Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Navigare necesse est - Biała Flota

villaoliva - 2009-01-20, 09:29
Temat postu: Biała Flota
Dla mnie zupełna nowość.
Przystań Żeglugi Morskiej

pawel_45 - 2009-01-20, 15:51
Temat postu: Re: Gdynia. Przystań Żeglugi Morskiej
villaoliva napisał/a:
Dla mnie zupełna nowość.
...Przystań Żeglugi Morskiej...

Dla mnie również nowość. Dotychczas byłem przekonany, że nowa przystań Żeglugi Polskiej (nie Morskiej) została oddana do użytku w 1936r., zaś w 1928r. było w tym miejscu drewniane molo.

Henio - 2009-01-20, 16:01

Data stempla to '38 jak dobrze wypatrzyłem.
villaoliva - 2009-02-17, 09:30

Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w Orłowie.
pawel_45 - 2009-02-17, 20:55

villaoliva napisał/a:
Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w Orłowie

a jest to Molo Pasażerskie Żeglugi Polskiej w Gdyni - czyli przebudowany dawny pomost Domu Kuracyjnego. Łatwo poznać po charakterystycznych wysięgnikach lamp na słupach, a także gęstej sieci stężeń wzmacniających palowanie pomostu. Ponadto brak wystających "balkoników" z boku mola.Pozdrawiam.

feyg - 2009-02-19, 10:32

pawel_45 napisał/a:
villaoliva napisał/a:
Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w Orłowie

a jest to Molo Pasażerskie Żeglugi Polskiej w Gdyni - czyli przebudowany dawny pomost Domu Kuracyjnego. Łatwo poznać po charakterystycznych wysięgnikach lamp na słupach, [...]

Zgadzam się z przedmówcą w całej rozciągłości, owe wysięgniki były bardzo charakterystyczne i były rozmieszczone naprzemiennie po obu stronach mola, poza głowicą gdzie było ich więcej:


ze zbiorów Rolanda

feyg - 2009-02-19, 21:02

Parę ujęć nowego mola z większej perspektywy, to pierwsze było już publikowane i rozłożone na czynniki pierwsze przez Pawła.45 na FDG , ale w kiepskiej jakości więc pozwoliłem sobie na powtórkę ;-)
Ponury - 2009-02-19, 22:43

Cytat:
Panorama z portowej wieży ciśnień. Około 1929 roku


Co jest napisane na domku pomiędzy torami? Reklama jakiejś firmy?!

feyg - 2009-02-20, 11:17

Ponury napisał/a:


Co jest napisane na domku pomiędzy torami? Reklama jakiejś firmy?!

BOISMINE
EXPORT DRZEWA PRZEŁADUNKI WĘGLA

feyg - 2009-02-20, 12:09

Na "Gdynia molo3" przeoczyłem "Jadwigę" przy nabrzeżu Angielskim:
feyg - 2009-03-07, 15:54

Dwie pocztówki dokumentujące schyłek istnienia przystani na molo:
Łukasz - 2009-03-07, 22:39

:szok: :szok: :szok: Ale traf!

Pierwsza karta w temacie jest zaadresowana do Grudziądza na Ogrodową 33, II piętro. W kamienicy numer 33 od lat dwudziestych mieszkali moi pradziadkowie z dziećmi (z przerwą na wojnę, kiedy to do mieszkania wprowadziła się jakaś Niemka), a potem z moimi rodzicami (wtedy to już była ul. Kosynierów Gdyńskich). Ja też tam mieszkałem przez pewien czas. Nie kojarzę nazwiska Łucji Dobrowolskiej, ale zapytam w rodzinie... Ciekawe...

feyg - 2009-03-28, 19:37

Pawilon "Żeglugi Polskiej" na nieistniejącym drewnianym molo:
feyg - 2009-03-30, 23:40

Wielkim dniem dla gdyńskiej Białej Floty stała się uroczystość chrztu dwu nowych statków zbudowanych w Newcastle Wielkiej Brytanii. Nazwano je imionami córek marszałka Piłsudskiego: "Wanda" i "Jadwiga" (po wojnie "sanacyjne" nazwy oczywiście zmieniono ;-) ). Był też trzeci statek - stary bocznokołowiec który otrzymał imię córki ministra Kwiatkowskiego: "Hanka". Na uroczystość "matkom" chrzestnym pierwotnie towarzyszyć miała pani marszałkowa, tak jak na wcześniejszej uroczystości poświęcenia statku "Danzig" w Tczewie, ale (prawdopodobnie na prośbę Kwiatkowskiego) wymówiła się złym samopoczuciem i 1 lipca 1928 do Gdyni w córkami przyjechał sam marszałek.
Sama uroczystość poświęcenia bander odbyła się na molo a następnie goście na pokładzie "Jadwigi" popłynęli na Hel.
Z wizytą marszałka na Helu wiąże się anegdota przytoczona w swoich wspomnieniach przez Juliana Rummla (ówczesnego dyrektora Żeglugi Polskiej), mianowicie gdy marszałek opuścił helską latarnię gdzie złożył swój podpis w księdze pamiątkowej (na wejście na wieżę się nie zdecydował...)
Cytat:
zaczął opowiadać grupie, która się dookoła niego utworzyła, różne kawały [...] Potem pytano mnie, o czym marszałek mówił. Odpowiedziałem, że mówił o ważnych sprawach państwowych, dając wskazówki co do dalszej rozbudowy Gdyni i ożywienia wybrzeża. Tak też ten temat przeszedł do historii


źródło fotografii: NAC

feyg - 2009-03-30, 23:44

Wspomniane statki (dane za "Rocznikiem Morskim i Kolonialnym" z 1938 roku):

Nazwy: Jadwiga, Polyp, Wilk, Anna, Zofia
Cytat:
Nr rejestru okrętowego: 45
Sygnał rozpoznawczy: SOBC
Stocznia: Jarrow Palmers Shipbulding and Iron Co Ltd Newcastle, Wielka Brytania
Rok budowy: 1928
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 270
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 107
Długość w metrach: 39,75
Szerokość w metrach: 7,42
Zanurzenie w metrach: 3,26
Siła maszyn w K.M.: 830
Ilość maszyn: 2 trójprężne
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro Klasyfikacji: Lloyds Register of Shipping
Właściciel: Żegluga Polska S.A.


Nazwy: Wanda, Gotenhafen, Barbara
Cytat:
Nr rejestru okrętowego: 47
Sygnał rozpoznawczy: SOBD
Stocznia: Jarrow Palmers Shipbulding and Iron Co Ltd Newcastle, Wielka Brytania
Rok budowy: 1928
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 270
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 107
Długość w metrach: 39,75
Szerokość w metrach: 7,42
Zanurzenie w metrach: 3,26
Siła maszyn w K.M.: 830
Ilość maszyn: 2 trójprężne
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro Klasyfikacji: Lloyds Register of Shipping
Właściciel: Żegluga Polska S.A.

feyg - 2009-03-31, 23:27

Przystań Białej Floty przy Nabrzeżu Pomorskim krótko przed wybuchem wojny, na pierwszym planie flota motorówek braci Wilke:
villaoliva - 2009-04-15, 08:16

Motorówka "Delfin" należąca do firmy Roberta Wilke. Zbudowana w Danzigu w stoczni jachtowej Franza Kroppa weszła do użytku w 1931 roku. Zdjęcie zostało wykonane na początku lat 30-tych.
villaoliva - 2009-04-15, 09:15

Statek przybrzeżny "Danzig" (dane za "Rocznikiem Morskim i Kolonialnym" z 1938 roku):

Cytat:

Nr rejestru okrętowego: 39
Sygnał rozpoznawczy: SPAG
Stocznia: Stocznia Danziga, Wolne Miasto Danzig
Rok budowy: 1927
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 547
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 234
Długość w metrach: 50,24
Szerokość w metrach: 9,26
Zanurzenie w metrach: 3,57
Siła maszyn w K.M.: 650
Prędkość w węzłach: 11
Ilość maszyn: 1 trójprężna
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro klasyfikacji: Germanischer Lloyd
Właściciel: Żegluga Polska S.A.


źródło zdjęcia

feyg - 2009-05-17, 11:51

"Gdynia" przycumowana do sopockiego mola latem 1927 roku. Zdjęcie jest ciekawe i rzadkie ponieważ przedstawia statek przed przebudową dokonaną na przełomie 1927/28.
feyg - 2009-05-17, 12:10

Po przebudowie wyglądał tak (dane techniczne po przebudowie według "Rocznika Morskiego i Kolonialnego":

Nazwy: Gdynia
Cytat:

Nr rejestru okrętowego: 40
Sygnał rozpoznawczy: SPAF
Stocznia: Stocznia Danziga, Wolne Miasto Danzig
Rok budowy: 1927
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 586
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 281
Długość w metrach: 50,24
Szerokość w metrach: 9,26
Zanurzenie w metrach: 3,57
Siła maszyn w K.M.: 650
Prędkość w węzłach: 11
Ilość maszyn: 1 trójprężna
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro klasyfikacji: Bureau Veritas
Właściciel: Żegluga Polska S.A.

źródło zdjęcia

feyg - 2009-06-05, 07:07

Parę ujęć z okolic przystani Żeglugi Polskiej:
feyg - 2009-06-10, 00:24

Nazwa: Hanka (ex. Zagłoba, ex. ?)
Cytat:
Nr rejestru okrętowego: ?
Sygnał rozpoznawczy: PBLS
Stocznia: ?
Rok budowy: 1888
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 1
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 92
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 34
Długość w metrach: 31,0
Szerokość w metrach: 6,7
Zanurzenie w metrach: ?
Siła maszyn w K.M.: 65
Prędkość w węzłach: 8
Ilość maszyn: 1 parowa
Napęd: bocznokołowiec
Biuro klasyfikacji: ?
Liczba pasażerów: 150
Właściciel: Żegluga Polska S.A.
Wejście do służby: 1 lipca 1928

Kariera "Hanki" trwała krótko, już w 1931 statek nie był eksploatowany a w listopadzie 1933 roku został sprzedany na złom.


"Hanka" w porcie helskim

link do NAC

pieklo - 2009-07-01, 23:07

Witam

Musze przygotować referat na temat: Znaczenie turystyczne białej floty Pomorza Danzigiego Obecnie mam tylko zarys historyczny z lat 1927-1989 z książki Jana Piwowońskiego: Flota spod biało-czerwonej. Ale potrzebuje jakiś informacji z lat 1990 do dzisiaj, chodzi historie współczesną białej floty oraz wpływ floty na turystykę pomorza.

Za wszelkie informacje dziękuję.

Pozdrawiam.

feyg - 2009-07-27, 19:52

Tegoroczne "łupy" jarmarkowe:
villaoliva - 2009-07-27, 20:02

Niezłe łupy!
villaoliva - 2009-08-28, 06:37

Badzo ładny skan.
villaoliva - 2009-10-25, 08:55

Ujęcie ze statku "Danzig".
rychu40 - 2009-10-26, 16:25

Z nielicznych zdjęć z Gdyni na których jest uwieczniony mój ojciec jedno jest chyba na "Danzigu". Pozostałe trzy niestety nie są do zidentyfikowania z żadnym statkiem Gdyńskiej Białej Floty które są widoczne w tym temacie. Okres zakopiański fotografa gdyńskiego - jeżeli kogoś to zainteresuje - jest na forum tutaj
feyg - 2009-11-04, 15:07

rychu40 napisał/a:
Z nielicznych zdjęć z Gdyni na których jest uwieczniony mój ojciec jedno jest chyba na "Danzigu". Pozostałe trzy niestety nie są do zidentyfikowania z żadnym statkiem Gdyńskiej Białej Floty które są widoczne w tym temacie.

Może to zdjęcia z pokładu wiślanego bocznokołowca? Bo na jednostkę pełnomorską mi to nie wygląda...

rychu40 - 2009-11-04, 16:58

feyg napisał/a:
Może to zdjęcia z pokładu wiślanego bocznokołowca? Bo na jednostkę pełnomorską mi to nie wygląda...

Albo jakiś stateczek z Zalewu Wiślanego. Dokoła widać dużo wody. Mam jeszcze jedno zdjęcie z pokładu z widokiem na Gdynię? ale to nie ten statek.

feyg - 2009-11-04, 17:21

Zdjęcie zostało wykonane na pokładzie tej samej jednostki co uwieczniona na obr48.jpg czyli "Danziga" albo "Gdyni". Widoczne urządzenie to naktuz
rychu40 - 2009-11-04, 20:03

feyg napisał/a:
Zdjęcie zostało wykonane na pokładzie tej samej jednostki co uwieczniona na obr48.jpg czyli "Danziga" albo "Gdyni".

Obr48. to Danzig a obr61. chyba Gdynia po przebudowie a więc po 1928 roku. Może przed 30. Na zdjęciu z archiwum NAC wydatnie odznacza się ten naktuz - kompas okrętowy. I widok na molo i brzeg z wysoka.

feyg - 2009-12-17, 07:53

"Gdynia" przy głowicy mola:
villaoliva - 2010-01-23, 13:01

Kolejne zdjęcie z "Danziga". Tym razem mostek.
villaoliva - 2010-02-15, 22:23
Temat postu: Danziga biała flota
Motorówka pasażerska "Jaś". Lata 70.
fritzek - 2010-02-15, 22:41

Niezła ta motorówka. Wygląda na jakąś przeróbkę jednostki pływającej o pierwotnie innym przeznaczeniu.
feyg - 2010-02-15, 22:56

fritzek napisał/a:
Niezła ta motorówka. Wygląda na jakąś przeróbkę jednostki pływającej o pierwotnie innym przeznaczeniu.

Niekoniecznie ;-) A w latach 70-tych to już jej nie było...

villaoliva - 2010-02-15, 22:59

To na jaki czas datujesz zdjęcia "Jasia"? "Orbis" to "Jaś" czy siostrzana jednostka?
renekk - 2010-02-15, 23:40

"Orbis" to poźniejszy "Jaś", zbudowany w 1935 roku w Kalmarze jako motorówka wycieczkowa. Zdjęcie "Orbisa" pochodzi z 1935-36 roku, "Jasia" z 1949.
fritzek - 2010-02-16, 00:01

Jestem pod wrażeniem. Ogromne te motorówki pasażerskie. Mi motorówka kojarzy się z dużo mniejszą jednostką.
rychu40 - 2010-02-16, 00:08

Czy to jest wątek o białej flocie danzigo - gdyńskiej. Przeważnie stateczki pływały między Danzigiem i Gdynią zawijając do Sopotu i dalej na Hel. I w basenach portowych. W czasach powojennych. :-)
feyg - 2010-02-16, 12:07

rychu40 napisał/a:
Czy to jest wątek o białej flocie danzigo - gdyńskiej.

Okazuje się, że nawet szczecińskiej ;-)

rychu40 - 2010-02-16, 16:16

feyg napisał/a:
rychu40 napisał/a:
Czy to jest wątek o białej flocie danzigo - gdyńskiej.

Okazuje się, że nawet szczecińskiej ;-)

Nazwa na rufie też Jaś a ten przerobiony z Orbisu na Jasia ma na rufie Danzig. Autobus nie bardzo mi pasuje do wątku. :-) Mam kilka stateczków danzigo - gdyńskich końca lat 50 - tych i widać je na Motławie i w Gdyni przy Przystani. Teraz chyba miałyby zakaz pływania z taką ilością tratw ratunkowych jak ten poniżej na zdjęciu i tyloma pasażerami. :-? Jednostka nie zidentyfikowana. Może to Wanda.

Kuglow - 2010-02-16, 16:25

Cytat:
Nazwa na rufie też Jaś a ten przerobiony z Orbisu na Jasia ma na rufie Danzig.
Wg. mnie to nie są te same stateczki. Różnią się znacznie wyglądem.
feyg - 2010-02-16, 16:58

Kuglow napisał/a:
Cytat:
Nazwa na rufie też Jaś a ten przerobiony z Orbisu na Jasia ma na rufie Danzig.
Wg. mnie to nie są te same stateczki. Różnią się znacznie wyglądem.

Mylicie się, to ta sama jednostka, tyle tylko że po drodze była przebudowywana dwukrotnie (między innymi otrzymała komin), tak że nawet pierwotnie bliźniacza "Małgosia" w końcowym okresie służby różniła się wyglądem od "Jasia".

źródło rysunków: Jerzy Miciński, Stefan Kolicki "Pod polską banderą" Wydawnictwo Morskie 1962

feyg - 2010-02-16, 20:49

rychu40 napisał/a:
Mam kilka stateczków danzigo - gdyńskich końca lat 50 - tych i widać je na Motławie i w Gdyni przy Przystani. Teraz chyba miałyby zakaz pływania z taką ilością tratw ratunkowych jak ten poniżej na zdjęciu i tyloma pasażerami. :-? Jednostka nie zidentyfikowana.

Juz nie:
Cytat:
Krystyna, SOCN, ex "Neufahrwasser", pasażerski [statek] żeglugi przybrzeżnej; zbudowany w 1924r., Klawitter Werfbetriebes m. b. H, Wolne Miasto Danzig; 47 BRT, 24 NRT; długość między pionami 18,7 metrów, szerokość 5,3 metra, zanurzenie około 1,4 metra; parowiec 180 KM, 1 śruba, 7 węzłów; 1 pokład, 120 pasażerów, około 6 ludzi załogi.

Uwagi: Jednostka należąca uprzednio do W.M. Danziga . Po wojnie eksploatowana na Zatoce Danzigiej, między innymi na trasie Gdynia - Hel. Następnie przekazana Żegludze Szczecińskiej. Zatonęła na przełomie 1957-58 r. Po wydobyciu oddana na złom.


źródło: Jerzy Miciński, Stefan Kolicki "Pod polską banderą" Wydawnictwo Morskie 1962, str 177.

rychu40 - 2010-02-16, 21:44

Jak zwykle jesteś wszystkowiedzący. :-) Pamiętam jako dziecko rozmowę rodziców o jakimś tragicznym zatonięciu statku żeglugi przybrzeżnej i licznych ofiarach. Czy to Krystyna to nie wiem.
rychu40 - 2010-02-16, 23:54

Strona z informacjami o statkach pasażerskich. oceania Może znana. :-)
JAŚ, SOED; 19..: SOCU; pasażerski żeglugi portowej; zbud. w 1935 r., Kalmar Varv, Kalmar (Szwecja); 71 BRT, 35 NRT; 24,4(23,8 rej.)×6,6×1,0 m; 1 SD6 Penta, 75 KM, 1 śr, . w; 120 pas.; z. 4; 19..: SD4 Skandia 214B, 120 KM, 9 w.

MAŁGOSIA, SOEE; 19..: SOCV; dł. rej. 23,7 m; 19..:58 BRT, 38 NRT; SD6 Widdop EMX6, 180 KM, 11 w; 150 pas. – pozostałe dane jak „Jaś”.

Uwagi: Zbudowane dla gdyńskiego Towarzystwa Turystyki Morskiej i używane przeważnie do wycieczek po porcie gdyńskim oraz na Zatoce Danzigiej. Zarekwirowane przez Niemców podczas wojny i uprowadzone; zostały rewindy-kowane w 1946 r. Od TTM odkupiło je Towarzystwo Żeglugi Przybrzeżnej „Gryf”. „Jaś” od czerwca 1949 r. pływał jako statek wycieczkowy w porcie gdyńskim, następnie został przekazany do Szczecina. „Małgosia” została urucho-miona 1.8.48 w porcie szczecińskim. Od 1.1.51 eksploatowane przez Żeglugę Szczecińską. „Jaś” wycofany w latach 1964-66, „Małgosia” – w latach 1966-73.

I informacja o statku który zatonął w 1949 roku po zderzeniu z innym statkiem na redzie Gdyni, wspomnianym już:
Cytat:
Pamiętam jako dziecko rozmowę rodziców o jakimś tragicznym zatonięciu statku żeglugi przybrzeżnej i licznych ofiarach.

WANDA, JADWIGA
Uwagi: Bliźniacze statki zamówione przez przedsiębiorstwo Żegluga Polska dla komunikacji pasażerskiej oraz w ruchu wycieczkowego na Zatoce Danzigiej. Otrzymały imiona córek marszałka J. Piłsudskiego.
Statek „Jadwiga” we wrześniu 1939 r. wpadł nieuszkodzony w ręce Niemców w Jastarni. Następnie został przebudowany na holownik w Kilonii. Pod nazwą „Polyp” pełnił w okresie wojny służbę w porcie danzigim, w 1945 r. uprowadzono go na Zachód. Rewindykowany po zakończeniu działań wojennych przybył do Gdyni 18.2.46. Nadano mu nazwę „Wilk” i eksploatowano nadal jako holownik w Wydziale Holowniczo-Ratowniczym Żeglugi Polskiej. W 1947 r. latem został wydzierżawiony, a w 1948 r. odsprzedany żegludze przybrzeżnej. Po prowizorycznym przystosowaniu do przewozu pasażerów wszedł pod nazwą „Anna” do eksploatacji 1.5.48 na trasie Gdynia – Hel. W dniu 6.7.49 zderzył się na redzie Gdyni z tureckim statkiem „Odemis” i zatonął (11 ofiar). Wydobyty przez PRO 15.11.49, został odbudowany w Stoczni Gdyńskiej, przy czym częściowo przywrócono mu uprzedni charakter statku pasażerskiego. Wrócił do służby pod kolejną nazwą „Halina”, zmienioną po paru tygodniach na „Zofia”. Pływał na trasie Gdynia – Hel, od 21.1.51 w Żegludze Danzigiej. Oba oddane do kasacji w 1965 r. i pocięte na złom.

Poszukam przy okazji zdjęć.

rychu40 - 2010-02-17, 00:34

Zofia po lewej z wątku o Skwerze Kościuszki. tutaj


rychu40 - 2010-02-23, 21:08

I jeszcze raz Zofia, mocno dymiąca na tle Dalmoru. Jeszcze będzie pływała przez pięć lat. :-)
pawel_45 - 2010-02-24, 00:57

rychu40 napisał/a:
... Autobus nie bardzo mi pasuje do wątku...

Rzeczywiście - autobus nie pasuje do wątku o białej flocie – ale napiszę tutaj bo nie wiem gdzie. Może Feyg przeniesie w miejsce właściwe.
Moim zdaniem jest to Leyland Royal Tiger w wersji dla Europy kontynentalnej, prod. ok. 1961-63r.
Pozdrawiam

feyg - 2010-02-24, 08:50

Dziękuję bardzo!! :brawo:
renekk - 2010-03-22, 21:19

Ładna okładka folderu, z katalogu najbliższej (kwietniowej) aukcji antykwariatu Wójtowicza:
villaoliva - 2010-03-22, 21:21

Śliczne :brawo:
A na obrazku to chyba fiordy?

renekk - 2010-03-22, 21:26

Poniżej link do katalogu:
http://www.antykwariat.wo...ons=1&caPath=13
Mnie też skojarzyło się z fiordami, ale artysta miał chyba na myśli Kamienną Górę :hihi:

Kuglow - 2010-03-23, 00:35

Widać też peryskop U-boota wystający z fal. Może w zamyśle artysty miała to być kaczka , ale mi to z jednym się kojarzy. :hihi: :mrgreen:
renekk - 2010-03-23, 22:52

Bo to nie jest żadna kaczka, tylko buriewiestnik :hihi:
A79 - 2010-06-27, 18:31

źródło
NAC napisał/a:
Aktor Włodzimierz Łoziński podczas wypoczynku po nagraniu filmu "Czarne diamenty".
Data wydarzenia: 1939
Miejsce: Gdynia
Osoby widoczne: Włodzimierz Łoziński,
Zespół: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny - Archiwum Ilustracji

feyg - 2010-08-07, 22:05

Wspomniana wcześniej "Małgosia", niegdyś bliźniaczka "Jasia" w porcie szczecińskim
slowik45 - 2010-08-28, 21:32

Statek na drugim planie to s/s Kościuszko lub bliźniaczy s/s Pułaski
A79 - 2010-09-16, 21:42

kadry z filmu telewizyjnego "Prawo Archimedesa" w reż. Mariusza Waltera
villaoliva - 2010-09-25, 20:23

Biała flota WMG na karcie wysłanej z Helu w 1928 roku.
feyg - 2010-10-18, 10:02

Dwa zdjęcia "Paula Beneke" przed- i tużpowojenne:
Wojtek_50_ - 2011-01-31, 00:02

molo10

Post przeniesiony z wątku "Mola w Orłowie" z uwagi na to, że pocztówka przedstawia molo w Gdyni.

feyg - 2011-02-18, 22:40

Na pewnym portalu ;-) zadebiutował dziś dział dotyczący historii. Wśród informacji znalazł się również quiz a wśród wielu pytań takie:
Cytat:
W którym roku powstała w Gdyni pierwsza firma oferująca turystom przejażdżki motorówką?

w 1931 roku - odpowiedziałeś poprawnie

Firma braci Roberta i Franciszka Wilke zacząła od rybackiego kutra, którym w sezonie letnim zamiast zabierano na przejażdżki turystów. Firma szybko zmieniła nazwę na "Robert Wilke - Motorówki Pasażerskie". Bracia sprzedali kuter, zaciągnęli pożyczki i zlecili w gdyńskiej stoczni budowę drewnianej motorówki, która otrzymała nazwę "Delfin". Potem był jeszcze "Rekin", "Bajka" i "Gryf" oraz dwie motorówki "Jaś" i "Małgosia". W ciągu sezonu trwającego od połowy czerwca do połowy września bracia Wilke przewozili ponad 200 tys. turystów! Wycieczki po porcie, przejażdżki do Orłowa, Sopotu, Danziga, Jastarni i Helu stanowiły główną atrakcję przybywających do Gdyni letników. Firma świetnie prosperowała do wybuchu II wojny światowej.


Tyle, że rzekoma poprawna odpowiedź jest błędna! Pierwsza firma oferująca turystom w Gdyni przejażdżki motorówką powstała znacznie wcześniej, bo już w roku 1922. Jej założycielem i głównym udziałowcem był inż Rajmund Stodolski który, jak scharakteryzował go Jerzy Miciński, "z niebywałą energią i czarującym dyletantyzmem usiłował zorganizować tu jednocześnie: przemysł okrętowy, przetwórstwo ryb i żeglugę przybrzeżną". Nic z tego nie wyszło - firma żeglugowa zaprzestała działalności w roku 1925. Po wielkich planach inż Stodolskiego została tylko willa, którą prawdopodobnie wybudował a potem wynajął poczcie.

villaoliva - 2011-05-28, 22:24

"Mazowsze" od rufy.
A79 - 2011-06-26, 13:24

Źródło
villaoliva - 2012-01-16, 13:30

Mazowsze, lata 50-e.
feyg - 2012-01-24, 23:50

Wrak przedwojennej "Wandy" przy nabrzeżu Pomorskim

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group