|
Wolne Forum Gdańsk Forum miłośników Gdańska |
|
Navigare necesse est - Biała Flota
villaoliva - 2009-01-20, 09:29 Temat postu: Biała Flota Dla mnie zupełna nowość.
Przystań Żeglugi Morskiej
pawel_45 - 2009-01-20, 15:51 Temat postu: Re: Gdynia. Przystań Żeglugi Morskiej
villaoliva napisał/a: | Dla mnie zupełna nowość.
...Przystań Żeglugi Morskiej... |
Dla mnie również nowość. Dotychczas byłem przekonany, że nowa przystań Żeglugi Polskiej (nie Morskiej) została oddana do użytku w 1936r., zaś w 1928r. było w tym miejscu drewniane molo.
Henio - 2009-01-20, 16:01
Data stempla to '38 jak dobrze wypatrzyłem.
villaoliva - 2009-02-17, 09:30
Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w Orłowie.
pawel_45 - 2009-02-17, 20:55
villaoliva napisał/a: | Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w Orłowie |
a jest to Molo Pasażerskie Żeglugi Polskiej w Gdyni - czyli przebudowany dawny pomost Domu Kuracyjnego. Łatwo poznać po charakterystycznych wysięgnikach lamp na słupach, a także gęstej sieci stężeń wzmacniających palowanie pomostu. Ponadto brak wystających "balkoników" z boku mola.Pozdrawiam.
feyg - 2009-02-19, 10:32
pawel_45 napisał/a: | villaoliva napisał/a: | Zastanawiałem się chwilę czy to port czy Orłowo. Typuję jednek molo w Orłowie |
a jest to Molo Pasażerskie Żeglugi Polskiej w Gdyni - czyli przebudowany dawny pomost Domu Kuracyjnego. Łatwo poznać po charakterystycznych wysięgnikach lamp na słupach, [...] |
Zgadzam się z przedmówcą w całej rozciągłości, owe wysięgniki były bardzo charakterystyczne i były rozmieszczone naprzemiennie po obu stronach mola, poza głowicą gdzie było ich więcej:
ze zbiorów Rolanda
feyg - 2009-02-19, 21:02
Parę ujęć nowego mola z większej perspektywy, to pierwsze było już publikowane i rozłożone na czynniki pierwsze przez Pawła.45 na FDG , ale w kiepskiej jakości więc pozwoliłem sobie na powtórkę
Ponury - 2009-02-19, 22:43
Cytat: | Panorama z portowej wieży ciśnień. Około 1929 roku |
Co jest napisane na domku pomiędzy torami? Reklama jakiejś firmy?!
feyg - 2009-02-20, 11:17
Ponury napisał/a: |
Co jest napisane na domku pomiędzy torami? Reklama jakiejś firmy?! |
BOISMINE
EXPORT DRZEWA PRZEŁADUNKI WĘGLA
feyg - 2009-02-20, 12:09
Na "Gdynia molo3" przeoczyłem "Jadwigę" przy nabrzeżu Angielskim:
feyg - 2009-03-07, 15:54
Dwie pocztówki dokumentujące schyłek istnienia przystani na molo:
Łukasz - 2009-03-07, 22:39
Ale traf!
Pierwsza karta w temacie jest zaadresowana do Grudziądza na Ogrodową 33, II piętro. W kamienicy numer 33 od lat dwudziestych mieszkali moi pradziadkowie z dziećmi (z przerwą na wojnę, kiedy to do mieszkania wprowadziła się jakaś Niemka), a potem z moimi rodzicami (wtedy to już była ul. Kosynierów Gdyńskich). Ja też tam mieszkałem przez pewien czas. Nie kojarzę nazwiska Łucji Dobrowolskiej, ale zapytam w rodzinie... Ciekawe...
feyg - 2009-03-28, 19:37
Pawilon "Żeglugi Polskiej" na nieistniejącym drewnianym molo:
feyg - 2009-03-30, 23:40
Wielkim dniem dla gdyńskiej Białej Floty stała się uroczystość chrztu dwu nowych statków zbudowanych w Newcastle Wielkiej Brytanii. Nazwano je imionami córek marszałka Piłsudskiego: "Wanda" i "Jadwiga" (po wojnie "sanacyjne" nazwy oczywiście zmieniono ). Był też trzeci statek - stary bocznokołowiec który otrzymał imię córki ministra Kwiatkowskiego: "Hanka". Na uroczystość "matkom" chrzestnym pierwotnie towarzyszyć miała pani marszałkowa, tak jak na wcześniejszej uroczystości poświęcenia statku "Danzig" w Tczewie, ale (prawdopodobnie na prośbę Kwiatkowskiego) wymówiła się złym samopoczuciem i 1 lipca 1928 do Gdyni w córkami przyjechał sam marszałek.
Sama uroczystość poświęcenia bander odbyła się na molo a następnie goście na pokładzie "Jadwigi" popłynęli na Hel.
Z wizytą marszałka na Helu wiąże się anegdota przytoczona w swoich wspomnieniach przez Juliana Rummla (ówczesnego dyrektora Żeglugi Polskiej), mianowicie gdy marszałek opuścił helską latarnię gdzie złożył swój podpis w księdze pamiątkowej (na wejście na wieżę się nie zdecydował...)
Cytat: | zaczął opowiadać grupie, która się dookoła niego utworzyła, różne kawały [...] Potem pytano mnie, o czym marszałek mówił. Odpowiedziałem, że mówił o ważnych sprawach państwowych, dając wskazówki co do dalszej rozbudowy Gdyni i ożywienia wybrzeża. Tak też ten temat przeszedł do historii |
źródło fotografii: NAC
feyg - 2009-03-30, 23:44
Wspomniane statki (dane za "Rocznikiem Morskim i Kolonialnym" z 1938 roku):
Nazwy: Jadwiga, Polyp, Wilk, Anna, Zofia
Cytat: | Nr rejestru okrętowego: 45
Sygnał rozpoznawczy: SOBC
Stocznia: Jarrow Palmers Shipbulding and Iron Co Ltd Newcastle, Wielka Brytania
Rok budowy: 1928
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 270
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 107
Długość w metrach: 39,75
Szerokość w metrach: 7,42
Zanurzenie w metrach: 3,26
Siła maszyn w K.M.: 830
Ilość maszyn: 2 trójprężne
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro Klasyfikacji: Lloyds Register of Shipping
Właściciel: Żegluga Polska S.A. |
Nazwy: Wanda, Gotenhafen, Barbara
Cytat: | Nr rejestru okrętowego: 47
Sygnał rozpoznawczy: SOBD
Stocznia: Jarrow Palmers Shipbulding and Iron Co Ltd Newcastle, Wielka Brytania
Rok budowy: 1928
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 270
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 107
Długość w metrach: 39,75
Szerokość w metrach: 7,42
Zanurzenie w metrach: 3,26
Siła maszyn w K.M.: 830
Ilość maszyn: 2 trójprężne
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro Klasyfikacji: Lloyds Register of Shipping
Właściciel: Żegluga Polska S.A.
|
feyg - 2009-03-31, 23:27
Przystań Białej Floty przy Nabrzeżu Pomorskim krótko przed wybuchem wojny, na pierwszym planie flota motorówek braci Wilke:
villaoliva - 2009-04-15, 08:16
Motorówka "Delfin" należąca do firmy Roberta Wilke. Zbudowana w Danzigu w stoczni jachtowej Franza Kroppa weszła do użytku w 1931 roku. Zdjęcie zostało wykonane na początku lat 30-tych.
villaoliva - 2009-04-15, 09:15
Statek przybrzeżny "Danzig" (dane za "Rocznikiem Morskim i Kolonialnym" z 1938 roku):
Cytat: |
Nr rejestru okrętowego: 39
Sygnał rozpoznawczy: SPAG
Stocznia: Stocznia Danziga, Wolne Miasto Danzig
Rok budowy: 1927
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 547
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 234
Długość w metrach: 50,24
Szerokość w metrach: 9,26
Zanurzenie w metrach: 3,57
Siła maszyn w K.M.: 650
Prędkość w węzłach: 11
Ilość maszyn: 1 trójprężna
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro klasyfikacji: Germanischer Lloyd
Właściciel: Żegluga Polska S.A. |
źródło zdjęcia
feyg - 2009-05-17, 11:51
"Gdynia" przycumowana do sopockiego mola latem 1927 roku. Zdjęcie jest ciekawe i rzadkie ponieważ przedstawia statek przed przebudową dokonaną na przełomie 1927/28.
feyg - 2009-05-17, 12:10
Po przebudowie wyglądał tak (dane techniczne po przebudowie według "Rocznika Morskiego i Kolonialnego":
Nazwy: Gdynia
Cytat: |
Nr rejestru okrętowego: 40
Sygnał rozpoznawczy: SPAF
Stocznia: Stocznia Danziga, Wolne Miasto Danzig
Rok budowy: 1927
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 2
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 586
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 281
Długość w metrach: 50,24
Szerokość w metrach: 9,26
Zanurzenie w metrach: 3,57
Siła maszyn w K.M.: 650
Prędkość w węzłach: 11
Ilość maszyn: 1 trójprężna
Dno: pojedyncze, pod masztem i kotłem podwójne
Biuro klasyfikacji: Bureau Veritas
Właściciel: Żegluga Polska S.A. |
źródło zdjęcia
feyg - 2009-06-05, 07:07
Parę ujęć z okolic przystani Żeglugi Polskiej:
feyg - 2009-06-10, 00:24
Nazwa: Hanka (ex. Zagłoba, ex. ?)
Cytat: | Nr rejestru okrętowego: ?
Sygnał rozpoznawczy: PBLS
Stocznia: ?
Rok budowy: 1888
Ilość pokładów ciągłych: 1
Ilość masztów: 1
Pojemność brutto w tonach rejestrowych: 92
Pojemność netto w tonach rejestrowych: 34
Długość w metrach: 31,0
Szerokość w metrach: 6,7
Zanurzenie w metrach: ?
Siła maszyn w K.M.: 65
Prędkość w węzłach: 8
Ilość maszyn: 1 parowa
Napęd: bocznokołowiec
Biuro klasyfikacji: ?
Liczba pasażerów: 150
Właściciel: Żegluga Polska S.A.
Wejście do służby: 1 lipca 1928 |
Kariera "Hanki" trwała krótko, już w 1931 statek nie był eksploatowany a w listopadzie 1933 roku został sprzedany na złom.
"Hanka" w porcie helskim
link do NAC
pieklo - 2009-07-01, 23:07
Witam
Musze przygotować referat na temat: Znaczenie turystyczne białej floty Pomorza Danzigiego Obecnie mam tylko zarys historyczny z lat 1927-1989 z książki Jana Piwowońskiego: Flota spod biało-czerwonej. Ale potrzebuje jakiś informacji z lat 1990 do dzisiaj, chodzi historie współczesną białej floty oraz wpływ floty na turystykę pomorza.
Za wszelkie informacje dziękuję.
Pozdrawiam.
feyg - 2009-07-27, 19:52
Tegoroczne "łupy" jarmarkowe:
villaoliva - 2009-07-27, 20:02
Niezłe łupy!
villaoliva - 2009-08-28, 06:37
Badzo ładny skan.
villaoliva - 2009-10-25, 08:55
Ujęcie ze statku "Danzig".
rychu40 - 2009-10-26, 16:25
Z nielicznych zdjęć z Gdyni na których jest uwieczniony mój ojciec jedno jest chyba na "Danzigu". Pozostałe trzy niestety nie są do zidentyfikowania z żadnym statkiem Gdyńskiej Białej Floty które są widoczne w tym temacie. Okres zakopiański fotografa gdyńskiego - jeżeli kogoś to zainteresuje - jest na forum tutaj
feyg - 2009-11-04, 15:07
rychu40 napisał/a: | Z nielicznych zdjęć z Gdyni na których jest uwieczniony mój ojciec jedno jest chyba na "Danzigu". Pozostałe trzy niestety nie są do zidentyfikowania z żadnym statkiem Gdyńskiej Białej Floty które są widoczne w tym temacie. |
Może to zdjęcia z pokładu wiślanego bocznokołowca? Bo na jednostkę pełnomorską mi to nie wygląda...
rychu40 - 2009-11-04, 16:58
feyg napisał/a: | Może to zdjęcia z pokładu wiślanego bocznokołowca? Bo na jednostkę pełnomorską mi to nie wygląda... |
Albo jakiś stateczek z Zalewu Wiślanego. Dokoła widać dużo wody. Mam jeszcze jedno zdjęcie z pokładu z widokiem na Gdynię? ale to nie ten statek.
feyg - 2009-11-04, 17:21
Zdjęcie zostało wykonane na pokładzie tej samej jednostki co uwieczniona na obr48.jpg czyli "Danziga" albo "Gdyni". Widoczne urządzenie to naktuz
rychu40 - 2009-11-04, 20:03
feyg napisał/a: | Zdjęcie zostało wykonane na pokładzie tej samej jednostki co uwieczniona na obr48.jpg czyli "Danziga" albo "Gdyni". |
Obr48. to Danzig a obr61. chyba Gdynia po przebudowie a więc po 1928 roku. Może przed 30. Na zdjęciu z archiwum NAC wydatnie odznacza się ten naktuz - kompas okrętowy. I widok na molo i brzeg z wysoka.
feyg - 2009-12-17, 07:53
"Gdynia" przy głowicy mola:
villaoliva - 2010-01-23, 13:01
Kolejne zdjęcie z "Danziga". Tym razem mostek.
villaoliva - 2010-02-15, 22:23 Temat postu: Danziga biała flota Motorówka pasażerska "Jaś". Lata 70.
fritzek - 2010-02-15, 22:41
Niezła ta motorówka. Wygląda na jakąś przeróbkę jednostki pływającej o pierwotnie innym przeznaczeniu.
feyg - 2010-02-15, 22:56
fritzek napisał/a: | Niezła ta motorówka. Wygląda na jakąś przeróbkę jednostki pływającej o pierwotnie innym przeznaczeniu. |
Niekoniecznie A w latach 70-tych to już jej nie było...
villaoliva - 2010-02-15, 22:59
To na jaki czas datujesz zdjęcia "Jasia"? "Orbis" to "Jaś" czy siostrzana jednostka?
renekk - 2010-02-15, 23:40
"Orbis" to poźniejszy "Jaś", zbudowany w 1935 roku w Kalmarze jako motorówka wycieczkowa. Zdjęcie "Orbisa" pochodzi z 1935-36 roku, "Jasia" z 1949.
fritzek - 2010-02-16, 00:01
Jestem pod wrażeniem. Ogromne te motorówki pasażerskie. Mi motorówka kojarzy się z dużo mniejszą jednostką.
rychu40 - 2010-02-16, 00:08
Czy to jest wątek o białej flocie danzigo - gdyńskiej. Przeważnie stateczki pływały między Danzigiem i Gdynią zawijając do Sopotu i dalej na Hel. I w basenach portowych. W czasach powojennych.
feyg - 2010-02-16, 12:07
rychu40 napisał/a: | Czy to jest wątek o białej flocie danzigo - gdyńskiej. |
Okazuje się, że nawet szczecińskiej
rychu40 - 2010-02-16, 16:16
feyg napisał/a: | rychu40 napisał/a: | Czy to jest wątek o białej flocie danzigo - gdyńskiej. |
Okazuje się, że nawet szczecińskiej |
Nazwa na rufie też Jaś a ten przerobiony z Orbisu na Jasia ma na rufie Danzig. Autobus nie bardzo mi pasuje do wątku. Mam kilka stateczków danzigo - gdyńskich końca lat 50 - tych i widać je na Motławie i w Gdyni przy Przystani. Teraz chyba miałyby zakaz pływania z taką ilością tratw ratunkowych jak ten poniżej na zdjęciu i tyloma pasażerami. Jednostka nie zidentyfikowana. Może to Wanda.
Kuglow - 2010-02-16, 16:25
Cytat: | Nazwa na rufie też Jaś a ten przerobiony z Orbisu na Jasia ma na rufie Danzig. | Wg. mnie to nie są te same stateczki. Różnią się znacznie wyglądem.
feyg - 2010-02-16, 16:58
Kuglow napisał/a: | Cytat: | Nazwa na rufie też Jaś a ten przerobiony z Orbisu na Jasia ma na rufie Danzig. | Wg. mnie to nie są te same stateczki. Różnią się znacznie wyglądem. |
Mylicie się, to ta sama jednostka, tyle tylko że po drodze była przebudowywana dwukrotnie (między innymi otrzymała komin), tak że nawet pierwotnie bliźniacza "Małgosia" w końcowym okresie służby różniła się wyglądem od "Jasia".
źródło rysunków: Jerzy Miciński, Stefan Kolicki "Pod polską banderą" Wydawnictwo Morskie 1962
feyg - 2010-02-16, 20:49
rychu40 napisał/a: | Mam kilka stateczków danzigo - gdyńskich końca lat 50 - tych i widać je na Motławie i w Gdyni przy Przystani. Teraz chyba miałyby zakaz pływania z taką ilością tratw ratunkowych jak ten poniżej na zdjęciu i tyloma pasażerami. Jednostka nie zidentyfikowana. |
Juz nie:
Cytat: | Krystyna, SOCN, ex "Neufahrwasser", pasażerski [statek] żeglugi przybrzeżnej; zbudowany w 1924r., Klawitter Werfbetriebes m. b. H, Wolne Miasto Danzig; 47 BRT, 24 NRT; długość między pionami 18,7 metrów, szerokość 5,3 metra, zanurzenie około 1,4 metra; parowiec 180 KM, 1 śruba, 7 węzłów; 1 pokład, 120 pasażerów, około 6 ludzi załogi.
Uwagi: Jednostka należąca uprzednio do W.M. Danziga . Po wojnie eksploatowana na Zatoce Danzigiej, między innymi na trasie Gdynia - Hel. Następnie przekazana Żegludze Szczecińskiej. Zatonęła na przełomie 1957-58 r. Po wydobyciu oddana na złom. |
źródło: Jerzy Miciński, Stefan Kolicki "Pod polską banderą" Wydawnictwo Morskie 1962, str 177.
rychu40 - 2010-02-16, 21:44
Jak zwykle jesteś wszystkowiedzący. Pamiętam jako dziecko rozmowę rodziców o jakimś tragicznym zatonięciu statku żeglugi przybrzeżnej i licznych ofiarach. Czy to Krystyna to nie wiem.
rychu40 - 2010-02-16, 23:54
Strona z informacjami o statkach pasażerskich. oceania Może znana.
JAŚ, SOED; 19..: SOCU; pasażerski żeglugi portowej; zbud. w 1935 r., Kalmar Varv, Kalmar (Szwecja); 71 BRT, 35 NRT; 24,4(23,8 rej.)×6,6×1,0 m; 1 SD6 Penta, 75 KM, 1 śr, . w; 120 pas.; z. 4; 19..: SD4 Skandia 214B, 120 KM, 9 w.
MAŁGOSIA, SOEE; 19..: SOCV; dł. rej. 23,7 m; 19..:58 BRT, 38 NRT; SD6 Widdop EMX6, 180 KM, 11 w; 150 pas. – pozostałe dane jak „Jaś”.
Uwagi: Zbudowane dla gdyńskiego Towarzystwa Turystyki Morskiej i używane przeważnie do wycieczek po porcie gdyńskim oraz na Zatoce Danzigiej. Zarekwirowane przez Niemców podczas wojny i uprowadzone; zostały rewindy-kowane w 1946 r. Od TTM odkupiło je Towarzystwo Żeglugi Przybrzeżnej „Gryf”. „Jaś” od czerwca 1949 r. pływał jako statek wycieczkowy w porcie gdyńskim, następnie został przekazany do Szczecina. „Małgosia” została urucho-miona 1.8.48 w porcie szczecińskim. Od 1.1.51 eksploatowane przez Żeglugę Szczecińską. „Jaś” wycofany w latach 1964-66, „Małgosia” – w latach 1966-73.
I informacja o statku który zatonął w 1949 roku po zderzeniu z innym statkiem na redzie Gdyni, wspomnianym już: Cytat: | Pamiętam jako dziecko rozmowę rodziców o jakimś tragicznym zatonięciu statku żeglugi przybrzeżnej i licznych ofiarach. |
WANDA, JADWIGA
Uwagi: Bliźniacze statki zamówione przez przedsiębiorstwo Żegluga Polska dla komunikacji pasażerskiej oraz w ruchu wycieczkowego na Zatoce Danzigiej. Otrzymały imiona córek marszałka J. Piłsudskiego.
Statek „Jadwiga” we wrześniu 1939 r. wpadł nieuszkodzony w ręce Niemców w Jastarni. Następnie został przebudowany na holownik w Kilonii. Pod nazwą „Polyp” pełnił w okresie wojny służbę w porcie danzigim, w 1945 r. uprowadzono go na Zachód. Rewindykowany po zakończeniu działań wojennych przybył do Gdyni 18.2.46. Nadano mu nazwę „Wilk” i eksploatowano nadal jako holownik w Wydziale Holowniczo-Ratowniczym Żeglugi Polskiej. W 1947 r. latem został wydzierżawiony, a w 1948 r. odsprzedany żegludze przybrzeżnej. Po prowizorycznym przystosowaniu do przewozu pasażerów wszedł pod nazwą „Anna” do eksploatacji 1.5.48 na trasie Gdynia – Hel. W dniu 6.7.49 zderzył się na redzie Gdyni z tureckim statkiem „Odemis” i zatonął (11 ofiar). Wydobyty przez PRO 15.11.49, został odbudowany w Stoczni Gdyńskiej, przy czym częściowo przywrócono mu uprzedni charakter statku pasażerskiego. Wrócił do służby pod kolejną nazwą „Halina”, zmienioną po paru tygodniach na „Zofia”. Pływał na trasie Gdynia – Hel, od 21.1.51 w Żegludze Danzigiej. Oba oddane do kasacji w 1965 r. i pocięte na złom.
Poszukam przy okazji zdjęć.
rychu40 - 2010-02-17, 00:34
Zofia po lewej z wątku o Skwerze Kościuszki. tutaj
rychu40 - 2010-02-23, 21:08
I jeszcze raz Zofia, mocno dymiąca na tle Dalmoru. Jeszcze będzie pływała przez pięć lat.
pawel_45 - 2010-02-24, 00:57
rychu40 napisał/a: | ... Autobus nie bardzo mi pasuje do wątku... |
Rzeczywiście - autobus nie pasuje do wątku o białej flocie – ale napiszę tutaj bo nie wiem gdzie. Może Feyg przeniesie w miejsce właściwe.
Moim zdaniem jest to Leyland Royal Tiger w wersji dla Europy kontynentalnej, prod. ok. 1961-63r.
Pozdrawiam
feyg - 2010-02-24, 08:50
Dziękuję bardzo!!
renekk - 2010-03-22, 21:19
Ładna okładka folderu, z katalogu najbliższej (kwietniowej) aukcji antykwariatu Wójtowicza:
villaoliva - 2010-03-22, 21:21
Śliczne
A na obrazku to chyba fiordy?
renekk - 2010-03-22, 21:26
Poniżej link do katalogu:
http://www.antykwariat.wo...ons=1&caPath=13
Mnie też skojarzyło się z fiordami, ale artysta miał chyba na myśli Kamienną Górę
Kuglow - 2010-03-23, 00:35
Widać też peryskop U-boota wystający z fal. Może w zamyśle artysty miała to być kaczka , ale mi to z jednym się kojarzy.
renekk - 2010-03-23, 22:52
Bo to nie jest żadna kaczka, tylko buriewiestnik
A79 - 2010-06-27, 18:31
źródło
NAC napisał/a: | Aktor Włodzimierz Łoziński podczas wypoczynku po nagraniu filmu "Czarne diamenty".
Data wydarzenia: 1939
Miejsce: Gdynia
Osoby widoczne: Włodzimierz Łoziński,
Zespół: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny - Archiwum Ilustracji |
feyg - 2010-08-07, 22:05
Wspomniana wcześniej "Małgosia", niegdyś bliźniaczka "Jasia" w porcie szczecińskim
slowik45 - 2010-08-28, 21:32
Statek na drugim planie to s/s Kościuszko lub bliźniaczy s/s Pułaski
A79 - 2010-09-16, 21:42
kadry z filmu telewizyjnego "Prawo Archimedesa" w reż. Mariusza Waltera
villaoliva - 2010-09-25, 20:23
Biała flota WMG na karcie wysłanej z Helu w 1928 roku.
feyg - 2010-10-18, 10:02
Dwa zdjęcia "Paula Beneke" przed- i tużpowojenne:
Wojtek_50_ - 2011-01-31, 00:02
molo10
Post przeniesiony z wątku "Mola w Orłowie" z uwagi na to, że pocztówka przedstawia molo w Gdyni.
feyg - 2011-02-18, 22:40
Na pewnym portalu zadebiutował dziś dział dotyczący historii. Wśród informacji znalazł się również quiz a wśród wielu pytań takie:
Cytat: | W którym roku powstała w Gdyni pierwsza firma oferująca turystom przejażdżki motorówką?
w 1931 roku - odpowiedziałeś poprawnie
Firma braci Roberta i Franciszka Wilke zacząła od rybackiego kutra, którym w sezonie letnim zamiast zabierano na przejażdżki turystów. Firma szybko zmieniła nazwę na "Robert Wilke - Motorówki Pasażerskie". Bracia sprzedali kuter, zaciągnęli pożyczki i zlecili w gdyńskiej stoczni budowę drewnianej motorówki, która otrzymała nazwę "Delfin". Potem był jeszcze "Rekin", "Bajka" i "Gryf" oraz dwie motorówki "Jaś" i "Małgosia". W ciągu sezonu trwającego od połowy czerwca do połowy września bracia Wilke przewozili ponad 200 tys. turystów! Wycieczki po porcie, przejażdżki do Orłowa, Sopotu, Danziga, Jastarni i Helu stanowiły główną atrakcję przybywających do Gdyni letników. Firma świetnie prosperowała do wybuchu II wojny światowej.
|
Tyle, że rzekoma poprawna odpowiedź jest błędna! Pierwsza firma oferująca turystom w Gdyni przejażdżki motorówką powstała znacznie wcześniej, bo już w roku 1922. Jej założycielem i głównym udziałowcem był inż Rajmund Stodolski który, jak scharakteryzował go Jerzy Miciński, "z niebywałą energią i czarującym dyletantyzmem usiłował zorganizować tu jednocześnie: przemysł okrętowy, przetwórstwo ryb i żeglugę przybrzeżną". Nic z tego nie wyszło - firma żeglugowa zaprzestała działalności w roku 1925. Po wielkich planach inż Stodolskiego została tylko willa, którą prawdopodobnie wybudował a potem wynajął poczcie.
villaoliva - 2011-05-28, 22:24
"Mazowsze" od rufy.
A79 - 2011-06-26, 13:24
Źródło
villaoliva - 2012-01-16, 13:30
Mazowsze, lata 50-e.
feyg - 2012-01-24, 23:50
Wrak przedwojennej "Wandy" przy nabrzeżu Pomorskim
|
|