew (przez Skarszewy) kursował też wagon pocztowy. nr ambulansu: 657. Tu stempel odbity na widokówce wysłanej ze Skarszew.


Do kolekcji przedwojenny stempel ambulansu

feyg - 2009-03-16, 21:53

E. Zimmermann napisał/a:
No to mamy już małą galerię, w której wyjątkową perełką jest zaprezentowany przez Feyga rozkład jazdy pociągów.

Przesada ;-) Perełki to posiada Muzeum Skarszew.
A do skarszewskiej galerii kolejowych staroci dorzucam dwa rozkłady jazdy: prawdopodobnie z zimy 1925/26 (nie ma okładki) oraz z lata 1933 roku:

ezet - 2009-03-16, 22:37

Feyg, dzięki za dołączenie kolejnego hitu. Także wyjątkowym rarytasem kolekcjonerskim jest pocztówka przedstawiająca pierwszy dworzec kolejowy w Skarszewach, której aukcja na eBayu zakończyła się w dniu wczorajszym. Szczęśliwie trafiła do skarszewskiego kolekcjonera. A dzięki temu, że inni zbieracze z naszego terenu nie licytowali się między sobą, jej cena zatrzymała się na 47 euro (przy dziesięciu licytujących).
feyg - 2009-03-16, 23:14

E. Zimmermann napisał/a:
Szczęśliwie trafiła do skarszewskiego kolekcjonera. .

Po prostu wróciła do domu. Gratulacje :brawo:
A pierwszy dworzec w Skarszewach był typowym przedstawicielem barakowego dworca. Kilka takich obiektów zachowało się do dziś, najbliższy znajduje się w Świeciu Przechowie.

ezet - 2009-03-18, 20:46

Pytanie do Feyga - eksperta dziejów kolejnictwa. Co skrywała żeliwna pokrywa studzienki z czasów Królewsko-Pruskiej Kolei Żelaznej? Czy w tym miejscu przebiegał kabel telegraficzny?
feyg - 2009-03-19, 01:21

E. Zimmermann napisał/a:
Pytanie do Feyga - eksperta dziejów kolejnictwa. Co skrywała żeliwna pokrywa studzienki z czasów Królewsko-Pruskiej Kolei Żelaznej? Czy w tym miejscu przebiegał kabel telegraficzny?

Najprawdopodobniej, w necie znalazłem zdjęcie podobnej tabliczki z Dolnego Śląska.
Zaś co do datowania, to niewątpliwie pamiątka z czasów Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, dla porównania odznaka policji kolejowej z tamtych czasów skopiowana z niemieckiego eBaya:

feyg - 2009-03-19, 09:26

Tabliczki takie spotykane są oczywiście także na terenie obecnych Niemiec. Tu przykład z Süderbrarup (Land Schleswig-Holstein)
źródło (pod koniec strony)

ezet - 2009-03-19, 10:59

feyg napisał/a:
(...) dla porównania odznaka policji kolejowej z tamtych czasów skopiowana z niemieckiego eBaya:


I inna odznaka pruskiej policji kolejowej (ze zbiorów skarszewskiego kolekcjonera).

feyg - 2009-03-20, 08:59

Ciekawostka - ukazały się tylko dwa numery poniższego "Biuletynu" ale w numerze pierwszym znalazł się artykuł o Skarszewach:
renekk - 2009-03-20, 13:19

Bliższy od dworca "barakowego" w Świeciu jest dworzec w Ryjewie.
A ta tabliczka z "ośką" to górna część słupka, którym oznaczało się w terenie trasę kablową. Robi się się to do dziś, ale za pomocą słupków betonowych.

ezet - 2009-03-21, 08:53

feyg napisał/a:
Ciekawostka - ukazały się tylko dwa numery poniższego "Biuletynu" ale w numerze pierwszym znalazł się artykuł o Skarszewach:


Rzeczywiście ciekawostka niezwykła, zwłaszcza dla osób gromadzących wszelkie materiały o Skarszewach, a jest ich w miasteczku sporo. Dołączam pocztówkę przedstawiającą most kolejowy na Wietcisie, w pobliżu Skarszew. Za mostem linia kolejowa rozdziela się na kierunek Pszczółki i Starogard.

feyg - 2009-04-17, 07:50

Mam nadzieją że nie zanudzam - Lato 1932:
P.S. Oznaczenie Mt przy numerze pociągu oznacza pociąg motorowy, w tym przypadku akumulatorowy.

ezet - 2009-04-18, 09:07

W Z BIEGIEM SZYN, nr 2 (28) 2006, znalazłem interesujący artykuł Karola Trammera, Zawieszone do odwołania. I mimo, że jest to Niezależny dwumiesięcznik poświęcony kolei na Mazowszu, autor wspomniał również o ostatnim pociągu linii Pszczółki - Skarszewy, eskortowanym przez uzbrojonych policjantów i sokistów.

Cytat:
http://www.zbs.kolej.net.pl/pub3.html

(...) I wreszcie przypieczętowaniem powyższych argumentów było stwierdzenie, iż w Polsce pociągi i tak od lat jeżdżą puste, tak więc ich likwidacja będzie tylko oczekiwaną przez wszystkich formalnością. Dlaczego w takim razie ostatnie pociągi wielokrotnie były ochraniane przez uzbrojonych funkcjonariuszy? Tak na przykład było na pomorskiej linii Pszczółki - Skarszewy, na której przewozy zlikwidowano pamiętnego 3 kwietnia 2000 r. Ostatni pociąg był wówczas eskortowany przez policjantów i funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, uzbrojonych w broń i pałki na wypadek wybuchu niezadowolenia miejscowej społeczności. To wcale nie jedyny w historii ograniczania przewozów pasażerskich przypadek wysłania Policji w celu ewentualnego spacyfikowania mieszkańców odcinanych od świata wsi i miast. Czy ktokolwiek broniłby pustych pociągów? Czy ktokolwiek wysyłałby Policję, aby umożliwić przejazd ostatniego, nikomu niepotrzebnego pociągu?(...)

feyg - 2009-04-23, 20:11

Pocztówka przeniesiona z dawnego ogólnego skarszewskiego wątku pocztówkowego:
ezet - 2009-04-24, 15:55

Widok w kierunku dworca typu barakowego. Początek XX wieku.
feyg - 2009-04-24, 17:15

To ja dorzucę do kolekcji dwa listy przewozowe na przewóz ziemniaków.
ezet - 2009-10-06, 21:59

Kilka ujęć kompleksu dworcowego w Skarszewach
ezet - 2009-10-06, 22:05

C.d. foto E. Zimmermann
Krzysztof - 2009-10-07, 06:55

feyg napisał/a:
Mam nadzieją że nie zanudzam - Lato 1932:
P.S. Oznaczenie Mt przy numerze pociągu oznacza pociąg motorowy, w tym przypadku akumulatorowy.


Rozkład 1932 D.jpg

Przeglądając ten rozkład, zwróciłem uwagę, że pociągi nie zatrzymywały się w Żelisławkach. Stacja, chyba, była. :hmm:
I drugie: Strasznie długo pociągi stały w Sobowidzu i Gołębiewku - przejście graniczne.

ezet - 2010-05-07, 14:35

Rewelacyjne filmy dokumentujące przejazd ostatniego pociągu na trasie Tczew - Skarszewy - Tczew:

http://www.youtube.com/watch?v=PPkt3RE7iOQ
http://www.youtube.com/watch?v=gFO6HWsWlhE

feyg - 2010-05-07, 15:11

ezet napisał/a:
Rewelacyjne filmy dokumentujące przejazd ostatniego pociągu na trasie Tczew - Skarszewy - Tczew:

Jechałem tym pociągiem, pamiętam że w powrotnej drodze w jednym wagonie w ramach pożegnań "poszła" szyba od kamienia.

ezet - 2010-05-07, 18:37

Bilet z tej podróży świetnie pasowałby do tego wątku.
feyg - 2010-05-08, 10:41

W takim razie proszę bardzo - co prawda bilet ze Skarszew jest dość "minimalistyczny" ale wpisany numer pociągu (22126) i odległość wskazują na Skarszewy jako stację początkową.
ezet - 2010-05-09, 20:02

feyg napisał/a:
W takim razie proszę bardzo - co prawda bilet ze Skarszew jest dość "minimalistyczny" ale wpisany numer pociągu (22126) i odległość wskazują na Skarszewy jako stację początkową.


Feyg, wielkie dzięki za zaprezentowane skany. Te bilety to jedne z bardziej istotnych pamiątek po zlikwidowanej w 2000 roku (po 115 latach) linii kolejowej Skarszewy (Schoeneck Wpr.) - Pszczółki (Hohenstein Wpr.). W wyrazie wdzięczności kolejny punkt dla lidera najbardziej pomocnych użytkowników. :brawo: :flaga:

fifinka - 2010-05-31, 19:45

Zdjęcia przywołały wspomnienia.

Mój starszy sąsiad powiedział mi,że dworzec skarszewski jest w tym samym stylu co nasz pszczółkowski i ma rację- są łudząco podobne.

Jeden z moich rodziców pochodzi z Kościerzyny i trasą Pszczółki - Kościerzyna bardzo często podróżowaliśmy do wujków i cioć, babci i dziadka. Jak byłam dzieckiem to od strony peronów, po lewej stronie przyjmował lekarz.
Pamiętam też jak zamknęłam oczy i szłam wzdłuż budynku od strony peronów aż uderzyłam głową w słup, to było z nudów :oops: -czekaliśmy na pociąg z mamą.

Później w latach 90 mój tata został zawiadowcą w Pszczółkach i miał pod sobą Skarszewy, trzy albo dwa dni w tygodniu dyżurował tam na stacji w biurze. Wtedy rzadziej podróżowaliśmy w tamte strony bo pociąg chyba dojeżdżał tylko do Skarszew i wracał przez Pszczółki do Tczewa a funkcjonował autobus. Pamiętam jak powiedział,że Dworzec w Skarszewach będzie zamknięty. Miałam wtedy nadzieję,że może jak wejdziemy do Unii to coś ruszy od nowa i była nawet taka pogłoska wśród ludzi ale nic z tego.

Szkoda mi tego dworca ale rozumiem mieszkańców.W Pszczółkach jest ta sama sytuacja. Kolej nie ma w zwyczaju sprzedawać mieszkań dworcowych, bo kiedyś (według mojego sąsiada) były one dostępne tylko zawiadowcy i kolejarzom przybywającym w ramach służbowych.

Na remonty klatek nie dostajemy, dworzec z zewnątrz niszczeje. Gmina chce wykupić budynek a kolej nie chce dać bo ich zwyczaje z dworcami są takie i już... Kolej swoich budynków nie remontuje bo ma ich dużo a pieniędzy podobno mało :evil:

Szkoda mi tych i innych dworców. Wspomnienia :cry:

ezet - 2010-06-29, 10:56

Kolekcjoner ze Skarszew pokazał mi wczoraj żeliwny odlew wydobyty z rozbitego kamiennego słupka znalezionego na miejscu rozebranych torów kolejowych linii Skarszewy-Pszczółki, niedaleko dawnej granicy z Wolnym Miastem Danzig. W jakim celu umieszczano takie znaki? Co oznacza skrót: Z.W.?
feyg - 2010-06-29, 14:53

Stawiam na "Znak wysokości",
P.S. Ładna pamiątka!

fritzek - 2010-06-29, 15:32

feyg napisał/a:
Stawiam na "Znak wysokości",

Też w pierwszym momencie pomyślałam, że to jest reper. Taki z orłem znalazłam na MM Bydgoszcz:

ezet - 2010-06-29, 16:14

Wielkie dzięki :brawo: . Posiadacz pamiątki po zlikwidowanej linii kolejowej obiecał, że przekaże ją do Muzeum Skarszew. Jednak przedtem chciał się dowiedzieć, jaką rolę spełniał ten znak.
ezet - 2010-08-18, 21:52

Było i ni ma!!! Jak mówią mieszkańcy sąsiedniego budynku, rozbiórki dokonała ekipa PKP, czy jak się ten twór obecnie nazywa... Archiwalne zdjęcia, w lepszej rozdzielczości, można zobaczyć na stronie drugiej tego tematu. Podobno zapadł już wyrok na skarszewską nastawnię kolejową, choć wielu skarszewian chciało ją wydzierżawić.
fritzek - 2010-08-18, 22:55

Wszystko powoli znika...Zostaną tylko wspomnienia i fotografie...
ezet - 2010-08-18, 23:19

fritzek napisał/a:
Wszystko powoli znika...Zostaną tylko wspomnienia i fotografie...

Twoja refleksja, to znak, że idzie jesień. A do nastawni, która została podpalona wkrótce po rozbiórce części zespołu dworcowego w Skarszewach, wiele osób ma duży sentyment. Niestety, jej kres jest bliski...

fritzek - 2010-08-19, 01:36

To co napiszę, jest utopijne, nierealne i sentymentalne.
Dlaczego właścicielom terenu i tych zdewastowanych budynków nie opłaca się ich oddać w dzierżawę przykładowo za symboliczne pieniądze pod warunkiem wyremontowania? Dlaczego lepiej pozwolić zdewastować, spalić, później rozebrać i splantować teren? Tym bardziej, że jak piszesz wielu mieszczan miało ochotę na tą nastwnię.
Mi w wielu momentach takie podejście przypomina plan wyborczy Kononowicza - "niczego nie będzie".

Co do jesieni, to Ezecie jak pewnie widzisz i czujesz jest już pełną gębą. Jerzyki odleciały, świerszcze tną jak z nut...

ezet - 2010-08-19, 10:01

fritzek napisał/a:

Dlaczego właścicielom terenu i tych zdewastowanych budynków nie opłaca się ich oddać w dzierżawę przykładowo za symboliczne pieniądze pod warunkiem wyremontowania? Dlaczego lepiej pozwolić zdewastować, spalić, później rozebrać i splantować teren? Tym bardziej, że jak piszesz wielu mieszczan miało ochotę na tą nastwnię.
Mi w wielu momentach takie podejście przypomina plan wyborczy Kononowicza - "niczego nie będzie"

Precyzyjni Niemcy takie przypadki niegospodarności określają bardzo precyzyjnie - Polnische Wirtschaft.

Kuglow - 2010-08-19, 22:02

Strasznie patrzeć na te zdjęcia. Mimo , że tyle lat żyję w tym dziwnym kraju , to nijak nie mogę do końca pojąć tego co się tu czasem wyprawia. :evil: :-?
ezet - 2010-11-13, 13:43

Rozkład jazdy pociągów obowiązujący od 17 maja 1943 roku na trasie Hohenstein (Pszczółki) - Schöneck (Skarszewy) - Berent (Kościerzyna) i dalej w obie strony oraz Schöneck (Skarszewy) - Preussisch Stargard (Starogard Danzigi) - Schmentau (Smętowo)
ezet - 2011-02-16, 09:57

Sympatyczna kolejowa pocztówka noworoczna, wzór uniwersalny, ale z nadrukiem: Schöneck i. Wpr. (napis w lewym, dolnym rogu). Znaleziona na eBay-u, lecz niestety już po zakończonej aukcji (stąd słaba jakość skanu).
feyg - 2011-02-22, 16:18

Wyszperane przy okazji porządków w papierach - obwieszczenie związane z projektowaną linia kolejową
feyg - 2011-03-23, 12:27

Tym razem wieści z marca roku 1909:
ezet - 2011-03-23, 13:14

Dzięki za kolejne ciekawostki z dziejów skarszewskiego kolejnictwa. Należy podziwiać sprawność Królewsko-Pruskiej Kolei Żelaznej sprzed przeszło stu lat. Bardzo wątpię, czy w III RP, w warunkach zimowych, przebiegałoby to równie sprawnie i całą operację przeprowadzono by w ciągu godziny.
feyg - 2011-04-06, 22:38

Kolejna ciekawostka, tym razem z czasów budowy linii ;-) :
ezet - 2011-04-07, 09:47

Super!!! To już drugi udokumentowany ząb mamuta na tym terenie. Jak wynika z poniższego artykułu: jeszcze niedawno nie było pewności, że na Pomorzu żyły mamuty... Dzięki Feyg i punkt dla Ciebie :brawo:
feyg - 2011-04-30, 06:46

W moje ręce trafiło wydawnictwo traktujące o geologii linii Kościerzyna - Skarszewy - Pszczółki. Oczywiście jest wzmianka o skarszewskim kle (z wielkiego zrobił się mały ;-) ) , ale nie było to jedyne odkrycie tego rodzaju - podczas kopania studni na stacji w Pszczółkach na głębokości 4 metrów znaleziono ząb trzonowy mamuta z gatunku elephas primigenius który także trafił do muzeum prowincjonalnego.
doldar - 2011-04-30, 08:10

Czy są tam jakieś wzmianki o kolei w Pruszczu?
ezet - 2011-04-30, 08:34

feyg napisał/a:
W moje ręce trafiło wydawnictwo traktujące o geologii linii Kościerzyna - Skarszewy - Pszczółki. Oczywiście jest wzmianka o skarszewskim kle (z wielkiego zrobił się mały ;-) ) , ale nie było to jedyne odkrycie tego rodzaju - podczas kopania studni na stacji w Pszczółkach na głębokości 4 metrów znaleziono ząb trzonowy mamuta z gatunku elephas primigenius który także trafił do muzeum prowincjonalnego.


Gratuluje nabycia tej ekstremalnie rzadkiej publikacji :brawo: Do tej pory badacze dziejów Skarszew nawet nie wiedzieli o jej istnieniu!!!

feyg - 2011-04-30, 09:06

doldar napisał/a:
[..]czy są tam jakieś wzmianki o kolei w Pruszczu?

Są: że się buduje i że będzie charakteryzowała się największą rozpiętością poziomów w Prusach (Wschodnich i Zachodnich): dworzec w Pruszczu - 6,67 metra nad poziomem morza, dworzec w Kartuzach - 218,50 m n.p.m. I to wszytko na dystansie liczącym zaledwie 41,4 kilometry!

feyg - 2011-10-10, 21:14

Rozkład jazdy Zima 1954/55 ważny od 3.X.1954 do 21.V.1955
feyg - 2013-02-27, 22:17

Z czasów powojennej odbudowy:
ezet - 2015-01-10, 13:32

Na poprzedniej stronie tego tematu pisaliśmy o wiekowych budynkach kolejowych w Skarszewach. Po jednym z nich nie pozostał już żaden ślad.

Cytat:

(…) Celem turysty jest to, czego Skarszewy mają coraz mniej. Zapewnienia naszych długoletnich włodarzy, że troszczą się o dziedzictwo skutkują tym, że coraz mniej potrzeba tej troski, bo dziedzictwo rozsypuje się w gruz na naszych oczach. Taki, jak pod gąsienicami tej koparki marki volvo.
Budynek dawnej nastawni niszczał bez żadnej opieki przez wiele lat. Architektonicznie był ciekawy i aż prosił się o jakieś oryginalne wykorzystanie. Dotarły do nas plotki, że kilka osób było zainteresowanych jego kupnem, chociaż dla miasta byłoby opłacalne, gdyby ktoś budynek przejął nawet za symboliczną złotówkę. Okazuje się jednak, że najlepiej pozwolić dotychczasowemu właścicielowi (PKP) na wyburzenie. Nie pierwszy to budynek z infrastruktury kolejowej potraktowany w ten sposób. Kulejąca kolej świetnie się „dogaduje” z kulejącym samorządem. Jaki będzie następny „sukces”?
Jeśli ktoś jest w posiadaniu zdjęcia tego fragmentu Skarszew, na którym widnieje budynek nastawni przed wyburzeniem, zachęcamy do sporządzenia komputerowej wizualizacji, jak pięknie możnaby go zagospodarować. Ludzi z pomysłami, umiejętnościami i wiedzą w Skarszewach nie brakuje. Pracę takową oczywiście opublikujemy.

Andrzej Podgórniak
http://www.skarszewiak.co...ierwszym-planie


villaoliva - 2015-01-10, 19:55

Ch.., dupa i kamieni kupa :rozpacz:
Tyle w temacie "naszej" gospodarności.

renekk - 2015-01-10, 23:20

Może przed wydaniem wyroku zapytać w PKP S.A. Oddziale Gospodarowania Nieruchomościami w Danzigu dlaczego zdecydowali się na rozbiórkę tej nastawni?
Trzeba wysłuchać wszystkich stron zamieszanych w sprawę zegarka...

ezet - 2015-01-14, 18:44
Temat postu: Stacja kolejowa Bolesławowo koło Skarszew wczoraj i dziś
Tory dawno zdemontowane, brukowana droga do stacji zaorana, ale efekt zagospodarowania budynku stacyjnego w Bolesławowie (Nygut) na pewno zrobi wrażenie na miłośnikach kolei...

Pierwsze zdjęcie od góry pochodzi z artykułu pt. "Gmina Skarszewy przejęła dworzec. Co teraz będzie w budynku?"
http://starogarddanzigi.n...rt,t,id,tm.html

ezet - 2015-01-14, 18:49

C.d.
villaoliva - 2015-01-14, 18:54

ezet napisał/a:
efekt zagospodarowania budynku stacyjnego w Bolesławowie (Nygut) na pewno zrobi wrażenie na miłośnikach kolei...
O Boże!!! :tgv:
renekk - 2015-01-14, 19:33

Też jestem pod wrażeniem :szok:
Podobny efekt na poniższym obrazku. Dla rozwiania wątpliwości - to jest (była?) dziewiętnastowieczna ceglana kuźnia z podcieniem.

ezet - 2015-01-14, 21:27

Parę zdjeć budynku stacyjnego w Bolesławowie (zanim obłożono go styropianem i pomalowano jak remizę), usytuowanego w przepięknej okolicy, tuż obok urokliwego jeziorka: http://stacjekolejowe.pl/...a05vgb8mhos8462
joannitka - 2017-12-28, 12:13

„Zakończyły się prace związane z remontem pomieszczeń byłego Dworca PKP w Skarszewach. Będzie w nich znajdował się Klub "Senior +", na utworzenie którego Gmina Skarszewy pozyskała w tym roku środki, w ramach rządowego Programu „Senior +” na lata 2015-2020. W budynku przy ul. Dworcowej wyremontowano pomieszczenie zajmowane niegdyś przez sklep i dawną poczekalnię. Klub będzie funkcjonował w strukturze Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki Publicznej w Skarszewach. O jego otwarciu niedługo poinformujemy” (Tekst i zdjęcia: Facebook „Skarszewy”, 28 grudnia 2017).
https://www.facebook.com/...?type=3&theater

villaoliva - 2017-12-28, 12:57

Pięknie! :brawo:
joannitka - 2017-12-29, 17:44

Kadry z serialu „Polskie drogi”, na których widać wnętrze skarszewskiego dworca (Facebook „Skarszewy”, 29 grudnia 2017). https://www.facebook.com/gminaskarszewy?fref=ts
joannitka - 2019-01-09, 12:11

Tak wyglądała stacja w Skarszewach przed zbudowaniem obecnie istniejącego dworca.
ezet - 2019-03-16, 18:49

Przedstawiam kilka zdjęć pochodzących z wystawy pt. "Zapomniane trasy - historia skarszewskiej kolei". Więcej na stronie Gminy Skarszewy: https://www.skarszewy.pl/...szewskiej-kolei

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group